TVP Kultura Środa, 18.09.2024 06:40 TAMTE LATA, TAMTE DNI - RYSZARD KARCZYKOWSKI Magazyn, 25 min, Polska, 2021 Reżyseria: Joanna Makowska Scenariusz: Marta Perchuć - Burzyńska, Joanna Makowska Prowadzący: Marta Perchuc - Burzyńska Marta Perchuć - Burzyńska rozmawia z wybitnymi artystami o dzieciństwie, domu rodzinnym i najważniejszych doświadczeniach, które w istotny sposób wpłynęły na ich życie i drogę twórczą. Rozmowy realizowane są w miejscach, które dla bohaterów programu mają największe znaczenie sentymentalne. Tym razem w podróż do krainy dzieciństwa i młodości zabiera nas wybitny tenor, Ryszard Karczykowski. 07:10 DZIKA MUZYKA - WIEJSKIE KLUBY TAŃCA Magazyn, 23 min, Polska, 2016 Reżyseria: Zuzanna Solakiewicz, Zvika Gregory Portnoy Prowadzący: Maciej Żurek Dzika Muzyka - magazyn prezentujący muzykę wywodzącą się z kultury tradycyjnej, postrzeganą jako atrakcyjny i inspirujący element opowieści o współczesnej kulturze polskiej. W programie odwołujemy się do kultury ludowej bez konwencji cepelii. Pokazujemy niezwykłe zjawiska, które za sprawą entuzjastów z różnych stron toczą się w Polsce od lat, i które można nazwać odrodzeniem muzyki tradycyjnej. W tym odcinku opowiemy niezwykłą historię przywracania tradycji zabaw tanecznych w miejscach, gdzie kilkadziesiąt lat temu były czymś powszechnym. W radomskim, ożywianie tańców przy dawnej, wiejskiej muzyce rozpoczęli młodzi uczniowie Jana Gacy, wiejskiego skrzypka z Przystałowic Małych. Ci przybysze z dużych miast, zainicjowali na nowo wiejskie potańcówki, nazwane przez nich Wiejskimi Klubami Tańca. O tych niezwykłych zabawach, na które zjeżdżają zarówno najlepsi muzykanci z okolicy, jak i miłośnicy muzyki tradycyjnej z całej Polski, opowie Maciej Żurek, skrzypek i pszczelarz z Olsztyna, uczeń Jana Gacy. Reżyseria: Zuzanna Solakiewicz, Zvika Gregory Portnoy 07:45 PODRÓŻE Z HISTORIĄ S.V - ODC. 48 ŚLĄSK NIEOCZYWISTY Cykl dokumentalny, 27 min, Polska, 2017 Reżyseria: Radosław Kotarski Scenariusz: Radosław Kotarski Śląsk to nie tylko węgiel, kopalnie i rolada wołowa z kluskami, ale także niezwykle bogata historycznie kraina. Już samo jej umiejscowienie może być dla wielu sporym zaskoczeniem. Radosław Kotarski rusza śladami mniej znanych śląskich impresji i wydobywa je na światło dzienne. 08:30 MARIA PINIŃSKA - BEREŚ. RETROSPEKTYWA Reportaż, 20 min, Polska, 2024 Scenariusz: Iwona Rosiak Maria Pinińska Bereś - fascynująca biografia artystki i jej droga twórcza gwaranyują ciekawy materiał - z wystawy w Pawilonie 4 Kopuł we Wrocławiu _m elementy biografii + głosy twórców z Europy i Polski. 09:05 CHŁOPI - ODC. 9/13 - WIELKANOC Serial TVP, 48 min, Polska, 1972 Reżyseria: Jan Rybkowski Scenariusz: Jan Rybkowski, Ryszard Kosiński Zdjęcia: Marek Nowicki Muzyka: Adam Sławiński Aktorzy: Władysław Hańcza, Emilia Krakowska, Ignacy Gogolewski, Krystyna Królówna, Tadeusz Janczar, Franciszek Pieczka, Zofia Merle, Jadwiga Chojnacka, Stanisław Milski, Mieczysław Czechowicz, Bronisław Pawlik, Irena Karel, Barbara Ludwiżanka, Wanda Łuczycka Na Wielkanoc Hanka przenosi się do domu Boryny. Większość kobiet z Lipiec jedzie do miasta, by spotkać się ze swymi uwięzionymi mężami. Hanka także wiezie świąteczne jedzenie Antkowi. Boryna z dnia na dzień zaczyna czuć się gorzej. Jagna