TVP Kultura Wtorek, 03.09.2024 06:40 TAMTE LATA, TAMTE DNI - MARTA LIPIŃSKA Magazyn, 23 min, Polska, 2020 Reżyseria: JOANNA MAKOWSKA Prowadzący: MARTA PERCHUĆ-BURZYŃSKA Marta Perchuć - Burzyńska rozmawia z wybitnymi artystami o dzieciństwie, domu rodzinnym i najważniejszych doświadczeniach, które w istotny sposób wpłynęły na ich życie i drogę twórczą. Rozmowy realizowane są w miejscach, które dla bohaterów programu mają największe znaczenie sentymentalne. Tym razem swoje dzieciństwo i młodość wspomina znana i popularna aktorka filmowa i teatralna, Marta Lipińska. Rozmowa toczy się w warszawskim parku Królikarnia, miejscu dziecięcych zabaw małej Marty. 07:20 DZIKA MUZYKA - MUZYKANCKIE GRANIE W KAZIMIERZU DOLNYM Magazyn, 24 min, Polska, 2016 Reżyseria: Zvika Gregory Portnoy, Zuzanna Solakiewicz Prowadzący: Maniucha Bikont "Dzika Muzyka" to program poświęcony fascynującym tradycjom i korzeniom polskiej muzyki. Wiele niezwykłych wydarzeń organizowanych przez młodych ludzi - mieszkańców miast, którzy coraz częściej wyruszają na spotkanie z wiejskimi mistrzami - składa się na zjawisko odrodzenia muzyki tradycyjnej we współczesnej Polsce. Każdy odcinek to osobista podróż, w którą prowadzi nas postać związana z konkretnymi wydarzeniami, odkrywając przed nami świat pełen niezwykłych spotkań i wspaniałej muzyki. Jako przewodnicy wystąpią miedzy innymi: Janusz Prusinowski, Witek Broda, Justyna Piernik, Maniucha Bikont, Maciej Żurek, Antoni Beksiak. Festiwal Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu Dolnym organizowany jest cyklicznie od 50 lat. Od 2008 r. wydarzeniu towarzyszy festiwalowy klub Tyndyryndy. To miejsce, gdzie muzyka brzmi nie tylko ze sceny, ale żyje - grana jest do tańca. Stanowi poniekąd przeciwwagę do konkursowych rygorów i usztywnienia. W odcinku opowiemy o festiwalu, przypomnimy jego niewątpliwe zasługi dla muzyki ludowej, ale też pokażemy problemy, na które napotyka. Oprowadzi nas po nim Maniucha Bikont. 08:00 PODRÓŻE Z HISTORIĄ S.III - ODC. 26 NA RATUNEK W GÓRACH Cykl dokumentalny, 27 min, Polska, 2016 Reżyseria: Radosław Kotarski Scenariusz: Radosław Kotarski Zorganizowana pomoc ratownicza w Tatrach ma już ponad 100 lat! Przez ten czas zmieniali się ludzie, sprzęt i poziom wyszkolenia. Nie zmieniło się jednak jedno - nadal w Tatrzańskim Ochotniczym Pogotowiu Ratunkowym pracują ludzie, którzy ryzykują życie, aby turystyka w naszych górach była bezpieczna. Radek Kotarski sprawdza, jak bardzo dawny TOPR różni się od współczesnego. 09:05 POLSKIE DROGI - ODC. 11/11 - W OBRONIE WŁASNEJ Serial TVP, 104 min, Polska, 1977 Reżyseria: Janusz Morgenstern Scenariusz: Jerzy Janicki Zdjęcia: Witold Adamek Muzyka: Andrzej Kurylewicz Aktorzy: Karol Strasburger, Kazimierz Kaczor, Jan Machulski, Konrad Morawski, Aleksander Bardini, Józef Duriasz, Zbigniew Zapasiewicz, Andrzej Makowiecki, Maciej Góraj, Wanda Stanisławska-Lothe, Andrzej Seweryn, Henryk Talar, Jolanta Lothe, Jerzy Kaliszewski, Janusz Bylczyński Wielokrotnie nagradzany, jeden z najpopularniejszych polskich seriali lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. Epicka, wielowątkowa opowieść o losach Polaków w latach II wojny światowej. Wojnę pokazano z punktu widzenia dwóch