Program 1 Niedziela, 18.08.2024 06:55 SŁOWO NA NIEDZIELĘ - CZY JESTEM PROSTACZKIEM? 5 min, Polska, 2024 Reżyseria: Mateusz Pleskacz Scenariusz: o. Mateusz Stachowski, Mateusz Pleskacz Prowadzący: o. Mateusz Stachowski Czy jestem prostaczkiem? Prostaczkiem czyli kim? Tłumacząc słowo z hebrajskiego prostaczek to ktoś naiwny, głupi, ktoś, komu brak rozsądku. W 1. czytaniu słyszymy: Niech przyjdzie do mnie prostaczek, żeby zyskać mądrość! Czy ten prostaczek to ja? Ciekawie brzmią w tym świetle słowa św. Pawła z 2. czytania: nie postępujcie jak niemądrzy, ale jak mądrzy. Mądrzy to nie ci, którzy mają rozległą, teoretyczną wiedzę, ale ci, którzy przyjmują prawdę daną przez Jezusa. Ponieważ On odsłania to, czego sami nigdy nie zdołalibyśmy odkryć. Jego słowo wprowadza nas w tajemnice, które pozostałyby zakryte, gdyby nie Jego działanie. Ale ponieważ bardzo często uznajemy się za mądrych sami z siebie - przynajmniej tak ja to odkrywam w sobie - dlatego pozostajemy niejako na zewnątrz tajemnicy, nie mogąc korzystać z jej mocy i piękna. 08:30 ZAKOCHAJ SIĘ W POLSCE - ODC. 318 ZAMEK PIESKOWA SKAŁA Magazyn, 22 min, Polska, 2023 Reżyseria: Liza Galica Scenariusz: Andrzej Chodzeński Zdjęcia: Jarosław Wątor Tomasz Bednarek odwiedza najpiękniejsze i najciekawsze miejsca w wielu zakątkach kraju, wędrując nie tylko szlakiem tłumnie odwiedzanym przez turystów, ale docierając również do miejsc, o których wiedzą nieliczni. Tym razem zaprasza do jednego z najpiękniejszych polskich zamków, położonego w Jurze Krakowsko - Częstochowskiej. Jej sercem jest Dolina Prądnika, nad którą 700 lat temu wzniesiono właśnie Zamek Pieskowa Skała. Pieskowa Skała jest częścią tzw. Szlaku Orlich Gniazd. Zamek słynie z legend, choćby tej o Dorotce, niewiernej żonie jednego z Szafrańców, którą okrutny mąż kazał żywcem zamurować w piwnicy pod wieżą. Na terenie zamku odbywają się niezwykłe historyczne rekonstrukcje, prezentacje strojów, broni i pozorowanej walki - choćby pokazy Chorągwi Husarskiej - wielbicieli historii Polski, staropolskich militariów i tradycji z czasów świetności Rzeczpospolitej. 09:05 KANAŁ Dramat wojenny, 92 min, Polska, 1956 Reżyseria: Andrzej Wajda Scenariusz: Jerzy Stefan Stawiński Zdjęcia: Jerzy Lipman Muzyka: Jerzy Krenz Aktorzy: Teresa Iżewska, Tadeusz Janczar, Wieńczysław Gliński, Stanisław Mikulski, Emil Karewicz, Tadeusz Gwiazdowski, Władysław Sheybal, Teresa Berezowska, Zofia Lindorf, Jan Englert Tragiczne dzieje powstania warszawskiego domagały się nie tylko opartego na faktach surowego rozrachunku historycznego, ale także ich odzwierciedlenia i oceny w sztuce. Taką artystyczną próbę podjęli Wajda i Stawiński, ale ich "Kanał" przyjęto w kraju dość chłodno: zamiast pomnika tragicznej chwały obaj pokazali bowiem koszmar klęski i rozbitych psychicznie bojowników, których bohaterstwo okazało się daremne. Taka własna ocena najnowszej historii, próba osądu i demitologizacji powstania, wyprzedzała ówczesną literaturę i analizy historyków, stanowiła zamach na uświęcone wartości. Dopiero przyznanie "Kanałowi" w 1957 r. Nagrody Specjalnej Jury na festiwalu w Cannes sprawiło, że krajowa krytyka w pełni doceniła dzieło Wajdy i przyznała, że autorzy filmu mówią jednak prawdę, choć jest to prawda wycinkowa, odnosząca się do schyłkowej fazy operacji. "Kanał" nie jest filmem antybohaterskim, a jedynie antykoturnowym. Opisuje bohaterów takich, jakich ukształtowała ich historia: są tu czyny dobre, wątpliwe i złe, są charaktery mężnie trwających oraz tych, którzy załamali się w różny sposób - ich szczere ukazanie stanowi największą wartość filmu. Dzieło Wajdy składa się niejako z dwóch części: pierwszej, reportażowej w stylu, i drugiej - apokaliptycznej relacji z wędrówek przez kanały. Scenariusz oparty na osobistych doświadczeniach Stawińskiego, dowódcy powstańczego oddziału łączności, relacjonuje tragiczny koniec żołnierzy przedstawionej jednostki. Koniec września 1944 r. , powstanie ma wkrótce upaść. Walczący na Mokotowie zdziesiątkowany oddział porucznika "Zadry", po nieudanej próbie przebicia się przez otaczające go wojska niemieckie, podejmuje jedyną możliwą w tej sytuacji decyzję: schodzi do kanałów, aby tą drogą przedrzeć się do Śródmieścia, gdzie jeszcze bronią się powstańcy. W krętych, podziemnych korytarzach pełnych ekskrementów, gdzie u każdego włazu czuwają Niemcy rzucając do wnętrza granaty, czterdziestoosobowy oddział rozpada się na trzy grupy. Zasadniczą grupę prowadzi "Zadra" ze "Smukłym" i szefem kompanii "Kulą". Jest przekonany, że idzie za nim cały oddział, w czym utwierdza go "Kula", tchórz, który boi się, że porucznik zawróci w poszukiwaniu rozproszonych ludzi. Rannego "Koraba" prowadzi zakochana w nim łączniczka "Stokrotka". W trzeciej grupie idzie podporucznik "Mądry", zakochana w nim "Halinka" i muzyk o pseudonimie "Ogromny". "Stokrotka" i "Korab" giną z wyczerpania u kraty, którą Niemcy zamknęli wylot z kolektora nad Wisłą. "Halinka" popełnia samobójstwo, gdy "Mądry" wyznaje jej prawdę o żonie i dzieciach, a on sam wychodzi na powierzchnię wprost na niemiecki patrol. Kompozytor Michał, postradawszy zmysły, błąka się w plątaninie kanałów. Przy próbie sforsowania zaminowanego włazu ginie "Smukły". Dowódca i szef kompanii osiągają cel, ale gdy wychodzi na jaw oszustwo "Kuli", "Zadra", zastrzeliwszy podoficera, wraca do podziemi po swoich żołnierzy, nie wiedząc, że podzielili los "Mądrego". 10:55 KOMISARZ ALEX - ODC. 226 (SERIA XVIII, ODC. 10) - "ŻEGNAJ" Serial kryminalny TVP, 44 min, Polska, 2022 Reżyseria: Radosław Dunaszewski Scenariusz: Peter Hajek, Peter Moser, Karolina Frankowska, Piotr Januszewicz Aktorzy: Wojciech Czerwiński, Beata Fido, Sylwia Juszczak-Krawczyk, Piotr Bondyra, Dorota Krempa, Janusz Chabior, Zbigniew Lesień, Krzysztof Gosławski, Robert El Gendy, Katarzyna Zielińska-Jaworska, Dariusz Jakubowski, Magdalena Różańska, Filip Zawadzki, Sebastian Oberc, Filip Dziwiszek Na torze kartingowym zostaje znalezione ciało Edwarda Dębickiego, zamożnego przedsiębiorcy z branży motoryzacyjnej. Wstępne ustalenia wskazują na samobójstwo, jednak