TVP Kultura Wtorek, 24.09.2024 06:45 TAMTE LATA, TAMTE DNI - HENRYK TALAR Magazyn, 25 min, Polska, 2021 Reżyseria: Joanna Makowska Scenariusz: Marta Perchuć - Burzyńska, Joanna Makowska Prowadzący: Marta Perchuć - Burzyńska Marta Perchuć - Burzyńska rozmawia z wybitnymi artystami o dzieciństwie, domu rodzinnym i najważniejszych doświadczeniach, które w istotny sposób wpłynęły na ich życie i drogę twórczą. Spotykają się w miejscach, które dla bohaterów programu mają największe znaczenie i budzą w nich sentyment. Tym razem zagościmy u aktora znanego z ról nieoczywistych, często grającego "czarne charaktery" - Henryka Talara. Nasz gospodarz opowie nam o swojej drodze prowadzącej z podbeskidzkich Kóz na deski największych scen teatralnych w Polsce. Wspomnimy m.in. rolę Johana Heimanna, w którego wcielił się Henryk Talar w serialu pt. "Polskie drogi". 07:20 DZIKA MUZYKA - SUWALSZCZYZNA - MUZYKA POGRANICZA Magazyn, 24 min, Polska, 2016 Reżyseria: Zuzanna Solakiewicz, Zvika Gregory Portnoy Prowadzący: Julita Charytoniuk Dzika Muzyka - magazyn prezentujący muzykę wywodzącą się z kultury tradycyjnej, postrzeganą jako atrakcyjny i inspirujący element opowieści o współczesnej kulturze polskiej. W programie odwołujemy się do kultury ludowej bez konwencji cepelii. Pokazujemy niezwykłe zjawiska, które za sprawą entuzjastów z różnych stron toczą się w Polsce od lat, i które można nazwać odrodzeniem muzyki tradycyjnej. Suwalszczyzna - specyfika pogranicza to zarówno przenikanie sąsiadujących kultur, jak i ich odrębność. Czasem tworzą nową jakość, czasem występują równolegle. Z prowadzącą Julitą Charytoniuk odwiedzimy zespół z Szypliszk, poznamy dwugłos z pogranicza polsko - litewskiego, a także śpiew specyficzny dla okolic Biebrzy i zachodniej grodzieńszczyzny. Spotkamy kapelę "Chłopcy z Nowoszyszek", która gra muzykę zarówno z okolic Sejn, jak i z Wileńszczyzny. 07:55 PODRÓŻE Z HISTORIĄ S.IV - ODC. 41 KRÓTKA HISTORIA BRUDU Cykl dokumentalny, 27 min, Polska, 2017 Reżyseria: Radosław Kotarski Scenariusz: Radosław Kotarski Jak nasi pradziadowie radzili sobie z poranną i wieczorną toaletą? Jak bardzo ich zwyczaje różniły się od naszych? Aby to sprawdzić, Radosław Kotarski przemierza Kujawy, Podlasie, Pomorze i Warmię w poszukiwaniu śladów ewolucji higieny na polskich ziemiach. 08:30 INFORMACJE KULTURALNE Informator kulturalny, 15 min, Polska, 2024 Przegląd najważniejszych wydarzeń kulturalnych. Podroż po wystawach, kinach, teatrach, a także rozmowy i opinie czołowych postaci ze świata kultury. 09:00 CHŁOPI - ODC. 12/13 - POWROTY Serial TVP, 51 min, Polska, 1972 Reżyseria: Jan Rybkowski Scenariusz: Jan Rybkowski, Ryszard Kosiński Zdjęcia: Marek Nowicki Muzyka: Adam Sławiński Aktorzy: Tadeusz Janczar, Emilia Krakowska, Ignacy Gogolewski, Krystyna Królówna, Arkadiusz Bazak, Halina Lossobudzka, Lech Ordon, August Kowalczyk, Babara Burska, Franciszek Pieczka, Bronisław Pawlik, Irena Karel, Barbara Ludwiżanka, Jerzy Święch Ostatni chłopi zostają zwolnieni z więzienia, do wsi wraca także Antek. Znowu zaczyna romansować z Jagną, choć ma do niej pretensje, że nie odmawiała swych wdzięków innym. Hoża wdowa zdobywszy wreszcie Antka, odtrąca wójta. Żandarmi poszukują Rocha, siejącego na wsi ferment, ale chłopi skutecznie go ukrywają. Z wojska wraca mąż Tereski - żołnierki. Dowiaduje się o jej związku z Mateuszem, ale wybacza żonie zdradę. 