Program 2 Niedziela, 08.09.2024 05:25 DLA NIESŁYSZĄCYCH - BARWY SZCZĘŚCIA - ODC. 3023 Serial obyczajowy TVP, 24 min, Polska, 2024 Reżyseria: Jarosław Banaszek Scenariusz: Wioletta Pomorska - Yang, Magdalena Przyborowska, Maciej Sobczyk, Maria Czudowska Zdjęcia: Jarosław Szmidt, Łukasz Łasica, Michał Jaskulski Aktorzy: Lesław Żurek, Sławomira Łozińska, Anna Gzyra - Augustynowicz, Robert Gulaczyk, Elżbieta Jarosik, Adrianna Biedrzyńska, Bronisław Wrocławski, Stanisława Celińska, Orina Krajewska, Hanna Klepacka, Maciej Raniszewski Amelia odzyskuje w końcu przytomność. Wciąż jednak nie chce rozmawiać z synem i zwierza się jedynie Basi. A Bruno pocieszenia znów szuka w ramionach Karoliny. Z kolei Szczepan zaczyna nagle traktować Asię z góry. Odkrył bowiem, że pracowała dotąd jako sprzątaczka. Później prawnik za swoje zachowanie jednak przeprasza i próbuje nawet umówić się z byłą ukochaną na obiad. A Sokalska zaczyna myśleć o wprowadzeniu w swoim życiu kilku zmian - na czele ze zdaniem matury. Tymczasem Celina informuje Rawiczową, że udało jej się odnaleźć Sofię i organizuje nawet ich spotkanie. Tymczasem młoda matka nie chce w ogóle z seniorką rozmawiać. 06:00 DLA NIESŁYSZĄCYCH - BARWY SZCZĘŚCIA - ODC. 3024 Serial obyczajowy TVP, 24 min, Polska, 2024 Reżyseria: Jarosław Banaszek Scenariusz: Maciej Sobczyk, Agnieszka Niezgoda, Maria Czudowska, Dorota Jankojć Zdjęcia: Jarosław Szmidt, Łukasz Łasica, Michał Jaskulski Aktorzy: Kacper Krupski, Karolina Chapko, Łukasz Matecki, Bronisław Wrocławski, Stanisława Celińska, Elżbieta Jarosik, Orina Krajewska, Sławomira Łozińska, Marcel Opaliński, Lesław Żurek, Adrianna Biedrzyńska, Weronika Nockowska, Filip Kowalewicz Dominika na myśl o rozstaniu z Matim jest coraz bardziej przygnębiona. Wyznaje nawet Sebastianowi, że pokochała chłopca. Później Kowalska odbiera Sonię z więzienia i malec odzyskuje w końcu mamę. Z kolei Amelia wychodzi ze szpitala - na własne żądanie - ale nie chce wrócić do hotelu i do Bruna. A gdy mówi o swojej decyzji Basi, ta od razu zaprasza ją do siebie. Tymczasem Rawiczowa nadal jest przekonana, że synek Sofii jest jej wnukiem. Kobieta postanawia nakłonić syna do przyjazdu do Polski, by mógł wystąpić o ustalenie ojcostwa i w tym celu sprytnie manipuluje Małgorzatą. 06:35 DLA NIESŁYSZĄCYCH - M JAK MIŁOŚĆ - ODC. 1808 Serial obyczajowy TVP, 45 min, Polska 2024 Reżyseria: Kinga Lewińska Scenariusz: Alina Puchała, Marta Kuszewska, Katarzyna Terechowicz Zdjęcia: Piotr Bernat Muzyka: Sebastian Krajewski, Bartosz Chajdecki Aktorzy: Mikołaj Roznerski, Krzysztof Kwiatkowski, Michalina Sosna, Alina Szczegielniak, Kamil Drężek, Hanna Śleszyńska, Karol Strasburger, Magdalena Wieczorek, Paulina Lasota, Ilona Janyst, Paweł Parczewski, Klaudia Kulinicz, Maurycy Popiel, Adrian Brząkała, Adriana Kalska Robert wciąż jest na wolności, choć szuka go policja w całym kraju. Jakub załatwia Marcinowi i dziewczynom nową kryjówkę. A gdy Chodakowski się tam przenosi, ludzie Roberta ruszają do akcji. Auto Marcina nagle uszkadza przy parkowaniu niewinnie wyglądająca dziewczyna. A gdy detektyw wychodzi na ulicę, zostaje ogłuszony ciosem w głowę, porwany i dostarczony do magazynu na odludziu, gdzie czeka już na niego Robert, który w