TVP Kultura Sobota, 14.09.2024 06:05 ŻYCIE JAKO ŚMIERTELNA CHOROBA PRZENOSZONA DROGĄ PŁCIOWĄ Dramat obyczajowy, 96 min, Polska, 2000 Reżyseria: Krzysztof Zanussi Scenariusz: Krzysztof Zanussi Zdjęcia: Edward Kłosiński Muzyka: Wojciech Kilar Aktorzy: Zbigniew Zapasiewicz, Krystyna Janda, Tadeusz Bradecki, Monika Krzywkowska, Paweł Okraska, Szymon Bobrowski, Stanisława Celińska, Aleksander Fabisiak Dramat obyczajowy. Tomasz jest chory na raka. Jest inteligentnym, myślącym, ale egoistycznie i cynicznie nastawionym do życia lekarzem około sześćdziesiątki. Bliskość końca wyzwala w nim pragnienie, by bezkarnie spróbować wszystkiego, czego w życiu unikał. Chce się przekonać w praktyce jak bezpodstawne były jego dawne hamulce. Tomasz jest rozwiedziony. Jego była żona Anna to kobieta sukcesu. Odeszła od męża, radykalnie zmieniając swoje życie. Związała się z dużo młodszym człowiekiem, Karolem, który nauczył ją, jak robić pieniądze, jak je wydawać i żyć wygodnie. Anna po rozwodzie kupiła Tomaszowi mieszkanie i samochód. Teraz były mąż prosi ją o pomoc w sfinansowaniu podróży do Paryża na konsultację medyczną i leczenie. To jedyna nadzieja na ratunek. Jedzie do Francji, ale na wszystko jest już za późno. Pod pozorem przyjaźni i bezinteresownej pomocy pragnie zniszczyć miłość młodej pary bohaterów - Hanki (charakteryzatorka na planie filmowym) i Filipa (pełen wątpliwości student medycyny). Przekonany o tym, że uczucie miłości nie przetrwa próby czasu, udostępnia im mieszkanie i tym samym liczy na szybki finał ich znajomości. Tomasz spotkał w trakcie realizacji filmu zakonnika - Cystersa. Odwiedza go w klasztorze. W mikroklimacie krypt grobowych, wśród zmumifikowanych zwłok, prowadzi rozmowy z księdzem o życiu, nawróceniu, pojednaniu z Bogiem. Chce uzyskać od niego wyznanie niewiary. Sam boryka się ze swoją wiarą i nie potrafi uwierzyć. Oczekuje jakiegoś znaku, który pokazałby mu jak dalej żyć. 08:00 LEGENDY ROCKA - DOO WOP ((S. 10) DOO WOP) Cykl dokumentalny, 21 min, Wielka Brytania, 2020 Reżyseria: Lyndy Saville Cykl filmów dokumentalnych poświęconych gwiazdom rocka. Przyglądając się najważniejszym zespołom, odkrywamy historie życia ich członków i opisujemy wpływ tych zespołów na współczesną kulturę. Każdy z odcinków składa się z wywiadów, materiałów archiwalnych, teledysków i nagrań z koncertów. Doo wop styl w muzyce rhythm and blues, który rozwinął się w latach 50. XX wieku na terenie Stanów Zjednoczonych. Był najbliższym ówczesnej muzyce pop odłamem ówczesnej muzyki czarnych mieszkańców USA. Utwory doo wop, oparte ściśle o partie wokalne, wykonywane były a cappella przez wieloosobowe, najczęściej męskie zespoły. 08:40 LEGENDY ROCKA - ALT ROCK ((S. 10) ALT ROCK) Cykl dokumentalny, 22 min, Wielka Brytania, 2020 Reżyseria: Lyndy Saville Cykl filmów dokumentalnych poświęconych gwiazdom rocka. Przyglądając się najważniejszym zespołom, odkrywamy historie życia ich członków i opisujemy wpływ tych zespołów na współczesną kulturę. Każdy z odcinków składa się z wywiadów, materiałów archiwalnych, teledysków i nagrań z koncertów. Rock alternatywny to grupa stylów muzyki rockowej powstałych w latach osiemdziesiątych i połowie lat dziewięćdziesiątych XX wieku, głównie na terenie Stanów Zjednoczonych. Gitarowy, niekomercyjny i często nagrywany bez przejmowania się jakością dźwięku rock alternatywny był dokładnym przeciwieństwem większości odmian muzyki popularnej lat osiemdziesiątych z jej cukierkowym brzmieniem syntezatorów i sterylną produkcją nagrań. 