głównych bohaterów - porucznika Władysława Niwińskiego i Leona Kurasia - drobnego cwaniaka, nie pozbawionego jednak znamion heroizmu. Autorzy serialu starali się pokazać dzień powszedni okupacji hitlerowskiej w Polsce. Nadchodzi wiosna 1943 roku. Niwiński przebywa w Warszawie, gdzie szkoli nowe oddziały GL. Znajomość z Martą zawarta w lasach Zamojszczyzny, przemienia się w miłość. Wkrótce odbywa się ich cichy ślub. W czasie akcji oddziału GL , ktora miała na celu pomoc Żydom w płonącym gettcie, Niwiński zostaje ciężko ranny. Jedynie opieka i troska Marty przywracają go do życia. Tymczasem Kuraś poszukując córki wchodzi w kontakt z tajnym agentem gestapo Michankiem. Kiedy na Michanku zostaje wykonany wyrok śmierci, Kuraś trafia do aresztu. Rozpoznaje go Heimann i obiecuje wolność w zamian za wiadomość o Niwińskim. Nie uzyskuje jednak żadnych informacjii. Gestapo postanawia dokonać masowej egzekucji więźniów. 11:05 STRASZNE SKUTKI AWARII TELEWIZORA (ECCE HOMO HOMOLKA) Komedia, 79 min, Czechosłowacja, 1969 Reżyseria: Jaroslav Papoušek Scenariusz: Jaroslav Papoušek Zdjęcia: Jozef Ort-Šnep Muzyka: Karel Mareš Aktorzy: Josef Šebánek, Marie Motlová, František Husák, Helena Růžičková, Matěj Forman, Petr Forman Pierwsza część groteskowej trylogii o perypetiach praskiej rodziny Homolków. Idyllę majówki spędzanej w lesie pod Pragą przerywa wołanie o pomoc, co natychmiast wypłasza tłum z lasu. W domu wielopokoleniowa rodzina dusi się, skazana na samą siebie. Czary goryczy dopełnia zepsuty telewizor, dochodzi do gigantycznej kłótni, w której każdy wylewa swoje żale. Kobiety płaczą, mężczyźni w różnym wieku są nieszczęśliwi. Na szczęście niedziela szybko się skończy i nie będzie czasu użalać się nad sobą. A poza tym naprawi się telewizor. Film, podobnie jak cała trylogia, zyskał status dzieła kultowego porównywanego - pod względem poczucia humoru i przenikliwości twórców z "Rejsem" Marka Piwowskiego. 12:40 PORTRETY - DELACROIX, SZTUKA PONAD WSZYSTKO (DELACROIX, L'ART A TOUT PRIX) Film dokumentalny, 52 min, Francja, 2018 Reżyseria: Martin Fraudreau Scenariusz: Martin Fraudreau Dokument o twórczości francuskiego malarza epoki romantyzmu, Eugene'a Delacroix, znanego z takich obrazów, jak Masakra na Chios, Wolność wiodąca lud na barykady czy Kobiety algierskie. W malarstwie inspirował się aktualnymi wydarzeniami politycznymi, egzotycznymi podróżami, antykiem a także literaturą; stawiał na obrazowość i przekazywał emocje dzięki kolorom i fakturze. Jego dzieła nierzadko wywoływały sensację wśród współczesnych, gdyż nie stronił od kontrowersyjnych aktualnych tematów politycznych, łamiąc zasady tradycyjnego malarstwa historycznego. Jest także autorem fresków w paryskich budynkach użyteczności publicznej i w kościele Saint Sulpice. 