końcu się na Chodakowskim mści, dosłownie chłopaka masakrując. Iwona i Argasiński postanawiają wziąć ekspresowy ślub, w ciągu 24 godzin. Aneta i Olek cały czas zakochanym kibicują i pomagają wszystko zorganizować, ale gdy panna młoda nie dociera do urzędu na czas, z powodu awarii windy, pan młody traci nadzieję na happy end. Kasia namawia Justynę, by zrezygnowała z ucieczki z kraju, obawiając się, że jeśli siostra zostanie złapana, jej sytuacja tylko się pogorszy. Dziewczyna – wspierana przez Krzysztofa - nadal jednak jest zdecydowana na wyjazd. Wojtek zaczyna mieć poważne problemy w klinice, przez swoją chorobę. Gdy doktor Majer próbuje zdobyć dodatkowe leki, pielęgniarka odmawia ich wydania bez zgody ordynatora. A lekarz wykrada pieczątkę należącą do Anety. Jest zdesperowany i gotów nawet na oszustwo. 11:40 THE VOICE OF POLAND S. XV - PRZESŁUCHANIA W CIEMNO (1) Widowisko muzyczne, 55 min, Polska, 2024 Prowadzący: Paulina Chylewska, Maciej Musiał Wykonawcy: Lanberry, Tomson, Baron, Kuba Badach, Michał Szpak The Voice of Poland. Kolejna edycja cieszącego się ogromną popularnością muzycznego show już od września na antenie TVP 2. The Voice of Poland to bez wątpienia najsilniejsza marka rozrywkowa Telewizji Polskiej. Program ceniony jest za wysoki poziom wokalny uczestników i kulturę wypowiedzi trenerów, którzy zainicjowali na polskim rynku telewizyjnym nowy styl oceny uczestników: merytoryczny, bez schlebiania niskim gustom. Na etapie "Przesłuchań w ciemno" każdy trener zgromadzi piętnastu uczestników, którzy następnie walczyć będą ze sobą w kolejnym etapie, "Bitwach". Piętnastą edycję programu poprowadzi Paulina Chylewska i Maciej Musiał, a w fotelach trenerskich zasiądą: Lanberry, Michał Szpak, Kuba Badach oraz Tomson i Baron. 12:50 THE VOICE OF POLAND S. XV - PRZESŁUCHANIA W CIEMNO (2) Widowisko muzyczne, 55 min, Polska, 2024 Prowadzący: Paulina Chylewska, Maciej Musiał Wykonawcy: Kuba Badach, Tomson, Baron, Michał Szpak, Lanberry Kolejna edycja cieszącego się ogromną popularnością muzycznego show już od września na antenie TVP 2. The Voice of Poland to bez wątpienia najsilniejsza marka rozrywkowa Telewizji Polskiej. Program ceniony jest za wysoki poziom wokalny uczestników i kulturę wypowiedzi trenerów, którzy zainicjowali na polskim rynku telewizyjnym nowy styl oceny uczestników: merytoryczny, bez schlebiania niskim gustom. Na etapie "Przesłuchań w ciemno" każdy trener zgromadzi piętnastu uczestników, którzy następnie walczyć będą ze sobą w kolejnym etapie, "Bitwach". Piętnastą edycję programu poprowadzi Paulina Chylewska i Maciej Musiał, a w fotelach trenerskich zasiądą: Lanberry, Michał Szpak, Kuba Badach oraz Tomson i Baron. 15:10 SZANSA NA SUKCES. EUROWIZJA JUNIOR 2024 - ODC. (1) NAJNOWSZE HITY Widowisko muzyczne, 52 min, Polska, 2024 Reżyseria: Marcin Kolczyński Scenariusz: Marcin Kolczyński Prowadzący: Artur Orzech Wykonawcy: Viki Gabor, Mietek Szcześniak "Szansa na sukces" to muzyczny talent show, w którym o wygraną rywalizują uczestnicy wyłonieni na podstawie castingów. Występy w programie oceniają jurorzy: gwiazdy polskiej muzyki, autorzy tekstów, gwiazdy związane z konkursem Eurowizji i Eurowizji Junior. Nagrodą odcinka jest występ zwycięzcy w