Program 1 Sobota, 24.08.2024 05:45 BALANS BIELI Magazyn, 30 min, Polska, 2023 Autor: Paulina Guzik Prowadzący: Paulina Guzik "Nikt nie broni katolikowi w rozmowie z żydem dawać świadectwa o własnej wierze. W dialogu - każdym, czy to międzywyznaniowym, czy międzyreligijnym - chodzi o to, żeby każdy z uczestników tego dialogu pogłębiał się w swojej własnej tożsamości religijnej. Dialog z innym pomaga mnie lepiej rozumieć moje własne chrześcijaństwo i mój własny katolicyzm. A nawrócenie jest potrzebne każdemu. Niech się żyd nawraca w ramach swojej własnej religii, a ja będę się nawracał w swojej. Wtedy będzie nam bliżej do siebie nawzajem" - to słowa kard. Grzegorza Rysia, przewodniczącego Komitetu KEP ds. Dialogu z Judaizmem. Z okazji przypadającego Dnia Judaizmu i Dnia Islamu w Polsce Paulina Guzik w programie "Balans Bieli" porozmawia ze swoimi gośćmi o współczesnych formach budowania dialogu międzyreligijnego i o obawach, które funkcjonują w przestrzeni publicznej. Kard. Ryś podkreślał: "Jeśli ktoś ma tożsamość religijną ugruntowaną, nie będzie się bał dialogu. Jego tożsamość poprzez ten dialog tylko się wzmocni". 06:20 AWANTURA O BASIĘ - ODC. 8/12 - AWANTURA ÓSMA, CZYLI RZECZ O POSZUKIWANIU UTRACONEJ PRZESZŁOŚCI Serial TVP, 27 min, Polska, 1996 Reżyseria: Kazimierz Tarnas Scenariusz: Kazimierz Tarnas, Tomasz Piotrowski Zdjęcia: Grzegorz Kędzierski Muzyka: Stanisław Syrewicz Aktorzy: Agata Marciniak, Maria Kaniewska, Anna Seniuk, Andrzej Szczepkowski, Kazimierz Kaczor, Gustaw Holoubek, Hanna Śleszyńska, Stanisława Celińska W czasie szkolnej uroczystości dochodzi do tragedii, Basia i Wanda trafiają do szpitala. Basię odwiedza zakochany bez pamięci Julek. Dziewczyna szybko wraca do zdrowia i do normalnych zajęć. W szkole nauczyciel wypytuje ją, czy zaginiony geograf Bzowski był jej ojcem. Basia postanawia dowiedzieć się czegoś o swojej przeszłości. Jedzie na grób matki i spotyka się z doktorową Budziszową. 08:50 FASCYNUJĄCE MIEJSCA (2 SEZON) - FASCYNUJĄCA SZWAJCARIA - DZIKI TESSYN (FASCINATING SWITZERLAND - WILD TICINO) Cykl dokumentalny, 18 min, Niemcy, 2019 Reżyseria: Anette Schreurich W tym odcinku udamy się w okolice Ticino - inaczej Tessyn - najbardziej wysunięty na południe kanton szczyci się surowymi górami i niemal śródziemnomorskim klimatem. To region kontrastów i piękna. W górnych partiach Ticina niedaleko jeziora Maggiore krajobraz zdominował las. W XIX wieku bieda wygnała z regionu wielu mieszkańców. Matka Natura nie tęskniła za ludźmi, bo dzięki temu w górach rozrósł się nieposkromiony, dziewiczy las. Rozlega się tu charakterystyczny grzmot wodospadów. Niektóre pojawiają się jedynie wiosną, niosąc stopione ze śniegu wody. Inne można podziwiać przez cały rok - jak wodospad Foroglio w dolinie Bavona spadający z wysokości 100 metrów. Wioska o tej samej nazwie Foroglio zabudowana jest tradycyjnymi dla kantonu prostymi budynkami z kamienia. To jedna z 12 osad w Val Bavona, dolinie zamieszkanej tylko latem. 09:10 FASCYNUJĄCE MIEJSCA - FASCYNUJĄCY MADAGASKAR - ŚRODEK LĄDU (FASCINATING MADAGASCAR: MULTIFACET INLAND) Cykl dokumentalny, 14 min, Niemcy, 2014 Reżyseria: Steffen Sailer, Annette Scheurich Te odcinek zabierze widzów do państwa wyspiarskiego, które jest położone na Madagaskarze, w zachodniej części Oceanu Indyjskiego, u południowo - wschodnich wybrzeży Afryki. Madagaskar jest czwartą co do wielkości wyspą na świecie i pierwszą w Afryce. Madagaskar rajska wyspa na Oceanie Indyjskim z niepowtarzalnym krajobrazem przyrody i mieszkańcami kochającymi zabawę. Stolica Antananarywa znajduje się w samym środku wyspy, prawie 1200 metrów nad