09:25 TAMTE LATA, TAMTE DNI - HALINA KUNICKA Magazyn, 24 min, Polska, 2021 Reżyseria: Joanna Makowska Scenariusz: Marta Perchuć - Burzyńska, Joanna Makowska Prowadzący: Marta Perchuc - Burzyńska Marta Perchuć - Burzyńska rozmawia z wybitnymi artystami o dzieciństwie, domu rodzinnym i najważniejszych doświadczeniach, które w istotny sposób wpłynęły na ich życie i drogę twórczą. Rozmowy realizowane są w miejscach, które dla bohaterów programu mają największe znaczenie sentymentalne. Tym razem w sentymentalną podróż zabiera nas znana z wielu niezapomnianych przebojów piosenkarka, Halina Kunicka. 10:00 SERIALOWA NOSTALGIA - ZMIENNICY - ODC. 7/15 - WARSZAWSKI ŁĄCZNIK Serial TVP, 55 min, Polska, 1986 Reżyseria: Stanisław Bareja Scenariusz: Stanisław Bareja, Jacek Janczarski Zdjęcia: Wojciech Jastrzębowski Muzyka: Przemysław Gintrowski Aktorzy: Mieczysław Hryniewicz, Ewa Błaszczyk, Anna Gronostaj, Stanisław Bareja, Artur Barciś, Tomasz Dedek, Adam Ferency, Cezary Harasimowicz, Kazimierz Kaczor, Wojciech Pokora, Piotr Pręgowski, Jerzy Przybylski Wśród pasażerów samolotu z Bangkoku, którzy czekają na odprawę celną, znajduje się Krashan ze swoim towarem. Ponieważ tego dnia jest wzmożona kontrola, nawiązuje kontakt ze strażakiem Kuśmidrem, ażeby mu pomógł wynieść trefny bagaż z lotniska. Umawia się w hotelu. W tym czasie w Warszawie trwa akcja profilaktyczna MO, skierowana przeciwko panienkom, które okradają swoich klientów. Strażak Kuśmider, zorientowawszy się, co zawiera bagaż Krashana, chce otrzymać pokaźną dolę za swoją pomoc. Podczas pertraktacji do motelu wkracza milicja. Kuśmider ukrywa trefny towar na działkach w ulu, a Krashan przygotowane dewizy trzyma przy sobie. Obaj, złączeni wspólnymi interesami, korzystają z taxi 1313 z Jackiem za kierownicą. Tymczasem w domu Koniuszków syn Marian niespodziewanie i ku zaskoczeniu rodziców nabiera apetytu na przyniesiony przez działkowiczkę dopiero co zebrany miód. 11:10 NOTRE - DAME DE PARIS Balet, 84 min, Francja, 2021 Reżyseria: Roland Petit Wykonawcy: Jean - Francois Verdier, Ballet De L'Opera National De Paris, Orchestre De L'Opera National De Paris Balet w dwóch aktach inspirowany powieścią "Katedra Najświętszej Marii Panny w Paryżu" Victora Hugo w choreografii Rolanda Petita do muzyki znanego kompozytora filmowego Maurice'a Jarre'a. Prapremiera odbyła się 11 grudnia 1965 roku w Operze Paryskiej. Spektakl zarejestrowany w 2021 roku. 12:50 DOKUMENT TYGODNIA - TAKSYDERMISTA - PREPARATOR ZWIERZĄT (STUFFED) Film dokumentalny, 49 min, USA, 2019 Reżyseria: Erin Derham Zdjęcia: Jan Balster Muzyka: Ben Lovett Film eksploruje zróżnicowaną subkulturę taksydermików, którzy zajmują się preparowaniem zwierząt. Zawód to połączenie artysty i naukowca. Pasjonaci taksydermii przekraczają granice kreatywności. Film porusza zagadnienie olbrzymiego znaczenia ochrony przyrody. 