Program 1 Niedziela, 29.09.2024 04:40 DZIEDZICTWO - ODC. 358 (EMANET) Serial, 40 min, Turcja, 2020 Reżyseria: Serkan Mut, Ayhan Özen Scenariusz: Basak Yazi Odasi Aktorzy: Berat Rüzgar Özkan, Sila Türkoglu, Halil Ibrahim Ceyhan, Melih Ozkaya Duygu, choć wie, że to tylko gra, jest skrępowana bliskością Alego. Jedna z par, które obserwują, jest pod wrażeniem ich zażyłości. Seher jest bardzo podekscytowana przygotowaniami wieczoru - niespodzianki dla Yamana. W przygotowaniach pomaga jej Cenger. Miłość i zaangażowanie Seher bardzo mu imponują. Mimo starań Canan, Yaman ogląda nagranie. Zleca Nedimowi odnalezienie lichwiarza Zaima, u którego zadłużyła się Canan. Przekupiony przez Canan Zaim przekonuje jednak Yamana, że kobieta pożyczyła od niego pieniądze na operację. Yaman spłaca zadłużenie matki. Duygu jest pewna, że obserwowany przez nią mężczyzna to przemytnik. Namawia Alego, żeby przeszukali jego pokój. Gdy ten nagle wraca do pokoju, para chowa się w szafie. Canan czyta esemes od Fikreta, w którym ten informuje Seher o operacji Melek i przyjeździe do Stambułu. Kobieta niszczy telefon synowej, by uniemożliwić jej kontakt z Fikretem, i wysyła Necmiego pod adres podany przez Fikreta. 06:55 SŁOWO NA NIEDZIELĘ - SZKOŁA JEZUSA 5 min, Polska, 2024 Reżyseria: Mateusz Pleskacz Scenariusz: Mateusz Pleskacz, O. Mateusz Stachowski Prowadzący: O. Mateusz Stachowski W niedzielnej Ewangelii słyszymy o wymaganiach, które stawia nam Jezus. Nauczyciel wymaga od swych prawdziwych uczniów - a więc i od nas - posłuszeństwa ze względu na swój autorytet i na podstawie swych słów, a nie z racji na nasze przemyślenia czy opinie. To jest bardzo trudne, bo kochamy własne zdanie i ufamy mu bardziej, niż Jezusowi. To jest punkt wyjścia i smutna prawda o nas. Dlatego potrzebujemy nauki w szkole Mistrza, by nasze serca wreszcie się zmieniły. 08:30 ZDROWY PLAN - /4/ Magazyn medyczny, 12 min, Polska, 2024 Prowadzący: Anna J. Dudek "ZdroWY Plan" to program o zdrowiu. Z najwybitniejszymi ekspertami rozmawiamy o sprawach, które dotyczą nas wszystkich - kobiet i mężczyzn. Powiemy m.in. o badaniach prenatalnych, antykoncepcji, in vitro, onkopłodności i szczepieniach. Równie ważny jest psychiczny wymiar zdrowia, dlatego porozmawiamy też o wyzwaniach, z którymi miliony Polek i Polaków muszą sobie radzić - o depresji czy zaburzeniach lękowych. Sprawdzimy, jakie można otrzymać wsparcie i gdzie szukać pomocy w kryzysie. Poruszymy temat partnerstwa i relacji w obliczu choroby. Nasi bohaterowie opowiedzą, jak ważne jest zrozumienie i wsparcie najbliższych podczas walki o zdrowie. Do każdego z tematów podejdziemy bez tez, uprzedzeń i ideologii, opierając się na EBS - evidence-based science, czyli nauce opartej na dowodach. Celem programu jest zwiększenie świadomości zdrowotnej, pokazanie wagi profilaktyki oraz poinformowanie o dostępnych zdobyczach medycyny. Stworzymy kompendium wiedzy dla kobiet i mężczyzn, które pomoże im lepiej zadbać o siebie i swoje rodziny. To nasz "ZdroWY plan". Cykl realizowany jest we współpracy z Ministerstwem Zdrowia. 