TVP Kultura Czwartek, 17.10.2024 07:00 TAMTE LATA, TAMTE DNI - HALINA KUNICKA Magazyn, 24 min, Polska, 2021 Reżyseria: Joanna Makowska Scenariusz: Marta Perchuć - Burzyńska, Joanna Makowska Prowadzący: Marta Perchuc - Burzyńska Marta Perchuć - Burzyńska rozmawia z wybitnymi artystami o dzieciństwie, domu rodzinnym i najważniejszych doświadczeniach, które w istotny sposób wpłynęły na ich życie i drogę twórczą. Rozmowy realizowane są w miejscach, które dla bohaterów programu mają największe znaczenie sentymentalne. Tym razem w sentymentalną podróż zabiera nas znana z wielu niezapomnianych przebojów piosenkarka, Halina Kunicka. 07:30 PODRÓŻE Z HISTORIĄ S.V - ODC. 52 POLSKIE CUDA NATURY Cykl dokumentalny, 27 min, Polska, 2017 Reżyseria: Radosław Kotarski Scenariusz: Radosław Kotarski Radosław Kotarski tym razem rusza tropem niezwykłości, którymi Polskę obdarzyła matka natura. Zastanawia się, jaka jest historia takich miejsc jak Pustynia Błędowska, Puszcza Białowieska czy Łuk Mużakowa. Stara się ukazać ich naturalne piękno, ale także dotrzeć do procesów, dzięki którym powstały. 08:10 JANEK SIMON Magazyn kulturalny, 40 min, Polska, 2013 Cykl programów przygotowywany przez Redakcję Oprawy i Promocji TVP Kultura jest prezentacją sztuki video art. W poszczególnych odcinkach zaprezentujemy prace artystów związanych z niewielkimi galeriami sztuki w całej Polsce, np. galeria Lokal 30 z Warszawy galeria Szara w Cieszynie, BWA w Lublinie. Program ma charakter misyjny, ponieważ wspiera oddolne inicjatywy kulturotwórcze w całej Polsce. W każdym odcinku zaprezentujemy prace artystów oprawione planszami przedstawiającymi ich sylwetki. Janek Simon urodził się w 1977 roku. Autor instalacji interaktywnych, filmów wideo, obiektów i akcji artystycznych. Mieszka i pracuje w Krakowie. Janek Simon studiował socjologię i psychologię na Uniwersytecie Jagiellońskim. Działalność artystyczną rozpoczął około 2001 roku. Jako VJ Jansi współpracował z grupą Commbo tworząc wizualizacje do muzyki w klubach oraz fundacją 36, 6. Źródłem jego inspiracji stały się gry komputerowe, internet i szeroko pojęte archiwum. W 2007 roku otrzymał Nagrodę Deutsche Banku Spojrzenia dla najlepszego artysty poniżej 35 roku życia. 08:35 KTÓRĘDY PO SZTUKĘ Magazyn, 5 min, Polska, 2024 Reżyseria: Tomasz Filiks, Anna Zakrzewska Scenariusz: Tomasz Filiks, Anna Zakrzewska Twórcy programu, Anna Zakrzewska i Tomasz Filiks odwiedzają kolejne muzea w Polsce przybliżając ich najcenniejsze zbiory. Każdy odcinek poświęcony pojedynczej pracy zachęca do odwiedzania konkretnych instytucji. W kolejnej, premierowej odsłonie cyklu prezentowane będą dzieła z kolekcji Muzeum Narodowego w Lublinie. 