finałowym odcinku Live Szansa na Sukces Eurowizja Junior 2024. Pierwsze trzy odcinki "Szansy na sukces. Eurowizja Junior 2024", to odcinki, w których wezmą udział dzieci w wieku od 9 do 14 lat. Odcinek czwarty to finał na żywo, w którym zmierzą się finaliści. Zwycięzca tego finału będzie reprezentował Polskę na festiwalu Eurowizja Junior 2024. O tym kto wygra, zadecydują SMS - y od widzów oraz Jury programu. Roxie Węgiel, Viki Gabor i Sara James - te trzy dziewczyny zawiesiły poprzeczkę bardzo wysoko, ale nie ma takiego sukcesu, którego nie dałoby się powtórzyć. Po raz kolejny w programie "Szansa Na Sukces. Eurowizja Junior 2024" wyłonimy reprezentanta lub reprezentantkę Polski. Program poprowadzi Artur Orzech. Tym razem w naszym jury goszczą: Viki Gabor oraz Mietek Szcześniak Viki Gabor - artystka urodzona w Hamburgu, zwyciężyła z piosenką "Superhero" w programie "Szansa na sukces. Eurowizja Junior 2019", dzięki czemu została ogłoszona reprezentantką Polski w 17. Konkursie Piosenki Eurowizji dla Dzieci w Gliwicach, gdzie wygrała konkurs! Singel osiągnął status podwójnej platynowej płyty. Obok Viki na jurorskiej kanapie Mietek Szcześniak, wokalista, który z utworem "Przytul mnie mocno" napisanym przez Seweryna Krajewskiego i Wojciecha Ziembickiego w 1999 roku reprezentował Polskę podczas 44. Konkursu Piosenki Eurowizji w Jerozolimie. 16:10 CUDOWNE LATA - (1) Widowisko rozrywkowe, 50 min, Polska, 2024 "Cudowne lata" to rozrywkowy program, w którym dwie grupy celebrytów, reprezentujących dwa różne pokolenia, rywalizują ze sobą w kolejnych rundach, by sprawdzić, czyje czasy młodości były lepsze, bardziej porywające i czyje pokolenie potrafi się lepiej bawić - boomerzy czy milenialsi. Ten widowiskowy teleturniej jest pretekstem do świetnej, spontanicznej zabawy, wspomnień i anegdot, ale zarazem niesie ze sobą emocje rywalizacji pokoleniowej. Do programu zapraszani są celebryci urodzeni w danej dekadzie. Przykładowo: w odcinku uczestnikami są osoby urodzone w latach 60. kontra urodzeni w latach 80. W programie usłyszymy przeboje kolejnych dziesięcioleci, zobaczymy fragmenty programów telewizyjnych, festiwali, filmów i mody charakterystycznej dla danej dekady, a pytania, zadania i quizy wciągną w zabawę nie tylko uczestników, ale także publiczność w studiu i widzów przed telewizorami. Program prowadzi Barbara Kurdej-Szatan. W drużynie boomerów wystąpią: Michał Wiśniewski, Ewa Minge, Katarzyna Bujakiewicz, Katarzyna Pakosińska, a w milenialsach: Mateusz Pawłowski, Alicja Szemplińska, Rafał Jonkisz. Gwiazdą łączącą pokolenia będzie zespół De Mono. 17:15 LENA NA BAŁKANACH - ODC. 5. GÓRY Cykl reportaży, 24 min, Polska, 2021 Reżyseria: Konrad Zagórski Scenariusz: Konrad Zagórski Prowadzący: Lena Urbańska Wykonawcy: Agnieszka Barjasz Seria podróżnicza, niewiele mająca wspólnego z typowym przewodnikiem turystycznym. Słowo balkan po turecku znaczy góra. W tym odcinku poznamy bliżej codzienne życie ludzi żyjących z dala od cywilizacji, wysoko w pasmach górskich. Lena odwiedzi trudno dostępne wioski w Górach Przeklętych na północy Albanii, gdzie ludzie żyją w tradycyjny sposób, a do wsi często wciąż nie ma dróg dojazdowych. Wyrobi lokalny ser z pasterzami z Czarnogóry oraz odwiedzi pszczelarzy zbierających dziki miód na zboczach gór Północnej Macedonii. 