wdaje się we flirt z Jasiem, synem organisty, spotyka się też z wójtem. Dziedzic odmawia księdzu, a potem wójtowi wstawienia się za uwięzionymi. W odwecie ktoś podpala las. Hanka rodzi syna. 10:05 ÓSMY DZIEŃ (LE HUITIEME JOUR) Dramat, 112 min, Francja/Belgia, 1996 Reżyseria: Jaco Van Dormael Scenariusz: Jaco Van Dormael Zdjęcia: Walther Van Den Ende Muzyka: Pierre Van Dormael Aktorzy: Daniel Auteil, Pascal Duquenne, Miou - Miou Miou - Miou, Hernri Garcin Nocą, pod koła pędzącego autostradą samochodu wpada pies. Zwierzę ginie na miejscu. Kierowcą jest Harry - zabiegany biznesmen. Okazuje się, że pies był przyjacielem upośledzonego umysłowo młodego mężczyzny. Właśnie w takich okolicznościach samotny biznesmen poznaje uciekiniera z ośrodka dla ludzi z zespołem Downa. Nieświadomy realiów George szuka swojej matki, która od dawna nie żyje. Między mężczyznami nawiązuje się specyficzna przyjaźń... Film został okrzyknięty europejskim "Rain Manem". Odtwórców głównych ról, Daniela Auteuil i Pascala Duquenne, nagrodzono w Cannes oraz nominowano do Cezara i Złotego Globu. 12:10 KOMEDA - MUZYCZNE ŚCIEŻKI ŻYCIA (.) Film dokumentalny, 51 min, Niemcy/Polska/Szwajcaria, 2009 Reżyseria: Claudia Buthenhoff-Duffy Scenariusz: Claudia Buthenhoff-Duffy Wykonawcy: Roman Polański, Zofia Komedowa, Andrzej Wajda, Jerzy Skolimowski, Tomasz Stańko, Henning Carlsen, Andrzej Krakowski, Jorgen Leth Filmowy esej na temat muzyki i jej odniesień do życia wielkiego artysty Krzysztofa Komedy - Trzcińskiego, lekarza, pianisty jazzowego i kompozytora muzyki filmowej, twórcy znanych w świecie standardów jazzowych, autora muzyki do filmów Romana Polańskiego: "Nóż w wodzie", "Matnia" i "Dziecko Rosemary". Dokument opowiada też o jego postawie wobec przemian społecznych, politycznych i kulturowych w okresie powojennym oraz o exodusie polskich artystów w latach 50. i 60. Krzysztof Komeda był symbolem artystycznej opozycji w komunistycznej Polsce lat 50. i 60. Wyjechał do Ameryki, gdzie zobaczył całkiem inny styl życia. Zmarł w 1969 r. w wieku 38 lat po tragicznym wypadku w Los Angeles. W filmie Krzysztofa Komedę wspominają m. in. Roman Polański, Tomasz Stańko, Jerzy Skolimowski, Andrzej Wajda, Zofia Komedowa. Ilustracją są materiały archiwalne oraz fragmenty filmów, do których muzykę skomponował Krzysztof Komeda. 13:40 WNIEBOWZIĘCI Film TVP, 44 min, Polska, 1973 Reżyseria: Andrzej Kondratiuk Scenariusz: Jan Himilsbach, Andrzej Kondratiuk Zdjęcia: Jan Laskowski Aktorzy: Zdzisław Maklakiewicz, Jan Himilsbach, Regina Regulska, Ewa Pielach, Ryszard Narożnik, Janusz Kłosiński Jedna z lepszych komedii Andrzeja Kondratiuka, w której główne role zagrał pamiętny duet Maklakiewicz - Himilsbach. Komedia to zresztą szczególna, bo oprócz autentycznego humoru, sporo tu nostalgii i materiału do nie zawsze wesołej refleksji. Bohaterami filmu są dwaj dojrzali mężczyźni, którym w życiu więcej się nie udało niż udało. Pewnego dnia dostają od losu niezwykłą szansę. Wygrywają dużą sumę w toto - lotka. Za uzyskane pieniądze postanawiają wybrać się w pierwszą w życiu podróż samolotem. Spróbowawszy smaku podniebnej peregrynacji, trwonią resztę gotówki na kolejne samolotowe eskapady. Stylistycznie film Kondratiuka miejscami przypomina dokument, przede wszystkim za sprawą