TVP Kultura Czwartek, 03.10.2024 06:55 TAMTE LATA, TAMTE DNI - JERZY KISIELEWSKI Magazyn, 25 min, Polska, 2020 Reżyseria: JOANNA MAKOWSKA Prowadzący: MARTA PERCHUĆ-BURZYŃSKA Marta Perchuć-Burzyńska rozmawia z wybitnymi artystami o dzieciństwie, domu rodzinnym i najważniejszych doświadczeniach, które w istotny sposób wpłynęły na ich życie i drogę twórczą. Rozmowy realizowane są w miejscach, które dla bohaterów programu mają największe znaczenie sentymentalne. Dziennikarz radiowy i telewizyjny Jerzy Kisielewski - syn znanego pisarza, muzyka i felietonisty Stefana Kisielewskiego oraz brat tragicznie zmarłego pianisty Wacława Kisielewskiego - opowiada o dzieciństwie i dorastaniu w artystycznej rodzinie, pełnej mocnych osobowości. 07:30 PODRÓŻE Z HISTORIĄ S.I - ODC. 2 JAK ZOSTAĆ HUSARZEM? Cykl dokumentalny, 27 min, Polska, 2015 Reżyseria: Radosław Kotarski Scenariusz: Radosław Kotarski Czy w ciągu zaledwie paru dni treningu ze zwykłego człowieka można zrobić husarza? Aby się o tym przekonać na własnej skórze prowadzący program, Radosław Kotarski, podróżuje do Zamku Gniew, gdzie spotyka jeźdźców kultywujących pamięć o husarii, piekielnie skutecznej formacji zbrojnej. Po zaznajomieniu się z teorią oraz po przeprowadzeniu treningu z kopią, koncerzem i szablą przystępuje do ostatecznego testu, w którym będzie musiał wykonać husarskie ewolucje. Poza tym rozprawia się z wieloma mitami na temat tej słynnej polskiej jazdy i razem z widzami odkrywa prawdę. 09:00 PRZEPROWADZKI - ODC. 5/10 - RONDEL KUCHMISTRZA SOKOŁKA Serial TVP, 52 min, Polska, 2000 Reżyseria: Leszek Wosiewicz Scenariusz: Cezary Harasimowicz Zdjęcia: Jacek Januszyk, Piotr Śliskowski, Krzysztof Ptak Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Kinga Preis, Igor Przegrodzki, Krzysztof Banaszyk, Halina Łabonarska, Maja Ostaszewska, Leon Charewicz, Wiktor Zborowski, Olaf Lubaszenko, Łukasz Lewandowski, Rafał Kosecki, Łukasz Nowicki Oryginalnie ujęta saga rodu Szczygłów, właścicieli firmy przewożącej dobytek ludzi zmieniających mieszkanie. Zdaniem scenarzysty historia Polski to historia ciągłych przeprowadzek i towarzyszących im emocji. Akcja serialu trwa równo sto lat. Od sylwestra 1900 do sylwestra 2000 roku. Każdy z odcinków to odrębna fabularna całość, dotycząca konkretnej daty w historii Polski, opowiadająca o jakiejś przeprowadzce i zagubionym podczas niej przedmiocie. Rok 1918. Kończy się I wojna światowa, Polska odzyskuje niepodległość. Czesław wraca do domu. Podczas jego nieobecności urodził mu się syn. Jego brat Mieczysław zaginął bez wieści na froncie. Czesiek musi na nowo rozkręcać firmę. Liczne powroty warszawiaków napędzają koniunkturę na przeprowadzki. Jednym z pierwszych klientów jest lwowski kuchmistrz Sokołek, który po powrocie z Syberii marzy o sprowadzeniu się do rodzinnego miasta, by zacząć tam nowe życie u boku Klary, sympatycznej starej panny. Pomimo ogromnego ryzyka, ponieważ o Lwów trwają właśnie walki, Czesław przyjmuje zlecenie. Niestety, wkrótce po wyruszeniu w drogę, transport wpada w wir działań wojennych. Na szczęście wszystko kończy się dobrze, a to za sprawą wyśmienitego barszczu ukraińskiego, którym Sokołek częstuje ukraińską armię. Na pamiątkę Szczygieł dostaje od "młodej" pary kociołek. 