17:55 JAK TO SIĘ MÓWI - KASIA U BRALCZYKA - /1/ Magazyn, 25 min, Polska, 2024 Jak to się mówi, czyli Kasia u Bralczyka - to nowość na antenie Telewizji Polskiej. Program ma na celu popularyzację języka polskiego poprzez przystępne i ciekawe rozmowy na temat poprawności językowej oraz frazeologii. W roli głównej zobaczymy dr Katarzynę Kasię, która w dialogu z profesorem Jerzym Bralczykiem, wybitnym językoznawcą i autorytetem w dziedzinie języka polskiego, porusza różnorodne tematy związane z mową codzienną, idiomami, nowomową czy w końcu językiem debaty publicznej. W programie będzie można znaleźć zarówno elementy edukacyjne, jak i rozrywkowe. Nie zabraknie tematów trudnych i niewygodnych zwrotów. Profesor Bralczyk podzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem, komentując język współczesnej polityki oraz niepoprawne formy językowe. Katarzyna Kasia postawi pytania, które nie tylko nurtują widzów, ale także samego Profesora, wprowadzając do dyskusji elementy humorystyczne. Dzięki takiej formule, program Jak to się mówi, czyli Kasia u Bralczyka stanie się cennym źródłem wiedzy dla wszystkich, którzy pragną lepiej zrozumieć i wykorzystać bogactwo języka codziennej komunikacji. 18:35 RODZINKA.PL - ODC. 270 "WYKŁADOWCA NA JAJLU" SEZON 15 Serial komediowy TVP, 24 min, Polska, 2019 Reżyseria: Patrick Yoka Scenariusz: Karol Klementewicz, Patrick Yoka Zdjęcia: Marcin Figurski Aktorzy: Klara Kamińska, Adam Sikora, Magdalena Stużyńska, Olga Kalicka, Małgorzata Kożuchowska, Tomasz Karolak, Maciej Musiał, Adam Zdrójkowski, Mateusz Pawłowski, Julia Wieniawa - Narkiewicz, Wiktoria Gąsiewska Rodzina Boskich, oglądając album, wspólnie wspomina dawne czasy. Natalia daje Majce serek, do którego dodaje cukru. Magda jest niezadowolona. Paula próbuje rozśmieszyć Kubę, ale on się obraża. Kuba, gasząc światło, straszy Paulę. Filip chwali się Kubie swoją znajomością z nowo poznaną dziewczyną. Natalia ma wyrzuty sumienia. Wini siebie, że przez cukier Majeczka trafiła do szpitala. 19:15 RODZINKA.PL - ODC. 271 "GRANICE MIŁOŚCI" SEZON 15 Serial komediowy TVP, 24 min, Polska, 2019 Reżyseria: Patrick Yoka Scenariusz: Karol Klementewicz, Patrick Yoka Zdjęcia: Marcin Figurski Aktorzy: Agata Kulesza, Jacek Braciak, Krzysztof Dracz, Agnieszka Wosińska, Magdalena Stużyńska, Małgorzata Kożuchowska, Tomasz Karolak, Maciej Musiał, Adam Zdrójkowski, Mateusz Pawłowski, Julia Wieniawa - Narkiewicz, Wiktoria Gąsiewska Ludwik denerwuje się na Kacpra z powodu nieszanowania produktów. Ludwik staje w obronie Agaty, zarzucając Markowi, że źle się do niej odnosi. Ludwik obraża się na Marka, który twierdzi, że ten jest przewrażliwiony na punkcie Agaty. Natalia i Beata piją wino i wspólnie szykują jedzenie na grilla. Natalia wypytuje Ludwika o kłótnię z Markiem. 