gry naturszczyków, stanowiących większą część obsady, oraz dialogów, które często robią wrażenie improwizowanych. Realistyczna narracja doskonale wydobywa nieporadność dwójki bohaterów w próbie przekroczenia własnego losu. Pieniądze dają im możliwość zaznania innego życia, wcielenia się w inne role społeczne. Obaj chętnie korzystają z nowych możliwości, by na końcu przekonać się, że tak naprawdę najlepiej czują się, gdy są sobą. Film Kondratiuka przewrotnie pokazuje, że czasem spełnione wielkie marzenie nie czyni ludzi ani lepszymi, ani szczęśliwszymi. 15:15 PASAŻERKA Dramat psychologiczny, 59 min, Polska, 1963 Reżyseria: Andrzej Munk, Witold Lesiewicz Scenariusz: Zofia Posmysz, Andrzej Munk Zdjęcia: Krzysztof Winiewicz Muzyka: Tadeusz Baird Aktorzy: Aleksandra Śląska, Anna Ciepielewska, Marek Walczewski, Barbara Wałkówna, Janusz Bylczyński, Krzesisława Dubielówna, Anna Gołębiowska, Barbara Horawianka, Anna Jaraczówna, Maria Kościałkowska, Andrzej Krasicki, Jan Kreczmar, Irena Malkiewicz, Izabella Olszewska, Leon Pietraszkiewicz Przystępując do pracy nad "Pasażerką", ekranizacją powieści Zofii Posmysz pod tym samym tytułem, Andrzej Munk jeszcze raz wracał do tematu wojny i okupacji, ale w sposób odmienny niż zwykle. Akcja filmu rozgrywa się na dwóch płaszczyznach czasowych: współcześnie i - w obszernych partiach retrospektywnych - podczas wojny, w obozie koncentracyjnym w Oświęcimiu. Tragiczna śmierć reżysera 20 września 1961 r. przerwała zdjęcia. Munk zdążył zrealizować tylko tę drugą, retrospektywną część, a właściwie zbiór scen, które miały być przeplecione partiami rozgrywającymi się współcześnie na pokładzie transatlantyckiego statku pasażerskiego. Po śmierci Munka żaden z jego kolegów nie zdecydował się dokończyć za niego dzieła. Podjęto natomiast próbę scalenia, powiązania gotowych już fragmentów w jednorodną całość. Zadanie to wykonał bliski współpracownik Munka, Witold Lesiewicz. Komentarz objaśniający zamysł całości przygotował Wiktor Woroszylski. Film wszedł na ekrany w 1963 r. , budząc duże zainteresowanie. Zaprezentowany w 1964 r. na festiwalu w Cannes, został przyjęty z ogólnym podziwem, uhonorowany nagrodą FIPRESCI i wyróżnieniem honorowym jury. W tym samym roku otrzymał również nagrodę Stowarzyszenia Dziennikarzy Włoskich na festiwalu w Wenecji. Do dziś "Pasażerka" pozostaje najbardziej chyba znanym poza granicami kraju i najwyżej cenionym filmem tego twórcy. Przedstawiony w filmie świat obozów koncentracyjnych, a co za tym idzie, spojrzenie na faszyzm, jest w całości dziełem Munka: zarysowany oszczędnymi środkami, pozbawiony scen szczególnie jaskrawych, szokujących okrucieństwem. Reżyser przypisuje zbrodnię raczej systemowi hitlerowskiemu niż intencjom jednostek. Dziwny i niejednoznaczny w jego ujęciu jest także związek między bohaterkami - esesmanką Lizą i jej krnąbrną pupilką Martą. Wyjaśnienie mogła zapewne przynieść część współczesna: konfrontacja kata i ofiary po latach, ale ta część nie zdążyła już powstać. W tłumie turystów zapełniających pokład transatlantyckiego statku znajduje się niemieckie małżeństwo, Walter i Liza. Oboje niewiele wiedzą o swej przeszłości, ale tworzą harmonijny związek. W jednym z portów, do których zawijają podczas rejsu, na statek wsiada kobieta, która przypomina Lizie kogoś, kogo poznała przed laty, służąc w kobiecych formacjach SS w Oświęcimiu. Falą wspomnień wraca do Lizy obozowa przeszłość, a wraz z nią pamięć o jednej z więźniarek, na której Liza wypróbowywała esesmańskie metody "wychowawcze". Ale Marta, bo tak nazywała się więźniarka, nie dała się złamać. Wydawało się, że zginęła... 