TVP Kultura Piątek, 11.10.2024 06:40 TAMTE LATA, TAMTE DNI - JERZY ILLG Magazyn, 24 min, Polska, 2020 Reżyseria: JOANNA MAKOWSKA Prowadzący: MARTA PERCHUĆ-BURZYŃSKA Marta Perchuć - Burzyńska rozmawia z wybitnymi artystami o dzieciństwie, domu rodzinnym i najważniejszych doświadczeniach, które w istotny sposób wpłynęły na ich życie i drogę twórczą. Rozmowy realizowane są w miejscach, które dla bohaterów programu mają największe znaczenie sentymentalne. Tym razem swoje dzieciństwo i młodość wspomina poeta, krytyk literacki i wieloletni redaktor naczelny Społecznego Instytutu Wydawniczego "Znak", Jerzy Illg. W rozmowie wraca do czasów zabaw na podwórku w Katowicach, spotkań katowickiego undergroundu na poddaszu Urszuli Broll i Andrzeja Urbaniaka, początków ruchu hippisowskiego oraz swojej znajomości z Czesławem Miłoszem 07:15 PODRÓŻE Z HISTORIĄ S.I - ODC. 3 NA STRAŻY GDAŃSKA Cykl dokumentalny, 27 min, Polska, 2015 Reżyseria: Radosław Kotarski Scenariusz: Radosław Kotarski Posiadanie Gdańska jest ważniejsze od wszystkich pieniędzy - tak mawiał dawniej pruski książę Karl August von Hardenberg. Historia pokazała, że nie pomylił się w tej ocenie ani trochę. Co jeszcze ciekawsze, aby bronić tego niezwykle ważnego miasta, wybudowano jeden z najbardziej tajemniczych i najpiękniejszych obiektów obronnych w Europie - Twierdzę Wisłoujście. Jak wyglądało życie dawnego obrońcy Gdańska? Co jadł? Jak spędzał czas wolny? Radosław Kotarski jedzie na miejsce, aby odpowiedzieć na te pytania i zrekonstruować dawne życie, jedzenie oraz sposoby obrony Gdańska. W tym celu uruchamia czynną armatę! 08:00 WĘDROWIEC POLSKI - GÓRNY ŚLĄSK Cykl reportaży, 24 min, Polska, 2022 Reżyseria: Agnieszka Żmijewska Scenariusz: Krzysztof Koehler, Agnieszka Żmijewska Prowadzący: Krzysztof Koehler Cykl 25 minutowych programów, którego celem jest przybliżenie historii, tradycji, kultury różnych regionów Polski. Prowadzącym ten niekonwencjonalny kulturalny przewodnik po Polsce jest poeta, literaturoznawca i krytyk literacki Krzysztof Koehler. Wędrowca polskiego spotykamy na Górnym Śląsku w zabytkowej sztolni Królowej Luizy w Zabrzu. Postanowił drogą wodną dostać się do serca Śląska. W zabytkowej kopalni Guido próbował wcielić się w górnika. Kiedy wydostał się z kopalnianych czeluści udał się na osiedle Nikiszowiec i próbował dowiedzieć się o ludności śląskiej i o śląskich zajęciach i kuchni tego regionu. Zwiedził Sanktuarium Matki Sprawiedliwości i Miłości Społecznej w Piekarach Śląskich. Ostanim obiektem była Radiostacja w Gliwicach, która zasłynęła na cały świat 31 sierpnia 1939 roku. 09:00 PRZEPROWADZKI - ODC. 10/10 - SZAFA BRYGADIERA ABRAMKA Serial TVP, 52 min, Polska, 2001 Reżyseria: Leszek Wosiewicz Scenariusz: Cezary Harasimowicz Zdjęcia: Krzysztof Ptak, Piotr Śliskowski Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Kinga Preis, Krzysztof Banaszyk, Maja Ostaszewska, Wiktor Zborowski, Piotr Krukowski, Władysław Grzywna, Wojciech Majchrzak, Paweł Burczyk, Marcin Chocholewski, Olaf Lubaszenko, Łukasz Nowicki, Adam Kamień Rok 1941. Choć wokół szaleje hitlerowski terror, firma Szczygła jakoś funkcjonuje. Niedaleko jej siedziby staje mur getta. To zły znak dla Abrahama Rozenberga, silnego jak tur i niezwykle sympatycznego