20:00 WSZYSCY MOI MĘŻCZYŹNI (HOME AGAIN) Komedia, 93 min, USA, 2017 Reżyseria: Hallie Meyers - Shyer Scenariusz: Hallie Meyers - Shyer Aktorzy: Reese Witherspoon, Nat Wolff, Jon Rudnitsky, Michael Sheen, Candice Bergen, Pico Alexander Bohaterka filmu to Alice Kinney, która jest w separacji z mężem, Austenem. Wyjechała z Nowego Jorku, by zamieszkać w rodzinnym domu w Los Angeles, dokąd po rozpadzie małżeństwa postanowiła się przenieść wraz z dwiema córkami, Isabel i Rosie. Alice jest córką niedawno zmarłego reżysera filmowego, Johna Kinneya, który pozostawił po sobie kilka udanych produkcji. Stara się być silna i niezależna, chociaż wcale nie jest jej łatwo. W Los Angeles musi znaleźć pracę i nową szkołę dla dziewczynek. Sprawy sercowe wciąż odkłada na drugi plan, chce najpierw zapewnić córkom szczęśliwy i normalny dom, którego sama nie miała. Jej rodzice się rozwiedli. Pewnego dnia cały ten nowy porządek rzeczy całkowicie się zmienia. W dniu swoich 40. urodzin Alice bawi się świetnie z przyjaciółmi, a jej córki zostają u babci Lillian. Sprawy szybko wymykają się spod kontroli, urodzinowe przyjęcie zamienia się w szaloną zabawę. To wtedy pojawiają się w życiu Alice bracia, Harry i Teddy oraz ich przyjaciel, George, początkujący filmowcy, którzy - jak ona - przyjechali z Nowego Jorku do Los Angeles w pogoni za marzeniami. Ich dobrze przyjęty na festiwalu film krótkometrażowy miał być przepustką do sukcesu. Nie wszystko jednak poszło zgodnie z oczekiwaniami. Pozostający bez grosza filmowcy, zostają wyrzuceni z motelu na bruk. Przypadkowa znajomość otwiera przed nimi nową szansę. Rozbawione towarzystwo przenosi się do domu Alice. Nazajutrz gospodyni spieszy się na ważną rozmowę o pracę. Kiedy wraca, okazuje się, że goście wciąż są. Nawet zaprzyjaźnili się z jej matką, Lillian, niegdyś znaną aktorką. To ona namawia córkę, by pozwoliła im zostać u siebie na dłużej i pomogła stanąć na nogi. Harry, Teddy i George burzą już prawie uporządkowane życie Alice. Ale też dzięki nim ona inaczej spojrzy na świat, zacznie inaczej oceniać swoją sytuację życiową i uświadomi sobie, co jest najważniejsze i o co warto walczyć. A wtedy niespodziewanie pojawia się z bagażami mąż Alice, Austen. Zapragnął, by znowu byli razem. Świetną kreację Reese Witherspoon, która wcieliła się w główną bohaterkę, z pewnością docenią nie tylko wielbiciele talentu tej aktorki. 21:40 NO... WIADOMO - /13/ Magazyn, 25 min, Polska, 2024 Prowadzący: Kacper Zembrzucki, Julia Święch, Aleksander, Lipski Program, który tworzą młodzi i popularni twórcy internetowi, łączący w swoim sposobie opowiadania o polityce żywiołowość, humor i ciepło, nie stroniąc przy tym od silnych fundamentów merytorycznych. Wiadomo - jest skrótem z parlamentu, Internetu, gazet, rozmów dziadków i wnuków, mediów społecznościowych i sejmowych kuluarów. Łączy Internet i telewizję, młodsze i starsze pokolenie. Autorzy tłumaczą dziadkom to, o czym rozmawiają ich wnuki, a swoim rówieśnikom to, na co po powrocie do domu irytują się rodzice śledzący polityczne wydarzenia. W tym odcinku aforyzmy, czyli złote myśli. 22:25 KRÓLOWA (THE QUEEN) Dramat biograficzny, 98 min, Wielka Brytania/Francja/Włochy/USA, 2006 Reżyseria: Stephen Frears Scenariusz: Peter Morgan Zdjęcia: Affonso Beato Muzyka: Alexandre Despat Aktorzy: Helen Mirren, James Cromwell, Alex Jennings, Roger Allam, Sylvia Syms, Douglas Reith, Jake Taylor Shantos, Dash Barber, Michael Sheen, Helen McCrory i inni "Dowcip. Dobry smak. Rozsądek. Emocjonalna dojrzałość. Wszystkie te cztery cechy są na wymarciu we współczesnym kinie. Wznoszę więc trzy