13:50 SPORTOWIEC MIMO WOLI Komedia, 75 min, Polska, 1939 Reżyseria: Mieczysław Krawicz Scenariusz: Jan Fethke, Napoleon Sądek Zdjęcia: Jakub Joniłowicz Muzyka: Henryk Wars Aktorzy: Adolf Dymsza, Ina Benita, Aleksander Żabczyński, Józef Orwid, Helena Buczyńska, Ludwik Sempoliński, Halina Doree, Stanisław Woliński, Wojciech Ruszkowski, Henryk Małkowski, Roman Dereń, Jerzy Lasocki, Wojciech Trojanowski, Aleksander Bogusiński, Stanisław Grolicki Znany kanadyjski hokeista Jerzy Piątek przyjeżdża do Polski, by znaleźć partnerkę dla swojego bedlington terriera. Dodek Czwartek jest fryzjerem, udaje się do prezesostwa Madeckich, by uczesać ich córkę Lili. Omyłkowo prezes bierze go za słynnego hokeistę i angażuje do swojej drużyny jako bramkarza, Piątek natomiast zostaje wzięty za fryzjera. Cała rodzina wraz z nowym zawodnikiem jedzie do Zakopanego, gdzie ma się odbyć mecz drużyny prezesa Madeckiego z drużyną barona Dropsa. Jeśli baron wygra zawody, otrzyma rękę pięknej Lili Madeckiej. W Zakopanem znajduje się także Jerzy Piątek. Jest zachwycony suczką Madeckich - właśnie takiej partnerki szukał dla swego psa. Zakochuje się także w jej właścicielce. Wchodzi w komitywę z Czwartkiem i nadal podaje się za fryzjera, by być jak najbliżej Lili, Czwartek natomiast udaje hokeistę. Hotelowy detektyw Dżems ma wrażenie, że Piątek czyha na biżuterię Lili i ma go stale na oku. Przychodzi dzień meczu. Czwartek i Piątek chcą wyjaśnić całe nieporozumienie, jednak Piątek zostaje aresztowany przez Dżemsa. Czwartek broni honoru drużyny i ręki Lili. Drużyna Madeckiego wygrywa mecz. Lili i Jerzy (a także ich pieski) mogą być razem. 15:25 KSIĘSTWO Film obyczajowy, 119 min, Polska, 2011 Reżyseria: Andrzej Barański Scenariusz: Andrzej Barański Zdjęcia: Jacek Petrycki Aktorzy: Rafał Zawierucha, Mateusz Zając, Michał Anioł, Aldona Jankowska, Jan Wojtyński, Henryk Gołębiewski, Dorota Piasecka Wychowany w biednej, świętokrzyskiej wsi Zbyszek marzy, by wyrwać się z niej i zasmakować lepszego życia. Kiedy jednak jego kariera piłkarska, a potem studia prawnicze okazują się niewypałem, staje wobec trudnego dylematu: próbować dalej czy osiąść na ojcowiźnie? Scenariusz "Księstwa" powstał na podstawie wątków trzech powieści Zbigniewa Masternaka: "Niech żyje wolność", "Chmurołap" i "Scyzoryk". Przedstawiony w niej obraz współczesnej, polskiej wsi dość mocno odbiega od tego, do którego przyzwyczaił swoich widzów Andrzej Barański. Proza Masternaka portretuje rodzimą prowincję bez taryfy ulgowej, nie stroni od naturalizmu, wieś w jego utworach nie jest ani spokojna, ani wesoła, choć z drugiej strony nie szokuje też brudem, prymitywizmem i brutalnością jak np. w filmach Wojciecha Smarzowskiego. Tak czy owak trudno się w niej doszukać nieco idyllicznej, poetyckiej, czułej aury, obecnej w licznych dziełach Barańskiego i definiującej poniekąd jego artystyczne emploi. W "Księstwie" twórca "Dwóch księżyców" wyraźnie odchodzi od stylu, który przez wiele lat stanowił jego wizytówkę i odważnie rusza śladem wytyczonym przez Masternaka. Czarno - biała kolorystyka filmu skutecznie odwraca uwagę widza od niewątpliwie istniejącej malowniczości sielskiego pejzażu i piękna lokalnej przyrody. Na pierwszy plan wysuwają się ludzie z ich nierzadko przetrąconymi życiorysami, zwierzęcymi odruchami i starannie skrywanymi ciemnymi sprawkami. Na ich tle Zbyszek, główny bohater filmu, przypomina tańczącego jastrzębia (by przywołać tytuł zapomnianej już nieco powieści Juliana Kawalca), jest wyalienowanym dziwolągiem, nie potrafiącym się odnaleźć ani w rodzinnej wsi (gdzie na przemian śmieją się z niego lub nim gardzą), ani w mieście, którego rozlicznym wymaganiom nie potrafi