10:05 ZŁOTO DEZERTERÓW Komedia, 117 min, Polska, 1998 Reżyseria: Janusz Majewski Scenariusz: Janusz Majewski Zdjęcia: Witold Adamek Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Marek Kondrat, Bogusław Linda, Wiktor Zborowski, Katarzyna Figura, Piotr Gąsowski, Jan Englert, Piotr Machalica, Leonard Pietraszak, Paweł Delag, Artur Żmijewski, Stanisława Celińska, Krzysztof Kowalewski Jesień 1942 roku. Na warszawskim Żoliborzu odbywa się konspiracyjne spotkanie oficerów AK. Rotmistrz Leliwa informuje zebranych, że dowództwo powołało oddział do zadań specjalnych oznaczony kryptonimem "Litzmanstadt". Dowódcą mianowano majora Jeremiego. Pierwszą misją grupy jest zdobycie gotówki na zakup broni i amunicji od armii włoskiej, która, wycofana z frontu wschodniego, tymczasowo stacjonuje w Polsce. Warunki finansowe stawiane przez Włochów przekraczają możliwości Armii Krajowej. Wywiad AK ustala jednak, że w jednym z łódzkich banków Niemcy przechowują gigantyczną fortunę w złocie. Problem tylko, jak ją zdobyć. Wszystkie tradycyjne metody (wysadzenie drzwi sejfu, sterroryzowanie personelu w celu zdobycia szyfru otwierającego zamki) w warunkach okupacyjnych nie rokują szans powodzenia. Jedyny sposób to dobry kasiarz. Na szczęście, wśród podwładnych Jeremiego jest sierżant Rudy, który przed wojną współpracował z prawdziwymi mistrzami ogołacania kas pancernych. Niestety, obaj, z przyczyn od siebie niezależnych, rozstali się z zawodem. Silberman przebywa w getcie, zaś "mecenas" Kania w więzieniu. Grupa "Litzmanstadt" musi jednak jakoś rozwiązać ten problem, gdyż niecierpliwieni Włosi gotowi poszukać na swój towar innych kupców. "Złoto dezerterów" to kontynuacja "C. K. Dezerterów", największego polskiego przeboju kinowego lat osiemdziesiątych (7 mln widzów). Jego bohaterami było pięciu zbiegów z cesarsko - królewskiej armii: cwany Polak Kaniowski (w skrócie: Kania), wiedeński Żyd Haber, Włoch Baldini, Węgier Benedek i Czech Chudej. Wszyscy ponownie się spotykają, mimo że akcja "Złota dezerterów" toczy się ponad dwadzieścia lat później, w czasie II wojny światowej. Obok nich pojawiają się także nowe, niezwykle ważne dla fabuły postaci, grane przez czołówkę polskich aktorów. Wśród wykonawców najliczniej reprezentowana jest rodzina Wiktora Zborowskiego. Na planie "Złota dezerterów" zadebiutowały jego matka Hanna i córka Zosia, znalazło się też miejsce dla wuja (Jan Kobuszewski) i samego Zborowskiego. Pewną niespodziankę stanowił występ Bogusława Lindy, który jako Rudy ujawnił w filmie Majewskiego spory talent komediowy. W "C. K. Dezerterach" z racji daty premiery (1986 rok), krytyka często dopatrywała się drwiny ze sprawców stanu wojennego. Wymowa "Złota dezerterów" jest inna. Oprócz kpiny z niektórych naszych narodowych przywar film ten stanowi przede wszystkim pochwałę odwagi i poświęcenia nie w imię podniosłych haseł, lecz przyjaźni i zwykłej, ludzkiej przyzwoitości. "Złoto..." to także próba dowartościowania tzw. pozytywnego myślenia jako postawy życiowej. Lepiej wierzyć w sukces, niż załamywać ręce, lepiej być sprytnym i przedsiębiorczym, niż dobrowolnie skazywać się na przeciętność i nudę. Lepiej wreszcie kierować się zdrowym rozsądkiem, aniżeli bezrozumnymi porywami. "Jest w tym filmie taka scena, w której szkolący młodych komandosów podporucznik mówi im, że trzeba walczyć tak, by nie zginąć głupio, bo ich życie jest bardziej potrzebne ojczyźnie niż śmierć" - mówił w jednym z wywiadów Janusz Majewski. Dość poważna to refleksja jak na komedię. Nie osłabia ona jednak humorystycznego wigoru "Złota dezerterów", lecz jedynie go "uszlachetnia". 