13:55 TRĘDOWATA Melodramat, 91 min, Polska, 1976 Reżyseria: Jerzy Hoffman Scenariusz: Stanisław Dygat Zdjęcia: Stanisław Loth Muzyka: Wojciech Kilar, Piotr Marczewski Aktorzy: Elżbieta Starostecka, Leszek Teleszyński, Jadwiga Barańska, Czesław Wołłejko, Lucyna Brusikiewicz, Irena Malkiewicz, Anna Dymna, Gabriela Kownacka, Mariusz Dmochowski, Piotr Fronczewski, Zbigniew Józefowicz, Janusz Bylczyński, Barbara Drapińska, Aleksander Gąssowski, Wiesława Kwaśniewska Trzecia ekranizacja wydanej w 1908 r. powieści Heleny Mniszkówny (do 1939 r. książka była wznawiana przeszło 20 razy). Tytuł "Trędowata" stał się w powszechnej świadomości symbolem kiczu, hasłem wywołującym charakterystyczne reakcje - miażdżące opinie krytyków i aplauz tzw. szerokiej publiczności. Z takim przyjęciem spotkały się obie przedwojenne adaptacje filmowe - niema z 1920 r. , w reżyserii Edwarda Puchalskiego i Józefa Węgrzyna, z Jadwigą Smosarską i Bolesławem Mierzejewskim, oraz dźwiękowa z 1936 r. , w reżyserii Juliusza Gardana, z Elżbietą Barszczewską i Franciszkiem Brodniewiczem w rolach nieszczęśliwych kochanków. Po wojnie powieść Mniszkówny, długo niewydawana, staje się mitem, na czarnym rynku za odbitki maszynopisowe płacono horrendalne sumy. Gdy wreszcie książkę w 1973 r. wznowiono, zniknęła z księgarni błyskawicznie, a jej adaptacje sceniczne zaczęły ratować budżet teatrów, które zdecydowały się wprowadzić na afisz tytuł niezawodnie przyciągający masową publiczność. Wreszcie z fenomenem "Trędowatej" zmierzył się twórca "Potopu". Już w czasie realizacji Jerzy Hoffman podkreślał, że nie chce robić pastiszu ani parodii, tylko zwyczajny melodramat, film całkiem serio o nieszczęśliwej miłości. Wykreślił z tekstu wiele wątków ubocznych, zredukował do minimum egzotyczną otoczkę "z życia wyższych sfer". Zrealizował kulturalny film w stylu retro, z pięknymi zdjęciami Stanisława Lotha (wnętrza pałacu w Łańcucie, powozy, parki i ogrody, m.in. w Książu) i dobrą muzyką Wojciecha Kilara. W pierwszoplanowych rolach wystąpili Elżbieta Starostecka (piękna, wrażliwa Stefcia Rudecka), Leszek Teleszyński (zabójczo przystojny ordynat Waldemar Michorowski), Czesław Wołłejko (bardzo prawdziwy w roli starego ordynata), Jadwiga Barańska (trochę z przymrużeniem oka zagrana baronowa Elzonowska), Irena Malkiewicz (godna księżna Podhorecka; w "Trędowatej" z 1936 r. debiutowała rolą Melanii). Ordynat Michorowski poznaje guwernantkę swej kuzynki Luci. Zakochuje się w pannie Stefanii Rudeckiej, zdobywa jej wzajemność. Ich miłość bulwersuje arystokratyczne środowisko. Szlachetnie urodzone damy i wykwintni panowie podczas balu jednoznacznie dają odczuć ubogiej dziewczynie, że wśród nich zawsze będzie trędowata, a jej małżeństwo z panem na Głębowiczach byłoby niewybaczalnym mezaliansem. Zrozpaczona Stefcia biegnie w strugach ulewnego deszczu przez park. Wkrótce spełni się to, co jej przeznaczone. 16:10 HOMOLKOWIE NA URLOPIE (HOMOLKA A TOBOLKA) Komedia, 85 min, Czechosłowacja, 1972 Reżyseria: Jaroslav Papousek Scenariusz: Jaroslav Papousek Aktorzy: Ladislav Smoljak, Frantisek Husak, Iva Janzurova, Marie Mottlova Trzecia z cyklu niezwykle zabawnych komedii, ukazujących w krzywym zwierciadle typową czeską rodzinę mieszczuchów. Tym razem Homolkowie wybierają się w komplecie na zimowe wczasy w Karkonosze, gdzie chcą "porządnie użyć za swoje pieniądze". 