sprostać. A przy tym jak miecz Damoklesa wisi jeszcze nad nim duchowy testament ojca, podobnego jak on nieszczęśliwego "freaka", który całe życie wpajał synowi, że ich ród wywodzi się z książąt, tylko z biegiem czasu "schłopiał" i dopiero właśnie on - Zbyszek - powinien być tym, który przywróci nazwisku dawną świetność, zaistnieje w wielkim świecie i odniesie sukces. Jednak film Barańskiego nie jest tylko poruszającą opowieścią o wyobcowaniu i trudnym poszukiwaniu własnego miejsca na ziemi. To także raz niemal dramatyczna, a innym razem ocierająca się o satyrę i groteskę panorama losów współczesnych polskich chłopów i ich dzieci, przeżywających gorzkie rozczarowania, kiedy ideały i marzenia sięgają bruku lub kiedy kolejne nadzieje na poprawę życia upadają, a pozostaje tylko codzienna, monotonna harówka. Barański nie byłby jednak sobą, gdyby tego tyleż realistycznego, co i ponurego obrazu nie rozświetlały, choćby z rzadka, wizualne metafory (jak choćby w scenie kończącej film) oraz sekwencje, ukazujące pokłady wrażliwości, zalegające na dnie ludzkiej duszy, pozornie całkowicie stwardniałej od codziennej, bezwzględnej walki o byt (jak w sekwencji prowadzenia wiejskich psów do uśpienia z powodu groźby epidemii). Polska, lata dziewięćdziesiąte ubiegłego wieku. Wywodzący się z biednej, świętokrzyskiej wsi Zbyszek znajduje się na życiowym rozdrożu. Kiedy jego świetnie się zapowiadająca kariera piłkarska legła w gruzach z powodu złośliwego faulu zazdrosnego kolegi postanowił wyjechać do miasta i studiować prawo. Jednak po części z biedy (brakowało mu pieniędzy na książki), a po części z powodu trudności z zaadaptowaniem się do życia w nowym środowisku również i tu mu się nie powiodło. Oblał egzamin "ostatniej szansy" i musiał pożegnać się z uczelnią. Stało się to również powodem rozstania z ukochaną dziewczyną, która - lepiej poradziwszy sobie w mieście - nie zamierza pożegnać się ze swymi planami na przyszłość, by razem ze Zbyszkiem wrócić na wieś. Zbyszek wszakże również wracać nie chce, tym bardziej że nie wie, jak powiedzieć matce, że wszystkie pieniądze, które zainwestowała w naukę jedynaka poszły na marne. Dlatego próbuje chwytać się różnych dorywczych prac, z czasem również nielegalnych, zlecanych przez mafię ukraińską. I tu jednak nie idzie mu najlepiej, często nie ma nawet co jeść. Wreszcie zdesperowany wraca w rodzinne strony. Jest lato, więc jego pobyt nie budzi podejrzeń. W końcu dla studentów trwają wakacje. We wsi Zbyszek od dawna ma nieco pogardliwy pseudonim "książę", co tylko do książek i piłki nożnej się nadaje, a pomóc tyrającej do świtu do nocy matce nie potrafi albo nie chce. No i jeszcze wciąż żywa jest tu pamięć o jego ojcu, nieudaczniku i pijaku. Czy Zbyszek zdoła zrewidować swoje życiowe plany i wtopi się w lokalną społeczność, czy może jeszcze raz podejmie desperacką próbę wyrwania się do lepszego świata? 