policjanci szybko dochodzą do wniosku, że ktoś aktywnie przyczynił się do śmierci mężczyzny. Okazuje się, że poprzedniego wieczoru na torze odbyła się impreza urodzinowa syna ofiary, w czasie której doszło do kłótni pomiędzy Dębickim a jego wspólnikiem, Mariuszem Wroną. Jej pokłosiem stało się zwolnienie z pracy jednego z pracowników toru. Kiedy wychodzi na jaw, że ten ukrywa się przed policją, staje się głównym podejrzanym w sprawie. Śledztwo komplikuje się, kiedy policjanci dowiadują się, że Mariusza Wronę i byłą żoną Dębickiego łączy pewna tajemnica - świadczą o tym maile dostarczone przez prywatnego detektywa. Ponadto Alex odkrywa, że z domu ofiary zginęła kasetka z kosztownościami. Nowa komendant, Bogna Bugaj, rozpoczyna zapowiadaną ewaluację podległych jej policjantów. Na pierwszy ogień idzie, jako najmłodsza stażem, Jagoda. Tymczasem Marta nakrywa Bognę na tajemniczej rozmowie telefonicznej, zwiastującej zmiany na komendzie. 13:00 BBC W JEDYNCE - RAJ NA ZIEMI. DZIEWICZA PLANETA - ODC. 3 LUANGWA. SZMARAGDOWA DOLINA (EDEN. UNTAMED PLANET. (3/6) LUANGWA. THE EMERALD VALLEY) Cykl dokumentalny, 48 min, Wielka Brytania, 2021 Reżyseria: Steve Cole Seria dokumentalna, w której udajemy się w najdalsze zakątki planety i odkrywamy sekrety kilku pozostałych nietkniętych ekosystemów. Od pustyni Namib po Patagonię tylko kilka miejsc na ziemi, o których można twierdzić, że są w dużej mierze niezmienione. Miejsca te, odizolowane od reszty świata i chronione przed najbardziej szkodliwymi skutkami ingerencji człowieka. Na tych ziemiach życie istnieje zgodnie z zamierzeniami natury. Wyruszamy w zapierającą dech w piersiach podróż. Odwiedzamy niesamowite krajobrazy i ujawniamy nowe, ekscytujące zachowania najbardziej znanych zwierząt na świecie. Każdy odcinek przedstawia różne krainy, od tajemniczych, spowitych mgłą lasów Borneo po bujne piękno afrykańskiej równiny zalewowej rzeką Luangwa. Ponieważ ciężkie kroki ludzi coraz bardziej zbliżają się do tych pięknych i kruchych ziem, nadszedł czas, aby ujawnić ich urzekające historie. Odc. 3 Luangwa. Szmaragdowa dolina. Luangwa zaczyna swój bieg na wyżynach Zambii. Kaskadami spływa ku dolinie. Tam wije się przez blisko 70 tysięcy kilometrów kwadratowych bujnej sawanny. W końcu wpada do rzeki Zambezi, 800 kilometrów dalej na południe. Tu w porze deszczowej wylewa z brzegów podtrzymując życie tego afrykańskiego raju. Miejscowe równiny zyskują wówczas wspaniałą zieloną barwę. Nad brzegami Luangwy lamparty występują liczniej niż gdziekolwiek indziej w Afryce. W porze suchej pastwiska wysychają. Pawiany masajskie w ciągu dnia szukają trawy i larw owadów. Kiedy pora sucha wkracza w kluczową fazę, Luangwę odwiedzają jaskrawo ubarwieni goście. Żołny karminowe są ekspertami w chwytaniu i zjadaniu pszczół. 