TVP Kultura Poniedziałek, 04.11.2024 06:35 TAMTE LATA, TAMTE DNI - ADAM WORONOWICZ Magazyn, 25 min, Polska, 2022 Reżyseria: Joanna Makowska Scenariusz: Marta Perchuć - Burzyńska, Joanna Makowska Prowadzący: Marta Perchuć - Burzyńska Marta Perchuć - Burzyńska rozmawia z wybitnymi artystami o dzieciństwie, domu rodzinnym i najważniejszych doświadczeniach, które w istotny sposób wpłynęły na ich życie i drogę twórczą. Rozmowy realizowane są w miejscach, które dla bohaterów programu mają największe znaczenie sentymentalne. Tym razem swoimi wspomnieniami podzieli się z nami aktor, Adam Woronowicz. Nasz gość opowie nam, dlaczego jego zdaniem dworzec jest alegorią życia pełnego zakrętów i niespodzianek. Wspomnimy najciekawsze role Adama Woronowicza na deskach rozmaitych polskich teatrów oraz wyjątkową rolę błogosławionego księdza Jerzego Popiełuszki w filmie "Popiełuszko. Wolność jest w nas". 07:10 MIESZCZANIE ŻYWIECCY - MIROSŁAW Cykl dokumentalny, 27 min, Polska, 2021 Reżyseria: Grzegorz Jankowski Scenariusz: Grzegorz Jankowski Seria składa się z dwunastu filmów poświęconych ludziom mieszkającym w Żywcu. To opowieść o tradycji, ciągłości pokoleniowej i o pracy, która w tym mieście uważana jest za coś, co tworzy człowieka. W poszczególnych odcinkach cyklu poznamy żywieckie rodziny mieszczańskie i góralskie, które międzypokoleniowo kultywują tradycję, nawet, jeśli rozumieją ją trochę inaczej niż ich antenaci. Mirosław Staszkiewicz, dyrektor szkoły, wspólnie z synami Jakubem, prawnikiem, i Kacprem, studentem medycyny, konfrontuje się z historią swoich pradziadków. Mierzy się z przeszłością, zadając pytanie, czym jest współczesny patriotyzm i jakie jest miejsce tradycji we współczesnym świecie. 07:45 PODRÓŻE Z HISTORIĄ - ŚLADEM WIKINGÓW Cykl reportaży, 26 min, Polska, 2014 Reżyseria: Radosław Kotarski Scenariusz: Radosław Kotarski Zdjęcia: Michał Wilczek Czy w dzisiejszej Skandynawii znajdują się ślady, które zostawili po sobie wikingowie? Aby to sprawdzić, Radosław Kotarski rusza na wyprawę po szwedzkiej Skanii, która w przeszłości była sercem wikińskiego świata. Podczas tej podróży natrafia między innymi na tajemniczy kompleks równo ustawionych kamieni o niewiadomym pochodzeniu, wioskę wikingów i las trolli. Ponadto odkrywa, że wpływy wikingów są nadal świetnie widoczne, nawet we współczesnym świecie. 08:25 OD UCHA DO UCHA - KINO Film animowany, 3 min, Polska, 2020 Reżyseria: Oktawian Jurczykowski Scenariusz: Oktawian Jurczykowski Krótki film animowany. Bohater przychodzi do kina na seans i próbuje zająć wolne miejsce. 08:30 OD UCHA DO UCHA - KATAR Film animowany, 5 min, Polska, 1984 Reżyseria: Hieronim Neumann Scenariusz: Hieronim Neumann Zdjęcia: Zbigniew Kotecki Muzyka: Janusz Hajdun Wykonawcy: Stanisław Sojka Film animowany. Filmowa wersja wiersza Jana Brzechwy pod tym samym tytułem. 08:35 OD UCHA DO UCHA - PAWEŁ I GAWEŁ Film animowany, 13 min, Polska, 2015 Reżyseria: Andrzej Gosieniecki Scenariusz: Dorota Bielecka - Gosieniecka, Andrzej Gosieniecki Zdjęcia: Andrzej Gosieniecki Muzyka: Krzesimir Dębski Aktorzy: Wiktor Zborowski Żartobliwa opowieść inspirowana klasyczną bajką Aleksandra Fredry o tym, że prawdą jest stare przysłowie, jak ty, komu, tak on tobie dawno, dawno temu, a może nie tak dawno, za górami, za lasami, a może gdzieś niedaleko, żyli sobie w jednym domu Paweł na górze, a Gaweł na dole. Byli to dwaj sąsiedzi o skrajnych temperamentach, Paweł spokojny, nie wadził nikomu, Gaweł najdziksze wymyślał swawole. Gdy Gaweł skacze, krzyczy, strzela w swoim mieszkaniu, u Pawła na górze osypują się ściany i drżą szyby. Wielokrotnie Paweł prosi sąsiada, aby zachowywał się spokojnie, wtedy Gaweł odpowiada, że w swoim domu może robić co chce. Zrozpaczony Paweł wraca na górę i znosi pokornie wybryki sąsiada. Aż pewnego razu, gdy Gaweł smacznie jeszcze śpi, z sufitu leje się woda. Biegnie na górę i widzi przez dziurkę od klucza, że Paweł w pokoju pełnym po brzegi wody, siedzi na komodzie z wędką w ręku. Na wyrzuty sąsiada z dołu odpowiada, że w swoim domu może robić co chce 08:50 OD UCHA DO UCHA - BUJAĆ W OBŁOKACH (FLOATING IN MY MIND) Film animowany, 3 min, Francja, 2013 Reżyseria: Helene Leroux Krótki film animowany. Piękna metaforyczna opowieść o życiu i... balonikach. 