poziomem morza. Ma blisko dwa miliony mieszkańców, niemal jedną dziesiątą całej populacji Madagaskaru. Miasta i wsie licznie znaczą drogi przecinające geograficzne centrum wyspy. Górzysty region Andringitra jest rzadziej zaludniony. Mimo utrudnień w podróży region Andringitra ściąga gości z całego świata. Wody z wyżyn wpływają w końcu do lasów na zboczach i zmieniają się w liczne rzeczułki i potoki wijące się w poszyciu leśnym. Dziwaczne kształty baobabów podkreślają wyjątkowość przyrody na Madagaskarze. To właśnie czyni wyspę tak fascynującą. 09:35 RANCZO S.III - ODC. 30 (SERIA III, ODC. 4) - FAKT PRASOWY Serial obyczajowy TVP, 47 min, Polska, 2008 Reżyseria: Wojciech Adamczyk Scenariusz: Robert Brutter, Jerzy Niemczuk Zdjęcia: Włodzimierz Głodek Muzyka: Krzesimir Dębski Aktorzy: Arkadiusz Nader, Ilona Ostrowska, Cezary Żak, Paweł Królikowski, Grzegorz Wons, Jacek Kawalec, Artur Barciś Szymek Solejuk odwiedza rodzinę. Pozdawał egzaminy, czeka go uroczyste wręczenie dyplomu. Solejukowa bardzo chciałaby uroczystość zobaczyć, ale wstydzi się swojego zaniedbanego wyglądu. W sukurs przychodzą jej Lucy i Hadziukowa, która jest byłą kosmetyczką. Lucy ocaliła przed rzeźnią leciwą klacz. Wdzięczna kobyła nie chce ani na chwilę rozstawać się ze swoją wybawicielką, co się okazuje nader kłopotliwe. Jerry wioząc z Warszawy Solejukową, nie rozpoznaje w atrakcyjnej kobiecie zabiedzonej babiny z Wilkowyj. Interaktywne radio Czerepacha okazuje się systemem podsłuchu, który zainstalowano wilkowyjskim notablom. Każde rozdane radyjko nie tylko jest odbiornikiem, ale i nadajnikiem, stąd niezwykła wiedza redakcji o tym, co się dzieje. 10:35 KOMISARZ ALEX S.VII - ODC. 85 (SERIA VII, ODC. 7) - URODZINOWA NIESPODZIANKA Serial kryminalny TVP, 42 min, Polska, 2014 Reżyseria: Krzysztof Lang Scenariusz: Paweł Łopaciński, Peter Hajek, Peter Moser Zdjęcia: Marek Traskowski Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Antoni Pawlicki, Magdalena Walach, Ireneusz Czop, Janusz Chabior, Katarzyna Cynke, Joanna Kupińska, Marcin Czarnik, Michał Kościuk, Gabriel Piotrowski, Grzegorz Woś, Zdzisłąw Jankowski, Michał Kostrzewski Podczas napadu na salon jubilerski ginie jubiler. Włączony przez niego alarm, stawia na nogi policję. Dwóm uczestnikom napadu udaje się wymknąć z obławy. Mózgiem skoku jest kobieta. Ukrywa łup, ale zostaje namierzona przez Alexa. Dochodzi do zatrzymania. Jest dzień urodzin Orlicza. Lucyna postanawia zrobić komisarzowi niespodziankę, przygotowując w jego domu przyjęcie. Przyjeżdża tam w ciągu dnia, zabierając Alexa. Nie wie, że jest śledzona przez dwóch gangsterów, którzy wymknęli się z obławy. Kiedy Lucyna wysyła Alexa po tort, gangsterzy wykorzystują okazję i obezwładniają ją. Zakładają jej na uszy słuchawki z muzyką, by swobodnie rozmawiać. Dzwonią do Orlicza, proponując wymianę Lucyny na łup, grożąc, że w przeciwnym razie pani komisarz zginie. Tymczasem Alex wraca do domu z tortem i wpada w pułapkę zastawioną przez gangsterów. Podczas kolejnego kontaktu z bandytami, Orlicz rozpoznaje swoją ulubioną muzykę wydobywającą się ze słuchawek. Natychmiast domyśla się, że gangsterzy są w jego domu, gdzie przetrzymują Lucynę. Razem z Puchałą rusza jej na pomoc. Tymczasem Alex wydostaje się przez okienko i próbuje ratować panią komisarz. 