13:55 MARUSARZ - TATRZAŃSKI ORZEŁ Film biograficzny, 53 min, Polska, 2021 Reżyseria: Marek Bukowski Scenariusz: Maciej Dancewicz, Marek Bukowski Zdjęcia: Artur Zdral Aktorzy: Mateusz Janicki, Marta Maria Wiśniewska, Mateusz Bożek, Janka Cholewa, Olga Szostak, Krzysztof Szczepaniak, Marcin Stępniak, Robert Czebotar, Maciej Mikołajczyk, Paweł Okraska, Konrad Makowski, Tomasz Augustynowicz, Juliusz Krzysztof Warunek, Beata Schimscheiner, Dorota Ruskowska Historia Stanisława Marusarza, legendy i prekursora polskich skoków narciarskich na światowym poziomie. Bez jego legendy, która przyczyniła się do spopularyzowania w Polsce tej dyscypliny sportu, mogłoby nie być sukcesów Wojciecha Fortuny, Adama Małysza i Wojciecha Skupnia, a skoki narciarskie nie stałyby się polskim, narodowym sportem zimowym. "Dziadek", bo tak był nazywany ze względu na trwającą niemal 30 lat karierę sportową, przecierał szlaki późniejszym wielkim mistrzom. Czterokrotny olimpijczyk, dwudziestokrotny Mistrz Polski w skokach narciarskich, dwukrotny rekordzista w długości skoku narciarskiego. Wicemistrz Świata z 1938 r. w Lahti, kiedy to złoty medal przegrał tylko na skutek stronniczej decyzji sędziów. Jeden z kandydatów do medalu niedoszłej olimpiady zimowej w 1940 r. w Garmisch - Partenkirchen. Od pierwszych okupacyjnych miesięcy działał w konspiracji. Będąc kurierem Państwa Podziemnego przedzierał się na Węgry. Został aresztowany wiosną 1940 r. Jego skok z okna więzienia gestapo na Montelupich w Krakowie i ucieczka przez wysoki mur przeszły do legendy. Po wojnie był jednym z najdłużej czynnie uprawiających skoki narciarskie sportowców na świecie, jednak do przedwojennej formy już nigdy nie powrócił. Powszechnie szanowany został honorowym gościem Turnieju Czterech Skoczni w sezonie 1965 - 66. Na słynnej Grosse Olymiaschanze stanął mając 53 lata. Ten słynny skok Marusarza w garniturze staje się pretekstem do przedstawienia jego losów. Drugą bohaterką filmu jest jego siostra Helena. Młoda, piękna i utalentowana narciarka. Podobnie jak brat - żołnierz Związku Walki Zbrojnej i tatrzański kurier. 19:30 PROGRAM INFORMACYJNY 19.30 28 min, Polska, 2024 Główne wydanie codziennego programu informacyjnego. 20:25 KOCHAJ ALBO RZUĆ Komedia, 115 min, Polska, 1977 Reżyseria: Sylwester Chęciński Scenariusz: Andrzej Mularczyk Zdjęcia: Zygmunt Samosiuk Muzyka: Andrzej Korzyński Aktorzy: Władysław Hańcza, Wacław Kowalski, Anna Dymna, Halina Buyno - Łoza, Irena Karel, Duchyl Martin Smith, Maria Zbyszewska, Robert Lewandowski, Jan Pietrzak, Henryk Talar Trzecia część komediowej opowieści o rodzinach Pawlaków i Kargulów. Seniorzy obu rodów oraz ich wnuczka Ania otrzymują od Johna Pawlaka zaproszenie do Chicago. Kiedy przyjeżdżają na miejsce, okazuje się, że John w tym czasie zmarł. W trakcie pogrzebowej ceremonii pojawia się nowy członek rodziny - córka Johna. Pawlak doznaje podwójnego szoku - nie dość, że owa Shirley jest dzieckiem nieślubnym, to na dodatek jest Mulatką. A przecież już na statku o mało nie zemdlał, kiedy zobaczył czarnoskórego księdza. Po pogrzebie bohaterowie rozpoczynają poznawanie Chicago. Z zetknięcia tych dwóch przybyszów z polskiej prowincji z obcą kulturą nowoczesnej metropolii, z innym, nieznanym im zupełnie życiem, wynika wiele zabawnych konfliktów i