10:00 RETRO KINO - HRABINA Z HONGKONGU (THE COUNTESS FROM HONG KONG) Komedia, 103 min, USA, 1967 Reżyseria: Charles Chaplin Aktorzy: Sophia Loren, Sydney Chaplin, Tippi Hedren, Patrick Carqill, Michael Medwin, Marlon Brando Do pracy nad "Hrabiną z Hongkongu" Charlie Chaplin przystąpił w wieku 76 lat, po ośmiu latach przerwy, jakie dzieliły go od realizacji "Króla w Nowym Jorku". Po premierze mówił w wywiadach, że największy problem na planie stanowiło dla niego kierowanie takimi gwiazdami, jak Sophia Loren i Marlon Brando. "Poprzednio sam dla siebie byłem gwiazdą i mogłem dysponować sobą według uznania. Zauważyłem przede wszystkim, jak bardzo staram się im podobać. Spostrzegłem, że ci aktorzy o światowej sławie przeważnie wątpią w siebie, najmniejsze głupstwo wytrąca ich z równowagi, gubią się wtedy. (...) Marlon Brando (..) w czasie zdjęć robił masę rzeczy, które mi się zupełnie nie podobały, ale później, na przeglądzie materiałów zdjęciowych, widziałem, że są doskonałe". Scenariusz "Hrabiny..." zainspirowała podróż Chaplina do Szanghaju w 1931 r. Poznał wówczas wielu autentycznych rosyjskich emigrantów arystokratów, którzy wiedli tam nędzny żywot. Gdy wybuchła II wojna światowa, większość przedstawicieli pierwszego pokolenia emigrantów już nie żyła, a ich dzieci przeniosły się do Hongkongu, gdzie ich los był jeszcze gorszy. Oczywiście, w filmie ten poważny temat został potraktowany z przymrużeniem oka, lekko i z wdziękiem. Ogden Mears - syn amerykańskiego potentata naftowego i początkujący dyplomata, mianowany ambasadorem USA w Arabii Saudyjskiej, płynie luksusowym statkiem z Hongkongu do Honolulu. Młodemu podróżnemu przyjaciele organizują podczas postoju w Hongkongu przyjęcie w towarzystwie pań "z arystokracji". W wyniku wojen światowych Hongkong przepełniony jest bowiem uciekinierami z dawnej Rosji, wśród których można spotkać przedstawicieli dawnej arystokracji rosyjskiej - teraz ubogich, zagubionych ludzi walczących różnymi sposobami o przetrwanie. Panie zaproszone przez przyjaciela Ogdena Mearsa dla urozmaicenia wieczoru pochodzą właśnie z takich zubożałych rodzin. Obudziwszy się w swojej kabinie z okropnym kacem, Ogden znajduje w szafie piękną Nataszę, rosyjską hrabinę poznaną poprzedniego wieczoru. Natasza chce za wszelką cenę dostać się do Stanów Zjednoczonych, nie ma jednak paszportu i pieniędzy. Ogden panicznie boi się skandalu, który mógłby zaszkodzić jego karierze, choć w gruncie rzeczy rozwód z żoną Marthą byłby mu nawet na rękę. Próbuje pozbyć się Nataszy, ale to wcale nie jest takie proste. Jego sekretarz Harvey początkowo sądzi, że chodzi tu tylko o próbę szantażu i całą sprawę da się załagodzić pieniędzmi. Szybko uświadamia sobie, że się mylił. Mijają kolejne dni rejsu, a między Nataszą i Ogdenem, pomimo ciągłych awantur, zaczyna kiełkować uczucie. Przed przybyciem do Honolulu Ogden wpada na pomysł wydania hrabiny za swego kamerdynera Hudsona. Kapitan godzi się nawet udzielić młodej parze ślubu, nie oglądając papierów dziewczyny, które rzekomo wiatr wywiał do morza. Ale pojawienie się Nataszy na balu kapitańskim, gdzie rozpoznaje ją dawny znajomy z Hongkongu, wywołuje tyle zamieszania, że do Honolulu przybywa natychmiast zaniepokojona Martha. Ogden musi grać rolę przykładnego małżonka, przykazuje jednak Harveyowi, żeby pozostał na Hawajach i zaopiekował się Nataszą. Jest przekonany, że sam więcej jej nie ujrzy. Ale los chce inaczej. 