wdzięczne i patriotyczne wiwaty na cześć KRÓLOWEJ, która te wszystkie cechy posiada i jest jednym z najdoskonalej i najczyściej napisanych i zagranych filmów roku 2006. Pokłońmy się Jej Wysokości Mirren" - pisał po premierze filmu Stephena Frearsa jeden z brytyjskich krytyków. Pomijając kierujące nim patriotyczne motywy (czego chwalebnie postanowił nie ukrywać), nie sposób nie przyznać mu racji. "Królowa" Stephena Frearsa to jedna z nielicznych w dzisiejszym kinie produkcji, zrealizowana w sposób całkowicie pozbawiony taniego efekciarstwa i bez mizdrzenia się do tzw. masowego widza. Więcej - to także rzadki dowód intelektualnej bezstronności i artystycznej uczciwości reżysera, który nie bacząc na sympatie opinii publicznej, ukształtowane w dużej mierze przez tabloidy, odważył się zniuansować, a momentami wręcz podważyć, stereotypowy obraz brytyjskiego dworu królewskiego jako siedliska pustego konwenansu i zaśniedziałego konserwatyzmu, gdzie prawdziwie wrażliwa jednostka nie może się ostać. Nie oznacza to bynajmniej, że Frears, debiutujący wszak jako "młody gniewny" u boku Alberta Finneya i Lindseya Andersona, w latach dojrzałych stał się zagorzałym obrońcą monarchii. Nie, on po prostu zrealizował "Królową" wedle sprawdzonej rzymskiej zasady: "audiatur et altera pars" (niech będzie wysłuchana także druga strona). Siłą napędzającą fabułę jego filmu jest bowiem narastający konflikt racji pomiędzy królową Elżbietą II a młodym premierem Tonym Blairem. Akcja "Królowej" toczy się tuż po tragicznej śmierci Diany Spencer, byłej już wtedy synowej Elżbiety i matki dwóch jej wnuków. Diana, która niemal przez całe swoje małżeństwo z księciem Karolem chodziła za enfant terrible brytyjskiego dworu, cieszyła się do końca życia ogromną popularnością na całym świecie i była jedną z ulubionych bohaterek prasy brukowej i kronik towarzyskich. Sympatię zjednały jej zarówno uroda, bezpośredni styl bycia, jak i liczne inicjatywy charytatywne oraz przeciwstawianie się irracjonalnym a krzywdzącym stereotypom (np. temu, że AIDS można się zarazić przez dotyk). Chętnie wybaczano jej też kolejne romanse, usprawiedliwiając je poszukiwaniem prawdziwej miłości po latach niezrozumienia, czy wręcz zaszczucia, na zniewolonym przez terror konwenansu brytyjskim dworze królewskim. Nic więc dziwnego, że z kolei na tym ostatnim księżnej Walii nie darzono - delikatnie pisząc - nadmiernym przywiązaniem. Dlatego teraz, w chwili jej śmierci, królowa Elżbieta nie spieszy się z powrotem do Londynu ze swej wakacyjnej posiadłości, ani w żaden inny sposób nie zamierza oddawać publicznego hołdu zmarłej. Wszak nie należy już ona do królewskiej rodziny, a poza tym jej krewni pragną prywatnego pogrzebu, zatem ich wolę należy uszanować. Zupełnie inaczej rozumuje premier Blair i jego doradcy. Nastroje społeczne są po stronie Diany, więc należy im schlebiać, by podnieść swoje notowania wśród wyborców. A poza tym księżna Walii stała się niejako "dobrem narodowym", symbolem cementującym współczesną brytyjską wspólnotę. Czyż zatem władca tej ostatniej (zarówno monarcha, jak i demokratycznie wybrany premier) może przejść obok tego faktu obojętnie, częściowo skazując się na niezrozumienie, a może nawet gniew tej wspólnoty? Ciekawie