12:30 REŻYSERZY S.VI - RON HOWARD 3/10 SEZON 6 (RON HOWARD 3/10 SEZON 6) Cykl dokumentalny, 50 min, Wielka Brytania, 2018 Reżyseria: Lyndy Saville Cykl dokumentalny poświęcony najważniejszym reżyserom kina. W tym odcinku przyglądamy się twórczości Rona Howarda, reżysera m.in. filmów: "Kokon", "Piękny umysł" czy "Człowiek ringu". 14:05 CHCIAŁBYM SIĘ OGOLIĆ Film TVP, 17 min, Polska, 1966 Reżyseria: Andrzej Kondratiuk Scenariusz: Andrzej Kondratiuk Zdjęcia: Mieczysław Lewandowski, Zdzisław Kielanowski Aktorzy: Ignacy Gogolewski, Zdzisław Maklakiewicz, Adam Pawlikowski Filmowa makabreska o kliencie, którego goli fryzjer psychopata. 14:35 WIELKIE MANEWRY (LES GRANDES MANOEUVRES) Komediodramat, 104 min, Włochy/Francja, 1955 Reżyseria: Rene Clair Scenariusz: Rene Clair Zdjęcia: Robert Lefebvre Muzyka: Georges Van Parys Aktorzy: Gerard Philipe, Michele Morgan, Jacques Francois, Yves Robert Akcja rozgrywa się przed pierwszą wojną światową. W małym francuskim miasteczku stacjonuje pułk dragonów, wzbudzając zrozumiałe zainteresowanie płci pięknej. Młody porucznik zakłada się z kolegami o to, że bez specjalnych problemów uwiedzie pewną piękną rozwódkę. Zabawne nieporozumienia prowadzą wprost do tragedii. (Filmweb) 16:35 PRZEPROWADZKI - ODC. 6/10 - NOCNIK PANNY AGATY TURSKIEJ Serial TVP, 51 min, Polska, 2000 Reżyseria: Leszek Wosiewicz Scenariusz: Cezary Harasimowicz Zdjęcia: Krzysztof Ptak, Piotr Śliskowski, Jacek Januszyk Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Kinga Preis, Krzysztof Banaszyk, Leon Charewicz, Maja Ostaszewska, Dawid Łepkowski, Anna Samusionek, Agnieszka Wagner, Cezary Harasimowicz, Olaf Lubaszenko, Małgorzata Lorentowicz, Paweł Deląg Oryginalnie ujęta saga rodu Szczygłów, właścicieli firmy przewożącej dobytek ludzi zmieniających mieszkanie. Zdaniem scenarzysty historia Polski to historia ciągłych przeprowadzek i towarzyszących im emocji. Akcja serialu trwa równo sto lat. Od sylwestra 1900 do sylwestra 2000 roku. Każdy z odcinków to odrębna fabularna całość, dotycząca konkretnej daty w historii Polski, opowiadająca o jakiejś przeprowadzce i zagubionym podczas niej przedmiocie. Odc. 6. Rok 1920. Armia Czerwona zbliża się do Warszawy. Szczygieł zgłasza się na ochotnika do wojska polskiego. Dostaje rozkaz sformowania oddziału transportowego. Wojenna zawierucha rzuca Cześka i jego towarzyszy broni w pobliże Radzymina, do posesji państwa Kubiczów. Służąca Agata zakochuje się w Cześku. Dziewczyna usługuje starej pani Kubicz, bez przerwy domagającej się nocnika. Obowiązkowość Agaty przeradza się w heroizm, kiedy na posiadłość napadają bolszewicy. Nie waha się narazić życie, byle tylko uchronić nocnik od zguby. Na szczęście w sukurs służącej przychodzi polska konnica. 18:20 MUZYKA ZAMKNIĘTA W DREWNIE (THE QUEST FOR TONEWOOD) Film dokumentalny, 83 min, Norwegia, 2021 Reżyseria: Hans Lucas Hansen Scenariusz: Christian Lysvag Film dokumentalny przedstawiający historię lutnika Gaspara Borchardta, jego inspiracji Stradivarim oraz podróży w poszukiwaniu drewna używanego przez niego do stworzenia idealnych skrzypiec. 