brygadiera z firmy Cześka. Szczygieł nie potrafi rozstać się ze swym długoletnim, lojalnym pracownikiem. Postanawia go ukrywać, ale pada ofiarą donosu szmalcownika. Czesław trafia na Szucha. Ma jednak wyjątkowe szczęście. Jednym z przesłuchujących go gestapowców okazuje się sturmfuhrer Reutt, krewny pewnego doktora, któremu niegdyś Szczygieł ocalił majątek. Dzięki interwencji Reutta Czesław wychodzi na wolność pod pretekstem samodzielnego odnalezienia Abramka. Gdy Szczygieł spotyka przyjaciela, na jego usilną prośbę pomaga mu przeprowadzić się do getta, gdzie znajduje się rodzina Rozenberga. Sam niesie szafę Abramka na plecach. Tuż po przekroczeniu muru strażnik wypędza Cześka razem z meblem na aryjską stronę. Szczygieł nie zdaje sobie sprawy, że w szafie ukrywa się żydowskie dziecko. 10:05 LUDZIE ZA MGŁĄ (LE QUAI DES BRUMES) Film obyczajowy, 86 min, Francja, 1938 Reżyseria: Marcel Carné Scenariusz: Marcel Carné, Jacques Prévert Zdjęcia: Eugen Schufftan Muzyka: Maurice Jaubert Aktorzy: Jean Gabin, Michel Simon, Michele Morgan, Pierre Brasseur Jean (Jean Gabin), dezerter armii kolonialnej, przybywa do Hawru, by uciec z Francji. Trafia do bistro Panamy, od początku przyjaznego mu oryginała. Spędza tam noc i poznaje Nelly (Michle Morgan) - młodą, melancholijną dziewczynę, sterroryzowaną przez swojego opiekuna Zabela (Michel Simon). Nelly podejrzewa Zabela o zabójstwo swego kochanka, Maurice'a. Kiedy podejrzenia okazują się słuszne i Nelly znajduje dowody zbrodni, zdesperowany Zabel rzuca się na nią. Jean trafia na scenę bójki i w obronie dziewczyny zabija Zabela. Paszport i pewna suma pieniędzy odziedziczone po dekadenckim malarzu - samobójcy poznanym u Panamy umożliwiły mu wstęp na okręt do Wenezueli. Przewrotny los dopada go jednak i kiedy wychodzi z domu Nelly zostaje zamordowany strzałem w plecy przez Lucjana (Pierre Brasseur), miejscowego truanda, którego wrogość zjednał sobie wcześniej publicznie go ośmieszając. 11:50 RODZINA KERNTOPFÓW Film dokumentalny, 25 min, Polska, 2024 Autor: Jarosław Giermaziak Reżyseria: Jarosław Giermaziak Scenariusz: Jarosław Giermaziak Zdjęcia: Michał Tuliński Rodzina Kerntopfów, która na przełomie XIX i XX w. produkowała wysokiej klasy fortepiany, odegrała znaczącą rolę w kształtowaniu muzycznego i kulturowego krajobrazu Warszawy. Jan Kerntopf, założyciel firmy J. Kerntopf i Syn, był wybitnym rzemieślnikiem oraz mecenasem sztuki i opiekunem młodego Ignacego Paderewskiego. Dziedzictwo tej rodziny to nie tylko symbol wiary i pasji muzycznej, ale również wartości, które rezonują po dziś dzień i są świadectwem jej ewangelickich korzeni, kształtujących rodzinny etos pracy i społeczne zaangażowanie. Wyznanie to było dla nich nie tylko częścią tożsamości, ale i inspiracją do działania - od budowy instrumentów, poprzez innowacyjne rozwiązania, aż po wsparcie dla wspólnoty. 