17:35 CHŁOPI - ODC. 1/13 - BORYNA Serial TVP, 51 min, Polska, 1972 Reżyseria: Jan Rybkowski Scenariusz: Jan Rybkowski, Ryszard Kosiński Zdjęcia: Marek Nowicki Muzyka: Adam Sławiński Aktorzy: Władysław Hańcza, Emilia Krakowska, Ignacy Gogolewski, Krystyna Królówna, Tadeusz Fijewski, August Kowalczyk, Magda Wołłejko, Jadwiga Chojnacka, Kazimierz Wichniarz, Mieczysław Czechowicz, Bronisław Pawlik, Irena Karel, Barbara Ludwiżanka, Wanda Łuczycka Adaptacja najsłynniejszej, uhonorowanej Nagrodą Nobla powieści Władysława Reymonta, a zarazem jeden z najpopularniejszych seriali wyprodukowanych swego czasu przez TVP. Akcja toczy się w ciągu 12 miesięcy na przełomie XIX i XX w. Powikłane i często dramatyczne losy mieszkańców Lipiec nierozerwalnie wiążą się z biegiem pór roku. Na znakomicie zarysowanym tle społeczno-obyczajowym rozgrywa się dramat rodziny Borynów i uwikłanej w jej losy młodej dziewczyny, Jagny. Pierwszy odcinek przybliża rodzinę Borynów. Maciej Boryna - czołowa postać filmu - to blisko 60 - letni wdowiec, który terroryzuje swoim despotycznym charakterem pozostałych domowników: syna Antka i jego żonę Hankę, córkę Józkę, małego wychowanka Witka i starszego sługę Kubę. Sąsiadka Dominikowa namawia Borynę, aby wyszukał sobie młodą żonę. Na wsi są przecież dorodne panny, które wydadzą się chętnie za najbogatszego gospodarza. Nie bez znaczenia jest fakt, że Dominikowa sama ma urodziwą córkę Jagnę. 19:15 MOZART Y MAMBO. KUBAŃSKA PODRÓŻ Z SARĄ WILLIS. (MOZART Y MAMBO. A CUBAN JOURNEY WITH SARAH WILLIS) Film dokumentalny, 29 min, Francja, 2020 Wykonawcy: Havana Lyceum Orchestra, Sarah Willis Mozart & Mambo: Te muzycznie nieodparte spotkania były długo pielęgnowanym marzeniem Sary Willis, waltornistki Filharmonii Berlińskiej, które spełniło się podczas wielkiego koncertu, na którym występuje z młodymi muzykami z Havana Lyceum Orchestra i dyrygentem Jos Antonio Mndezem Padrón, a także kubańskim zespołem salsy mambo. Wspólna celebracja Mozarta, jakiej nigdy wcześniej nie widziano i nie słyszano, w tym utwory takie jak piękny III Koncert na róg Mozarta i mnóstwo kubańskich rytmów! Dokument koncentruje się na muzycznym wyzwaniu: europejska precyzja spotyka się z kubańskim rozmachem. 20:10 WALENTYNA Spektakl teatralny, 54 min, Polska, 2013 Reżyseria: Wojciech Faruga Scenariusz: Julia Kijowska, Wojciech Faruga Zdjęcia: Arek Tomiak P. S. C. Aktorzy: Julia Kijowska, Irena Wójcik, Barbara Szczecińska, Warszawski Żeński Chór "Harfa" Jedna aktorka i chór śpiewaczek. Jedna z najbardziej znanych kobiet XX wieku, o której praktycznie niczego nie wiadomo i bezimienna zbiorowość symbolizująca radzieckie kosmonautki przygotowywane do lotu w kosmos, dublerki Walentyny, które na zawsze pozostają w jej cieniu. Spektakl i koncert. Dokument i kreacja. Tiereszkowa była tkaczką, którą Chruszczow namaścił na pierwszą kobietę w kosmosie. Po powrocie na ziemię świeciła niemal boskim blaskiem. Stała się jedną z najjaśniejszych i najbardziej rozpoznawalnych gwiazd Związku Radzieckiego. Wśród sportowców, naukowców i artystów to astronauci byli największymi herosami, największymi gwiazdami. Po 1989 roku Tiereszkowa zamilkła i do dziś nie rozmawia z dziennikarzami. Spektakl Walentyna to pomysł na uwolnienie jej opowieści przy pomocy unikatowej formy teatralnej łączącej na jednej scenie chór śpiewaczek w wieku zbliżonym do Walentyny i aktorkę. To szansa opowiedzenia historii, która nigdy wcześniej nie miała szansy być opowiedzianą. W spektaklu wykorzystano fragmenty oryginalnych pamiętników Walentyny Tiereszkowej i