zarysowany konflikt racji to wszakże nie jedyna wartość filmu Frearsa. Jest ich dużo więcej, a na pierwszy plan wybija się zdecydowanie tytułowa kreacja Helen Mirren. Pomijając charakteryzację, która jest majstersztykiem, dość wspomnieć, że na aktorkę spadł za tę rolę grad nagród, w tym te najbardziej prestiżowe: Oscar, Złoty Glob, nagroda Bafta i nagroda na festiwalu w Wenecji. Maj 1997. W wyborach parlamentarnych wygrywa Partia Pracy i jej młody, przebojowy przywódca Tony Blair. Na dworze królewskim ma on opinię lewicowego radykała, który zamierza wywrócić Anglię do góry nogami. Na taki "image" Blaira ciężko pracuje też jego żona Cherie, która na każdym kroku publicznie okazuje lekceważenie zarówno dla instytucji monarchii, jak i dla towarzyszących jej rytuałów. Pomimo to państwo Blair będą musieli je respektować, choćby przez kilkanaście minut. Tyle bowiem zwykle potrzebuje królowa Elżbieta II na powierzenie przywódcy zwycięskiej partii obowiązków premiera. Wizyta państwa Blair w pałacu królewskim pokazuje obu stronom, jak wiele je dzieli. Przyszły premier, mimo najlepszych chęci, nie jest w stanie zapamiętać wszystkich szczegółów dworskiej etykiety, zaś jego żona nawet się na to nie sili, zastępując tradycyjny ukłon ironicznym pensjonarskim dygnięciem. Elżbieta natomiast wobec kolejnych, świadomych lub mimowolnych afrontów, zachowuje stoicki spokój i demonstruje swym gościom dyplomatyczny uśmiech. Gdy zaś wizyta dobiega końca, niepokoi się, czy nie trwała zbyt krótko, co byłoby z kolei afrontem z jej strony. Mijają trzy miesiące. Wielką Brytanią wstrząsa wiadomość o tragicznej śmierci Diany, księżnej Walii. Elżbieta nakazuje pozbawić swoich wnuków dostępu do radia i telewizji, by oszczędzić im szoku. Z ulgą wita wiadomość, że rodzina zmarłej życzy sobie cichego, prywatnego pogrzebu. Jednak, podsycane przez media, nastroje społeczne są zupełnie inne. Ludzie gremialnie składają żałobne wieńce pod Pałacem Buckingham. Widząc, co się dzieje, premier Blair wydaje publiczne oświadczenie, w którym nazywa Dianę "królową ludu". Jego popularność szybko rośnie. Równie szybko przybierają też na sile ataki tabloidów na królową i jej dwór, którzy schowani w swej letniej rezydencji w zamku Balmoral nie zamierzają w żaden sposób publicznie uhonorować zmarłej. W pewnym momencie napaści medialne stają się tak ostre, że zaczyna to niepokoić samego premiera, który w głębi ducha żywi wiele szacunku dla Elżbiety, gdyż kojarzy mu się ona z jego własną matką. Blair zaczyna w publicznych wystąpieniach bronić monarchini, prywatnie zaś nękać ją telefonami, by uczyniła jakiś gest, który uspokoi wzburzone emocje Anglików. Elżbieta po długich wahaniach decyduje się wreszcie na powrót do Londynu. 00:20 KAMERDYNER - ODC. 3 Serial, 42 min, Polska, 2021 Reżyseria: Filip Bajon Scenariusz: Mirosław Piepka, Michał Pruski, Filip Bajon, Marek Klat Muzyka: Antoni Komasa Łazarkiewicz Aktorzy: Borys Szyc, Janusz Gajos, Anna Radwan, Marianna Zydek, Adam Woronowicz, Sławomir Orzechowski, Diana Zamojska, Borys Szyc, Łukasz Simlat, Kamilla Baar, Daniel Olbrychski, Marcel Sabat Rok 1919. Oburzeni napadem Kaszubi łapią byłego nauczyciela Schmidta oraz Jungego i Formelę. Wściekły tłum postanawia