12:30 NAD RZEKĄ, KTÓREJ NIE MA Film obyczajowy, 85 min, Polska, 1991 Autor: Stanisław Czycz, Andrzej Barański Reżyseria: Andrzej Barański Scenariusz: Andrzej Barański Zdjęcia: Ryszard Lenczewski Muzyka: Henryk Kuźniak Aktorzy: Marek Bukowski, Joanna Trzepiecińska, Marta Konarska, Tomasz Hudziec, Mirosław Baka, Adrianna Biedrzyńska, Magda Scholl, Andrzej Mastalerz Adaptacja wydanych w 1968 r. opowiadań Stanisława Czycza. Andrzej Barański zdobył nagrodę za scenariusz filmu na FPFF w Gdyni w 1991 r. , Nagrodę Prezesa Komitetu d/s Radia i Telewizji, oraz nagrody na festiwalu w Tarnowie. Początek lat sześćdziesiątych. Czterej przyjaciele: Admirał, Ataman, Wódz i Pasza włóczą się po ulicach miasteczka, piją i rozrabiają na wiejskich zabawach lub oddają się marzeniom na stacji kolejowej. Pewnego dnia Admirał zwraca uwagę na nowo przybyłą dziewczynę z obozu studenckiego, Martę. Zaczyna coraz częściej szukać jej towarzystwa, obraża się na Wodza, w którym widzi konkurenta. Rodzące się uczucie sprawia, że oboje dają się łatwo zranić, dochodzi miedzy nimi do nieporozumień i zerwań. W miasteczku pojawiają się Ewa i Myszka, które uciekły z domu. Znajomość z nimi jest urozmaiceniem dla Admirała, który ponownie próbuje zdobyć sympatię Marty. Zrażona dziewczyna daje mu odczuć swoją niechęć. Admirał i Wódz wywołują awanturę w kawiarni. Gdy siedzą w areszcie, Marta odjeżdża szukając kogoś wzrokiem na peronie. Admirał i Ataman udają się na nocną, "traperską" wyprawę do lasu, jednak ich dawna wielka rzeka okazuje się rankiem dobrze im znanym strumykiem. 14:10 JAK TO SIĘ MÓWI, CZYLI KASIA U BRALCZYKA - /5/ Magazyn, 25 min, Polska, 2024 Jak to się mówi, czyli Kasia u Bralczyka"to nowość na antenie Telewizji Polskiej. Program ma na celu popularyzację języka polskiego poprzez przystępne i ciekawe rozmowy na temat poprawności językowej oraz frazeologii. W roli głównej zobaczymy dr Katarzynę Kasię, która w dialogu z profesorem Jerzym Bralczykiem, wybitnym językoznawcą i autorytetem w dziedzinie języka polskiego, porusza różnorodne tematy związane z mową codzienną, idiomami, nowomową czy w końcu językiem debaty publicznej. W programie będzie można znaleźć zarówno elementy edukacyjne, jak i rozrywkowe. Nie zabraknie tematów trudnych i niewygodnych zwrotów. Profesor Bralczyk podzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem, komentując język współczesnej polityki oraz niepoprawne formy językowe. Katarzyna Kasia postawi pytania, które nie tylko nurtują widzów, ale także samego Profesora, wprowadzając do dyskusji elementy humorystyczne. Dzięki takiej formule, program"Jak to się mówi, czyli Kasia u Bralczyka "stanie się cennym źródłem wiedzy dla wszystkich, którzy pragną lepiej zrozumieć i wykorzystać bogactwo języka codziennej komunikacji 14:50 DIABLI MNIE BIORĄ (MOUTARDE ME MONTE AU NEZ) Komedia, 93 min, Francja, 1974 Reżyseria: Claude Zidi Scenariusz: Michel Fabre, Claude Zidi, Pierre Richard Aktorzy: Pierre Richard, Jane Birkin, Claude Pieplu, Jean Martin Pewien roztargniony profesor matematyki, chcąc dorobić do skromnej pensji nauczyciela, angażuje się w politykę i dziennikarstwo poszukujące sensacji. Przez swoje roztargnienie nie może zapanować nad wszystkimi zadaniami, jakich się podjął. Spotyka aktorkę, którą miał sfotografować w niedwuznacznych sytuacjach. Nawiązuje się między nimi nić sympatii. 