transkrypcje wypowiedzi radzieckich kosmonautów zaczerpnięte z dokumentu Macieja Drygasa Stan nieważkości. Spektakl otrzymał nagrodę Platinum Remi w kategorii Film and Video Art Independent Experimental Film and Videos na międzynarodowym festiwalu World Fest Houston w 2015 roku, a także nagrodę aktorską (Julia Kijowska) na Festiwal Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej "Dwa Teatry". Podczas 1. edycji festiwalu TEATROTEKA Fest w 2017 roku zdobył Nagrodę Publiczności. 21:20 LEKKIE OBYCZAJE - WIELKIE TOURNEE (LES GRANDS DUCS) Komedia, 81 min, Francja, 1997 Reżyseria: Patrice Leconte Scenariusz: Serge Frydman, Patrice Leconte Zdjęcia: Edouardo Serra Muzyka: Angelique Nachon, Jean - Claude Nachon Aktorzy: Jean Rochefort, Jcques Nolot, Olivier Pajol, Jacques Mathou Dwóch emerytowanych aktorów Eddie Carpentier i Victor Vialat otrzymuje upragnione role w przedstawieniu, z którym mają odbyć tournee po Francji. Kiedy wyruszają w trasę, w ślad za nimi podąża potajemnie producent przedsięwzięcia Shapiron. Jest on zadłużony po uszy i pragnie za wszelką cenę doprowadzić do przerwania występów. Liczy na to, że z tego tytułu otrzyma wysokie odszkodowanie. 23:00 NOCNY DOKUMENT - SPACER Z ANIOŁAMI Film dokumentalny, 50 min, Polska, 2019 Reżyseria: Tomasz Wysokiński Jerry, bohater walk przeciw apartheidowi, który nie boi się przemocy, próbuje odnaleźć dziecko porwane w slumsach Kliptown w Soweto. Poszukiwania prowadzą go w najciemniejsze zaułki Johannesburga oraz mroczne zakamarki własnej duszy. 00:10 PANORAMA KINA POLSKIEGO - PIANISTA (THE PIANIST) Dramat, 142 min, Polska/Wielka Brytania/Francja, 2002 Reżyseria: Roman Polański Scenariusz: Ronald Harwood Zdjęcia: Paweł Edelman Muzyka: Wojciech Kilar Aktorzy: Adrien Brody, Thomas Kretschmann, Frank Finlay, Maureen Lipman, Ed Stoppard, Michał Żebrowski Z zamiarem nakręcenia w Polsce filmu o czasach II wojny światowej Roman Polański nosił się od dawna - zbyt wiele jego własnych, tragicznych przeżyć wiązało się z tym okresem. Czekał tylko na odpowiedni scenariusz. Znakomitego materiału dostarczyła mu autobiografia Władysława Szpilmana, wybitnego pianisty i kompozytora, który w czasie wojny ukrywał się przez długi czas i właściwie tylko cudem ocalał z pogromu. Jego losy zainspirowały tuż po wojnie także Czesława Miłosza i Jerzego Andrzejewskiego do napisania noweli, z której powstał scenariusz filmu "Robinson warszawski". Gotowy film, po licznych przeróbkach narzuconych przez władze, tak bardzo odbiegał jednak wymową od literackiego pierwowzoru, że Czesław Miłosz wycofał swoje nazwisko z czołówki, a propagandowe dzieło wyświetlano ostatecznie w kinach pod tytułem "Miasto nieujarzmione". Chociaż "Pianista" powstał w koprodukcji francusko-polsko-niemiecko-brytyjskiej, w angielskiej wersji językowej i z zagranicznymi aktorami we wszystkich ważniejszych rolach, sam reżyser określił go jako film polski. Obraz ten, przez wielu uznany za dzieło życia Polańskiego, uhonorowano Złotą Palmą na MFF w Cannes w 2002 r. , Oscarami 2003 za reżyserię, scenariusz adaptowany i najlepszą rolę męską (rewelacyjny Adrien Brody), Cezarami 2003 dla najlepszego filmu, za reżyserię, główną rolę męską, muzykę, zdjęcia, scenografię i