komicznych scen. Ale nawet za oceanem ci wiecznie skłóceni sąsiedzi pozostają sobą. Jak zwykle, krytycznie odnoszą się do wszystkiego, co nowe, nie dają sobie tak łatwo zaimponować technicznymi nowinkami i udogodnieniami codziennego życia. Z zadziwiającą swobodą poruszają się w tym nowym świecie, by jednak na koniec szczerze stwierdzić, że w Krużewnikach i tak było najlepiej. "Kochaj albo rzuć" zostało bardzo ciepło przyjęte przez widownię. Krytycy podkreślali, że Chęcińskiemu udało się uniknąć powielenia poprzednich części cyklu - "Samych swoich" i "Nie ma mocnych", że dostarczył kolejnej porcji znakomitej rozrywki. 22:35 MIŁOŚĆ W NOWYM JORKU (AUTUMN IN NEW YORK) Dramat, 101 min, USA 2000 Reżyseria: Joan Chen Scenariusz: Allison Burnett Aktorzy: Richard Gere, Winona Ryder, Anthony LaPaglia, Eliane Stritch, Vera Farmiga, Sherry Stringfield, Jill Hennessy, J.K. Simmons, Sam Trammell, Mary Beth Hurt, Kali Rocha I inni On i ona spotykają się, zakochują się w sobie, ale nieuleczalna choroba kładzie kres ich szczęściu, śmierć okazuje się silniejsza niż miłość. To dość częsty schemat fabularny, wielokrotnie już wykorzystywany w kinie, choćby w słynnym "Love story", ale nadal chętnie oglądamy takie historie, wzruszamy się, współczujemy bohaterom. Okazją do wzruszeń jest również film Joan Chen, gdzie główne role odtwarzają: śliczna i pełna wdzięku Winona Ryder ("Orbitowanie bez cukru", "Czarownice z Salem", "Przerwana lekcja muzyki") oraz przystojny Richard Gere ("Pretty Woman", "Sommersby", "Fatalna namiętność", "Uciekająca panna młoda", "Chicago"). Współczesny Manhattan. Will Keane, właściciel modnej i świetnie prosperującej restauracji, prowadzi beztroskie życie playboya wypełnione erotycznymi podbojami i ekskluzywnymi rozrywkami. Mimo zbliżającej się pięćdziesiątki wciąż czuje się młodo, a zapatrzone w niego kobiety potwierdzają jego atrakcyjność. Nic więc dziwnego, że Will nadal nie myśli o wiązaniu się z żadną z nich na stałe, chcąc korzystać z życia tak długo, jak to możliwe. Pewnego wieczoru poznaje w swoim lokalu 21-letnią Charlotte, utalentowaną stylistkę świętującą tam urodziny w towarzystwie przyjaciół i swojej babki, Dolly. Właśnie Dolly, matka jednej z dawnych kochanek Willa, tragicznie zmarłej w wypadku samochodowym, przedstawia mu swoją wnuczkę. Piękna, nieśmiała dziewczyna o zniewalającym uśmiechu, wywiera na doświadczonym kobieciarzu ogromne wrażenie. Kilka dni później Will dzwoni do niej, aby zamówić kapelusz dla swojej partnerki na bal dobroczynny. Charlotte przyjmuje zamówienie, ale szybko okazuje się, że to był tylko wybieg: w rzeczywistości to ją Will chciał zaprosić na bal. Wśród zgromadzonych na balu gości jest także Lisa, nieślubna córka Willa, który przez lata nie utrzymywał z nią kontaktów. Dziewczyny poznają się, ale Lisa starannie unika spotkania z ojcem. Bal przebiega w miłej atmosferze, Will i Charlotte doskonale się bawią i jeszcze tego samego wieczoru zostają kochankami. On nie traktuje jednak tej znajomości jako czegoś wyjątkowego: ot, kolejna piękna