16:35 W POLSKĘ IDZIEMY... CZYLI JUBILEUSZ WIESŁAWA GOŁASA CZ. 1 Widowisko rozrywkowe, 53 min, Polska, 2001 Reżyseria: Krzysztof Jaślar Scenariusz: Wojciech Młynarski Aktorzy: Wiesław Gołas, Wiesław Michnikowski, Barbara Krafftówna, Agnieszka Kotulanka, Magdalena Zawadzka, Janusz Gajos, Franciszek Pieczka, Jan Kobuszewski, Andrzej Łapicki, Grażyna Braszczewska Wykonawcy: Bogdan Łazuka, Wojciech Młynarski, Ryszard Rynkowski Koncert jubileuszowy przygotowany z okazji 45 - lecia pracy zawodowej Wiesława Gołasa - aktora wszechstronnego, znakomicie sprawdzającego się zarówno w rolach komediowych, by wspomnieć choćby Tomka Czereśniaka z "Czterech pancernych i psa," czy Roberta z "Żony dla Australijczyka", jak i dramatycznych, m.in. tytułowy ogniomistrz Kaleń. Po mistrzowsku również interpretował piosenki śpiewane w Dudku czy Kabarecie Starszych Panów. Wylansowane przez niego w latach 60. przeboje, jak "W Polskę idziemy", "Tupot białych mew", "W co się bawić", czy "Upiorny twist" należą do klasyki gatunku. Uroczysty wieczór uświetnili swoją obecnością przyjaciele, koledzy oraz partnerzy sceniczni i filmowi jubilata: Wojciech Młynarski, Wiesław Michnikowski, Barbara Krafftówna, Bohdan Łazuka, Magdalena Zawadzka, Ryszard Rynkowski, Janusz Gajos, Franciszek Pieczka i inni. Wiesław Gołas urodził się 4 kwietnia 1930 roku. Spokojne dzieciństwo przerwała wojna. Jako członek Szarych Szeregów, a potem AK przemierzał na rowerze świętokrzyskie lasy z rozkazami dla ukrywającego się tam wojska. Już w gimnazjum marzył o aktorstwie. W 1950 roku rozpoczął studia w warszawskiej PWST. Doskonalił wrodzony talent pod okiem m.in. profesora Aleksandra Bardiniego i Aleksandra Zelwerowicza. Jego kolegami z roku byli Franciszek Pieczka i Mieczysław Czechowicz. Wraz z przyjaciółmi założył studencki kabaret Koń. Po dyplomie w 1954 roku wyjechał do Jeleniej Góry, gdzie występował w Teatrze Miejskim. Wkrótce otrzymał pierwsze propozycje ról filmowych, początkowo epizodycznych. W 1957 roku zagrał główną rolę w "Szkicach węglem" Antoniego Bohdziewicza. Popis kunsztu aktorskiego dał w filmie "Ogniomistrz Kaleń" (1961) kreując tytułową postać. Jego rzemiosło docenili zarówno widzowie, jak i krytycy. W całej swojej karierze zagrał w ponad 120 filmach, współpracując ze znanymi reżyserami. Wystąpił m.in. w "Domu bez okien" Stanisława Jędryki, "Mężu swojej żony", "Brunecie wieczorową porą" Stanisława Barei, "Upale" Kazimierza Kutza, "Chudym i innych" Henryka Kluby, "Jak być kochaną" Wojciecha Jerzego Hasa, "Szabli od komendanta" Jana Jakuba Kolskiego i wielu innych. Grał w wielu produkcjach telewizyjnych. W każdej nawet najmniejszej kreacji objawiał swój nieprzeciętny talent. "Jest aktorem wybitnym, obdarzonym siłą, ekspresją wewnętrznym magnetyzmem, jakąś tajemniczą charyzmą, charakteryzującą tylko największych" - pisali recenzenci. Stworzył wiele interesujących postaci scenicznych, sam najbardziej ceni rolę Papkina w "Zemście" Aleksandra Fredry. W uzasadnieniu wyjaśnia: "Papkin jest liryczny i zadziorny, żartuje, śmieje się, płacze, umiera rzekomo otruty. Jest w nim wszystko z naszego zawodu". Wiesław Gołas cieszy się zarówno uznaniem krytyki, sympatią publiczności, jak i szacunkiem kolegów z branży. Bez względu na repertuar zachwyca, wzrusza, skłania do refleksji. "Kreowany na komika jest w gruncie rzeczy o wiele głębszym człowiekiem teatru niż wskazuje to, co dane mu było zagrać" - mówi Gustaw Holoubek. Podziela tym samym dość powszechny pogląd, że zdolności aktorskie Wiesława Gołasa nie w pełni zostały wykorzystane. Obecnie świętujący jubileusz artysta jest na emeryturze, choć nadal uczestniczy w życiu kulturalnym stolicy. 