12:00 49. FESTIWALU POLSKICH FILMÓW FABULARNYCH W GDYNI - STUDIO FESTIWALOWE 1 Relacja, 10 min, Polska, 2024 Studio festiwalowe to codzienne relacje z 49. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Gościem Agnieszki Szydłowskiej i Katarzyny Janowskiej będą twórcy, których filmy znalazły się w tegorocznej edycji konkursu głównego Festiwali. 12:20 PORTRETY - BORGE MOGENSEN - SZTUKA PROJEKTOWANIA (BØRGE MOGENSEN - DESIGNS FOR LIFE) Film dokumentalny, 59 min, Dania, 2015 Reżyseria: Casper Hoyberg, Thomas Mogensen Scenariusz: Thomas Mogensen Borge Mogensen był duńskim projektantem mebli dla szerokiego grona odbiorców, którego proste i funkcjonalne projekty cieszyły się ogromnym powodzeniem w latach 40. i 50. XX wieku. Z czasem stały się pożądanymi klasykami osiągającymi na aukcjach bardzo wysokie ceny. Wraz z Arne Jacobsenem i Hansem Wegnerem Mogensen należy do przedstawicieli duńskiego modernizmu w sztuce użytkowej. 13:30 DOBRY TYTUŁ Magazyn literacki, 25 min, Polska, 2024 Prowadzący: Szymon Kloska, Agata Passent Magazyn literacki w którym punktem wyjścia jest aktualny temat nadający rytm odcinka. Opowiadać o nim będą goście ze świata literackiego. W każdym odcinku pojawią się również stale elementy programu: - segment literatury dziecięcej "Poczytaj mi tato" - segment związany z poezją "Co tydzień jeden wiersz" - segment recenzencki: - segment Bookstagram/BookTok - młodzi czytelnicy opowiadają o tym co jest na czasie wśród młodzieży - segment "Zagadka zakładka" - zabawne pytanie konkursowe dla widzów 14:10 AWATAR, CZYLI ZAMIANA DUSZ Film TVP, 59 min, Polska, 1964 Autor: Theophile Gautier Reżyseria: Janusz Majewski Scenariusz: Janusz Majewski Zdjęcia: Kurt Weber Aktorzy: Wanda Koczeska, Jan Machulski, Henryk Boukołowski, Gustaw Holoubek, Kazimierz Rudzki, Krzysztof Litwin, Lucjan Zitrig, Ryszard Kotys, Stefania Kołodziejczyk, Inni Broński Bronisław i Znakomita adaptacja opowiadania Teofila Gautiera (1811 - 72), wybitnego pisarza francuskiego, autora m. in. cenionych poezji ("Emalie i kamee") oraz powieści "Panna de Maupin" i "Kapitan Fracasse". "Awatar, czyli zamianę dusz" zrealizował Janusz Majewski w ramach popularnego w latach sześćdziesiątych telewizyjnego cyklu "Opowieści niesamowite". Jest to zresztą bodaj najwyżej ceniony przez krytykę odcinek serii. Świetnie skonstruowany scenariusz, przekonująca stylizacja na XIX wiek, wyborne aktorstwo (Holoubek, Boukołowski, Machulski, Koczeska) oraz humor, który wytrzymał próbę czasu, to główne atuty tego filmu. Walory "Awataru..." doceniono również zagranicą. Film Majewskiego otrzymał nagrodę FIPRESCI na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Telewizyjnych w Monte Carlo (1966) oraz Złoty Asteroid na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Fantastycznych w Trieście (1967). XIX wiek, Paryż. W pałacu Faubourg Saint Honore mieszka szczerze kochające się hrabiowskie małżeństwo Magdaleny Natalii i Olgierda Łabińskich. Codziennie, niczym tajemne miłosne zaklęcie, cytują sobie werset z Mickiewicza: "Zawsze i wszędzie będę ja przy tobie..." Hrabina wspomina swój pobyt we Florencji i upartego adoratora, niejakiego Oktawiusza de Saville, którego wszakże pozbawiła wszelkich