TVP Kultura Wtorek, 29.10.2024 Zmiany z dnia 24.10.2024 w stosunku do raportu z dnia 01.10.2024 (zmodyfikowano opis: Omówienie) 07:20 MIESZCZANIE ŻYWIECCY - FILIP I FILIP Cykl dokumentalny, 30 min, Polska, 2021 Reżyseria: Grzegorz Jankowski Scenariusz: Grzegorz Jankowski Seria składa się z dwunastu filmów poświęconych ludziom mieszkającym w ostatnim według alfabetu mieście - Żywcu. To opowieść o tradycji, ciągłości pokoleniowej i o pracy, która w Żywcu uważana jest za coś, co tworzy człowieka. W poszczególnych odcinkach cyklu poznamy żywieckie rodziny mieszczańskie i góralskie, które międzypokoleniowo kultywują tradycję, nawet, jeśli rozumieją ją trochę inaczej od siebie. Filip Jakubiec, maturzysta i tatuażysta, poznaje historię swojego prapradziadka Filipa Herzberga, który był Żydem. Tworzy mural, który ma upamiętnić jego przodka oraz innych Żydów mieszkających w Zabłociu (obecnie dzielnica Żywca). (zmodyfikowano opis: Omówienie) 08:40 INFORMACJE KULTURALNE Informator kulturalny, 14 min, Polska, 2024 Przegląd najważniejszych wydarzeń kulturalnych. Podroż po wystawach, kinach, teatrach, a także rozmowy i opinie czołowych postaci ze świata kultury. W programie: - otwarcie Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie - Festiwal Conrada w Krakowie - wystawy: "Melchior Wańkowicz. Fotoreporter" w Muzeum Literatury w Warszawie i "Pan Herbert. Podróżnik" w Warszawie stanowiącej ukoronowanie obchodów 100. rocznicy urodzin poety - premiery teatralne: "Historia Henryka IV" w reżyserii Ivana Alexandre'a w Teatrze Polskim oraz "Koniec czerwonego człowieka" w reżyserii Krystyny Jandy w Och - Teatrze w Warszawie - premiery filmowe: "Megalopolis" w reż. Francisa Forda Coppoli, "U Pana Boga w Królowym Moście" Jacka Bromskiego oraz dokumentu "Wanda Rutkiewicz. Ostatnia wyprawa" w reż. Elizy Kubarskiej - festiwale: Etiuda&Anima w Krakowie oraz SPLAT!FILMFEST w Warszawie i Wrocławiu. (zmodyfikowano opis: Omówienie) 10:10 ZEZOWATE SZCZĘŚCIE Komediodramat, 107 min, Polska, 1959 Reżyseria: Andrzej Munk Scenariusz: Jerzy Stefan Stawiński Zdjęcia: Jerzy Lipman, Krzysztof Winiewicz Muzyka: Jan Krenz Aktorzy: Bogumił Kobiela, Maria Ciesielska, Helena Dąbrowska, Barbara Kwiatkowska, Krystyna Karkowska, Barbara Połomska, Irena Stalończyk, Tadeusz Bartosik, Henryk Bąk, Mariusz Dmochowski, Aleksander Dzwonkowski, Tadeusz Janczar, Stanisław Jaworski, Andrzej Krasicki, Wojciech Lityński Dyplom na MFF w Edynburgu w 1960r. , "Syrenka Warszawska" Polskiej Krytyki Filmowej w 1960r. "Zezowate szczęście" opowiada w groteskowo - karykaturalnym ujęciu losów pechowego oportunisty, który - w różnych warunkach na przestrzeni dwudziestu lat - usiłuje przypodobać się aktualnym władzom. Wszelkie te próby "dobrze widzianych" metamorfoz kończą się fiaskiem: Piszczyk pozostaje antybohaterem - kolejnych bezkrytycznych "przemian" dokonuje zawsze za późno. Piszczyk chce za wszelką cenę dostosować się do wymagań aktualnej sytuacji politycznej, lecz z różnych powodów mu się to nie udaje. Pragnie być wzorowym harcerzem, ale kompromituje się na defiladzie. Podczas antysemickich ekscesów na uniwersytecie uznany zostaje za Żyda, kiedy zaś przypadkiem znajduje się wśród bojówkarzy niszczących sklepy żydowskie, biją go policjanci. We wrześniu 1939 roku przymierza wymarzony mundur podchorążego i w nim trafia do oflagu, gdzie po pewnym czasie zostaje zdemaskowany i uznany za szpiega. Podobny los czeka go w organizacji podziemnej. Po wojnie robi oszałamiającą karierę, wcielając w życie, dosłownie i bezmyślnie, aktualne hasła i