17:40 POROZMAWIAJMY O GOŁASIE 26 min, Polska, 1977 Reżyseria: Nina Terentiew, Alicja Sapińska Zdjęcia: Andrzej Myszkowski, Maryla Romanowska Aktorzy: Wiesław Gołas Wykonawcy: Wiesław Gołas Film dokumentalny prezentujący sylwetkę aktora Wiesława Gołasa. 18:20 POCZET ŚWIRÓW POLSKICH - SERIA I, ODC. 2/13 Program publicystyczny, 25 min, Polska, 2024 Scenariusz: Jan Wołek Prowadzący: Jan Wołek Autor i prowadzący program, to Jan Wołek, artysta nieszablonowy i człowiek wielu talentów: malarz, pisarz, poeta, autor 3000 piosenek oraz przyjaciel, a co najmniej dobry znajomy wszystkich liczących się postaci ze świata kultury. Jan Wołek podjął się misji i wyszukuje w Polsce pokrewne mu dusze, ludzi nietuzinkowych, ogarniętych niezwykłą pasją. Takich, którzy mają szalone pomysły, hodowane od lat, za zgodą i poklaskiem otoczenia lub pod prąd. Co ważne - z sukcesami. Autor odwiedza gości programu w ich środowisku naturalnym, przybywa do matecznika, gdzie dzieje się akcja, korzysta z zaufania lub je zdobywa, poznaje detale projektów, mechanizmy działań, komentuje i recenzuje, zawsze przyjaźnie nawet, jeśli z dystansem. Jan Wołek to świetny gawędziarz i człowiek pełen humoru, a przy tym mistrz bon motów. Goście mu nie ustępują, co wiemy po zrealizowanych zdjęciach "uciekających". Rozmowy są przezabawne i inspirujące. Bohaterowie odcinków to artyści, którzy na marginesie twórczości mają swoje dziwne pasje. To także animatorzy kultury, twórcy niezwykłych kameralnych projektów znanych wtajemniczonym. Mieszkają w całej Polsce od Zielonej Góry po Gołdap, od Rzeszowa po Szczecin, nie pomijając środka kraju. W każdym odcinku wystąpi, poza prowadzącym, kilkoro gości, od 2 do 5 osób. Lokacja w kilku planach, wnętrza naturalne i plenery. 19:00 REŻYSERZY S.VI - ROB REINER 7/10 SEZON 6 (ROB REINER 7/10 SEZON 6) Cykl dokumentalny, 50 min, Wielka Brytania, 2018 Reżyseria: Lyndy Saville Cykl dokumentalny poświęcony najważniejszym reżyserom kina. W tym odcinku przyglądamy się twórczości Roba Reinera, reżysera m.in. filmów: "Misery", "Ludzie honoru" czy "Kiedy Harry poznał Sally". 20:05 WIECZÓR KINOMANA - KLATKA DLA PTAKÓW (THE BIRDCAGE) Film fabularny, 114 min, USA, 1996 Reżyseria: Mike Nichols Scenariusz: Elaine May Zdjęcia: Emmanuel Lubezki Muzyka: Mark Mothersbaugh Aktorzy: Robin Williams, Gene Hackman, Dianne Wiest, Nathan Lane Val zaręcza się z córką konserwatywnego senatora. Problem w tym, że jego ojciec jest gejem prowadzącym klub nocny. 22:15 HALA ODLOTÓW - /17/ Talk-show, 45 min, Polska, 2024 Hala Odlotów jest widowiskiem artystyczno - publicystycznym, w ramach którego znani artyści komentują aktualne wydarzenia, prezentując przy tym swoje najnowsze dokonania. 23:10 SERIALOWA NOSTALGIA - OSIECKA - ODC. 11 Serial TVP, 43 min, Polska, 2021 Reżyseria: MICHAŁ ROSA Scenariusz: MACIEJ KARPIŃSKI 85 %, MACIEJ WOJTYSZKO 15 % Muzyka: ADAM LEPKA Aktorzy: MAGDALENA POPŁAWSKA, MARIA PAKULNIS, PIOTR ŻURAWSKI, TOMASZ WŁOSOK, ALEKSANDRA KONIECZNA, PAULINA WALENDZIAK, MAGDALENA SMALARA, MAGDALENA KUMOREK, NINA KORYCKA, KRYSTIAN DURMAN, GABRIELA CHARĘZA, ALEKSANDRA MIRECKA, TOMASZ BORKOWSKI, JOANNA CHUŁEK, HANNA SKARGA Osiecka jest ciałem za oceanem, a myślami przy kochanku. Decyduje się na to, co podpowiada jej serce. Zostawia córkę i Passenta w Stanach, a sama wraca do Polski, nie zdradzając nikomu prawdziwych powodów swojej ucieczki. Na równoważni uczuć poetki i pana M. nie ma balansu. Osiecka jest petentką w kolejce po miłość młodego dziennikarza. Ten emocjonalny rollercoaster jest inspiracją do napisania kolejnego przeboju Maryli Rodowicz. 