20:00 HALA ODLOTÓW - /16/ Talk-show, 45 min, Polska, 2024 Hala Odlotów jest widowiskiem artystyczno - publicystycznym, w ramach którego znani artyści komentują aktualne wydarzenia, prezentując przy tym swoje najnowsze dokonania. 21:00 WSTĘP DO FILMU - POKOLENIE 7 min, Polska, 2024 Scenariusz: Katarzyna Jurkowska Katarzyna Borowiecka i Tomasz Kolankiewicz rozmawiają o filmie "Pokolenie" w reżyserii Andrzeja Wajdy 21:05 CZWARTKOWY KLUB FILMOWY - POKOLENIE Dramat, 84 min, Polska, 1954 Reżyseria: Andrzej Wajda Scenariusz: Bohdan Czeszko Zdjęcia: Jerzy Lipmann Muzyka: Andrzej Markowski Aktorzy: Tadeusz Łomnicki, Urszula Modrzyńska, Tadeusz Janczar, Ryszard Kotys, Janusz Paluszkiewicz, Roman Polański, Zbigniew Cybulski, Tadeusz Fijewski, Ludwik Benoit, Kazimierz Wichniarz, Zofia Czerwińska Jeden z ważniejszych filmów polskiej kinematografii powojennej. Zrealizowane w 1954 roku "Pokolenie" pojawiło się na ekranach niemal w tym samym czasie co "Celuloza" Jerzego Kawalerowicza i "Człowiek na torze" Andrzeja Munka. Był to dla polskiego filmu i sztuki w ogóle czas przełomu. Kończyła się epoka realizmu socjalistycznego. Awangardę rodzimej kultury zaczynali tworzyć uzdolnieni debiutanci, czasem nie pierwszej już młodości, których głos dotychczas tłumił kaganiec stalinowskiej cenzury. W poezji pojawiły się nazwiska Herberta, Grochowiaka, Białoszewskiego, a w prozie i dramacie - Hłaski, Nowakowskiego, Mrożka. W filmie zaczynał się rodzić kierunek, ochrzczony później mianem "szkoły polskiej". Za jej pierwsze dzieło uważa się właśnie "Pokolenie". Debiutancki film Andrzeja Wajdy powstawał w niezwykłej atmosferze. Realizowali go ludzie bardzo młodzi (sam reżyser był wówczas jeszcze studentem) i pełni zapału, głodni nowych jakości artystycznych, opozycyjnych wobec "propagandowo - produkcyjnych" zadań sztuki. Wokół Andrzeja Wajdy skupiło się wiele przyszłych znakomitych nazwisk polskiego, a nawet światowego kina. Jerzy Lipman, Stefan Matyjaszkiewicz, Roman Polański, Tadeusz Łomnicki, Tadeusz Janczar, Zbigniew Cybulski, Kazimierz Kutz - podówczas jedynie asystent reżysera. Rezultatem ich pracy był film niezwykły - poruszający hołd dla pokolenia "Kolumbów", a zarazem utwór niebanalny pod względem plastycznym, o oryginalnie komponowanych kadrach i ciekawym, kontrastowym montażu. W warstwie fabularnej "Pokolenie" jest opowieścią o grupie lewicujących młodych ludzi, zaangażowanych w konspiracyjną walkę z hitlerowskim okupantem. Główny bohater, Stach, rozpoczyna pracę w stolarni Berga. Działa tam komórka AK. Stach jednak zaprzyjaźnia się z robotnikiem związanym z lewicową Gwardią Ludową. Sekuła wyjaśnia mu istotę wyzysku kapitalistycznego i mobilizuje do nauki. Na tajnych kompletach Stach poznaje Dorotę - aktywistkę ZWM. Pod wpływem dziewczyny postanawia wstąpić do organizacji. Składa przysięgę wojskową, stara się też pozyskać do organizacji kolegę, ale on odmawia. Wkrótce Stach zostaje niesłusznie oskarżony o kradzież drewna i pobity przez niemieckiego oficera. Kolega zmaltretowanego chłopaka wykonuje na Niemcu wyrok, czym narusza zasady konspiracji. Tymczasem wybucha powstanie w getcie. Ta nieskomplikowana historia, miejscami z konieczności nagięta do socrealistycznych rygorów, pozwoliła reżyserowi mistrzowsko oddać klimat moralny, któremu podlegali polscy dwudziestolatkowie w czasie okupacji. Ich patriotyzm, ofiarność, odwagę i poświęcenie ukazał Wajda w błysku młodzieńczego idealizmu. Udała mu się rzecz niezmiernie rzadka. Dawkując umiejętnie patos i liryzm, wykreował bohaterów czystych moralnie, lecz nie śmiesznych, naiwnych, czy infantylnych. Przeciwnie - żyjących w obliczu codziennie dokonującej się apokalipsy, świadomych otaczającego ich barbarzyństwa, doświadczających cierpienia i niejednej tragedii. Być może dlatego, po nawet kilkudziesięciu latach, debiutancki film Wajdy wytrzymuje próbę czasu. 