dziewczyna, z którą chce spędzić parę przyjemnych chwil. Zaczyna jednak patrzeć na całą sytuację innym okiem, gdy Charlotte wyjawia mu następnego dnia, że jest ciężko chora na serce, a lekarze, którzy nie potrafią jej pomóc, dają jej najwyżej rok życia. Ciągle jednak natura playboya bierze w Willu górę nad prawdziwym uczuciem. Podczas zabawy z okazji Halloween niepoprawny podrywacz zdradza Charlotte z jedną ze swoich dawnych kochanek. Gdy dziewczyna dowiaduje się o tym, zraniona do żywego zrywa znajomość. Dopiero wtedy Will uświadamia sobie, jak bardzo jej potrzebuje, jak mocno za nią tęskni. Nie ma przy tym za wiele czasu na naprawienie swoich błędów, gdyż stan Charlotte się pogarsza. Zaniepokojny Will z pomocą Lisy kontaktuje się z jednym z najlepszych kardiochirurgów w kraju, aby dowiedzieć się, jakie są szanse na uratowanie dziewczyny. Lekarz podejmuje się operacji, ostrzega jednak oboje, że zabieg obciążony jest dużym ryzykiem. Charlotte może go nie przeżyć. 00:30 POMPEJE (POMPEII) Film katastroficzny, 100 min, Kanada/Niemcy/USA, 2014 Reżyseria: Paul W. S. Anderson Scenariusz: Janet Scott Batchler, Lee Batchler, Julian Fellowes, Michael Robert Johnson Aktorzy: Kit Harington, Emily Browning, Kiefer Sutherland, Carrie - Anne Moss, Jared Harris, Jessica Lucas Jest rok 79 naszej ery, zbliża się potężna erupcja Wezuwiusza, która pochłonie tysiące istnień. Życie we wspaniałym rzymskim mieście Pompeje jeszcze toczy się swoim rytmem, nikt nie przeczuwa mającej nadejść zagłady, która stanie się jedną z największych tragedii starożytnego świata. W tle tych wydarzeń rozwija się wątek miłosny, którego bohaterami są Milo, niewolnik i gladiator, oraz jego ukochana Cassia, córka bogatego przedsiębiorcy. Milo przybył do Pompejów, by stoczyć walkę, która po zwycięstwie może zapewnić mu wolność i prawo do ubiegania się o rękę ukochanej. Ale Cassia została już przeznaczona innemu, który nie da tak łatwo za wygraną. Wszystko się jednak zmienia, gdy nagle się budzi Wezuwiusz. Wybuch wulkanu odmienia losy wszystkich mieszkańców Pompejów. Żywioł sieje postrach i ogromne zniszczenia. Milo próbuje ratować życie ukochanej Cassii. 02:25 CAPONE Dramat, 99 min, Kanada/USA, 2020 Reżyseria: Josh Trank Scenariusz: Josh Trank Aktorzy: Tom Hardy, Linda Cardellini, Matt Dillon, Al Sapienza, Jack Lowden, Noel Fisher, Kyle McLachlan Amerykański gangster włoskiego pochodzenia, Al Capone, rządził przestępczym światem w Chicago w czasach prohibicji. Był jednym z najgroźniejszych przestępców, jednak skutecznie unikał kary. W końcu udało się go skazać za niepłacenie podatków. Po procesie w 1931 roku został uznany za winnego i trafił w końcu za kratki. Musiał też zapłacić ogromną grzywnę i ponieść koszty procesu. Główny wątek filmu koncentruje się na okresie, kiedy Al Capone wychodzi na wolność. 47 - letni gangster zostaje zwolniony po 10 latach. Nie potrafi jednak odnaleźć się na wolności, zaczyna cierpieć na nerwice i demencję. Miewa potworne halucynacje dręczony wspomnieniami z przeszłości. Umiera rok później.