11:35 OJCIEC MATEUSZ - ODC. 71 (SERIA VI, ODC. 2) - POWRÓT PIOTRA Serial kryminalny TVP, 44 min, Polska, 2011 Reżyseria: Wojciech Nowak Scenariusz: Grażyna Wilczyńska Zdjęcia: Jarosław Żamojda Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Artur Żmijewski, Piotr Polk, Michał Piela, Artur Pontek, Kinga Preis, Łukasz Lewandowski, Sławomir Orzechowski, Piotr Kozłowski, Rafał Cieszyński, Wiktoria Gorodecka, Eugeniusz Malinowski, Ilja Zmiejew W Sandomierzu umiera na atak serca ukraiński turysta. Policjanci śledzą żonę, która zgłasza się po odbiór rzeczy zmarłego męża. Kobieta spotyka się w kawiarni z pewnym mężczyzną, którego Interpol podejrzewa o udział w przemycie dzieł sztuki. Tajemniczy mężczyzna wymyka się policji. Tymczasem do Sandomierza wraca bez zapowiedzi Piotr. Wszyscy się bardzo cieszą z jego powrotu. Piotr przyjeżdża z Galiną, śpiewaczką z Ukrainy. Prosi Mateusza o zgodę na pobyt dziewczyny na plebanii, Razem z Galiną przygotowują koncert pieśni. Piotr ma też wobec niej inne plany.. 12:30 GWIAZDY W POŁUDNIE - SISSI - MŁODA CESARZOWA (SISSI - DIE JUNGE KAISERIN) Film kostiumowy, 101 min, Austria, 1956 Reżyseria: Ernst Marischka Scenariusz: Ernst Marischka Aktorzy: Romy Schneider, Karlheinz Bohm, Gustav Knuth, Magda Schneider, Vilma Degischer, Erich Nikowitz, Joseph Meinrad, Peter Weck, Uta Franz Druga część sentymentalnej trylogii z życia dworskiego z Romy Schneider w tytułowej roli, która przyniosła sławę, początkującej, 17 - letniej wówczas. aktoreczce. Po pełnym przepychu ślubie młoda para opuszcza Wiedeń. Dla Sissi, świeżo upieczonej cesarzowej, rozpoczyna się czas codziennych obowiązków. Musi przeprowadzić się do Hofburga i przyzwyczaić do nowego życia. Wychowana bez żadnych zakazów i nakazów z trudem stosuje się do surowej etykiety i dworskich konwenansów. Wciąż marzy o górskich wędrówkach i pełnej swobodzie, a jej jedyną rozrywką staje się jazda konno. Arcyksiężna Zofia szczególną wagę przykłada do nienagannych manier i odpowiedniego zachowania i choć Sissi z całych sił stara się sprostać jej wymaganiom, stosunki między nimi są pełne napięć. Młoda cesarzowa uczy się języków, poznaje historię krajów wchodzących w skład monarchii austriackiej. Szczególne sympatie żywi dla narodu węgierskiego. Konflikt między teściową i synową narasta, gdy przychodzi na świat córka Sissi. Arcyksiężna odsuwa cesarzową od dziecka, uważając, że jest za młoda, aby je wychowywać. Kiedy woli matki podporządkowuje się również Franciszek, Sissi ucieka z dworu do swych rodziców do Bawarii. Wraca jednak na prośbę cesarza i obiecuje przestrzegać dworskiego ceremoniału. W zamian odzyskuje prawo do opieki nad córką. Cesarz i cesarzowa udają się na Węgry, gdzie odbywa się ich koronacja. Królowa Sissi szybko podbija serca Węgrów, którzy zawsze będą ją darzyć uwielbieniem. 14:25 OKRASA ŁAMIE PRZEPISY - KUCHNIA POLSKA. LEŚNE PASZTECIKI SZCZECIŃSKIE Magazyn kulinarny, 25 min, Polska, 2023 Reżyseria: Tomasz Rostworowski Scenariusz: Karol Okrasa, Tomasz Rostworowski Zdjęcia: Piotr Janczar, Adam Kubiak Prowadzący: Karol Okrasa Tym Karol Okrasa wyrusza do Nadleśnictwa Gryfino, obok Szczecina. Oprowadzany przez miejscową leśniczkę odwiedzi tamtejsze lasy. Są one niezwykle zróżnicowane. Jednym z nich jest Krzywy Las, nazwany tak ze względu na rosnące tam, specyficznie zdeformowane sosny, o w miarę regularnych krzywiznach. Różne są teorie powstania tego lasu, od działalności istot pozaziemskich, szkody wojenne, aż po celową działalność człowieka w celach szkutniczych lub stolarskich. Inną okoliczną ciekawostka jest Puszcza Bukowa, leśne tereny porośnięte majestatycznymi bukami, poprzecinane licznymi wąwozami i jarami. To miejsce, licznie odwiedzane przez szczecinian wygląda jakby było przeniesione z rejonu Bieszczad. Dawni mieszkańcy Puszczy w okresach głodu piekli chleb z dodatkiem popiołu z drewna bukowego. A cóż ciekawego z lokalnych przysmaków zainteresuje naszego kucharza? Sztandarowym