00:10 CZWARTKOWY KLUB FILMOWY - POPIÓŁ I DIAMENT Dramat, 98 min, Polska, 1958 Reżyseria: Andrzej Wajda Scenariusz: Andrzej Wajda, Jerzy Andrzejewski Zdjęcia: Jerzy Wójcik Muzyka: Jan Krenz Aktorzy: Zbigniew Cybulski, Ewa Krzyżewska, Wacław Zastrzeński, Adam Pawlikowski, Bogumił Kobiela, Jan Ciecierski, Stanisław Milski, Artur Młodnicki, Halina Kwiatkowska, Ignacy Machowski, Zbigniew Skowroński, Barbara Krafftówna, Irena Orzecka, Aleksander Sewruk Powieść Jerzego Andrzejewskiego "Popiół i diament" była jednym z najbardziej przez komunistyczne władze popieranym polskim utworem literackim. Obowiązkowa lektura szkolna, ponad 20 wydań w czasach PRL - u - te fakty mówią same za siebie. Uznawano ją wówczas w Polsce (choć nie wszyscy) niemal za arcydzieło, za jedną z najważniejszych rodzimych powieści XX wieku. Nieco skromniej, lecz również z należytym pietyzmem, traktowano ekranizację Wajdy. Jedynie w drugim obiegu można było publikować opinie, odbiegające od urzędowego stereotypu. Andrzej Werner pisał: "W powieści, ale zwłaszcza w filmie (dzięki kondensacji niezwykle ekspresywnej formy), dokonano zabiegu, który można by nazwać stworzeniem fałszywego klimatu tragicznego. Dzieje się tak przez sugestię świadomości bohaterów, którym kazano działać w społecznej i moralnej próżni". Po przełomie politycznym w 1989 roku pojawiły się głosy oficjalnie krytykujące powieść Andrzejewskiego, a pośrednio również jej ekranową wersję. Nagle "jedna z najważniejszych polskich książek ostatniego półwiecza" okazała się "tendencyjna" (choć niepozbawiona walorów literackich), "zapowiadająca socrealizm", "pełna fałszywych tonów", pochwalna wobec "nowego porządku przyniesionego na sowieckich bagnetach". O ekranizacji "Popiołu i diamentu" (1958) pisano łaskawiej, ale i tu głosy były podzielone. Zarzucano Wajdzie, że pokazał nieprawdziwy obraz Polski tuż po wojnie, z drugiej jednak strony podkreślano, że to młody akowiec Maciek Chełmicki, a nie pepeerowiec Szczuka, stał się prawdziwym bohaterem filmu i reprezentantem prawdziwych wartości. Owo subtelne przesunięcie akcentów dostrzeżono zresztą również pod koniec lat 50. , ale wówczas uchodziło ono raczej za niemiły zgrzyt, a nawet przekłamanie, kładące się cieniem na "słusznej" wymowie filmu. Większość zarzutów pod adresem kinowej wersji "Popiołu i diamentu" dotyczyła jednak głównie interpretacji wydarzeń historycznych i sytuacji politycznej "zaraz po wojnie" (taki tytuł miała pierwotnie nosić powieść Andrzejewskiego). Nawet najsurowsi krytycy (tak "z lewa", jak i "z prawa") nie odważyli się podważać artystycznych walorów dzieła Wajdy. Zgodnie wskazywali na mistrzowskie operowanie zwięzłą metaforą (zamiast epickiej rozwlekłości) i ostrymi kontrastami oraz znakomite aktorstwo, zwłaszcza Zbigniewa Cybulskiego i Bogumiła Kobieli, których wielka