09:00 NAJWAŻNIEJSZY DZIEŃ ŻYCIA - ODC. 3/9 - STRZAŁ Serial TVP, 52 min, Polska, 1974 Reżyseria: Sylwester Szyszko Scenariusz: Andrzej Zbych Zdjęcia: Maciej Kijowski Muzyka: Waldemar Kazanecki Aktorzy: Bolesław Płotnicki, Stanisław Niwiński, Tadeusz Janczar, Krzysztof Stroiński, Barbara Rachwalska, Janusz Bukowski, Krzysztof Janczar, Hanna Molenda Film powraca do dramatycznych wydarzeń z okresu podziału obszarniczej ziemi na Lubelszczyźnie w grudniu 1944 r. Do dyrektora Stefana Stolarskiego zgłasza się nowy pracownik - inżynier Markowski. Stefan rozpoznaje w nim człowieka, z którym przed 20 laty zetknął się w dramatycznych okolicznościach. W 1945 roku uczstniczył w parcelacji przedwojennych majątków. Był wówczas pomocnikiem mierniczego - starego, przyzwoitego człowieka. Pewnego dnia podczas pracy otoczyli ich "leśni". Był wśród nich Markowski. Partyzanci zagrozili mierniczemu, że jeśli zacznie odmierzać grunt - zginie. Starzec nie dał się zastraszyć, co przypłacił śmiercią. Teraz, po latach, los dał Stolarskiemu okazję do zemsty. Czy dyrektor z niej skorzysta? 10:05 KOT W ŚCIANIE (CAT IN THE WALL/KOTKA V STENATA) Komedia, 91 min, Bułgaria/Wielka Brytania/Francja, 2019 Reżyseria: Vesela Kazakova, Mina Mileva Scenariusz: Vesela Kozakova, Mina Mileva Aktorzy: Irina Atanasova, Angel Genov, Orlin Asenov Młoda imigrantka z Bułgarii stara się odnaleźć w pełnej brexitowych absurdów londyńskiej rzeczywistości. 11:50 REŻYSERZY S.VI - STEPHEN FREARS 8/10 SEZON 6 (STEPHEN FREARS 8/10 SEZON 6) Cykl dokumentalny, 50 min, Wielka Brytania, 2018 Reżyseria: Lyndy Saville Cykl dokumentalny poświęcony najważniejszym reżyserom kina. W tym odcinku przyglądamy się twórczości Stephena Frearsa, reżysera m.in. "Mojej pięknej pralni", "Niebezpiecznych związków" czy "Tajemnicy Filomeny". 13:30 GOTYK W MALARSTWIE: MIĘDZY GROZĄ, WIARĄ I GENIUSZEM (GOTHIC PAINTINGS: BETWEEN HORROR, FAITH AND GENIUS) Film dokumentalny, 52 min, Francja/Niemcy, 2020 Reżyseria: Grit Lederer Zdjęcia: Leif Karpe Śmierć i diabeł, nagość i erotyzm to najważniejsze motywy sztuki gotyku. Gotyk w malarstwie to umiejętna i celowa gra z emocjami widza, mająca wzbudzić lęk, oddanie i zachwyt. Koncentrując się na obrazach z połowy XV wieku, znani specjaliści od gotyku, ukazują nowatorskość tego malarstwa. Podejmują próbę ustalenia co takiego jest w tych obrazach, że wzorowali się na nich artyści następnych stuleci. 14:40 TYLKO BEATRYCZE Spektakl teatralny, 129 min, Polska, 1975 Autor: Teodor Parnicki Reżyseria: Stefan Szlachtycz Scenariusz: Stefan Szlachtycz Zdjęcia: Wiesław Zdort Muzyka: Zygmunt Krauze Aktorzy: Mirosław Gruszczyński, Stanisław Igar, Joanna Sobieska, Hugo Krzyski, Zbigniew Zapasiewicz, Jan Nowicki, Piotr Wysocki, Ewa Milde, Zdzisław Wardejn, Tomasz Borkowy, Wiesława Mazurkiewicz, Monika Stefanowicz, Beata Strzelczyk, Mirosław Matyjasik, Jerzy Cnota Tłem akcji są wydarzenia polityczne na przełomie XIII i XIV wieku w Polsce i w Europie. Ksiadz Stanisław jest nieslubnym dzieckiem córki młynarza. Wychowany i wykształcony przez mnichów, zdobywa ogromną wiedzę. Wplątany zostaje nieświadomie w dworskie intrygi, których celem jest zabójstwo króla Przemysława. 