lokalnym specjałem jest oczywiście paprykarz szczeciński, wielokrotnie pokazywany w naszym programie. Mniej znany, a niezwykle popularny na terenie województwa zachodniopomorskiego jest pasztecik szczeciński. To wyrób ze smażonego ciasta drożdżowego, nadziewanego najczęściej farszem mięsnym, kapustą z grzybami, pieczarkami z serem czy jajkami. Pierwsze paszteciki pojawiły się w Szczecinie w latach siedemdziesiątych XX wieku, produkowane w specjalnej maszynie, pochodzącej z demobilu. Obecnie znajduje się na liście produktów tradycyjnych i jest chroniony unijnym prawem. I właśnie paszteciki, wzorowane na szczecińskich, ale oczywiście wedle złamanych przez siebie przepisów, przygotuje Karol. Proponowane dania: 1/ Smażony pasztecik na śniadanie z ciasta francuskiego z farszem z powideł i leśnych ziół; 2/ Pasztecik z ciasta filo nadziany duszoną karkówką z dzika i z kapustą; 3/ Paszteciki z ciasta drożdżowego z dodatkiem z popiołu z nadzieniem z kapusty i grzybów. 15:10 MIKOŁAJEK (LE PETIT NICOLAS/LITTLE NICHOLAS) Komedia, 87 min, Francja, 2009 Reżyseria: Laurent Tirard Scenariusz: Gregoire Vigneron, Alain Chabat, Laurent Tirard Aktorzy: Maxime Godart, Vincent Claude, Charles Vaillant, Victor Carles, Benjamin Averty, Kad Merad, Vincent Claude, Valerie Lemercier Wykonawcy: Beniamin Lewandowski, Wit Apostolakis-Gluziński, Iwo Fajlhauer, Antoni Gudejko, Tomasz Kot, Agata Kulesza, Zbigniew Suszyński, Jan Piotrowski, Mateusz Gąsiewski Kinowa wersja przygód tytułowego bohatera, małego Mikołajka. O sympatycznym ośmiolatku, jego rodzinie i kolegach ze szkoły świat dowiedział się dzięki serii humorystycznych książek spółki autorskiej Goscinny/Sempe. Na podstawie tych opowiadań powstał też popularny serial telewizyjny pod tym samym tytułem. To właśnie tytułowy Mikołajek jest narratorem filmu i głównym bohaterem wielu prześmiesznych przygód. Widz poznaje go w różnych sytuacjach: w szkole, w domu, w czasie wolnym od zajęć. Akcja filmu rozgrywa się w latach 60. ubiegłego wieku. Mikołajek mieszka z zapracowanym ojcem, który marzy o awansie, oraz najukochańszą mamą, troskliwie zajmującą się domem i jedynakiem. To szczęśliwa i zgodna rodzina, choć bywają też kwestie sporne, zwłaszcza gdy chodzi o podjęcie jakiejś decyzji. Wówczas rodzice się spierają, ale ostatecznie dochodzą do porozumienia. Mikołajek ma wielu kolegów, z którymi styka się na co dzień w szkole. Dowiadujemy się o nich, kiedy pani w klasie zadaje zadanie dzieciom, by napisały: kim chcą zostać, jak dorosną. Kłopot w tym, że Mikołajek nie ma pojęcia kim chce być. Zazdrości kolegom, którzy mają już sprecyzowane plany na przyszłość. Jego najlepszy kumpel, grubas Alcest, który je bez przerwy, chce zostać ministrem. Ta funkcja kojarzy mu się bowiem z częstym bywaniem na bankietach, gdzie zawsze jest niezła wyżerka. Do grona kolegów Mikołajka należy także Gotfryd, który mieszka w ogromnym domu z wielkim ogrodem i imponującym basenem. Ma wszystko czego tylko zapragnie. Jego tata to bardzo bogaty człowiek, ale pracuje dużo i w ogóle nie ma czasu dla syna. Chłopcem zajmuje się lokaj Albert. Dorosły Gotfryd oczywiście będzie pracował u swego ojca. Kolejny kolega, Kleofas, ma bardzo fajny rower wyścigowy i zamierza zostać mistrzem świata w kolarstwie. Ma w głowie tylko wyścigi, przez co zaniedbuje naukę i jest najgorszym uczniem w klasie. Za to największym rozrabiaką w klasie jest Euzebiusz, który wszczyna kłótnie i bójki na lekcjach i na przerwach. Kiedy dorośnie, chce zostać bandytą, w przeciwieństwie do Rufusa, syna policjanta, który zamierza iść w ślady ojca. Postrachem w szkole jest groźny wychowawca, którego