16:30 CZARNA SUKNIA Film TVP, 44 min, Polska, 1967 Reżyseria: Janusz Majewski Scenariusz: Janusz Majewski Zdjęcia: Jan Janczewski Muzyka: Andrzej Salamon Aktorzy: Ida Kamińska, Aleksandra Śląska, Maria Broniewska, Ewa Milde, Andrzej May, Andrzej Jędrzejewski, Tadeusz Osiński, Bohdan Sobiesiak, Henryk Szletyński Nagroda za reżyserię i rolę kobiecą / dla Aleksandry Śląskiej / na MFTv "Złota Praga" w 1967 roku. Film ukazuje cierpienia matek i żon, których najbliżsi zginęli z rąk oprawców hitlerowskich. Akcja filmu rozgrywa się po wojnie. Synowa nie ma odwagi powiedzieć teściowej, że jej syn nie żyje. Kłamstwa rodzą kłamstwa. Teściowa jednak zaczyna się domyślać i wkłada czarną suknię, aby potwierdzić swoje przypuszczenia. 17:30 CHŁOPI - ODC. 10/13 - ŚMIERĆ BORYNY Serial TVP, 49 min, Polska, 1972 Reżyseria: Jan Rybkowski Scenariusz: Jan Rybkowski, Ryszard Kosiński Zdjęcia: Marek Nowicki Muzyka: Adam Sławiński Aktorzy: Władysław Hańcza, Emilia Krakowska, Ignacy Gogolewski, Krystyna Królówna, Józef Nowak, August Kowalczyk, Aleksander Fogiel, Jadwiga Chojnacka, Tadeusz Janczar, Mieczysław Czechowicz, Bronisław Pawlik, Zofia Merle, Barbara Ludwiżanka, Wanda Łuczycka U Borynów wciąż wybuchają awantury między Hanką a Jagną, która nie chce pracować w polu, natomiast coraz częściej wraca do domu po nocy pijana. Z więzienia wychodzi większość chłopów, ale Antek nadal jest za kratkami. Ludzie z Lipiec znajdują w lesie wójta śpiącego obok Jagny. Ksiądz gromi ich za to w kazaniu. Tymczasem Jasio wyjeżdża do seminarium uczyć się "na księdza". Szymek, brat Jagny, chce się żenić z Nastką Gołębianką. Dominikowa sprzeciwia się planom syna, dochodzi do bójki. Szymek zabiera pieniądze, ale matka odmawia mu ziemi. Boryna ostatnie dni spędza w łożu ustawionym w sadzie. Umiera w nocy, na polu, jak gospodarz. 18:55 REŻYSERZY S.VII - BARRY LEVINSON 9/10 SEZON 7 (BARRY LEVINSON 9/10 SEZON 7) Cykl dokumentalny, 50 min, Wielka Brytania, 2018 Reżyseria: Lyndy Saville Cykl dokumentalny poświęcony najważniejszym reżyserom kina. W tym odcinku przyglądamy się twórczości Barry’ego Levinsona, reżysera m.in. filmów: "Fakty i akty", "Good Morning, Vietnam" czy "Rain Man". 20:00 NA WSCHÓD OD HOLLYWOOD - POGARDA (LE MEPRIS) Film obyczajowy, 99 min, Włochy/Francja, 1963 Reżyseria: Jean-Luc Godard Zdjęcia: Raoul Coutard Muzyka: Piero Piccioni Aktorzy: Brigitte Bardot, Michel Piccoli, Jack Palance, Fritz Lang Film z całą bezwzględnością obnaża brutalne prawa rządzące przemysłem filmowym, wedle których dzieło reżysera jest li tylko towarem na sprzedaż. Taką postawę reprezentuje producent (przedstawiciel wytwórni amerykańskiej, co po premierze wywołało głośne protesty zza oceanu). Jego antagonistą jest wielki reżyser kina europejskiego (Fritz Lang w roli samego siebie). Tytuł filmu wymownie określa stosunki panujące w tym mikroświecie. Wszechobecna pogarda staje się przyczyną izolacji i frustracji bohaterów, rodzi dramaty i konflikty prowadzące nieuchronnie do tragedii. Pogarda jest jednak również zadumą nad pięknem i potęgą kina, nad jego ciągle nowymi możliwościami, a przede wszystkim - dzięki postaci Langa - nad nieprzemijalnością tych wartości, które są jego niepodważalnym fundamentem. 