Program 1 Wtorek, 08.10.2024 Zmiany z dnia 07.10.2024 w stosunku do raportu z dnia 20.09.2024 (zmodyfikowano opis: Omówienie) 07:30 KOŚCIÓŁ Z BLISKA 24 min, Polska, 2024 W tym programie: - Papież Franciszek zaapelował o natychmiastowe zawieszenie broni w Strefie Gazy i Libanie podczas niedzielnego spotkania z wiernymi na modlitwie "Anioł Pański". Prosił, by poniedziałek, 7 października był dniem modlitwy i postu, aby przywołać dar pokoju. 7 października 2024 r. to pierwsza rocznica ataku terrorystycznego Hamasu na Izrael. - Październik jest miesiącem modlitwy różańcowej. Tradycja tej modlitwy sięga średniowiecza. Różaniec łączy w sobie prostotę i głębię, duchowość chrześcijańskiego Wschodu i Zachodu. Papież Leon XIII mówił, że jest on "streszczeniem całej Ewangelii". Przewodniczący Episkopatu, abp Tadeusz Wojda, w specjalnym nagraniu podkreślił wartość tej modlitwy, zauważając, że jest ona medytacją tajemnic życia Maryi i Jezusa. - W studiu ks. Andrzej Kuflikowski - proboszcz Sanktuarium Świętego Ojca Pio w Warszawie. - W Watykanie kończy się pierwszy tydzień II sesji Synodu o synodalności. Odbyły się spotkania w małych grupach i przygotowywano sprawozdania z dyskusji nad pierwszą sekcją tematyczną o fundamencie synodalności. Sesja, która potrwa do 27 października rozpoczęła się w środę Mszą Świętą na placu św. Piotra. - 28 września uroczystą Mszą Świętą sprawowaną przez kardynała Kazimierza Nycza w kościele Wszystkich Świętych w Warszawie, Siostry Urszulanki Szare dziękowały Bogu za 100 lat ich obecności i pracy w Warszawie. Uroczystą Eucharystię odprawili: kard. Kazimierz Nycz - metropolita warszawski - oraz bp. Romuald Kamiński, Ordynariusz Warszawsko - Praski. - 2 października 1944 roku, po 63 dniach walk powstańców z wojskami niemieckimi, przedstawiciele KG AK podpisali w Ożarowie akt kapitulacji Powstania Warszawskiego. Przez ten czas, w 80. rocznice wybuchu powstania przypominaliśmy Państwu sylwetki bohaterskich sióstr i kapelanów, którzy oddali w powstaniu swoje życie. Dziś chcemy przywołać pamięć ojca Józefa Palewskiego. (usunięto pozycję programową) 12:35 MAGAZYN ROLNICZY (zmodyfikowano opis: Omówienie) 22:05 MAGAZYN EKSPRESU REPORTERÓW 50 min, Polska, 2024 Prowadzący: Michał Olszański Wielokrotnie nagradzany i ceniony przez widzów program reporterski, w którym reporterzy Telewizji Polskiej pokazują życie z jego blaskami ale i dramatami. Zawsze blisko ludzi. W odcinku: 1/ W rodzinie siła, Agnieszka Gola. Historia zawodowej rodziny zastępczej, która wychowała kilka pokoleń. Cztery lata temu do ich domu trafiło rodzeństwo Klaudia i Dominik, dwa lata temu ulegli wypadkowi obydwoje trafili do Kliniki Budzik. Dominik się wybudził i potrzebuje intensywnej rehabilitacji, Klaudia jest w gorszym stanie. Dzieci potrzebują intensywnej terapii. Niestety, rodzina zmaga się z problemami finansowymi. 2/ Krawężnik, Andrzej Tomczak. Historia starszej Pani Leokadii, która zgłosiła się do naszego programu. Mieszka samotnie, w niewielkiej miejscowości, w województwie łódzkim. Od kilku miesięcy ma problem z wchodzeniem na własne podwórko. Projektant drogi nie przewidział zjazdu do jej posesji. Kobieta wchodzi na podwórko na czworaka. Nasz reporter poszedł tropem historii Pani Leokadii, i dzięki temu kobieta ma zrobiony podjazd. 3/ Wszystko gra w Tarnowcu, Andrzej Buchowski. Tarnowiec, to maleńka wieś z dala od aglomeracji, 382 mieszkańców, sklepu brak, PKS nie dojeżdża, pociąg kursuje raz dziennie, tylko w tygodniu. Ale raz w roku, w samym środku tej wsi, w szczerym polu, odbywa się Festiwal Muzyki Alternatywnej TARNOGRANIE dla młodych, amatorskich zespołów, które często debiutują na profesjonalnej scenie. Wszyscy mieszkańcy wsi jednoczą siły i poświęcają swój czas, żeby festiwal się odbył. Jest to portret ludzi - małej społeczności, która sama dba o swoją ojczyznę. (usunięto pozycję programową) 02:05 BLITZ (dodano pozycję programową) 02:05 SALTO Dramat, 99 min, Polska, 1965 Reżyseria: Tadeusz Konwicki Scenariusz: Tadeusz Konwicki Zdjęcia: Kurt Weber Aktorzy: Zbigniew Cybulski, Jerzy