uczniowie nazywają Rosół. Ten czuwa nad porządkiem i za najdrobniejsze przewinienia każe chłopcom wielokrotnie przepisywać zdania. Tylko Ananiaszowi to nie grozi, bo jest prymusem i pupilkiem nauczycielki, ale także okropnym lizusem i skarżypytą. Koledzy niezbyt go lubią i chętnie by mu dołożyli, ale Ananiasz jest nietykalny, bo nosi okulary. Jest jeszcze jeden kolega ze szkoły Mikołajka, Joachim, w związku z którym wybucha afera. Pewnego dnia chłopiec spóźnia się na lekcję. Okazuje się, że w nocy urodził mu się braciszek i rano Joachim pojechał z ojcem do szpitala, by odwiedzić mamę. Chłopak bardzo marzył o rowerze, a w zamian ma braciszka. Na domiar złego koledzy ostrzegają go, że teraz to już tylko będzie gorzej. Straci wszystko, będzie musiał oddawać bratu zabawki, słodycze itp. Odtąd w stresie żyje także Mikołajek. Bacznie przyglądając się swoim rodzicom, zaczyna podejrzewać, że on również będzie miał braciszka. Cały świat Mikołajka może nagle lec w gruzach, więc zrobi wszystko, by zapobiec nieszczęściu. 17:35 OJCIEC MATEUSZ S.XXXI - ODC. 399 (S. XXXI, ODC. 5) BAL U KONSULA Serial kryminalny TVP, 44 min, Polska, 2024 Reżyseria: Artur Żmijewski Scenariusz: Michał Kalicki Zdjęcia: Piotr Wojtowicz Muzyka: Michał Lorenc, Piotr Komorowski Aktorzy: Artur Żmijewski, Kinga Preis, Sławomir Pacek, Sławomir Orzechowski, Piotr Kozłowski, Piotr Polk, Redbad Klynstra Komarnicki, Michał Piela, Bartłomiej Firlet, Artur Pontek, Rafał Cieszyński, Jędrzej Taranek, Ewa Konstancja Bułhak, Witold Oleksiak, Jacek Knap Społeczność Sandomierza poruszona jest niecodzienną wizytą. W mieście bawi konsul Republiki Francji na egzotycznej wyspie Sint Maarten, który okazuje się potomkiem królewskiego rodu Wazów, niegdyś właścicieli i fundatorów zamku. Dyplomata urządza wielki bal, jakiego Sandomierz nie widział od czterystu lat, czyli od wesela Elżbiety Szydłowieckiej z Mikołajem Radziwiłłem na którym gościł również Zygmunt August i Królowa Bona. Wśród zaproszonych jest puszący się znajomością z dyplomatą naczelnik Morus, z kolei Biskup, ku wielkiemu rozgoryczeniu księdza Jacka, przekazuje swe zaproszenie Mateuszowi. Jednak na balu zostaje uduszona w tajemniczych okolicznościach osobista sekretarka konsula - Elsa Kremmer. Policjanci rozpoczynają śledztwo, a przyjdzie im stoczyć niełatwy pojedynek z Morusem oraz prywatnym detektywem Jerzym Baltonem. 18:25 KULISY SERIALU OJCIEC MATEUSZ - ODC. 2 Felieton, 5 min, Polska, 2021 Reżyseria: Andrzej Szulc Zdjęcia: Jakub Kusior Aktorzy: Agnieszka Dąbrowska - Riddersholm, Michał Olejnik Kulisy serialu Ojciec Mateusz. Ciekawostki z planu jednego z najbardziej popularnych seriali TVP. 18:40 JAKA TO MELODIA? - ODC. 5339 Teleturniej muzyczny, 45 min, Polska, 2024 Reżyseria: Agnieszka Żmijewska Prowadzący: Rafał Brzozowski Na cel charytatywny grają: Maciej Radel, Katarzyna Sanocka, Artur Chamski. Czy zastanawialiście się skąd wziął się musical? Teatr i muzyka były obecne w życiu ludzi od starożytnych czasów, jednak na połączenie tych dwóch sztuk musieliśmy czekać całe wieki! Musical narodził się w 1928 roku w Ameryce, dlatego jest jedyną rdzennie amerykańską formą teatralną. U jego źródeł leżą gatunki takie jak: wodewil, rewia, burleska i minstrel - show! W odcinku specjalnym programu Jaka to melodia przeniesiemy się na Broadway. A tam spotkamy się z wyjątkowymi gośćmi. Maciej Radel - to Rocky z musicalu The Rocky Horror Show, brawurowo zagrał też Matta w musicalu Boyband. Tańczy, śpiewa recytuje. Katarzyna Sanocka - znana z kanału TVP Kultura, dziennikarka i prezenterka telewizyjna, prywatnie wielka fanka musicali. Artur Chamski - znakomity aktor i piosenkarz, grał m.in. w musicalach Metro, Romeo i Julia. 