17:05 NAJWAŻNIEJSZY DZIEŃ ŻYCIA - ODC. 4/9 - GĄSZCZ Serial TVP, 59 min, Polska, 1974 Reżyseria: Andrzej Konic Scenariusz: Andrzej Zbych Zdjęcia: Antoni Wójtowicz Muzyka: Waldemar Kazanecki Aktorzy: Zygmunt Kęstowicz, Wanda Majerówna, Anna Seniuk, Jan Ciecierski, Lech Łotocki, Jerzy Matałowski, Janusz Bukowski Reporter radiowy zadaje przypadkowo napotkanym na ulicy ludziom pytanie, jaki był najważniejszy dzień ich życia. Odpowiedzi na to pytanie stanowią motyw przewodni i treść poszczególnych 9 filmów fabularnych tego cyklu. Pułkownik MO, Stefko, wspomina swój najważniejszy dzień. Po 30 latach przyjechał znów do miasteczka, gdzie był tuż po wojnie. Wtedy popełniono morderstwo i Stefko ujął winnego, który wyrokiem sądu został skazany na długoletnie więzienie. Teraz Antoni Mizura jest już na wolności. Prosi Stefkę, by jeszcze raz próbował odnaleźć sprawcę tamtej zbrodni, gdyż on jest niewinny. Zabity Jan Chwalko był ojcem jego ukochanej, wówczas ciężarnej, i nie chciał zgodzić się na ich ślub. Gdyby Mizura okazał się niewinny, Marta teraz wyszłaby za niego i pozwoliła mu usynowić dorosłego już, nieślubnego syna. Ponowne śledztwo przynosi zaskakujące rezultaty. Wykazuje niezbicie, że Mizura jednak zabił Chwalkę, lecz w obronie własnej. 18:15 KTÓRĘDY PO SZTUKĘ Magazyn, 5 min, Polska, 2024 Reżyseria: Tomasz Filiks, Anna Zakrzewska Scenariusz: Tomasz Filiks, Anna Zakrzewska Twórcy programu, Anna Zakrzewska i Tomasz Filiks odwiedzają kolejne muzea w Polsce przybliżając ich najcenniejsze zbiory. Każdy odcinek poświęcony pojedynczej pracy zachęca do odwiedzania konkretnych instytucji. W kolejnej, premierowej odsłonie cyklu prezentowane będą dzieła z kolekcji Muzeum Narodowego w Lublinie. 18:25 JANEK SIMON Magazyn kulturalny, 40 min, Polska, 2013 Cykl programów przygotowywany przez Redakcję Oprawy i Promocji TVP Kultura jest prezentacją sztuki video art. W poszczególnych odcinkach zaprezentujemy prace artystów związanych z niewielkimi galeriami sztuki w całej Polsce, np. galeria Lokal 30 z Warszawy galeria Szara w Cieszynie, BWA w Lublinie. Program ma charakter misyjny, ponieważ wspiera oddolne inicjatywy kulturotwórcze w całej Polsce. W każdym odcinku zaprezentujemy prace artystów oprawione planszami przedstawiającymi ich sylwetki. Janek Simon urodził się w 1977 roku. Autor instalacji interaktywnych, filmów wideo, obiektów i akcji artystycznych. Mieszka i pracuje w Krakowie. Janek Simon studiował socjologię i psychologię na Uniwersytecie Jagiellońskim. Działalność artystyczną rozpoczął około 2001 roku. Jako VJ Jansi współpracował z grupą Commbo tworząc wizualizacje do muzyki w klubach oraz fundacją 36, 6. Źródłem jego inspiracji stały się gry komputerowe, internet i szeroko pojęte archiwum. W 2007 roku otrzymał Nagrodę Deutsche Banku Spojrzenia dla najlepszego artysty poniżej 35 roku życia. 18:50 OCALENI PRZEZ CHOPINA (CHOPIN SAVED MY LIFE) Film dokumentalny, 52 min, Wielka Brytania, 2012 Reżyseria: James Kent Ocaleni przez Chopina to film dokumentalny o "Balladzie g - moll" op. 23 nr 1 Fryderyka Chopina. Utwór ten jest niezwykle skomplikowany i niełatwy do zagrania. W tym emocjonującym dokumencie poznajemy historie dwóch różnych osób. Dla nastoletniej Japonki Momoki i ucznia szkockiej szkoły muzycznej Paula ta kompozycja była czymś, co odmieniło ich życie. Dzieło Chopina komentują także światowej sławy pianiści - Lang Lang, Władimir Aszkenazi, Imogen Cooper i Stephen Hough. 