18:15 RETRO KINO - 14 LIPCA (14 JUILLET) Komedia, 86 min, Francja, 1933 Reżyseria: Rene Clair, Rene Clair Zdjęcia: Georges Perinal Muzyka: Maurice Jaubert Aktorzy: Raymond Aimos, Pola Iiiery, George Rigaud, Thomy Bourdelle Ubogie paryskie przedmieścia i radosna atmosfera ludowej zabawy stały się dla Rene Claira tłem dla ukazania historii miłosnej. Śliczna kwiaciarka Anna kocha się w sąsiedzie, Jeanie. Ten nie dostrzega jej uczucia, rozmyślając o Poli, która go kiedyś porzuciła. Zajęty swoimi sprawami nie zwraca uwagi na zakochaną dziewczynę. Oboje spotykają się wreszcie na ulicznej zabawie zorganizowanej w przededniu święta 14 lipca. 20:00 BILET DO KINA - PODRÓŻ DO INDII (A PASSAGE TO INDIA) Film obyczajowy, 157 min, Wielka Brytania, 1984 Reżyseria: David Lean Scenariusz: David Lean Aktorzy: Judy Davis, Victor Banerjee, Peggy Ashcroft, James Fox, Alec Guiness Angielka, Mrs. Moore (Peggy Ashcroft), wyrusza statkiem do Indii Zachodnich, by odwiedzić syna pracującego w tamtejszym zarządzie kolonialnym. Towarzyszy jej Adela Quested (Judy Davis), narzeczona syna. W czasie podróży dziewczyna poznaje doktora Aziza (Victor Banerjee), indyjskiego lekarza, który próbuje złagodzić jej niechęć wobec obcej kultury. Poruszona spotkaniami Adela powoli zaczyna uwalniać się od uprzedzeń rasowych, jednak jej pochodzenie nie pozwala wyrwać się z przyjętych konwenansów. 22:50 KONCERT NATALII PRZYBYSZ - "PRĄD" Koncert, 56 min, Polska, 2015 Reżyseria: Tomasz Knittel Wykonawcy: Natalia Przybysz, Jerzy Zgórski, Filip Jurczyszyn, Mateusz Waśkiewicz, Hubert Zemler, Tymon Tymański Natalia Przybysz zyskała sławę jako wokalistka popularnego polskiego zespołu soul i R&B Sistars’. Po zawieszeniu działalności przez grupę wydała dwa solowe albumy: "Natu & Envee Maupka comes home" oraz "Gram Duszy". W 2012 r. stworzyła projekt z okazji 50 - lecia debiutu artystycznego Janis Joplin. Przedsięwzięcie zostało docenione przez publiczność i recenzentów. Uznanie i frekwencja podczas koncertów zarówno fanów Natalii Przybysz, jak i miłośników utworów Janis Joplin przyczyniły się do wydania w czerwcu 2013 r. płyty "Kozmic Blues: Tribute to Janis Joplin" oraz dały inspirację do nagrania w 2014 albumu "Prąd". Album zdobył Fryderyka 2015 w kategorii Rockowy album roku i był nominowany do Gwarancji Kultury. O nowej płycie Przybysz mówi między innymi: "Wszystkie teksty po polsku pisałam sama i są dla mnie bardzo ważne, bo za każdą z piosenek kryje się bardzo konkretne przeżycie. (...) Prąd to muzyka z pogranicza bluesa i soulu, zakorzeniona zarówno w amerykańskiej tradycji obu gatunków, jak i otwarcie nawiązująca do klasyki polskiego bluesa i rocka z lat 60. i 70." 