19:30 PROGRAM INFORMACYJNY 19.30 28 min, Polska, 2024 Główne wydanie codziennego programu informacyjnego. 20:20 KOMISARZ ALEX - ODC. 266 (SERIA XXI ODC. 11) "STRZELANKA" Serial kryminalny TVP, 43 min, Polska, 2024 Reżyseria: Radosław Dunaszewski Scenariusz: Peter Hajek, Peter Moser, Karolina Frankowska, Wojciech Lepianka Aktorzy: Piotr Bondyra, Sylwia Juszczak-Krawczyk, Monika Szufladowicz, Jacekawa Kawalec, Andrzej Nejman, Natalia Szulc-Kucharska, Maciej Kobiela, Robert Martyniak, Katarzyna Chorzępa, Katarzyna Joda-Wójcik, Małgorzata Rytel, Janusz Chabior, Marcin Rogacewocz, Elżbieta Trzaskoś, Michał Lesień-Głowacki Wędkarz odkrywa spływające rzeką zwłoki mężczyzny. Ofiarą okazuje się mieszkający w okolicy Marcinkowski. Przybyli na miejsce policjanci stwierdzają, że zanim wpadł do wody, został postrzelony. Gutek i Kozera rozmawiają z żoną ofiary. Dowiadują się o zatargu jej męża z sąsiadem Bielskim. To muzyk trębacz, który zakłóca czasem spokój sąsiadom grając na trąbce. Po analizie miejsca zdarzenia policjanci dochodzą do wniosku, że Marcinkowskiego postrzelono, gdy stał na moście na rzece. W okolicach mostu znajdują łuskę po pistoletowym pocisku. Po sprawdzeniu bazy danych, ustalają, że w okolicy mieszka znany adwokat Staniszewski, który ma taką broń. Wyniki analizy balistycznej są na jego niekorzyść. Adwokat ma jednak alibi - nagranie z monitoringu w kancelarii. Analiza nagrań wykazuje, że odwiedzała go żona Marcinkowskiego. Okazuje się, że łączy ich romans. Trop wiedzie do syna Staniszewskiego. Odwiedzał ojca, kiedy potrzebne mu były pieniądze. Policjanci zjawiają się w mieszkaniu Sebastiana. 21:20 HIT NA SOBOTĘ - CONAN BARBARZYŃCA (CONAN THE BARBARIAN) Film fantasy, 107 min, USA, 2011 Reżyseria: Marcus Nispel Scenariusz: Thomas Dean Donnelly, Joshua Oppenheimer, Sean Hood Aktorzy: Jason Momoa, Ron Perlman, Stephen Lang, Rachel Nichols, Rose Mcgowan Przesiąknięty klimatem magii i tajemnicy, obfitujący w spektakularne sceny walk i efekty specjalne, nowy "Conan Barbarzyńca" nie jest kontynuacją cyklu sprzed lat, lecz zupełnie nowym otwarciem opowieści o przygodach herosa z Cymerii. Conan od najmłodszych lat przejawia talent wojownika. Jednak nim zdąży dorosnąć, w jego rodzinnych stronach rozgorzeje krwawa wojna. Khalar Zym potężny władca i czarnoksiężnik zgładzi całe plemię małego Conana. Prawie całe na swoje nieszczęście nie zdoła schwytać walecznego chłopca. Mijają lata. Conan jest już dojrzałym wojownikiem, który nie ma sobie równych. Od lat realizuje krwawy plan zemsty podąża tropem Khalara i likwiduje bez litości kolejnych jego popleczników. Pewnego dnia przyjdzie mu stoczyć walkę, na którą czekał całe życie. Nim jednak do niej dojdzie, musi ocalić z jego rąk dziedziczkę odwiecznej mocy władców Acheronu. Jeśli Khalarowi uda się złożyć rytualną ofiarę z jej życia, posiądzie drzemiącą w niej moc i stanie się niepokonany. 23:20 JOHN RAMBO (JOHN RAMBO/RAMBO IV) Kino akcji, 87 min, USA 2008 Reżyseria: Sylvester Stallone Scenariusz: Art Monterastelli, Sylvester Stallone Aktorzy: Sylvester Stallone, Julie Benz, Paul Schulze, Matthew Marsden, Graham McTavish, Ken Howard Kolejna odsłona klasyki kina akcji. Popularność filmowego Johna Rambo ugruntowały wielkie produkcje, których był głównym bohaterem: "Rambo: Pierwsza krew" (1982), "Rambo II" (1985), "Rambo III" (1988). Po tej serii kasowych filmów w 2008 powstał następny, właśnie "John Rambo". Ponownie w pierwszoplanową postać wcielił się niezawodny Sylvestr Stallone. Akcja czwartego filmu o losach weterana wojny w