20:00 HALA ODLOTÓW - /18/ Talk-show, 45 min, Polska, 2024 Hala Odlotów jest widowiskiem artystyczno - publicystycznym, w ramach którego znani artyści komentują aktualne wydarzenia, prezentując przy tym swoje najnowsze dokonania. 21:00 WSTĘP DO FILMU - WESELE 5 min, Polska, 2024 Scenariusz: Katarzyna Jurkowska Katarzyna Borowiecka i Tomasz Kolankiewicz rozmawiają o filmie "Wesele" w reż Andrzeja Wajdy. 21:05 CZWARTKOWY KLUB FILMOWY - WESELE Dramat, 101 min, Polska, 1972 Reżyseria: Andrzej Wajda Scenariusz: Andrzej Kijowski Zdjęcia: Witold Sobociński Muzyka: Stanisław Radwan Aktorzy: Marek Walczewski, Izabella Olszewska, Ewa Ziętek, Daniel Olbrychski, Emilia Krakowska, Mieczysław Stoor, Kazimierz Opaliński, Henryk Borowski, Marek Perepeczko, Janusz Bukowski, Andrzej Łapicki, Wojciech Pszoniak, Andrzej Szczepkowski, Mieczysław Czechowicz, Barbara Wrzesińska Wielokrotnie nagradzana adaptacja dramatu Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Andrzeja Wajdy. W 1900 roku w podkrakowskich Bronowicach w domu Tetmajera odbyło się głośne polskie wesele - arystokrata i poeta Lucjan Rydel ożenił się z gospodarską córką. To wydarzenie stało się podstawą do stworzenia dramatu o Polakach tamtego czasu. Dramatu, który ciągle nie traci na aktualności... 23:00 SERIALOWA NOSTALGIA - MATYLDA - ODC. 5 Serial kostiumowy, 44 min, Polska, 2024 Reżyseria: Krzysztof Lang, Małgorzata Adamska Scenariusz: Andrzej Staszczyk, Sylwia Zientek, Paweł Jurek, Marcin Grabowski Muzyka: Paweł Lucewicz Aktorzy: Maria Kowalska, Kamil Szeptycki, Mirosław Haniszewski, Mariusz Jakus, Małgorzata Buczkowska, Maria Maj, Ireneusz Czop, Anita Szepelska, Jan Drevnal, Maurycy Popiel, Emma Giegżno, Jędrzej Hycnar, Magdalena Smalara, Dariusz Chojnacki, Krzysztof Ogłoza Matylda podupada na zdrowiu i nie wychodzi ze swojego pokoju. Boden za to wystawia na sprzedaż swój dom, o czym szybko dowiaduje się Żabiński. Rubin zastanawia się, co planuje ukochany Matyldy. Helena odwiedza Ważkową, prosząc arystokratkę o wsparcie finansowe. Ważkowa odmawia, wciąż nie może darować Różańskiej, że wydaje córkę za Rosjanina. Zdesperowana Helena zabiera Matyldę na grób Radosława i przedstawia jej historię śmierci męża. Szantażuje Matyldę mówiąc jej, że tylko ślub Bilińskiej z młodym Rubinem uratuje Brzezinę przed upadkiem. Tymczasem Tadeusz Biliński po ucieczce z szulerni, gdzie cudem uniknął śmierci, kontynuuje swoją tułaczkę. W pałacu dawnego przyjaciela, Szawernowskiego widzi, jak można się świetnie urządzić idąc na współpracę z zaborcą. Z kolei zdesperowany Łukasiak postanawia odebrać sobie życie, w ostatniej chwili ratuje go Maryna. Dziewczyna jest zakochana w byłym zarządcy Różańskich i daje mu schronienie w swojej chałupie. A Rubin igra sobie z Sokołowem i wysyła go w interesach do Petersburga, co dla Sokołowa oznacza konieczność zmiany terminu ślubu. Urażona Aleksandra zrywa zaręczyny. Matylda oznajmia Helenie, że jednak wyjdzie za Michała, Różańska bierze to za