21:50 LEGENDY ROCKA - NOWA FALA ((S. 10) NEW WAVE) Cykl dokumentalny, 21 min, Wielka Brytania, 2020 Reżyseria: Lyndy Saville Cykl filmów dokumentalnych poświęconych gwiazdom rocka. Przyglądając się najważniejszym zespołom, odkrywamy historie życia ich członków i opisujemy wpływ tych zespołów na współczesną kulturę. Każdy z odcinków składa się z wywiadów, materiałów archiwalnych, teledysków i nagrań z koncertów. New Wave to gatunek muzyczny wywodzący się z punk rocka, a później nazwa całej grupy stylów popularnych w latach osiemdziesiątych. Nurt ten charakteryzowało bardziej wyrafinowane i bogatsze brzmienie w stosunku do muzyki punkrockowej 22:25 LEGENDY ROCKA - EPOKA PHILA SPECTORA ((S. 10) THE SPECTOR YEARS) Cykl dokumentalny, 22 min, Wielka Brytania, 2020 Reżyseria: Lyndy Saville Cykl filmów dokumentalnych poświęconych gwiazdom rocka. Przyglądając się najważniejszym zespołom, odkrywamy historie życia ich członków i opisujemy wpływ tych zespołów na współczesną kulturę. Każdy z odcinków składa się z wywiadów, materiałów archiwalnych, teledysków i nagrań z koncertów. 23:25 LEKKIE OBYCZAJE - SPRAGNIENI MIŁOŚCI (IN THE MOOD FOR LOVE (FA YEUNG NIN WA)) Dramat, 93 min, Hongkong/Francja, 2000 Reżyseria: Kar Wai Wong Aktorzy: Maggie Cheung, Lai Chen, Rebecca Pan, Lei Chan Man Hongkong rok 1962. Dziennikarz Chong z żoną i urzędniczka Li-zhen z mężem, wynajmują sąsiadujące mieszkania w zatłoczonej kamienicy. Oboje czują się osamotnieni, ponieważ ich małżonkowie stale przebywają poza domem. Wkrótce odkrywają, że ich małżonkowie mają romans.Odkrycie to zbliża ich do siebie dając początek bliskiej przyjaźni, która przeradza się w miłość. Jednak Li-zhen nie chce opuścić niewiernego męża i drogi bohaterów się rozchodzą. Chong wyjeżdża do Singapuru. Mimo to nie zapominają o sobie, jeszcze po latach kultywując w pamięci niespełnione uczucie. Nagroda Cezara (2000) Nagroda w Cannes za wkład w rozwój techniki filmowej (2001) Nagroda indywidualna w Cannes dla najlepszego aktora Tony Leung Chiu Wai (2001) 01:20 KINO NOCNE - POROZMAWIAJ Z NIĄ (HABLE CON ELLA / PARLE AVEC ELLE) Dramat, 108 min, Hiszpania, 2002 Reżyseria: Pedro Almodóvar Aktorzy: Javier Camara, Rosario Flores, Dario Grandinetti, Leonor Watling Każdy z filmów Pedro Almodovara na długo zapada w pamięć. Nawet jego zdecydowani przeciwnicy nie pozostają obojętni na twórczość reżysera z La Manchy. Bo też słynny Hiszpan potrafi opowiadać o sprawach najważniejszych dla każdego człowieka: miłości i pożądaniu, ale także o samotności, rozpaczy i cierpieniu, w sobie tylko właściwy, dość przewrotny sposób. Te wszystkie elementy odnajdujemy również w dramacie "Porozmawiaj z nią", choć jednocześnie jest to film nietypowy dla tego twórcy: porzuca on bowiem świat kobiet, które dominują w jego obrazach, by skupić się na mężczyznach – zresztą bardzo różniących się od siebie - i pokazać ich odmienne podejścia do partnerek, rozwój ich przyjaźni, dalsze koleje losu. To piękne, przejmujące dzieło doceniła