Wietnamie, rozpoczyna się w Tajlandii, gdzie John Rambo zostaje wynajęty przez grupę chrześcijańskich misjonarzy. Ma za zadanie przeprawić ich na drugą stronę rzeki do targanej wojną domową Birmy. Misjonarze zamierzają nieść pomoc represjonowanej tam ludności zamieszkującej stan Karen. Po wydarzeniach, w których kilku z nich zostaje uwięzionych przez sadystycznych birmańskich żołnierzy, Rambo wraz z grupą najemników wyrusza na ratunek ofiarom. Na miejscu okazuje się, że grupa ma przeciw sobie batalion armii rządowej. Rambo i jego towarzysze, prowadzeni przez jednego z partyzantów decydują się uwolnić przetrzymywanych tam w nieludzkich warunkach więźniów. Cały film ukazuje okrucieństwo, jakie stosuje na niewinnych cywilach rządowa armia Birmy. 01:05 SAMOTNOŚĆ W SIECI Film obyczajowy, 123 min, Polska, 2006 Reżyseria: Witold Adamek Scenariusz: Witold Adamek, Janusz L. Wiśniewski Zdjęcia: Witold Adamek Muzyka: Ketil Bjornstad Aktorzy: Magdalena Cielecka, Andrzej Chyra, Szymon Bobrowski, Kinga Preis, Anna Dymna, Agnieszka Grochowska, Ruby Rosales, Jan Englert, Piotr Chodzeń, Paweł Kukiz, Elżbieta Czyżewska Ewa mieszka w Warszawie. Atrakcyjna blondynka pracuje w jednej ze stacji telewizyjnych i jest żoną przystojnego architekta Marka. Oboje zajmują eleganckie mieszkanie w centrum miasta, obracają się w gronie podobnych im przedstawicieli zamożnej klasy średniej. Nie mają dzieci, bo nie chciał ich Marek. Ewa pragnie zajść w ciążę, ale próba kończy się, być może nie pierwszy raz, poronieniem. Małżonkowie coraz bardziej oddalają się od siebie, mają sobie coraz mniej do powiedzenia, chociaż Marek wydaje się tego nie dostrzegać. Ewa, coraz bardziej nieszczęśliwa w związku, postanawia zwierzyć się przez internet ze swoich problemów i stanu uczuć nieznajomemu, ukrywającemu się pod internetowym pseudonimem eljot. Świadomie wybiera obcą osobę, uważając, że ktoś taki, bez względu na to jak zareaguje na jej słowa, nie zdoła jej zranić. Jakub odpisuje tajemniczej korespondentce i tak zaczyna się ta znajomość. Odtąd oboje regularnie kontaktują się w sieci, poznają się coraz lepiej i stają się sobie coraz bliżsi. Odsłaniają przed sobą swoje słabości, pragnienia, swoją samotność i głód uczuć. Zarazem czują się bezpieczni, bo to znajomość na odległość, wciąż na swój sposób anonimowa, bez zobowiązań, a jednocześnie intrygująca, zagadkowa, kusząca wielką niewiadomą. Gdy w 2001 r. ukazała się powieść Janusza L. Wiśniewskiego, sprzedano ją w ponad 400 tys. egzemplarzy i otaczano niemal kultem, zachwycając się nowatorskim pomysłem i formą. Miała być obrazem nowej rzeczywistości, coraz bardziej stechnicyzowanej i pociągającej za sobą zmiany także w dziedzinie obyczajowości, relacji międzyludzkich, uczuć. Nic zatem dziwnego, że podjęty przez znanego operatora, Witolda Adamka, zamysł jej przeniesienia na ekran wydawał się tyleż kuszący, co karkołomny. Kinową premierę "S@motności w sieci" przyjęto różnie, doceniono jednak urodę plastyczną filmu (co jest zasługą reżysera i operatora w jednej osobie), surowe, industrialne przestrzenie podkreślające nowoczesny klimat opowieści, minimalistyczną formę komunikowania się bohaterów i umiejętne wykorzystanie ciszy, będącej wyrazem samotności bohaterów, ich wyobcowania i tęsknoty, a także nadającej całości kontemplacyjny nastrój. Są też znakomici aktorzy, nawet w drobnych epizodach, a przede wszystkim Magdalena Cielecka i Andrzej Chyra, którzy po raz pierwszy zagrali tu razem główne role. 03:25 PÓŁ SERIO Komedia, 85 min, Polska, 2000 Reżyseria: Tomasz Konecki Scenariusz: Andrzej Saramonowicz Zdjęcia: Tomasz Madejski Muzyka: Paweł Skorupka