09:00 POPIÓŁ I DIAMENT Dramat, 99 min, Polska, 1958 Reżyseria: Andrzej Wajda Scenariusz: Jerzy Andrzejewski, Andrzej Wajda Zdjęcia: Jerzy Wójcik Muzyka: Jan Krenz Aktorzy: Zbigniew Cybulski, Ewa Krzyżewska, Wacław Zastrzeżyński, Adam Pawlikowski, Bogumił Kobiela, Jan Ciecierski, Stanisław Milski, Zbigniew Skowroński, Barbara Krafftówna, Irena Orzecka, Artur Młodnicki, Grażyna Staniszewska, Józef Pieracki Powieść Jerzego Andrzejewskiego "Popiół i diament" była jednym z najbardziej przez komunistyczne władze popieranym polskim utworem literackim. Obowiązkowa lektura szkolna, ponad 20 wydań w czasach PRL - u - te fakty mówią same za siebie. Uznawano ją wówczas w Polsce (choć nie wszyscy) niemal za arcydzieło, za jedną z najważniejszych rodzimych powieści XX wieku. Nieco skromniej, lecz również z należytym pietyzmem, traktowano ekranizację Wajdy. Jedynie w drugim obiegu można było publikować opinie, odbiegające od urzędowego stereotypu. Andrzej Werner pisał: "W powieści, ale zwłaszcza w filmie (dzięki kondensacji niezwykle ekspresywnej formy), dokonano zabiegu, który można by nazwać stworzeniem fałszywego klimatu tragicznego. Dzieje się tak przez sugestię świadomości bohaterów, którym kazano działać w społecznej i moralnej próżni". Po przełomie politycznym w 1989 roku pojawiły się głosy oficjalnie krytykujące powieść Andrzejewskiego, a pośrednio również jej ekranową wersję. Nagle "jedna z najważniejszych polskich książek ostatniego półwiecza" okazała się "tendencyjna" (choć niepozbawiona walorów literackich), "zapowiadająca socrealizm", "pełna fałszywych tonów", pochwalna wobec "nowego porządku przyniesionego na sowieckich bagnetach". O ekranizacji "Popiołu i diamentu" (1958) pisano łaskawiej, ale i tu głosy były podzielone. Zarzucano Wajdzie, że pokazał nieprawdziwy obraz Polski tuż po wojnie, z drugiej jednak strony podkreślano, że to młody akowiec Maciek Chełmicki, a nie pepeerowiec Szczuka, stał się prawdziwym bohaterem filmu i reprezentantem prawdziwych wartości. Owo subtelne przesunięcie akcentów dostrzeżono zresztą również pod koniec lat 50. , ale wówczas uchodziło ono raczej za niemiły zgrzyt, a nawet przekłamanie, kładące się cieniem na "słusznej" wymowie filmu. Większość zarzutów pod adresem kinowej wersji "Popiołu i diamentu" dotyczyła jednak głównie interpretacji wydarzeń historycznych i sytuacji politycznej "zaraz po wojnie" (taki tytuł miała pierwotnie nosić powieść Andrzejewskiego). Nawet najsurowsi krytycy (tak "z lewa", jak i "z prawa") nie odważyli się podważać artystycznych walorów dzieła Wajdy. Zgodnie wskazywali na mistrzowskie operowanie zwięzłą metaforą (zamiast epickiej rozwlekłości) i ostrymi kontrastami oraz znakomite aktorstwo, zwłaszcza Zbigniewa Cybulskiego i Bogumiła Kobieli, których wielka kariera zaczęła się właśnie od tego filmu. Szczególnie kreacja Cybulskiego zwróciła uwagę krytyki i na długo zapadła w pamięć widzom. Jego Maciek Chełmicki zachowaniem bardziej przypominał bohaterów Jamesa Deana niż akowskiego konspiratora. Mentalność, którą reprezentował, bliższa była młodym ludziom anno 1958 niż ich rówieśnikom z połowy lat 40. Może właśnie dlatego tak zafascynowała współczesnych widzów. Może właśnie także dlatego legenda Cybulskiego jest żywa do dziś. 8 maja 1945 roku. Młody akowiec Maciek Chełmicki otrzymuje rozkaz zastrzelenia sekretarza KW PPR - Szczuki. Nieszczęśliwy zbieg okoliczności powoduje, że ginie ktoś inny. Maciek musi powtórzyć zamach. Miłość do przypadkowo poznanej barmanki Krystyny uświadamia mu bezsens zabijania na chwilę przed końcem wojny. Kolejny zbieg okoliczności każe Chełmickiemu zamieszkać w hotelu przez ścianę ze Szczuką. Mijają się na korytarzu, pozdrawiają, Maciek przypala Szczuce papierosa... "Prawie jak ojciec i syn" - mógłby powiedzieć ktoś, kto ich nie zna. Jednak rozkaz jest rozkazem, a wierność złożonej niegdyś przysiędze zobowiązuje. 