Amerykańska Akademia Filmowa, przyznając mu w 2003 r. Oscara za scenariusz. Ponadto film otrzymał dwie nagrody BAFTA – dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego i za scenariusz, a także Złoty Glob dla najlepszego filmu zagranicznego, Cezara i Europejską Nagrodę Filmową dla najlepszego filmu europejskiego oraz rozliczne wyróżnienia branżowe. Poznajemy obu bohaterów w chwili, gdy w jednym z madryckich teatrów oglądają spektakl baletowy w wykonaniu słynnej Piny Bausch. Nie znają się i tylko przypadek sprawił, że zajmują na widowni sąsiednie miejsca. Jeden z nich, Benigno, jest pielęgniarzem w szpitalu. Przez długie lata, aż do jej śmierci, opiekował się swoją ciężko chorą matką. Teraz z równie wielkim oddaniem zajmuje się młodą baletnicą Alicią, która potrącona przez samochód zapadła w śpiączkę. Benigno zakochał się w niej cztery lata wcześniej, gdy z okien swojego mieszkania obserwował ją podczas prób w sali baletowej. Próbując zbliżyć się do dziewczyny, umówił się nawet na wizytę u jej ojca, psychoanalityka, lecz Alicia nie zwróciła na niego uwagi. Od czasu jej wypadku Benigno regularnie chodzi na spektakle baletowe i ogląda nieme filmy, a w szpitalu stale mówi do Alicii, uśmiecha się do niej, pokazuje jej zdjęcia, głęboko wierząc, że dziewczyna mimo wszystko ma z nim kontakt. O swojej dziwnej miłości Benigno opowiada dziennikarzowi i pisarzowi Marcowi, którego kochanka Lydia, torreadorka, poturbowana na arenie przez rozjuszonego byka, również zapada w śpiączkę i trafia do tego samego szpitala. Ale w przeciwieństwie do Benigna Marco nie potrafi odezwać się do swojej ukochanej ani słowem, nie chce jej dotykać. Z czasem odkrywa też, że Lydia miała zamiar go porzucić i wrócić do swego poprzedniego partnera. Nie zdążyła jednak powiedzieć o tym Marcowi. Tymczasem wielka, niespełniona dotąd miłość Benigna do Alicii popycha pielęgniarza do karygodnego, niemoralnego czynu, za który zapłaci on najwyższą cenę, nieświadom, że jego występek przyniesie dziewczynie ocalenie. (HABLE CON ELLA) 03:55 KOMEDA - MUZYCZNE ŚCIEŻKI ŻYCIA (.) Film dokumentalny, 51 min, Niemcy/Polska/Szwajcaria, 2009 Reżyseria: Claudia Buthenhoff-Duffy Scenariusz: Claudia Buthenhoff-Duffy Wykonawcy: Roman Polański, Zofia Komedowa, Andrzej Wajda, Jerzy Skolimowski, Tomasz Stańko, Henning Carlsen, Andrzej Krakowski, Jorgen Leth Filmowy esej na temat muzyki i jej odniesień do życia wielkiego artysty Krzysztofa Komedy - Trzcińskiego, lekarza, pianisty jazzowego i kompozytora muzyki filmowej, twórcy znanych w świecie standardów jazzowych, autora muzyki do filmów Romana Polańskiego: "Nóż w wodzie", "Matnia" i "Dziecko Rosemary". Dokument opowiada też o jego postawie wobec przemian społecznych, politycznych i kulturowych w okresie powojennym oraz o exodusie polskich artystów w latach 50. i 60. Krzysztof Komeda był symbolem artystycznej opozycji w komunistycznej Polsce lat 50. i 60. Wyjechał do Ameryki, gdzie zobaczył całkiem inny styl życia. Zmarł w 1969 r. w wieku 38 lat po tragicznym wypadku w Los Angeles. W filmie Krzysztofa Komedę wspominają m. in. Roman Polański, Tomasz Stańko, Jerzy Skolimowski, Andrzej Wajda, Zofia Komedowa. Ilustracją są materiały archiwalne oraz fragmenty filmów, do których muzykę skomponował Krzysztof Komeda.