Aktorzy: Rafał Królikowski, Edyta Olszówka, Maria Seweryn, Robert Więckiewicz, Krzysztof Stelmaszyk, Jacek Rozenek, Przemysław Kaczyński, Adam Krawczuk, Rafał Rutkowski, Marcin Perchuć "Pół serio" trudno właściwie uznać za typową fabułę. Powstało jako swoisty produkt uboczny magazynu filmowego pod tym samym tytułem emitowanego w Jedynce. W trakcie powstawania kolejnych odcinków pojawił się pomysł połączenia w całość scenek fabularnych kręconych na potrzeby magazynu. Tak powstała komedia, którą przez rok można było oglądać jedynie na festiwalach i pokazach specjalnych. Dystrybutorzy bali się zaryzykować, twierdząc, że "Pół serio" to wprawdzie komedia śmieszna, ale zbyt inteligentna. Dopiero gdy na festiwalu w Gdyni w 2000 roku film otrzymał aż pięć nagród: specjalną jury, za najlepszą komedię, montaż i kreacje aktorskie dla Edyty Olszówki i Rafała Królikowskiego, porzucono obawy. Twórcy filmu: reżyser Tomasz Konecki, scenarzysta Andrzej Saramonowicz i operator Tomasz Madejski, dali filmowym bohaterom i ich debiutanckim peregrynacjom wiele z siebie i własnych doświadczeń. Nie bali się autoironii. Zadrwili zresztą nie tylko z siebie, ale i z kolegów filmowców, producentów, dystrybutorów oferujących widowni repertuar na miarę jej zainteresowań i intelektu, pokazali, skąd bierze się obecna mizeria polskiego kina: z fałszywych kalkulacji i braku kompetencji tych, którzy o nim decydują. Żartując z siebie i "środowiska", autorzy przede wszystkim bawią się kinem: konwencjami, motywami, przyzwyczajeniami. Oglądamy więc "Romea i Julię" w stylistyce Pasikowskiego, przeróbkę "Procesu" Kafki, w której Józefa K. aresztuje się za niechęć do sitcomów, "Gwiezdne wojny" z intelektualną głębią, pastisz Bergmana i Allena, biografię Chopina na japońską modłę, ale z elementami Kieślowskiego itd. Mimo tej różnorodności stylistycznej i skeczowej budowy film ma wyraźny rytm, dobre tempo, czytelną wewnętrzną logikę, która uzasadnia pojawianie się kolejnych scen ze świata kina. Marzący o debiucie fabularnym scenarzysta Mateusz, reżyser Marek i operator Łukasz spotykają energicznego producenta Jana. Ujęci jego początkowym entuzjazmem proponują mu pomysł na film: uwspółcześnioną adaptację "Romea i Julii", w której na przeszkodzie szczęściu kochanków stają ich dorosłe dzieci rywalizujące ze sobą w biznesie. Spełnienie przychodzi dopiero po latach. Producent nie jest zachwycony: uważa, że miłość staruszków nie przyciągnie widzów do kina. Chce filmu z drapieżnym seksem - to się zawsze sprzedaje. Jeśli przyniosą taki projekt, produkcja ruszy z kopyta. Młodzi twórcy rzucają się do pracy. Po miesiącu scenariusz jest gotowy, ale producent, porzucony w tym czasie przez kochankę, nie ma teraz głowy do seksu. Żąda metafizycznego dzieła w stylu Bergmana. Zgodnie z jego życzeniem chłopcy piszą scenariusz "Potęga myśli". Jan po namyśle dochodzi do wniosku, że Bergman ma jeszcze mniejsze szanse u widzów niż Szekspir. Postanawia więc połączyć psychologiczną głębię z hollywoodzką widowiskowością. Marzy mu się intelektualna wersja "Gwiezdnych wojen". Mateusz, Marek i Łukasz wypełniają i to zlecenie, przedstawiają projekt "Ósma pieczęć". Ale Jan znów zmienia zdanie: lepsza byłaby komedia z czasów stanu wojennego. Potem pojawiają się kolejne koncepcje. Zdezorientowani twórcy usiłują nadążyć za zachciankami producenta - wizjonera. Po półtorarocznych przepychankach Jan wyjawia, że najchętniej wyprodukowałby wieloodcinkowy sitcom. Myśląc ciągle o robieniu ambitnego kina, młodzi wycofują się. Jednak po kilku miesiącach Jan z triumfem obwieszcza, że znalazł pieniądze na zrobienie "Romea i Julii".