10:55 KOMISARZ ALEX - ODC. 271 Serial kryminalny TVP, 45 min, Polska, 2024 W tajemniczych okolicznościach umiera znany zawodnik MMA. Zasłabł podczas treningu i nie udało się go uratować. Okazuje się, że brał niedozwolone środki, nowe na rynku. Policjanci usiłują dotrzeć do źródła, odnaleźć producentów i dealerów. Podejrzany jest trener, którego przyłapują, jak ukradkiem wyciąga ze śmietnika ukryte środki. To normalne sterydy, anaboliki. Trener utrzymuje, że dostał je od jednego chłopaka z klubu i ukrył, żeby nie robić kłopotu jemu i sobie. Nie wiedział, że zawodnik przemycił je do klubu. W tym czasie Zosia odwiedza swojego dawnego przyjaciela, który trenuje krav-magę. Chłopak jest w szpitalu, ma takie same objawy, jak zmarły zawodnik MMA. Zosia udaje się do jego braci, by dowiedzieć się, skąd miał niedozwolone środki. To dla niej wyjątkowo trudna wizyta, sama wychowywała się na tym blokowisku. Tymczasem jej przyjaciel umiera. Z jego wyciągu bankowego Gutek ustala, gdzie ostatnio trenował. Policjanci jadą tam i od jednego z zawodników udaje się wydobyć informacje, kto jest pośrednikiem. Kiedy Leon dostaje wyniki z laboratorium, okazuje się, że substancje, jakie znaleźli w ciałach zmarłych, pochodzą z silnych leków przeznaczonych dla zwierząt. 13:05 BBC W JEDYNCE - ZIELONA PLANETA - ODC. 1 TROPIKI (THE GREEN PLANET (1/6) TROPICAL WORLDS) Cykl dokumentalny, 48 min, Wielka Brytania, 2021 Reżyseria: Rupert Barrington Seria dokumentalna, w której wkraczamy do magicznego, ukrytego świata pełnego niezwykłych nowych zachowań, nieoczekiwanych historii i zaskakujących bohaterów. Przedstawia Sir David Attenborough. Poznamy rośliny żyjące w tajemnicy, niewidzialne życie. Gdzie organizmy są zdolne do tworzenia wzajemnie korzystnych relacji ze zwierzętami. Ale mogą też być tak agresywne, konkurencyjne i dramatyczne, jak każda żywa istota na naszej planecie, uwięziona w śmiertelnych bitwach z rywalami, zwierzętami i żywiołami. Dzięki specjalistycznym kamerom ta spektakularna seria pozwoli nam wyjść poza to, co widzimy ludzkim okiem, by bliżej przyjrzeć się ożywionemu światu. Od pustyń, tropikalnych dżungli i podwodnych światów po sezonowe krainy i nasze własne środowisko miejskie. Każdy odcinek przedstawia zestaw roślin, ujawnia bitwy, jakie muszą toczyć, i genialne sposoby na przetrwanie. Nowe historie, niespotykane dotąd zachowania zwierząt i roślin, zaskakujący bohaterowie. Zobacz życie z perspektywy roślin. Odc. 1 Tropikalne lasy deszczowe, jak ten w Kostaryce, należą do najbogatszych i najbardziej dynamicznych środowisk. Choć zajmują tylko drobny procent powierzchni Ziemi, żyje w nich ponad połowa gatunków zwierząt i roślin świata. Nad wszystkim górują korony drzew skąpane w życiodajnych promieniach słońca. Na gałęziach wielkich drzew rozkwitają podniebne ogrody. Rosną tam niezliczone gatunki wspaniałych różnorodnych roślin. U każdego rozwinęła się wyjątkowa strategia przetrwania. Ten na pozór spokojny leśny świat wygląda jakby trwał wiecznie w niezmiennej postaci. Tak jednak nie jest. Najbardziej zażarta walka toczy się na dnie lasu, gdzie dociera zaledwie dwa procent światła słonecznego. 