złudzeń. Młodzieniec nie potrafi jednak zapomnieć hrabiny i trawiony nie spełnioną namiętnością coraz mocniej zapada na zdrowiu. Po powrocie do Paryża wzywa słynnego doktora Cherbonneau, zwanego "braminem" z racji znajomości arkanów tajemnej wiedzy indyjskiej. Medyk, cieszący się dwuznaczną sławą szarlatana, proponuje znękanemu młodzieńcowi "awatar", czyli zamianę dusz. Wkrótce dusza zadurzonego Oktawiusza przyobleka się w ciało hrabiego Łabińskieggo i odwrotnie. Pomimo to kłopoty zakochanego młodzieńca wcale się nie kończą. Hrabina, zorientowawszy się, że jej "mąż" nie pamięta mickiewiczowskich wersetów, zamyka przed nim drzwi do sypialni. Decyzję swą uzasadnia miłością do ojczyzny: "Jestem zbyt wielką patriotką, żeby przyjmować kosmopolitycznych profanów..." Na domiar złego dusza hrabiego zdecydowanie nie może pogodzić się ze swą nową cielesną powłoką. 15:25 49. FESTIWALU POLSKICH FILMÓW FABULARNYCH W GDYNI - STUDIO FESTIWALOWE 2 Relacja, 10 min, Polska, 2024 Studio festiwalowe to codzienne relacje z 49. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Gościem Agnieszki Szydłowskiej i Katarzyny Janowskiej będą twórcy, których filmy znalazły się w tegorocznej edycji konkursu głównego Festiwali. 15:50 ŻYWOT MATEUSZA Dramat, 76 min, Polska, 1967 Reżyseria: Witold Leszczyński Scenariusz: Witold Leszczyński, Wojciech Solarz Zdjęcia: Andrzej Kostenko Muzyka: Arcangello Corelli Aktorzy: Anna Milewska, Franciszek Pieczka, Wirgiliusz Gryń, Aleksander Fogiel, Hanna Skarżanka, Małgorzata Braunek, Maria Janiec Wykonawcy: Łódzka Orkiestra Kameralna Uhonorowany licznymi nagrodami reżyserski debiut Witolda Leszczyńskiego, adaptacja powieści "Ptaki" norweskiego pisarza Tarjei Vesaasa. Franciszek Pieczka zdobył "Srebrnego Hugo" na MFF w Chicago. Witold Leszczyński otrzymał Nagrodę im. Munka za debiut oraz szereg nagród na festiwalach w Cannes / MFF dla młodzieży/,Valladolid, Colombo,Adelaide-Auckland i in. Bohaterem filmu jest Mateusz - czterdziestoletni mężczyzna o duszy dziecka, przez otoczenie uznawany za półgłówka, żyjący w harmonii z otaczającą go przyrodą. Razem z siostrą Olgą zamieszkuje samotną chatę wśród lasów i jezior - gdzieś na północy Europy. Spokojne, niemal sielankowe życie Mateusza ma jednak zostać przerwane - coś musi się wydarzyć. Otaczająca Mateusza przyroda ostrzega go o zbliżającym się nieszczęściu - jego przyjaciel "wielki ptak" zostaje zastrzelony, drzewo noszące jego imię powala piorun, nawiedzają go senne koszmary. Olga odnajduje w końcu "swojego" mężczyznę, młodego drwala Jana i sprowadza go do chaty nad jeziorem. Mateusz w domu siostry czuje się coraz bardziej zbędny, przeczuwa zbliżające się osamotnienie, którego zawsze się obawiał. Postanawia rozstać się ze światem ludzi, do którego nigdy nie należał. Wybiera śmierć samobójczą, jako ucieczkę przed grożącą mu samotnością. 17:20 CHŁOPI - ODC. 13/13 - ZEMSTA Serial TVP, 51 min, Polska, 1972 Reżyseria: Jan Rybkowski Scenariusz: Jan Rybkowski, Ryszard Kosiński Zdjęcia: Marek Nowicki Muzyka: Adam Sławiński Aktorzy: Władysław Hańcza, Emilia Krakowska, Ignacy Gogolewski, Krystyna Królówna, Tadeusz Fijewski, August Kowalczyk, Magda Wołłejko, Jadwiga Chojnacka, Kazimierz Wichniarz, Mieczysław Czechowicz, Bronisław Pawlik, Irena Karel, Barbara Ludwiżanka, Wanda Łuczycka Żandarmi poszukują Rocha. Znajdują w obejściu Boryny ulotki, ale nikogo nie aresztują. Roch opuszcza Lipce. Jagna otwarcie uwodzi kleryka. We wsi narasta nienawiść wobec wszetecznicy. Jednak młody mężczyzna nie umie opanować fizycznego pociągu do pięknej kobiety i zaczyna się z nią spotykać. Jego matka podburza wieśniaczki przeciw niej. Żony buntują mężów. Na ogólnym spotkaniu mieszkańców wsi zapada decyzja o wygnaniu Jagny. Broni jej tylko Mateusz. Jagna zostaje wywieziona poza wieś i porzucona na drodze. 