kariera zaczęła się właśnie od tego filmu. Szczególnie kreacja Cybulskiego zwróciła uwagę krytyki i na długo zapadła w pamięć widzom. Jego Maciek Chełmicki zachowaniem bardziej przypominał bohaterów Jamesa Deana niż akowskiego konspiratora. Mentalność, którą reprezentował, bliższa była młodym ludziom anno 1958 niż ich rówieśnikom z połowy lat 40. Może właśnie dlatego tak zafascynowała współczesnych widzów. Może właśnie także dlatego legenda Cybulskiego jest żywa do dziś. 8 maja 1945 roku. Młody akowiec Maciek Chełmicki otrzymuje rozkaz zastrzelenia sekretarza KW PPR - Szczuki. Nieszczęśliwy zbieg okoliczności powoduje, że ginie ktoś inny. Maciek musi powtórzyć zamach. Miłość do przypadkowo poznanej barmanki Krystyny uświadamia mu bezsens zabijania na chwilę przed końcem wojny. Kolejny zbieg okoliczności każe Chełmickiemu zamieszkać w hotelu przez ścianę ze Szczuką. Mijają się na korytarzu, pozdrawiają, Maciek przypala Szczuce papierosa... "Prawie jak ojciec i syn" - mógłby powiedzieć ktoś, kto ich nie zna. Jednak rozkaz jest rozkazem, a wierność złożonej niegdyś przysiędze zobowiązuje. 02:05 NOC KRÓTKICH FILMÓW - FRANZ KAFKA Film animowany, 16 min, Polska, 1991 Autor: Piotr Dumała Reżyseria: Piotr Dumała Scenariusz: Piotr DUmała Zdjęcia: Adam Dąbrowski, Adam Mickiewicz, Barbara Stankiewicz, Jan Maciej Ptasiński Muzyka: Janusz Hajdun Film animowany inspirowany "Dziennikami", listami i prozą Kafki próba pokazania życia psychicznego pisarza, świata jego dzieciństwa i dojrzewania, alchemii jego procesu twórczego, przestawiający kilka lat z życia pisarza ; powstawał w latach 1989 - 1991. 02:20 NOC KRÓTKICH FILMÓW - CAŁE ŻYCIE Z MOIM KOTEM Film animowany, 5 min, Polska, 2020 Reżyseria: Zuzanna Szor Scenariusz: Zuzanna Szor Wykonawcy: Agnieszka Bomba, Zuzanna Szor, Krzesimir Lechowski, Włodzimierz Polis Krótki film animowany o trudnym życiu z kotem. 02:45 KINO NOCNE - GLINA (UN FLIC) Film sensacyjny, 95 min, Francja/Włochy, 1972 Reżyseria: Jean-Pierre Melville Zdjęcia: Walter Wottitz Muzyka: Michel Colombier Aktorzy: Alain Delon, Richard Crenna, Catherine Denevue, Riccardo Cucciolla Ostatni film Jean - Pierre’a Melville’a z 1972. Gangsterską intrygę dopełnia zjawiskowy duet aktorski, który współtworzą Catherine Deneuve i Alain Delon. Eduard Coleman (Alain Delon) jest cynicznym gliną z pogardą dla prawa, którego ma bronić. Simon (Richard Crenna), właściciel nocnego klubu i włamywacz, przygotowuje się do skoku życia. Łączy ich nie tylko przyjaźń, ale i kobieta Cathy (Catherine Deneuve). Nie kocha żadnego, co nie przeszkadza jej utrzymywać romansu z obydwoma jednocześnie. Coleman dostaje cynk o planowanym napadzie. Rozpoczyna brutalne śledztwo. 04:30 EDVARD MUNCH, NIEMY KRZYK (EDVARD MUNCH, THE SCREAM OF LIFE.) Film dokumentalny, 52 min, Francja, 2022 Reżyseria: Erik Poppe Edvard Munch - norweski malarz i grafik uznawany za jednego z prekursorów ekspresjonizmu. Jego najbardziej rozpoznawanym dziełem jest "Krzyk" z 1893 roku. Był malarzem emocji, które potrafił wyrazić z niezrównaną mocą. Jego twórczość skoncentrowana jest na temacie natury, od najwcześniejszych obrazów, przedstawiających pejzaże norweskie, przez symboliczne, będące wyrazem ludzkich uczuć, po metaforyczne przedstawiające cykl życia.