14:05 MIŚ Komedia, 112 min, Polska, 1980 Reżyseria: Stanisław Bareja Scenariusz: Stanisław Bareja, Stanisław Tym Zdjęcia: Zdzisław Kaczmarek Muzyka: Jerzy Derfel Aktorzy: Stanisław Tym, Barbara Burska, Christine Paul-Podlasky, Krzysztof Kowalewski, Bronisław Pawlik, Zenon Wiktorczyk, Janusz Zakrzeński, Wojciech Pokora Prezes klubu sportowego "Tęcza", Ryszard Ochódzki zwany Misiem, ma wyjechać do Londynu. Zostaje jednak zatrzymany, bo z jego paszportu wyrwano kilka kartek. Ochódzki podejrzewa żonę Irenę, która chciała uniemożliwić, a przynajmniej opóźnić jego wyjazd i dotrzeć do Londynu przed nim. Małżonkowie założyli bowiem przed laty konto w jednym z londyńskich banków. Odejście Ireny zmusiło ich do podzielenia posiadanych dóbr. Pieniędzmi zdeponowanymi za granicą żadne z nich nie chce się jednak dzielić z drugą stroną. Całą sumę zagarnie więc ten, kto pierwszy dotrze nad Tamizę. Ochódzki nie poddaje się jednak łatwo i usiłuje wszelkimi sposobami udaremnić plan małżonki, a jednocześnie zdobyć dla siebie inny paszport. Film powstał w przełomowym okresie najnowszej polskiej historii, kiedy nagle okazało się, że śmiać się można już niemal ze wszystkiego. Tym trudniej było więc wymyślić coś, co rozbawiłoby publiczność. Ale chociaż upadła większość wcześniejszych tabu, nieodmiennie groteskowa pozostała otaczająca nas rzeczywistość. Stanisław Bareja i Stanisław Tym (współautor scenariusza) wymyślili więc nieco zawiłą historyjkę o Rysiu - Misiu rywalizującym zachłannie z eksmałżonką o grubą forsę zdeponowaną za granicą, ale opowiastka służy głównie jako pretekst do ukazania wielu nonsensów swojskiej codzienności przełomu lat 70. i 80. Są więc w filmie kpiny z nierozgarniętych milicjantów, przedrzeźnianie piosenkarzy z kołobrzeskich festiwali, szydzenie z imprez rozrywkowych dedykowanych "ludziom Do - Ro", groteskowe parodie urzędniczych rytuałów albo zachowań w placówkach zbiorowego żywienia, gdzie talerze przyśrubowane są do blatu stolika, a łyżki przykute doń wspólnym, przesuwającym się w rytm jedzenia łańcuchem. Na tle tego idiotycznego świata pojawia się problem tzw. tworzenia nowej tradycji. Sztuczność tego rodzaju zabiegów nieźle uosabia w "Misiu" noworodek nazwany pokracznie Tradycja. Kapitalna jest też scena uroczystego wręczania paszportu przy folklorystycznych hopsach. Ale to już problem nie na komedię i świadomi tego realizatorzy stawiają go w finale filmu całkiem serio, w tonacji podniosło - lirycznej, łącząc piosenkowy komentarz z wizyjną fantastyką. 16:05 DZIEDZICTWO - ODC. 359 (EMANET) Serial, 41 min, Turcja, 2020 Reżyseria: Serkan Mut, Ayhan Özen Scenariusz: Basak Yazi Odasi Aktorzy: Berat Rüzgar Özkan, Sila Türkoglu, Halil Ibrahim Ceyhan, Melih Ozkaya Mężczyzna, którego Duygu podejrzewała o przemyt okazuje się niewinny. Ali żartuje ze zdolności detektywistycznych Duygu, czym irytuje partnerkę. Zaprzyjaźniona para z hotelu przyłapuje ich na kłótni. Kobieta przekonuje Duygu o głębokim uczuciu Alego, jakie dostrzegła w jego gestach i słowach. Yaman ma coraz więcej wątpliwości co do intencji Canan. Na myśl, że niesłusznie obwiniał matkę gryzie go sumienie. Cenger pomaga Seher w znalezieniu kapitana do wynajętej łodzi. Przygotowania do wyjątkowego wieczoru bardzo pochłaniają Seher. Robi wszystko, żeby jej ukochany nie dowiedział się o niespodziance. Yaman jest zaskoczony jej rozkojarzeniem i roztargnieniem. Tymczasem Canan, która dowiedziała się o planach Seher na wieczór postanawia je udaremnić. Zamierza wykorzystać w tym celu Fikreta. 