18:25 PIOTR ANDERSZEWSKI - PODRÓŻUJACY FORTEPIAN (.) Film dokumentalny, 57 min, Polska/Francja, 2008 Reżyseria: Bruno Monsaingeon Scenariusz: Bruno Monsaingeon Zdjęcia: Adam Różański Wykonawcy: Piotr Anderszewski Piotr Anderszewski - młody, nietuzinkowy, oryginalny muzyk - pianista, wokół którego poprowadzona jest oś filmu. "Piotr Anderszewski - podróżujący fortepian" to dokument muzyczny który jest jednocześnie filmem drogi. Skonstruowany wokół podróży przez Polskę oraz wydłużony o podróż przez Budapeszt oraz Węgry, dokąd sięgają korzenie rodowe muzyka, Anderszewski przeżywa podróż swego życia. Dla niego jest to retrospekcja w głąb dzieciństwa. Dla widzów, niesamowita przygoda z wybitną osobowością, która okazuje się wrażliwym młodym mężczyzną. Koprodukcja z ARTE Na Międzynarodowym Festiwalu Programów Audiowizualnych (Festival International de Programmes Audiovisuels - FIPA, styczeń 2009) w Biarritz we Francji film "Piotr Anderszewski - podróżujący fortepian" uhonorowano główną nagrodą FIPA d'Or w kategorii filmów poświęconych sztuce. Natomiast na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Artystycznych FIPA (Montreal 2009) film zdobył nagrodę w kategorii "Najlepszy Portret". Podróż Anderszewskiego w głąb muzycznych inspiracji zaczyna się w Bremen w Niemczech, gdzie zarejestrowano kamerą wykonanie utworów z ostatniej jego płyty. Następnie przenosi się do Lizbony, gdzie poświęca się pracy nad nowym repertuarem. Tam sfilmowano sceny z życia codziennego bohatera oraz jego próby przed koncertami. Oś filmu stanowi podróż Anderszewskiego przez Warszawę - Poznań - Zakopane do Budapesztu, gdzie artysta spotyka się z babcią. Podróż ta odbywa się z zastosowaniem niekonwencjonalnych form transportu: Anderszewski podróżuje prywatnie wynajętym starym wagonem pociągowym z lat 70 - tych: salonką. Niezwykłym elementem podróży jest atrybut, bez którego muzyk nie byłby tym kim jest, fortepian zainstalowany w środku wagonu - salonki, którym przemieszcza się bohater. Pociąg jest miejscem roboczym dla bohatera, nie tylko w kontekście aranżacji utworów fortepianowych, ale również miejscem spotkań z gośćmi. Repertuar muzyczny przygotowany specjalnie na tę podróż zawiera próby oraz koncerty wykonywane przez Anderszewskiego, przeplatane jego komentarzami. Owe komentarze to objaśnienia artysty dotyczące jego indywidualnego punktu widzenia na świat muzyki oraz na życie. 19:35 49. FESTIWALU POLSKICH FILMÓW FABULARNYCH W GDYNI - STUDIO FESTIWALOWE 3 Relacja, 10 min, Polska, 2024 Studio festiwalowe to codzienne relacje z 49. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Gościem Agnieszki Szydłowskiej i Katarzyny Janowskiej będą twórcy, których filmy znalazły się w tegorocznej edycji konkursu głównego Festiwali. 