zarządzenia. Jest mistrzem sprawozdawczości, wzorem służalczego biurokraty. Ale antypaństwowe zdanie wypisane w ubikacji jego charakterem pisma strąca go z piedestału. Piszczyk trafia do więzienia, z którego, doświadczony boleśnie i zrezygnowany, nie chce zresztą wyjść na wolność. (zmodyfikowano opis: Omówienie) 12:15 PORTRETY - HERBERT. BARBARZYŃCA W OGRODZIE Film dokumentalny, 57 min, Polska, 2021 Reżyseria: Rafael Lewandowski Scenariusz: Rafael Lewandowski, Andrzej Franaszek Dokument poświęcony postaci Zbigniewa Herberta, który na świecie jest uznanym poetą, w Polsce, postacią kultową. Jednak za uniwersalnym pięknem jego wierszy i nieskazitelną moralnością artysty, kryje się burzliwe i trudne życie. Jeden z największych poetów XX wieku. Jego twórczość została przetłumaczona na 40 języków, była wielokrotnie nagradzana za swój ponadczasowy oraz uniwersalny charakter. W Polsce jej znaczenie jest jeszcze większe, ponieważ Herbert był w swoim ojczystym kraju moralnym przewodnikiem, którego wierszy uczono się na pamięć w czasach walki z komunizmem. Za krystalicznym pięknem pozostawionej poezji kryje się mało znane życie prywatne Herberta - humanisty, inteligenta, człowieka pełnego humoru oraz finezji, który zmagał się z niepewnością, gniewem, bólem fizycznym, a nawet chorobą psychiczną. Film ukazuje skomplikowaną i złożoną osobowość artysty. Męstwo pozwalające mu tworzyć i żyć jak mówił "mimo wszystko". Twórcom udaje dotrzeć się do osób, które znały poetę, lecz jeszcze nigdy publicznie nie wypowiadały się na jego temat. Po raz pierwszy Fundacja im. Zbigniewa Herberta oraz jego spadkobiercy angażują się w publiczną, filmową opowieść o jego życiu. Dzięki wglądowi we wspomnienia i doświadczenia bliskich artyście osób, a w szczególności jego żony Katarzyny, film bierze pod lupę życie jednego z najwybitniejszych polskich poetów. Między wschodem a zachodem, idąc po jego śladach od Polski, poprzez Europę, do Stanów Zjednoczonych, twórcy filmu zadają pytanie o cenę, jaką twórca "Pana Cogito" musiał ponieść za swoją wrażliwość i niezależność. (zmodyfikowano opis: Omówienie) 13:30 DOBRY TYTUŁ Magazyn literacki, 24 min, Polska, 2024 Scenariusz: Maja Skrońska Prowadzący: Agata Passent, Maciej Makselon W tym wydaniu magazynu literackiego "Dobry tytuł" Agata Passent i Maciej Makselon z zaproszonymi do studia gośćmi: pisarzem i tłumaczem Jackiem Dehnelem oraz doktorem historii kultury Łukaszem Kozakiem rozmawiają dlaczego od wieków tak fascynują nas niezwykłe istoty z mrocznych zakamarków wyobraźni? Czy to groza i dreszczyk emocji, które w nas wywołują sprawiają, że wraz z bohaterami książek chcemy eksplorować mroczne jaskinie, ciemne lasy i opuszczone domostwa? A może potwory wcale nas nie straszą tylko przyciągają nas swoją tajemniczością i swym nietuzinkowym "pięknem"? W rozmowie znajdują się odwołania do Adama Mickiewicza, George'a Byrona czy Mary Shelley. W odcinku także pokażemy wyjątkową bibliotekę w Brwinowie, w której nie tylko można wypożyczyć książki, ale także wziąć udział warsztatach dla młodych matek. Krytyczka literacka Sonia Nowacka opowiada o wierszu "Wprowadzenie do onomastyki" Mateusza Żaboklickiego z tomiku "Nucić", a Agata Passent rekomenduje książkę dla dzieci "Cyryl, gdzie jesteś?" Wiktora Woroszylskiego. Makselon przedstawi i omówi wiersz "Mistrzowie prywaty" Tomasza Bąka z tomiku "Wbrew zębatkom, po myśli piasku" a Agata Passent poleci najnowszą książkę dla dzieci Grzegorza Kasdepke "Mity dla dzieci". (usunięto pozycję programową) 19:00 CZŁOWIEK ZE ZŁOTYM OBIEKTYWEM - MAREK