17:35 DAJE SŁOWO MACIEJ ORŁOŚ - /2/ Talk-show, 45 min, Polska, 2024 Reżyseria: Agnieszka Krotki - Żmijewska Scenariusz: Agnieszka Krotki - Żmijewska, Paweł Kalisz Prowadzący: Maciej Orłoś W klimacie klubu jazzowego, podbitym przez występujący na żywo band, Maciej Orłoś prowadzi rozmowy z wybitnymi osobistościami świata polskiej kultury i sztuki. Jego gośćmi będą między innymi: Irena Santor, Olga Lipińska i Włodzimierz Zientarski. Rozmowy pełne uśmiechu i zabawy, ale też refleksji i łez wywołanych przez, być może zatarte już w pamięci, wydarzenia zarówno z życia prywatnego, jak i zawodowego. Przywołać je pomogą wyjątkowi goście: koledzy ze szkolnych ławek, sąsiedzi, znajomi z podwórka, którzy wraz z publicznością zasiądą przy kawiarnianych stolikach. Ich wspomnienia uzupełnione są felietonami i archiwalnymi materiałami, które pomogą również widzom wziąć udział w podróżach sentymentalnych. 18:40 JAKA TO MELODIA? - ODC. 5431 Teleturniej muzyczny, 45 min, Polska, 2024 Reżyseria: Agnieszka Żmijewska Scenariusz: Magdalena Jaremczuk Prowadzący: Robert Janowski Quiz muzyczny propagujący muzykę rozrywkową. Rywalizacja zawodników, tocząca się w czterech rundach, polega na bezbłędnym i natychmiastowym odgadywaniu tytułów kolejnych fragmentów muzycznych. Prowadzenie Robert Janowski. Finał września. 19:30 PROGRAM INFORMACYJNY 19.30 28 min, Polska, 2024 Główne wydanie codziennego programu informacyjnego. 20:20 GRA Z CIENIEM - ODC. 3 Serial TVP, 45 min, Polska, 2024 Reżyseria: Kinga Dębska Aktorzy: Karolina Gruszka, Natalia Rybicka, Marcin Czarnik, Kinga Preis Helena trafia do celi wraz z pięcioma innymi więźniarkami. Wszystkie są wobec siebie nieufne i nie wiedzą dlaczego wylądowały w jednym miejscu. Bartman zleca Koskowi obserwację sekretarza Poselstwa Danii i jego żony Niny, podejrzewając, że mogą mieć związek ze sprawą "Cienia". Dubelski z kolei odkrywa, że Nina szuka Heleny. Kosek na przyjęciu w Poselstwie jest zauroczony piękną gospodynią, co nie podoba się ministrowej, uwikłanej w romans z nim. Tymczasem do Olkusza przybywa nowy naczelnik więzienia - Norman. W tym samym czasie Staszka załamuje się po odwiedzinach córki. Dowiaduje się od niej, że została zdradzona i okradziona przez męża. Tymczasem syn Heleny wraca ze szkoły i znajduje martwą babcię. Bojąc się zostać u nielubianych sąsiadów, ucieka. Tomasz rusza na poszukiwania chłopca. 21:20 ROLNIK SZUKA ŻONY SERIA 11 - /3/ Reality show, 50 min, Polska, 2024 Reżyseria: Grzegorz Krawiec, Konrad Smuga Prowadzący: Marta Manowska "Rolnik szuka żony" to program o prawdziwych ludziach, ich życiu i miłości rodzącej się w pięknych okolicznościach przyrody. W programie biorą udział rolnicy i rolniczki, którym do szczęścia brakuje tylko jednego - ukochanej osoby. Kandydaci, którzy pragną związać się z bohaterami programu, piszą do nich listy, w których opowiadają o sobie - swoich pragnieniach, swoim życiu, wartościach, jakimi się kierują. Niektórzy załączają do listu upominek, inni nagrywają film. Rolnicy mogą osobiście spotkać się z dziesięcioma osobami. Ostatecznie trójka z nich otrzymuje zaproszenie na gospodarstwo, gdzie ma okazję poznać uroki wiejskiego życia i towarzyszyć bohaterowi w codziennych obowiązkach. Ostatniego dnia pobytu na gospodarstwach rolnicy i rolniczki dokonują wyboru - informują, z kim chcą się dalej widywać i próbować stworzyć poważną relację. Następnie odwiedzają wybranka w jego