22:40 SERIALOWA NOSTALGIA - MATYLDA - ODC. 3 Serial kostiumowy, 43 min, Polska, 2024 Reżyseria: Małgorzata Adamska, Krzysztof Lang Scenariusz: Paweł Jurek, Marcin Grabowski, Andrzej Staszczyk, Sylwia Zientek Muzyka: Paweł Lucewicz Aktorzy: Kamil Szeptycki, Maria Kowalska, Mirosław Haniszewski, Dariusz Chojnacki, Jan Dravnel, Maria Maj, Magdalena Smalara, Aldona Jankowska, Anita Szepelska, Mateusz Mosiewicz, Ireneusz Czop, Małgorzata Buczkowska, Jędrzej Hycnar, Emma Giegżno, Maurycy Popiel Mocno pokiereszowany Boden nie chce przyznać się swojej gospodyni, że napadli na niego ludzie Rubina. Matylda wypytuje z kolei Gienię o Michała Rubina, za którego chce ją wydać Helena. Ta zdradza Matyldzie, że wychodząc za Michała zamieszkałaby znowu w pałacu, który kiedyś należał do jej rodziny. Boden nie zamierza puścić płazem napadu i zjawia się u Rubina z pogróżkami. Pod nieobecność we dworze Różańskich Matyldę odwiedza Ważkowa. Arystokratka dowiaduje się, że dziewczyna nie chce wyjść za mąż za Michała, za to jej serce mocniej bije dla doktora Bodena. Ważkowa obiecuje jej pomoc, zapewnia też Matyldę, że Boden jest bardzo dobrym człowiekiem. Witold jest świadkiem amorów Łukasika i Maryny i ostrzega go przed utratą stanowiska. Widząc to Wicher zwietrza szansę dla siebie, jednak na przeszkodzie staje mu nieznajomość pisma. Tymczasem Tadeusz Biliński traci siły podczas ucieczki przez Sybir. Niemal bez życia znajduje go dekabrysta Bernard. Starzec wkrótce umiera i ojciec Matyldy musi radzić sobie sam. Uciekając przed Zacharem pozoruje swoją śmierć. Kozak bierze to za dobrą monetę i kończy misję zleconą przez Rubina. Wicher prosi Matyldę, żeby nauczyła go pisać. Z podobną prośbą zgłasza się Kazik. Matylda i Boden w końcu się spotykają. Doktor wyznaje Matyldzie miłość, ta postanawia poważnie porozmawiać z Heleną o swoich uczuciach. Adam nudzi się na wsi, zaś Aleksandra, zakochana w Sokołowie, nie może doczekać się ślubu. Sokołow pracuje u Rubina i chętnie przekazuje mu plotki z dworu, także te na temat Bodena i Matyldy. Matylda uczy Wichra i Kazika pisać, tymczasem Rubin podczas strzelania do gołębi uczy Michała jak to jest być "prawdziwym mężczyzną". Helena rozmawia z Witoldem na temat przyszłości Matyldy i jest gotowa zmienić plany matrymonialne, jakie miała wobec niej, jeśli Boden zapłaci im sumę proponowaną wcześniej przez Rubina. Natomiast Izabelli nie udaje się przekazać kolejnego listu Bodenowi. Poczta trafia do rąk Rubina. Ten zwalnia Bodena z obowiązków lekarza Urszulki i zatrudnia na jego miejsce innego lekarza - przebiegłego Schellmana. Boden nie traci czasu i zjawia się u Różańskich z prośbą o rękę Matyldy. Witold i Helena naradzają się, kobieta jest gotowa przyjąć propozycję Bodena. Rubin działa jej na nerwy, jest przekonana, że jej mąż jest podobnego zdania. Kiedy jednak Matylda i Boden stają przed jego obliczem, Witold, jako prawny opiekun Matyldy nie zgadza się na jej ożenek z Bodenem. 