dobrą monetę i aranżuje szybko wizytę u Rubina i jego syna. Rubin każe śledzić każdy krok Bodena. Doktor zdaje sobie z tego sprawę i robi wszystko, ażeby go zmylić. Matylda ukradkiem opuszcza pałac, kradnąc wiktuały ze spiżarni. Widzi to Gienia, ale obiecuje zachować dyskrecję. Szawernowski okazuje się zdrajcą, a Biliński trafia w ręce policji. Helena i Witold są gotowi do wyjazdu do Rubina, ale nie Matylda. Okazuje się, że jest ona u Bodena, który zaaranżował ich cichy ślub. Kiedy wydaje się, że ukochanemu Matyldy udało się wyprowadzić w pole Rubina, jego ludzie zjawiają się u Felicji i Maciusia. W małym kościółku ślubu udziela zaprzyjaźniony z Bodenem ksiądz Marcin, a świadkują Ada oraz Wicher. Kiedy wydaje się, że Matylda i Boden zostaną mężem i żoną, do kościoła w ostatniej chwili wpada zapłakana Felicja z informacją, że syn Roberta został porwany! 24:00 NA WSCHÓD OD HOLLYWOOD - SMAK MIODU (A TASTE OF HONEY) Dramat obyczajowy, 96 min, Wielka Brytania, 1961 Reżyseria: Tony Richardson Scenariusz: Shelagh Delaney, Tony Richardson Zdjęcia: Walter Lassally Muzyka: John Addison Aktorzy: Dora Bryan, Robert Stephens, Rita Tushingham, Murray Melvin, Paul Danquah Wśród młodych reżyserów spod znaku "nowego realizmu angielskiego" Tony Richardson był w latach 60. jednym z najwybitniejszych przedstawicieli tego nurtu. Sztandarowe dzieła brytyjskiego filmowca zmarłego na AIDS w 1994 roku, absolwenta Oxfordu, zdobywcy wielu prestiżowych nagród na międzynarodowych festiwalach, to bez wątpienia "Samotność długodystansowca", "Tom Jones" (cztery Oscary), "Szarża lekkiej brygady" czy właśnie "Smak miodu". Czarno-biały dramat psychologiczny uderzający prostotą, powściągliwością i realizmem odbił się głośnym echem w Cannes w 1962 roku. Festiwalowe jury nagrodziło młodych odtwórców pierwszoplanowych ról - Ritę Tushingham i Murraya Melvina. Rok wcześniej Brytyjska Akademia przyznała swoje prestiżowe nagrody w kategoriach: najlepszy film, scenariusz, aktorka (Dora Bryan) oraz najbardziej obiecująca nowa gwiazda (Rita Tushingham). "Smak miodu" został wyróżniony również w Karlowych Warach, gdzie otrzymał główną nagrodę festiwalu. Scenariusz filmu, którego współautorem jest Tony Richardson, powstał według sztuki pod tym samym tytułem Shelagh Delaney zaliczanej do czołowej grupy "młodych gniewnych". Dramatopisarka, autorka nowel i felietonów napisała swoje pierwsze wielkie dzieło mając 19 lat, w roku 1958. Inspiracją stały się obserwacje i rzeczywiste wydarzenia z jej rodzinnego Salford, jednego z biedniejszych przedmieść Manchesteru. Właśnie akcja "Smaku miodu", podobnie jak innych utworów Delaney opowiadających o życiu ludzi z niższych warstw społecznych, została głęboko osadzona w realiach północnej Anglii. Spektakl odniósł oszałamiający sukces na deskach teatru londyńskiego West Endu, a także w całej Europie i na Broadwayu. To poruszające studium samotności, opowieść o trudnych życiowych problemach, o bezinteresownej przyjaźni i pragnieniu rodzinnych uczuć. Bohaterką jest 17-letnia Jo (Rita Tushingham) wychowywana przez