dźwięk, a także wieloma innymi nagrodami i wyróżnieniami. Akcja rozpoczyna się we wrześniu 1939 r. , kiedy to 28-letni wówczas Władysław Szpilman gra w Polskim Radiu Nokturn cis-moll Fryderyka Chopina. Wybuch niszczy siedzibę rozgłośni i przerywa występ na pięć długich lat. Po wkroczeniu do Warszawy Niemcy wprowadzają rozliczne restrykcje wobec ludności żydowskiej. Władysław, jego rodzice, dwie siostry i brat przeżywają pasmo upokorzeń. Pozbawieni pracy i środków do życia wyprzedają kolejno obrazy, srebra, meble. W końcu z domu znika także największy skarb artysty - fortepian. Prześladowania nasilają się: Szpilmanowie wraz z tysiącami innych Żydów muszą się przenieść do getta, gdzie na porządku dziennym jest nieludzkie traktowanie, okrucieństwo, cierpienia i śmierć. Władysław zarabia na utrzymanie rodziny, grając w kawiarni, gdzie zbiera się towarzystwo podejrzanego autoramentu. Trudno jednak o inne zajęcie. Tymczasem Niemcy zaczynają wywozić transporty Żydów z getta do obozów zagłady. Przychodzi też kolej na Szpilmanów. Władysława w ostatniej chwili wyciąga z szeregu skazańców znajomy żydowski policjant, każąc mu uciekać. Pianista już nigdy więcej nie ujrzy bliskich. Z pomocą członków ruchu oporu udaje mu się uciec z getta. Za murami przechowują go kolejno, w różnych miejscach, polscy przyjaciele. Z okien swojej kryjówki Władysław obserwuje wybuch powstania w getcie. Cały czas musi uważać, by swoją obecnością nie zwrócić na siebie niczyjej uwagi, bo to może być równoznaczne z wyrokiem śmierci. Taka sytuacja trwa do chwili wybuchu powstania warszawskiego. Gdy powstanie upada, Szpilman samotnie ukrywa się wśród ruin miasta, walcząc o przetrwanie z własnym głodem, wyczerpaniem, strachem. Ocalenie przyjdzie z najmniej spodziewanej strony. 02:50 DOKUMENT.PL - NEON Film dokumentalny, 52 min, Polska, 2013 Reżyseria: Eric Bednarski Scenariusz: Eric Bednarski Zdjęcia: Jacek Knopp, Andrzej Wojciechowski, Tomasz Król, Michał Pałka-Keff Muzyka: Daniel Bloom Tematem filmu jest historia warszawskich neonów, reliktów okresu PRL - u. Film ukazuje ich funkcjonowanie jako elementu miejskiej architektury zaczerpniętego z kapitalistycznego świata konsumpcji, który został wprowadzony do socjalistycznej rzeczywistości by stworzyć iluzję i fasadę dla szarości, biedy i zapóźnienia gospodarczego. W filmie oprócz zdjęć realizowanych współcześnie, w tym wywiadów z twórcami neonów, architektami, historykami sztuki i varsavianistami, wykorzystany jest niezwykle bogaty filmowy i fotograficzny materiał archiwalny, m.in. ze zbiorów Telewizji Polskiej. 04:00 CIEMNEGO POKOJU NIE TRZEBA SIĘ BAĆ Film krótkometrażowy, 35 min, Polska, 2009 Reżyseria: Jakub Czekaj Scenariusz: Jakub Czekaj Zdjęcia: Adam Palenta Muzyka: Zygmunt Konieczny Aktorzy: Emilia Stachurska, Przemysław Bluszcz, Jowita Budnik, Anna Ilczuk "Ciemnego pokoju nie trzeba się bać" jest opowieścią o bezgranicznej miłości jedenastoletniej dziewczynki, Łaty, do jej ojca. Łata przygotowuje piosenkę na szkolną akademię, zorganizowaną z okazji zbliżającego się dnia taty. To sprawia, że dziewczynka przygląda się ojcu baczniej niż zwykle. Chcąc jak najlepiej opisać swoje uczucia, powoli zaczyna odsłaniać skrywane przez niego tajemnice...