23:40 NIE OGLĄDAJ SIĘ TERAZ (DON'T LOOK NOW) Horror, 105 min, Wielka Brytania/Włochy, 1973 Reżyseria: Nicolas Roeg Zdjęcia: Anthony B. Richmond Muzyka: Pino Donaggio Aktorzy: Julie Christie, Donald Sutherland, Hilary Mason, Massimo Serato Głośny psychologiczny film Nicolasa Roega. Julie Christie i Donald Sutherland jako rodzice, którzy w wyniku tragicznego wypadku tracą ukochane dziecko. Para konserwatorów zabytków podróżuje do Wenecji, tam starają się przezwyciężyć traumę. Na swojej drodze spotykają jednak dwie dziwne kobiety, siostry. Jerdna z nich niewidoma mediumistyczna staruszka, utrzymuje, że widzi aurę ich zmarłej córki. W filmie, poza niesłychanie poruszającą strefą znaczeniową najważniejsza pozostaje sama forma. Kapitalne wizyjne zdjęcia podbite świetnym montażem kapitalnie oddają duszną i coraz mroczniejszą atmosferę panującą wśród pogrążających się coraz bardziej w rozpacz rodziców. Jeden z najlepszych od strony formalnej filmów lat 70tych, który zdecydowanie wyprzedzał swój czas i zwiastuje późniejsze głośne dzieła takich twórców jak David Lynch. 01:45 KINO NOCNE - POGARDA (LE MEPRIS) Film obyczajowy, 99 min, Włochy/Francja, 1963 Reżyseria: Jean-Luc Godard Zdjęcia: Raoul Coutard Muzyka: Piero Piccioni Aktorzy: Brigitte Bardot, Michel Piccoli, Jack Palance, Fritz Lang Film z całą bezwzględnością obnaża brutalne prawa rządzące przemysłem filmowym, wedle których dzieło reżysera jest li tylko towarem na sprzedaż. Taką postawę reprezentuje producent (przedstawiciel wytwórni amerykańskiej, co po premierze wywołało głośne protesty zza oceanu). Jego antagonistą jest wielki reżyser kina europejskiego (Fritz Lang w roli samego siebie). Tytuł filmu wymownie określa stosunki panujące w tym mikroświecie. Wszechobecna pogarda staje się przyczyną izolacji i frustracji bohaterów, rodzi dramaty i konflikty prowadzące nieuchronnie do tragedii. Pogarda jest jednak również zadumą nad pięknem i potęgą kina, nad jego ciągle nowymi możliwościami, a przede wszystkim - dzięki postaci Langa - nad nieprzemijalnością tych wartości, które są jego niepodważalnym fundamentem. 03:30 MAŁY LALKARZ Film dokumentalny, 52 min, Polska, 2010 Reżyseria: Thierri Paladino Scenariusz: Thierri Paladino Zdjęcia: Marcin Sauter 50%, Michał Marczak 50% Sergio Dotti jest jednym z ostatnich mistrzów sztuki lalkarskiej we Francji. Mieszka na południu Francji. Tutaj Nicea nazywa się Nissa. Duchy Catherine Sgurane i Giuseppe Garibaldiego są tu ciągle żywe. Pewnego dnia po spektaklu Sergio spotyka dziewięcioletniego chłopca o imieniu Thomas. Występ zaciekawił malca do tego stopnia, że powrócił następnego dnia, aby znowu znaleźć się w tym magicznym świecie. Latem wyruszą w trasę po raz pierwszy razem, aby odkrywać gościnne i malownicze okolice Nicei. Jeżdżąc z miasteczka do miasteczka, będą pokazywać ich świat wyobraźni dla przyjemności dzieci i dorosłych. Kamera będzie im towarzyszyła w tej przygodzie. Jest to historia o sielskim świecie, w którym czas płynie powoli i ludzie żyją w zgodzie z rytmem natury. Jest to świat nadal istniejący i jeszcze dostępny. "Mały Lalkarz" to dziennik tej podróży, historia relacji między mistrzem a uczniem, pokazana w naturalnych i ciągle autentycznych plenerach południa Francji.