samotną matkę, Helen (Dora Bryan), czterdziestoletnią kobietę w pretensjach szukającą męża. Helen niewiele czasu poświęca dorastającej córce zajęta własnymi życiowymi niepowodzeniami. Nadużywa alkoholu, spędza wszystkie wieczory na hulankach w pubach złakniona męskiego towarzystwa. Tymczasem zaniedbywana nastolatka czuje się bardzo samotna, przeżywa frustracje i problemy związane z wiekiem dojrzewania. Chciałaby, jak jej koleżanki z klasy, korzystać z uroków młodości, chodzić na zabawy, mieć modne ubrania. Jej matka trwoni pieniądze na swoje zachcianki, nie myśli o potrzebach nastolatki, zalega nawet z opłatami za czynsz. Kiedy właścicielka domu traci cierpliwość, Helen i Joe uciekają przez małe okno mieszkania w suterenie, taszcząc ze sobą niewielki dobytek mieszczący się w dwóch walizkach. Znajdują nowe obskurne lokum w pobliżu salfordzkich doków. Helen pozostaje na utrzymaniu zmieniających się kochanków, jest bywalczynią lokalnych pubów. Kolejny adorator, Peter (Robert Stephens), również rozmiłowany w hulankach, ma wobec niej poważniejsze zamiary. Wyjeżdżają razem samochodem na weekend do morskiego kurortu Blackpool. Choć Jo w ogóle nie była brana pod uwagę, ostatecznie stawia na swoim i jedzie z nimi. Wspólna wyprawa nad morze kończy się awanturą, Jo wraca sama do domu. Wałęsając się bez celu w pobliżu doków, spotyka czarnoskórego kucharza ze statku, Jimmy'ego, którego już wcześniej poznała przypadkowo. Niebawem marynarz wypływa w rejs. Helen przeprowadza się do nowego kochasia, z którym bierze ślub. Jo znowu zostaje sama. 01:50 KINO NOCNE - TRZECI Film obyczajowy, 96 min, Polska, 2004 Reżyseria: Jan Hryniak Scenariusz: Wojciech Zimiński Zdjęcia: Marek Rajca Muzyka: Wojciech Waglewski Aktorzy: Marek Kondrat, Jacek Poniedziałek, Magdalena Cielecka, Edyta Olszówka, Rafał Królikowski, Jacek Braciak, Paweł Królikowski, Redbad Klynstra, Grażyna Suchocka Motyw podróży jako symbolu ludzkiego losu, dojrzewania, przemiany, odrodzenia funkcjonuje w literaturze i kinie właściwie od ich narodzin. Bo tak jak w podróży, tak i w życiu ciągle doświadczamy czegoś nowego, nieznanego, zdobywamy doświadczenia, które nas kształtują, stanowią sprawdzian naszych charakterów, pozwalają zmienić dotychczasowe relacje z ludźmi lub stworzyć nowe związki. Zależnie od tego, kto i co stanie na naszej drodze, podróż przebiegnie pomyślnie lub nie, ale u kresy drogi nigdy już nie jesteśmy tacy sami jak na początku. Opowieścią o takiej podróży jest film Jana Hryniaka, to typowe kino drogi. Zawiązanie akcji trochę przypomina słynny "Nóż w wodzie" Romana Polańskiego, tyle że w tym przypadku tym, który zaburza dotychczasowy porządek, nie jest zuchwały młodzieniec, lecz człowiek dojrzały, który niejedno już w życiu widział. Nie ma imienia: w jednej ze scen proponuje bohaterce żartem, żeby mówiła mu po prostu "ty" lub "Boże Ojcze". Paweł i Ewa, małżeństwo 30 - latków z Krakowa, to typowi przedstawiciele ludzi sukcesu. Są ładni, zadbani, dobrze ustawieni zawodowo. Na urlop wybierają się eleganckim jachtem o nazwie Prosperity, jeżdżą