Block, Włodzimierz Boruński, Gustaw Holoubek, Marta Lipińska, Andrzej Łapicki, Zdzisław Maklakiewicz, Wojciech Siemion, Iga Cembrzyńska "Podczas seansów rozlegają się gwizdy i tupanie, zaś z drugiej strony oklaski zwolenników. Słyszy się zarzuty, że film jest "osobisty, prywatny, tyczy własnych kompleksów autora i nie powinien być finansowany przez instytucję publiczną", na co inni odpowiadają, że przeciwnie, "Salto" sięga głęboko w życie polskie i właśnie dlatego wzrusza, jak może żaden inny film, i to od dawna" - komentował recepcję utworu Konwickiego jeden z krytyków. Trzeci po "Ostatnim dniu lata" i "Zaduszkach" film autora "Rojstów" wywołał wiele kontrowersji. Jedno wszak nie ulegało wątpliwości. Konwicki po raz kolejny zmierzył się w nim z własnymi obsesjami, fascynacjami i urazami. Znalazły się wśród nich zarówno wojna, romantyczno-martyrologiczna tradycja polskiej kultury, jak i utracony świat dzieciństwa na Wileńszczyźnie. "Salto" było też interpretowane jako polemika ze "szkołą polską" i dzieło autotematyczne - wyraz wahań i niepewności artysty, dotyczących możliwości i pułapek sztuki. Reżyserowi udało się zgromadzić na planie czołówkę polskich aktorów, co może nieco dziwić w wypadku filmu z założenia trudnego i niekasowego. "Salto" bowiem najbliższe jest kinu poetyckiemu, nastrojowemu, obfitującemu w zagadki i niedomówienia. Akcja posuwa się wolno, wielką wagę odgrywa słowo. Po latach owa literackość może nieco razić. Współczesny widz przyzwyczajony do tempa kina akcji uzna "Salto" za przegadane. Akcja filmu rozgrywa się w prowincjonalnym miasteczku, bardzo podobnym do tego, które Konwicki opisywał w wydanej dwa lata wcześniej powieści "Sennik współczesny". Podobnie jak tam, także i tu sprawia ono wrażenie położonego na pograniczu jawy i snu, surrealistycznej fantazji i rzeczywistości. Pewnego dnia w miasteczku pojawia się tajemniczy mężczyzna. Przedstawia się jako Kowalski - Malinowski. Zdumionym mieszkańcom przedstawia różne wersje swej biografii. Jednym mówi, że walczył na wojnie, innym, że się ukrywa i grozi mu niebezpieczeństwo. Niepostrzeżenie jego fałszywa legenda burzy senne życie odludnej osady. Kowalski - Malinowski obejmuje "rząd dusz" nad mieszkańcami. Jego żałosne kabotyństwo i mitomańskie skłonności trafiają na podatny grunt. Każdy z miejscowych jest bowiem groteskowym ucieleśnieniem jakiegoś polskiego stereotypu - niestrudzonego, wiernego przysiędze wojaka (Rotmistrz), Żyda (Blumenfeld), wieszcza (Poeta). Wszystkich cechuje niezmierna podatność na górnolotne frazesy i romantyczne zaklęcia. Ich kwintesencją staje się finałowe "salto" - rodzaj dziwacznego tańca, którego rodowód sięga do "Wesela". Jednak podobnie jak u Wyspiańskiego, tak u Konwickiego następuje przebudzenie. Nie ma w nim jednak tragizmu, jest szyderstwo. Dyplom Honorowy na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Edynburgu. (dodano pozycję programową) 03:55 MARIUPOL. NIESTRACONA NADZIEJA. (MARIUPOL. UNLOST HOPE) Film dokumentalny, 52 min, Ukraina, 2022 Reżyseria: Maksym Litwinow To opowieść o zbrodni widzianej oczami ofiary, której udało się przeżyć. Dziennikarka Mariupola Nadiya Sukhorukova widziała setki zgonów w niecały miesiąc. Zapisała wszystko, czego doświadczyła. Kroniki w mediach społecznościowych stały się okazją, aby zobaczyć i poczuć z bliska to, co widziały i czuły tysiące ludzi. To historia miasta, w którym wszystko oprócz nadziei zostało zniszczone. Co robi na mnie największe wrażenie mówi reżyser filmu Maksym Litwinow. Nadiya jest bardzo miłą i uczciwą osobą, a moim celem było pokazanie jej jako takiej przeciwko ciemności otaczającej ją w tej brutalnej wojnie. Według oficjalnych danych do 24 lutego 2022 Mariupol zamieszkiwało ponad 541 tysięcy ludzi. W pierwszych miesiącach wojny zabito 21 tysięcy, a 43 tysiące deportowano do Rosji lub okupowanych terytoriów. Ponad 300 tysięcy zmuszono do ewakuacji. Pod koniec czerwca 2022 roku pozostało tu 150 tysięcy osób, które próbują przetrwać w mieście bez prądu, gazu i bez wody. To katastrofa humanitarna na niepsotykaną skalę.