20:00 SEN SREBRNY SALOMEI Spektakl teatralny, 105 min, Polska, 2024 Autor: Juliusz Słowacki Reżyseria: Piotr Cieplak Zdjęcia: Adam Sikora Muzyka: Paweł Czepułkowski Aktorzy: Bogdan Grzeszczak, Bartosz Bulanda, Mateusz Krzyk, Magda Biegańska, Gabriela Fabian, Zuza Motorniuk, Paweł Wolak, Tomasz Lulek, Jakub Stefaniak, Ewa Galusińska, Mariusz Sikorski, Łukasz Kucharzewski Przeniesienie spektaklu Piotra Cieplaka wg Juliusza Słowackiego pt. Sen srebrny Salomei z Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy, którego premiera odbyla się 19 listopada 2022 roku. Sen srebrny Salomei to wciągająca, pełna zwrotów akcji sztuka, zaludniona przez niezwykłe, skomplikowane osobowości. Mimo że napisana prawie dwieście lat temu, jest dla dzisiejszego widza żywa, ekscytująca i angażująca emocjonalnie. Udowadnia nie tylko, że Słowacki "wielkim poetą był", ale też znakomitym obserwatorem i wielkim artystą teatru. Rzecz dzieje się w roku 1768 na ukraińskich terenach Rzeczypospolitej, gdzie chłopi podnoszą bunt przeciwko polskim panom. W miastach, miasteczkach i dworach dochodzi do potwornych masakr, krwawo mszczonych przez oddziały szlacheckie. Na tym tle Słowacki opowiada poruszającą historię miłości i zdrady, zemsty i walki o godność, zaskakująco nowocześnie zderzając tragizm z komizmem. W sposób głęboki i pozbawiony uprzedzeń spogląda na węzeł gordyjski polsko - ukraińskiej historii. 21:55 49. FESTIWALU POLSKICH FILMÓW FABULARNYCH W GDYNI - STUDIO FESTIWALOWE 4 Relacja, 10 min, Polska, 2024 Studio festiwalowe to codzienne relacje z 49. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Gościem Agnieszki Szydłowskiej i Katarzyny Janowskiej będą twórcy, których filmy znalazły się w tegorocznej edycji konkursu głównego Festiwali. 22:20 LEKKIE OBYCZAJE - NIE TAK MIAŁO BYĆ (CHARTER) Film fabularny, 94 min, Szwecja/Norwegia/Dania, 2020 Reżyseria: Amanda Kernell Scenariusz: Amanda Kernell Rozwiedziona Alice nie widziała swoich dzieci od dwóch miesięcy. Postanawia uprowadzić je i wywieźć na Wyspy Kanaryjskie. 00:05 POSTSCRIPTUM. ROZMOWA Z PIOTREM CIEPLAKIEM 16 min, Polska, 2024 Rozmowa Łukasza Drewniaka z reżyserem teatralnym Piotrem Cieplakiem z okazji premiery telewizyjnej "Snu srebrnego Salomei" Juliusza Słowackiego. 00:35 NOCNY DOKUMENT - KOBRO/STRZEMIŃSKI. OPOWIEŚĆ FANTASTYCZNA. Dokument fabularyzowany, 42 min, Polska, 2018 Reżyseria: Borys Lankosz Scenariusz: Małgorzata Sikorska-Miszczuk Aktorzy: Agata Buzek, Łukasz Simlat Film "Kobro / Strzemiński. Opowieść fantastyczna" jest eksperymentem technologicznym, formalnym i narracyjnym: łączy zdjęcia fabularne z udziałem aktorów kręcone w hali zdjęciowej, w scenografii wirtualnej i animacji, balansuje na granicy videoartu i teatru telewizji. Jego strategie to impresja, sięganie do podświadomości, dialog współczesnego reżysera z awangardą pierwszej połowy XX wieku. Tytułowi bohaterowie znajdują się w onirycznej przestrzeni Pomiędzy, gdzie współistnieją: podwodny świat, w którym rozmawia się o sztuce, i sala sądowa, na której Kobro ze Strzemińskim walczą o opiekę nad dzieckiem. Film wchodzi w dyskusję z biografizmem jako metodą odczytania sztuki, ale też pokazuje, że od biografizmu nie sposób uciec. Jego twórcy zadają pytanie: co dzisiaj ze strategii awangardowych wynika? Przyglądają się projektowi awangardowemu, który nie wytrzymał konfrontacji z realnym życiem. Ale też dostrzegają walor postawy awangardowych artystów, która polegała na przezwyciężaniu życiowych przeciwności i wykraczaniu wyobraźnią poza to, co inni uznają za nieprzekraczalny horyzont. 