luksusowym samochodem. W pogoni za karierą i pieniędzmi gdzieś jednak zagubiło się ich dawne uczucie. Wypad nad morze, który miał im pomóc w przezwyciężeniu kryzysu, nagle trzeba przerwać, bo Paweł musi pilnie wrócić do firmy. Gdy zmierzają do portu w Gdańsku, ich jacht nieoczekiwanie zderza się z łódką podstarzałego, samotnego mężczyzny. Wskutek zderzenia mężczyzna wpada do wody, łódka tonie. Paweł i Ewa zabierają nieznajomego na pokład, docierają z nim do Gdańska i, chcąc mu jakoś powetować doznaną krzywdę, proponują, że podwiozą go gdzieś samochodem, jeśli też się wybiera w kierunku Krakowa. Obcy skwapliwie przystaje na propozycję. Szybko zauważa, że małżonkowie z trudem skrywają wzajemne żale, chłód, poczucie zawodu i rozgoryczenia. Paweł dodatkowo niepokoi się o ważny kontrakt, Ewa z trudem maskuje zazdrość o asystentkę męża, do której ten wydzwania po drodze. Oboje są spięci, podenerwowani, obecność obcego jeszcze podnosi napięcie. Tymczasem nieznajomy tryska humorem, jest wyluzowany, nawet kpiący, nigdzie się nie spieszy, za to umie cieszyć się życiem, każdym jego przejawem. Proponuje piknik w lesie zamiast nerwowego pogryzania w samochodzie, nocleg w stogu siana, beztroską grę w piłkarzyki zamiast gnania wciąż naprzód. Nie przejmuje się dziurawą oponą. Bardziej interesuje go, czy Ewa jest zazdrosna o męża i czy on jej nie zdradza z asystentką. Pokazuje im, jak miło przeżyć dreszcz emocji, jak łatwo rzucać słowa na wiatr. Udając, że nagle źle się poczuł, aranżuje sytuację, w której zostają sami na pustej, leśnej drodze. Zdani tylko na siebie, małżonkowie znów zaczynają rozmawiać, wspominać. Uświadamiają sobie, jak wiele dla siebie znaczą, jak bardzo nie chcą się wzajemnie stracić. I kiedy niecierpliwie wyczekują na szpitalnym korytarzu na wieści o stanie zdrowia swojego dziwnego współtowarzysza podróży, on nagle znika bez śladu. Ale zostawi parę całkowicie inną od tej, którą spotkał na morzu. 03:45 MARTWY SEZON Film dokumentalny, 40 min, Polska, 2018 Reżyseria: Dagmara Drzazga Rafał Wojaczek jest jednym z najważniejszych polskich poetów powojennych, określany często mianem "polskiego Rimbauda". Pił, okaleczał się, wywoływał liczne skandale, przechodził przez szyby. A jednocześnie bardzo dużo pisał. Jego tragiczna śmierć do dzisiaj pozostaje tajemnicą. "Martwy sezon", film dokumentalny w reżyserii Dagmary Drzazgi, to opowieść o młodym, utalentowanym człowieku, dla którego poezja stała się jedynym sensem istnienia. Zapłacił za to najwyższą cenę. W filmie swoje wspomnienia o Rafale Wojaczku przywołują jego najbliżsi: narzeczona, przyjaciele oraz w archiwalnych nagraniach dźwiękowych nieżyjący już rodzice i brat Andrzej. Realizatorzy odwiedzili z kamerą miejsca ważne dla poety: rodzinny Mikołów, gdzie zaczęło się jego "wierszowanie" oraz Wrocław, w którym spędził sześć ostatnich najbardziej twórczych, ale i najbardziej burzliwych lat swojego życia. Po raz pierwszy zaprezentowane zostały w tym filmie nieznane rękopisy, maszynopisy, notatki i rysunki Rafała Wojaczka zgromadzone we wrocławskim Ossolineum.