KAREWICZ (dodano pozycję programową) 19:00 PIERWSZY. SZÓSTY Reportaż, 42 min, Polska, 1971 Scenariusz: Mariusz Walter Zdjęcia: Cezary Makowski, Andrzej Myszkowski Wykonawcy: Garrick Ohlsson, Janusz Olejniczak, Witold Rowicki Wspomnienie VIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina i jego dwóch laureatów: Garricka Ohlssona z USA, pierwsze miejsce i Janusza Olejniczaka z Polski, szóste miejsce. (usunięto pozycję programową) 00:30 PANORAMA KINA POLSKIEGO - ŚMIERĆ ZYGIELBOJMA (dodano pozycję programową) 00:35 PANORAMA KINA POLSKIEGO - UKŁAD ZAMKNIĘTY Thriller, 114 min, Polska, 2013 Reżyseria: Ryszard Bugajski Scenariusz: Mirosław Piepka, Michał Pruski Zdjęcia: Piotr Sobociński jr Muzyka: Shane Harvey Aktorzy: Janusz Gajos, Kazimierz Kaczor, Wojciech Żołądkowicz, Przemysław Sadowski, Magdalena Kumorek, Monika Kwiatkowska, Beata Ścibakówna Doceniony przez krytykę i widzów thriller, obnażający ciemne strony polskiego wymiaru sprawiedliwości, z genialną rolą Janusza Gajosa i w reżyserii Ryszarda Bugajskiego, twórcy filmu legendy "Przesłuchanie". Do promocji "Układu..." posłużył utwór w wykonaniu Kazika Staszewskiego z zespołem Kult. Autorów scenariusza zainspirowały rzeczywiste wydarzenia. To bulwersująca historia młodych biznesmenów, aresztowanych pod zarzutem prania brudnych pieniędzy i przynależności do zorganizowanej grupy przestępczej. W kontrowersyjnej sprawie o przestępstwa gospodarcze od początku było wiele niejasności. Według samych zainteresowanych ich życie prywatne i zawodowe zostało kompletnie zrujnowane przez urzędnicze pomyłki, zmowę milczenia i brak odpowiedzialności ze strony władz. Po latach dochodzi wprawdzie do umorzenia sprawy, jednak poszkodowani nigdy już nie odzyskają spokoju i dawnej pozycji. (zmodyfikowano opis: Omówienie) 03:50 BRACIA Film dokumentalny, 68 min, Polska, 2013 Reżyseria: Wojciech Staroń Film dokumentalny Wojciecha Staronia o dwóch braciach - Alfonsie i Mieczysławie Kułakowskich. Reżyser pokazuje dwóch staruszków, którzy są niezwykle mocno związani ze sobą. Jako małe dzieci zostali wywiezieni na Syberię, a po 14 latach zdecydowali się na dramatyczną ucieczkę do Kazachstanu. Udało się im uciec z łagru, ale nie mogli uciec od siebie. Kochają się, ale zarazem nienawidzą. Jeden jest artystą, drugi realistą. Los zmusza ich do rozpoczęcia życia po raz kolejny. Dwa charaktery, dwie pasje. Alfons i Mieczysław Kułakowscy niczym czuli barbarzyńcy z Hrabala są zawieszeni między Polską i Kazachstanem, ambicjami i rezygnacją, wspomnieniami i teraźniejszością. Ścierają się i kochają. Jaka siła pozwala im stawić czoło sowieckiemu reżimowi, który odbiera dzieciństwo, surowej Syberii, która odbiera wolność, żywiołowi ognia, który zabiera dorobek życia? To siła, która zarazem przyciąga i odpycha - nierozerwalna moc braterstwa. Ta więź to jedyna przestrzeń, w której Bracia zawsze mogą się schronić. Obserwacja ich postaw każe traktować film Staronia jako lekcję stoicyzmu, który nie jest oznaką starczej bierności, lecz doskonale przemyślaną postawą życiową. Nie przez przypadek bohaterowie z jednakowym spokojem przyjmują zarówno zawodowe sukcesy Alfonsa, cenionego malarza, jak i tragedię związaną z pożarem ich domu. W pierwszym ujęciu "Braci" zawiera się cały ten film. Dwaj bracia staruszkowie idą zamarzniętą leśną drogą, wolniutko, krok za krokiem. Ich rytm udziela się widzowi. Ten film polega na kontraście: bracia są starzy, a świat wokół nich jest tak intensywny jak malowane przez Alfonsa obrazy. W oczach starego człowieka świat wcale nie blaknie.