rodzinnej miejscowości, często w domu, gdzie poznają najbliższą rodzinę. Po jakimś czasie zabieramy naszą parę na romantyczną randkę i po dwóch miesiącach bez kamer spotykamy się na finale. Program prowadzi Marta Manowska. Rolnicy i rolniczki dokonują wyboru kandydatów, których chcą zaprosić do wspólnej zabawy. Jest to tylko pretekst do tego, żeby odnaleźć się w nowej sytuacji, zbliżyć do siebie i dowiedzieć się, które relacje mają największy potencjał. Oczywiście jest to także okazja, by zabłysnąć intelektem, kreatywnością. Każde słowo i gest mają tu znaczenie. Po aktywności rolnicy wybierają po trzy osoby, które zaproszą do swojego domu, aby pokazać im realia życia na wsi i przekonać się, czy z którąś z tych osób uda im się stworzyć poważne relacje. 22:25 ZAKOCHANA JEDYNKA - PEŁNIA ŻYCIA (BREATHE) Film obyczajowy, 112 min, Wielka Brytania, 2017 Reżyseria: Andy Serkis Scenariusz: William Nicholson Aktorzy: Andrew Garfield, Claire Foy, Tom Hollander, Hugh Bonneville, Ed Speleers, Dean - Charles Chapman Życie bohatera filmu, Robina Cavendisha, dotychczas było jednym pasmem samych sukcesów. Spełniony zawodowo i prywatnie, przystojny, uzdolniony mężczyzna miał u swych stóp cały świat. Nagle wszystko się zmienia. Rok 1958, Kenia. Robin spędza tu czas ze swoją świeżo poślubioną żoną, piękną Dianą. Niespodziewanie zapada na zdrowiu. Ma zaledwie 28 lat i dowiaduje się o nieuleczalnej chorobie, polio. Jest nieodwracalnie sparaliżowany od szyi w dół i może oddychać tylko za pomocą respiratora. Lekarze dają mu zaledwie trzy miesiące życia. Zostaje przetransportowany do swojego kraju, do Wielkiej Brytanii. Przykuty do szpitalnego łóżka pogrąża się w głębokiej depresji, nie chce widzieć żony, ani swego nowo narodzonego syna Jonathana. Czeka już tylko na śmierć, żąda, by odłączono go od respiratora. Diana nie poddaje się jednak, walczy o życie męża. Pod jej wpływem Robin powoli odzyskuje równowagę psychiczną, rozpromienia się jeszcze bardziej, gdy żona nalega, by lekarze pozwolili jej zabrać go do domu. Diana całym sercem poświęca się dla męża, chce mu dać choć namiastkę normalnego życia. I okazuje się, że jest to możliwe. Robin czuje się świetnie w domu, bawi się z synem, żartuje, spotyka się z przyjaciółmi. Tym samym daje też wielką nadzieję innym chorym i cierpiącym ludziom. Udaje się skonstruować dla niego specjalny fotel na kółkach, połączony z respiratorem. Dzięki temu ma więcej swobody, może nawet podróżować z rodziną. "Pełnia życia" to przede wszystkim poruszająca opowieść o wielkiej miłości, oddaniu i niewyobrażalnej sile. Film został oparty na faktach, a jego producentem jest Jonathan Cavendish, syn Robina Cavendisha. Sparaliżowany Robin Cavendish zmienił swoje życie, ale też życie tysięcy innych niepełnosprawnych osób. Znalazł sponsora na seryjną produkcję wózków z respiratorem. 00:30 BIAŁY POTOK Komediodramat, 79 min, Polska, 2021 Reżyseria: Michał Grzybowski Scenariusz: Michał Grzybowski, Tomasz Walesiak Zdjęcia: Mateusz Skalski, Małgorzata Szyłak Aktorzy: Marcin Dorociński, Agnieszka Dulęba - Kasza, Julia Wyszyńska, Dobromir Dymecki, Zbigniew Antoniewicz, Sebastian Pawlak, Cezary Pawłowski, Janusz Łagodziński, Marcin Trzęsowski, Łukasz Bzura, Tadeusz Loba, Patryk Makowski „Biały potok’ to uznany film, który przez wielu krytyków został okrzyknięty komedią roku z gwiazdorską obsadą. Bohaterami tej tragikomicznej historii są zwyczajni