24:00 WIECZÓR KINOMANA - CZTERYSTA BATÓW (QUATRE CENTS COUPS / 400 BLOWS) Film fabularny, 95 min, Francja, 1959 Reżyseria: Franois Truffaut Scenariusz: Franois Truffaut Zdjęcia: Henri Decae Muzyka: Jean Constantin Aktorzy: Jean - Pierre Laud, Claire Maurier, Albert Remy, Patrick Auffay Debiut fabularny Franois Truffaut i zarazem jeden z pierwszych filmów, które wylansowały nowy kierunek w kinie francuskim, zwany Nową Falą. Stworzył cykl opowieści z tym samym bohaterem, którego grał ten sam, dorastający aktor. Akcja rozgrywa się w Paryżu. Trzynastoletni Antoine (Jean - Pierre Leaud) nie znajduje zrozumienia u rodziców - słabowitego ojca interesującego się tylko samochodami oraz matki nie poświęcającej mu uwagi. W szkole także nie czuje się dobrze, a jego życie, pozbawione zasad powoduje konflikty z dorosłymi. Marzeniem chłopca jest ucieczka nad morze. W tym celu, wraz z jedynym przyjacielem kradnie maszynę do pisania, lecz jego czyn zostaje odkryty. Nagroda za reżyserię na festiwalu w Cannes, nominacja do Oscara za scenariusz. Część krytyków dopatrywała się w filmie autobiograficznych wątków z życia reżysera. 01:55 NOCNY DOKUMENT - CZEŚĆ SI (HI, AI) Film dokumentalny, 85 min, Niemcy, 2019 Reżyseria: Isa Willinger W filmie poznajemy robota, którego ciało do złudzenia przypomina bardzo atrakcyjną kobietę, poszerzającą wciąż swoje horyzonty i prowadzącą długie rozmowy z jej ludzkim przewodnikiem. W rodzinie jednego z naukowców "wychowywany" jest inny robot, który okaże się ulubieńcem... seniorki rodu. 03:35 DEKALOG - SZEŚĆ Film TVP, 58 min, Polska, 1988 Reżyseria: Krzysztof Kieślowski Scenariusz: Krzysztof Kieślowski, Krzysztof Piesiewicz Zdjęcia: Witold Adamek Muzyka: Zbigniew Preisner Przejmujący film psychologiczny, klasyka polskiego kina. Cykl jest znany i nagradzany na całym świecie. Mieszkańcy wielkiego osiedla zmagają się ze swoimi dramatami, stają przed ważnymi wyborami. Każdy odcinek jest próbą zastanowienia się nad miejscem ponadczasowych zasad dekalogu we współczesnym życiu. Niespełna dwudziestoletni Tomek wprowadza się po starszym koledze do małego pokoiku w bloku. Znajomy, oprócz lokum, zostawia mu kartkę z literami FDCD, co oznacza: "Fajna Dupa, Często Daje" i dotyczy kobiety z okna naprzeciwko. Tomek, wychowanek domu dziecka, stopniowo ulega fascynacji piękną nieznajomą z przeciwka. Zaczyna podglądać Magdę, najpierw przez lornetkę, potem przez ukradzioną lunetę. W chłopcu, spragnionym miłości, fascynacja niepostrzeżenie przeradza się w głębsze uczucie. Wreszcie zdobywa się na odwagę i postanawia wyznać Magdzie miłość. Niespełna godzinny film Kieślowskiego ma ascetyczną akcję, ale niezwykle bogatą warstwę psychologiczną. Z rzadką subtelnością ukazuje wewnętrzną przemianę, której ulegają młody, wchodzący w życie mężczyzna i dojrzała, pozornie wyzuta z wszelkich wyższych uczuć kobieta. Dramatyczne losy ich "związku" sprawiają, że oboje odkrywają w sobie zdolność do miłości. Dobro, którego on nigdy wcześniej nie zaznał, a ona prawdopodobnie zwątpiła w jego istnienie. Krytyka bardzo przychylnie oceniła Grażynę Szapołowską i Olafa Lubaszenkę, odtwarzających role Magdy i Tomka. Jeden z recenzentów pisał: "Szapołowska dowiodła, że jej wrodzony talent rozwinął się w aktorską maestrię. Jej młody partner Olaf Lubaszenko wydobył z roli Tomka to, co najważniejsze: kanciastą, niezdarną młodzieńczość, w której gdzieś tam głęboko, ukryta jest bryłka szlachetnego kruszcu". (filmpolski.pl)