01:35 PANORAMA KINA POLSKIEGO - KOMORNIK Dramat, 92 min, Polska, 2005 Reżyseria: Feliks Falk Scenariusz: Grzegorz Łoszewski Zdjęcia: Bartosz Prokopowicz Muzyka: Bartłomiej Gliniak Aktorzy: Andrzej Chyra, Małgorzata Kożuchowska, Kinga Preis, Grzegorz Wojdon, Jan Frycz Grand Prix Złote Lwy na FPFF w Gdyni w 2005 r. dla najlepszego filmu, ponadto nagrody za scenariusz, zdjęcia, pierwszoplanową rolę męską dla Andrzeja Chyry i drugoplanową rolę kobiecą dla Kingi Preis, 6 Orłów - Polskich Nagród Filmowych za 2006 r. , ponadto nagrody za scenariusz i najlepszą rolę męską na MFF w Moskwie w 2006 r. i nagroda za scenariusz na MFF w Teheranie w 2007 r. - to tylko najważniejsze laury, jakie przypadły dziełu Feliksa Falka. Reżyser przystępował do pracy nad "Komornikiem" po 9 - letniej nieobecności w polskim kinie. Jak twierdził, nie znalazł wcześniej scenariusza, który by go naprawdę zainteresował. Tekst Grzegorza Łoszewskiego od razu zwrócił jego uwagę. Falk nadał swemu filmowi cechy biblijnej przypowieści o nawróconym grzeszniku. W ciągu 48 godzin bohater doprowadza swoimi działaniami do śmierci młodego człowieka i pod wpływem tej tragedii przeżywa moralny wstrząs. Młody komornik sądowy Lucjan Bohme działa w Wałbrzychu i okolicach. Miejscowe zakłady przemysłowe poupadały, panuje duże bezrobocie, wielu ludzi żyje w biedzie. W takim miejscu działalność komornicza nabiera wyjątkowo dramatycznego wymiaru, budzi szczególny sprzeciw. Zwłaszcza że Bohme wykonuje swoje obowiązki z niezwykłą konsekwencją i skutecznością, bezwzględnie egzekwując należności. Niewiele sobie robi z tego, że gdziekolwiek pojawia się z aplikantem Jaśkiem, budzi przerażenie lub agresję. Chociaż sam pochodzi z ubogiej rodziny, nie ma nawet odrobiny litości dla dłużników. Jest jednakowo zacięty wobec bogatego producenta okien, Wiśniaka, który sprytnie przepisał większość majątku na żonę, jak i wobec staruszki, której rekwiruje stary zegar, jedyną pamiątkę po zmarłym synu. Nie omieszka nawet zająć sprzętu ratującego życie na jedynym w mieście oddziale intensywnej terapii w zadłużonym szpitalu. Dokonuje też spektakularnej akcji wykopania z grobu staruszki, żeby udowodnić, że jej wnuk, dobrze zapowiadający się piłkarz Marczak, lokalny idol z szansami na awans do I ligi, bezprawnie zaciągnął na nazwisko zmarłej babci kredyt w wysokości 8 tys. zł. Jeśli chłopak pójdzie siedzieć, przekreśli to jego dalszą karierę i zniweczy nadzieje kibiców. Pewnego dnia Lucjan spotyka przed gmachem sądu swoją dawną miłość, Gosię, kiedyś szkolną piękność, dziś zmęczoną życiem, zaharowaną pielęgniarkę, matkę ciężko chorej córeczki i żonę alkoholika. Ich rozmowa w kawiarni uświadamia obojgu, jak bardzo się od siebie oddalili, żyjąc teraz w zupełnie innych światach. Przypadek sprawia, że niebawem Lucjan przybywa na kolejną egzekucję komorniczą właśnie do jej domu. Bezkompromisowość i żelazna konsekwencja nieprzekupnego Lucjana w egzekwowaniu prawa sprawiają, że może się pochwalić najwyższym w regionie wskaźnikiem ściągalności, co przynosi mu znaczne profity. Bohme jeździ więc luksusowym samochodem, nosi eleganckie garnitury i romansuje z żoną jednego z prawników zatrudnionych w miejscowym sądzie, piękną Anną