złapanych powiesić. W ostatniej chwili ratuje ich Bazyli, sprowadzony przez Mateusza. Gerda, chcąc przeciąć romans Marity, wysyła ją do Berlina, a Mateusza zatrudnia jako kamerdynera. W czasie balu sylwestrowego do Kraussów przyjeżdża Gustaw, który przymierzany jest na męża Marity. Herman ogłasza gościom, że Kaszuby zostają wcielone do Polski i junkrowie muszą przyjąć obywatelstwo polskie, na dodatek w Wersalu znalazł się Bazyli Miotke. Na dodatek gośćmi wstrząsa próba samobójcza Kurta. Państwo polskie przejmuje grunty należące do von Kraussów. Do pałacu wraca Marita oraz Kurt z przyjacielem Martinem Steinerem. Mateusz postanawia wyjechać do budującej się Gdyni. W trakcie spaceru z Maritą morską plażą katuje go zgraja bandziorów sprowadzonych przez Kurta. 01:20 KAMERDYNER - ODC. 4 Serial, 42 min, Polska, 2021 Reżyseria: Filip Bajon Scenariusz: Mirosław Piepka, Michał Pruski, Filip Bajon, Marek Klat Aktorzy: Borys Szyc, Janusz Gajos, Anna Radwan, Sebastian Fabijański, Marianna Zydek, Adam Woronowicz, Sławomir Orzechowski, Diana Zamojska, Borys Szyc, Łukasz Simlat, Kamilla Baar, Daniel Olbrychski, Marcel Sabat Rok 1923. Mateusz jest ciężko ranny, ale Marita nie wydaje Kurta polskiej policji. Mateusz wyjeżdża do Gdyni, Kurt zaś do Monachium, gdzie wstępuje do SA. Bazyli zostaje starostą powiatu morskiego i proponuje Mateuszowi stanowisko zarządcy polskich tartaków. Bazyli dzierżawi tysiąc morgów ziemi Hermanowi, co wzbudza sprzeciw. Marita wychodzi za mąż za Gustawa, a ślub zakłóca Mateusz, który na organach gra shimmy. Herman słucha przez radio przemówienia Hitlera. Aresztowano dowódcę SA Ernsta Röhma. Rozpoczęło się polowanie na członków SA. Kurt i Martin zostają zamordowani. Odżywa romans Marity i Mateusza. Herman popada w długi. Pomaga mu Bazyli. Schmidt, Junge i Formela sporządzają listę Polaków i Kaszubów do likwidacji (Sonderfahndungsbuch Polen). Marita jest w ciąży z Mateuszem. Tymczasem Schmidt przedstawia listę Hermanowi. Wybucha wojna, a Kaszubi są masowo aresztowani i wywożeni. 02:15 TERAZ ALBO NIGDY (SECOND ACT) Komedia, 99 min, USA, 2018 Reżyseria: Peter Segal Scenariusz: Elaine Goldsmith - Thomas, Justin Zackham Aktorzy: Leah Remini, Milo Ventimiglia, Jennifer Lopez, Vanessa Hudgens, Treat Williams Maya jest sumiennym i dobrym pracownikiem, ale zawsze gdy zabiega o awans, jej wymarzone stanowisko dostaje jakiś facet. Jest zdolna, bystra, jednak główną przeszkodę stanowi brak odpowiedniego wykształcenia. Pewnego razu zostaje zaproszona na rozmowę w sprawie pracy do wielkiego, eleganckiego biurowca. I nagle marzenia się spełniają: Maya dostaje kierownicze stanowisko, pokaźną pensję i wstęp do wielkiego świata. Jak to możliwe? Ktoś życzliwy, bez jej wiedzy, zmodyfikował w sieci jej CV, tworząc całkiem nowe dane: prestiżowa uczelnia, światowe kontakty i branżowe sukcesy. Maya podejmuje tę grę i pewnym krokiem wkracza na sam szczyt. Dla firmy będzie to prawdziwe trzęsienie ziemi, bo dziewczyna nie owija w bawełnę, a wielkopańskie maniery są jej równie obce jak język mandaryński. Wkrótce jednak przeszłość się o Mayę upomni i to w najmniej spodziewanym momencie. Będzie musiała zawalczyć nie tylko o swoją karierę, ale przede wszystkim o tych, których kocha.