TVP Kultura Piątek, 23.08.2024 Zmiany z dnia 21.08.2024 w stosunku do raportu z dnia 02.08.2024 (usunięto pozycję programową) 18:50 ANDREW WYETH. PORTRET MALARZA (dodano pozycję programową) 18:50 ALAIN DELON JAKIEGO NIE ZNAMY (ALAIN DELON, A UNIQUE PORTRAIT) Film dokumentalny, 52 min, Francja, 2015 Reżyseria: Philippe Kohly Fascynujący portret aktora, któremu przez całe życie udaje się zachować maskę tajemniczości. Alain Delon, twarz 87 filmów i najprzystojniejszy francuski aktor wypowiada się w serii wywiadów udzielanych podczas prawie 50. lat pracy zawodowej. Liczne fragmenty filmów z jego udziałem przybliżają nam ścieżkę jego kariery począwszy od pierwszych francuskich filmów sensacyjnych po międzynarodowe produkcje. (usunięto pozycję programową) 03:15 PANNY Z WILKA (dodano pozycję programową) 03:15 TATO Dramat obyczajowy, 110 min, Polska, 1995 Reżyseria: Maciej Ślesicki Scenariusz: Maciej Ślesicki Zdjęcia: Andrzej Ramlau Muzyka: Przemysław Gintrowski Aktorzy: Bogusław Linda, Dorota Segda, Ola Maliszewska, Teresa Lipowska, Cezary Pazura, Krystyna Janda, Renata Dancewicz, Daria Trafankowska, Bronisław Wrocławski, Krzysztof Kumor, Barbara Sołtysik, Ewa Wawrzoń, Stanisław Brudny, Katarzyna Dowbor, Lew Rywin Film M. Ślesickiego uhonorowany licznymi nagrodami (w tym Złote Lwy w Gdyni). Psychicznie chora żona operatora filmowego zamienia ich życie w piekło. Gdy sąd przyznaje jej prawo do opieki nad kilkuletnią córką, mężczyzna (Linda) postanawia walczyć o swoje dziecko. W drugoplanowych rolach gwiazdy polskiego kina - Janda, Pazura, Dancewicz. Nagroda za reżyserię dla Macieja Ślesickiego, za pierwszoplanową rolę męską dla Bogusława Lindy, za drugoplanową rolę kobiecą dla Renaty Dancewicz, za drugoplanową rolę męską dla Cezarego Pazury oraz za montaż dla Ewy Smal na XX FPFF Gdynia 95. Dramat obyczajowy, choć jest w nim trochę z thrillera, trochę z komedii i sentymentalnego "wyciskacza łez". Bogusław Linda - naczelny twardziel polskiego kina zaskakuje subtelnością i mistrzostwem w ukazywaniu duchowej ewolucji bohatera. Wartka akcja i rzadko poruszany w naszej kinematografii problem walki ojca o dziecko - to kolejne przyczyny powodzenia "Taty". Michał jest operatorem filmowym, ma żonę Ewę i siedmioletnią córkę Kasię. Nie pracująca żona zajmuje się dzieckiem. Pewnego wieczoru Ewa dokonuje samookaleczenia i wybiega z domu wzywając pomocy. Krzyczy, że mąż ją pobił. Następnego dnia wraz z Kasią przenosi się do matki i składa pozew o rozwód. Wkrótce bohater zaczyna się orientować, że żona jest poważnie chora psychicznie. Widzi na ciele Kasi ślady pobicia i nie chce, aby pozostawała pod opieką despotycznej teściowej, która konsekwentnie utrudnia mu kontakty z córką. Musi walczyć o córkę, nie tylko z chorą żoną i teściową, ale także z systemem mającym za sobą policję i przekonanie, że dziecko może rozwijać się prawidłowo tylko pod opieką kobiety. Przegrywa sprawę, chociaż udowadnia przed sądem, że jego żona jest psychicznie chora. Dochodzi do przekonania, że na drodze prawnej nic już nie osiągnie i musi działać z pominięciem prawa. Porywa własną córkę i dopiero wtedy zaczynają się prawdziwe kłopoty...