Zenke, również prawniczką. Na założenie własnej rodziny nie ma czasu, tak bardzo pochłania go kariera. Nie ma też przyjaciół, a znajomi wywodzą się wyłącznie z tego samego kręgu zawodowego. I właśnie znajomi prawnicy i komornicy zaczynają się niepokoić rygoryzmem Lucjana, który coraz bardziej wybija się na ich tle, co pozwala przypuszczać, że ich większa łagodność wobec dłużników może mieć niebezpieczne, korupcyjne podłoże. W trosce o swoje dobre imię i własne interesy Wiśniak nieoczekiwanie zmienia front. Początkowo butny, teraz grzecznie prosi komornika o spotkanie. Proponuje mu 200 tys. zł łapówki w zamian za ustawienie licytacji tak, aby przez podstawionego człowieka mógł tanio odzyskać zarekwirowane maszyny do produkcji okien. Bohme wyraża zgodę, ale tylko po to, by zabezpieczywszy pieniądze jako dowód przestępstwa, złożyć doniesienie o próbie przekupstwa. Ale nieoczekiwanie młody Marczak popełnia samobójstwo w gmachu sądu. Jego śmierć po raz pierwszy w życiu wstrząsa bezdusznym dotąd komornikiem. W ramach zadośćuczynienia za swoje grzechy postanawia rozdać otrzymane pieniądze ludziom, którym wyrządził krzywdę, m. in. Gosi. Następnego dnia zostaje jednak zatrzymany pod zarzutem przyjęcia korzyści majątkowej. 03:20 DOKUMENT.PL - PORTRET JANUSZA GAJOSA Film dokumentalny, 41 min, Polska, 1994 Reżyseria: Magdalena Kuydowicz Scenariusz: Magdalena Kuydowicz Zdjęcia: Ładek Lipkowski, Andrzej Ułłowicz Program dokumentalny poświęcony wybitnemu aktorowi teatralnemu, filmowemu i telewizyjnemu Januszowi Gajosowi. Artysta opowiada o swej karierze aktorskiej, która zaczęła się w Teatrze Dzieci Zagłębia w Będzinie. Wspomina role, które mu przyniosły popularność (m.in. w serialu "Czterej pancerni i pies" i w "Kabareciku" Olgi Lipińskiej) i jak dążył kolejnymi pracami do przełamania stereotypu swojego aktorstwa. Reżyserzy, m.in. Kazimierz Kutz, Krzysztof Kieślowski i Filip Bajon, opowiadają o swoich doświadczeniach w pracy z aktorem. Wypowiedzi ilustrowane są fragmentami znakomitych ról teatralnych Gajosa z teatru, filmu i Teatru TV. UWAGA! dobry identyfikator: T2A9403224, proszę emitować na tym identyfikatorze 04:20 KOCIE ŚLADY Film TVP, 79 min, Polska, 1971 Autor: Maciej Patkowski Reżyseria: Paweł Komorowski Scenariusz: Tadeusz Wieżan Zdjęcia: Stefan Wieżan Muzyka: Lucjan Kaszycki Aktorzy: Janusz Gajos, Mieczysław Pawlikowski, Joanna Jędryka, Grzegorz Warchoł, Alicja Jachiewicz, Jerzy Trela, Andrzej Balcerzak, Marian Cebulski Telewizyjny film kryminalny. Prawdziwa gratka dla wielbicieli Janusza Gajosa z pierwszego okresu kariery aktorskiej, czasów Janka Kosa z serialu "Czterej pancerni i pies". Treść: W Zakopanem działa szajka przemytników wykorzystująca w swej przestępczej działalności zagranicznych turystów. Pewnego dnia na jednej z górskich serpentyn ginie dwoje Austriaków. Ten z pozoru zwyczajny wypadek drogowy budzi jednak podejrzenia młodego porucznika milicji Wojciecha Góralczyka /J. Gajos/, skierowanego tutaj do pomocy w przygotowaniu pułapki na przemytników. Porucznik rozpoczyna śledztwo w tej sprawie i odnajduje skradziony Austriaczce zegarek wysadzany brylantami. Odkrywa, że w aferę zamieszany jest fotograf, mąż pięknej kierowniczki szkoły. Mężczyzna ten wkrótce ginie. Banda zamierza się też pozbyć porucznika. Wszystkie sprawy wiąże charakterystyczny kot z białymi uszami.