ludzie, uwikłani w zwyczajne życiowe problemy, zabiegani i walczący o swoje szczęście. Fabuła koncentruje się na perypetiach zaprzyjaźnionych ze sobą dwóch małżeństw, mieszkających po sąsiedzku. Michał i Ewa wiodą raczej ustabilizowany żywot, są pochłonięci karierą zawodową, a ponadto koncentrują uwagę na mających nastąpić wkrótce narodzinach drugiego dziecka. Ich zaprzyjaźnieni sąsiedzi to Kasia i Bartek, zmagający się akurat z kryzysem finansowym, co nie wpływa korzystnie na ich związek. Oliwy do ognia dolewa jeszcze Kasia, która pewnego razu w złości oświadcza mężowi, że łączy ją z Michałem coś więcej niż przyjaźń. Co z tego wyniknie, jak potoczą się dalsze losy obu rodzin? 02:05 AUTOPORTRET Z KOCHANKĄ Film obyczajowy, 83 min, Polska, 1996 Reżyseria: Radosław Piwowarski Scenariusz: Radosław Piwowarski Zdjęcia: Piotr Wojtowicz Muzyka: Krzesimir Dębski Aktorzy: Katarzyna Figura, Waldemar Błaszczyk, Jerzy Trela, Marek Kondrat, Marcelina Zjawińska, Halina Wyrodek, Mirosław Baka, Tomasz Bednarek, Edward Krasiński, Konrad Imiela, Stanisław Jaskułka, Małgorzata Potocka, Wojciech Skibiński "Autoportret z kochanką" przypomina nieco "Yesterday" - kinowy debiut Radosława Piwowarskiego. Reżyser ponownie snuje opowieść o młodzieńczym buncie, który kończy się całkowitym "ustatecznieniem", rozmyciem w banale prozy życia. Piwowarskiego interesuje jednak to, co wydarzyło się przed pogodzeniem bohatera ze światem dorosłych: młodzieńcze fascynacje, zwłaszcza muzyką; odkrywanie miłości i erotyki; walka o własne "ja" z pokoleniem rodziców i opiekunów; poszukiwanie odmiennego sposobu na życie. O tym wszystkim twórca "Kolejności uczuć" opowiada ze swadą, zręcznie przechodząc od śmiechu do wzruszenia, od liryzmu do farsy. Podobnie stara się czynić w "Autoportrecie...". W ciągu retrospekcji głównego bohatera widz poznaje historię dziewiętnastoletniego Kuby, półsieroty o dwukolorowych włosach, skłóconego z ojcem i ciotką. Przełomem w jego niewesołej egzystencji staje się spotkanie z Dianą, starszą, lecz wciąż powabną kobietą "po przejściach". Diana, tak jak jej mityczna imienniczka, jest osobą odczuwającą niezwykłą więź z naturą. Ekscentryczna i nadwrażliwa, nie może znaleźć porozumienia z otaczającym ją światem. Związek z Kubą szybko przekształca się w romans zwieńczony "hipisowskim" ślubem. Ojciec chłopaka nie zamierza jednak patrzeć na to spokojnie. Nasyła na syna żandarmów, którzy zabierają go do wojska. W roli Diany wystąpiła Katarzyna Figura. Debiut partnerującego jej Waldemara Błaszczyka (ekranowy Kuba) doceniło jury Przeglądu Filmowego "Prowincjonalia" w Słupcy k. Konina. Wyróżniono go tam nagrodą aktorską przyznawaną przez publiczność. Wielką siłą "Autoportretu..." jest drugi plan. W pamięci zapadają role zwłaszcza Mirosława Baki jako kaprala Kosa, Marceliny Zjawińskiej jako córki Kuby oraz Jerzego Treli, odtwarzającego postać ojca bohatera. Dwoje ostatnich uhonorowano nagrodami na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni w 1996 roku. 03:40 JAKA TO MELODIA? - ODC. 5431 Teleturniej muzyczny, 45 min, Polska, 2024 Reżyseria: Agnieszka Żmijewska Scenariusz: Magdalena Jaremczuk Prowadzący: Robert Janowski Quiz muzyczny propagujący muzykę rozrywkową. Rywalizacja zawodników, tocząca się w czterech rundach, polega na bezbłędnym i natychmiastowym odgadywaniu tytułów kolejnych fragmentów muzycznych. Prowadzenie Robert Janowski. Finał września.