09:05 AMERYKAŃSKIE ŚNIADANIE - RAWHIDE S.II - SEZON 2 ODC. 9 (31) - INCYDENT Z CICHYM ZABÓJCĄ (RAWHIDE - INCIDENT OF THE STALKING DEATH) Western, 49 min, USA, 1959 Reżyseria: Harmond Jones, Jack Arnold Scenariusz: John Dunkel, Charles Marquis Warrne, Louis Vittes Aktorzy: Clint Eastwood, Robert Cabal, Steve Raines, Paul Brinegar, Eric Fleming Ogromna puma zabija krowę ze stada. Kowboje ruszają z obławą na drapieżnika. Gil Favor oddaje celny strzał, jednak ranne zwierzę ucieka. Po dwóch dniach w obozie zjawia się wdowa z pobliskiej farmy. Ranna puma zabiła jej małego synka, a bezradna matka ma jeszcze dwoje dzieci. Szef poganiaczy postanawia wytropić cichego zabójcę. Jedzie z nim kucharz Wishbone, który za młodu był górskim zwiadowcą, oraz zakochany we wdowie ranczer, zazdrosny o jej względy. 10:10 KONCERT, JAKIEGO NIE BĘDZIE... 44 min, Polska, 2007 Autor: Renata Bielecka Wykonawcy: Lucjan Kydryński, Anna Jantar, Krzysztof Klenczon, Anna German, Andrzej Zaucha, Czesław Niemen, Jacek Kaczmarski, Danuta Rinn, Marek Grechuta, Jacek Lech, Jacek Skubikowski, Tadeusz Nalepa W programie przypomnimy artystów, którzy odeszli. Ich piosenki, w wykonaniach sprzed lat, zaprezentujemy w formie koncertu prowadzonego przez Artura Orzecha. O każdym z nich usłyszymy informacje, które tradycyjnie byłyby podane gdyby taki koncert mógł się odbyć. Miejsce nagrania - puste studio koncertowe, w którym jest tylko prowadzący i stojące na estradzie atrapy mikrofonów. W zapowiedzi końcowej podkreślimy, że koncert odbył się w studiu im. A. Osieckiej. Napisy końcowe na muzyce instrumentalnej - końcówce piosenki T. Nalepy "Modlitwa". 12:35 DOKUMENT.PL - DOM LITERATÓW, CZYLI KARTOTEKA ZEBRANA Film dokumentalny, 60 min, Polska, 2019 Reżyseria: Marek Gajczak Scenariusz: Jan Polewka Prowadzący: Jerzy Kisielewski, Jan Polewka Scenariusz opowiada o legendarnym domu pisarzy przy ulicy Krupniczej w Krakowie, oficjalnie nazywanym Domem Literatów, a żartobliwie - domem czterdziestu wieszczów. Jego dzieje od roku 1945 obejmują ponad pół wieku. Jak pokazuje kompletny spis kolejnych pisarzy na Krupniczej, w istocie było ich nie 40 a 101. O historycznym znaczeniu tego domu mówią nazwiska jego najsłynniejszych mieszkańców: Jerzy Andrzejewski, Stanisław Dygat, Konstanty I. Gałczyński, Stefan Kisielewski, Sławomir Mrożek, Tadeusz Nowak, Tadeusz Różewicz, Maciej Słomczyński, Jerzy Szaniawski, Wisława Szymborska. Scenariusz składa się z 10 tematów - spotkań, rozmów i dyskusji wzbogaconych fragmentami i cytatami z utworów, powstałych na Krupniczej, takich jak: "Kartoteka" Różewicza, "Policja" Mrożka, "Niemcy" Kruczkowskiego i wybranych fragmentów wierszy znanych poetów. Temat 1. to "Zaraz po wojnie" (a jest to pierwszy tytuł powieści Andrzejewskiego "Popiół i diament" tamże napisanej). Trauma wojenna i nowa rzeczywistość, a zarazem radość z odzyskanego podwórka, służą tu jako punkt wyjścia i powód dla współczesnego spojrzenia na tamten czas i dom, który mógł być tak podzielony jak dzisiejsza Polska, ale jednak nie był. Temat 2. "Pióro instrukcja obsługi" to obraz najgorszego dla kultury polskiej czasu dyktatury stalinowskiej i socrealizmu, który w środowisku literackim pozostawił ślady i utwory wypominane wielu pisarzom do dziś. Tylko nieliczni niepokorni, tacy jak Stefan Kisielewski czy Jerzy Zawieyski (późniejsi posłowie katoliccy), trwali na Krupniczej w formie niezłomnej, ale z zakazem druku. O ich kłopotach z władzą i kolegami opowiada rozdział "W stołówce nocą". Jest w nim pewna powszechnie znana legenda o nocnych sporach Stefana Kisielewskiego z jego politycznym, lewicowym adwersarzem Adamem Polewką. Dialog i spór podobny do dzisiejszych sporów politycznych powszechnych, ale na o wiele wyższym poziomie i nie przynoszący nienawiści. Pierwszą część "Domu pod piórem" wieńczy rozliczeniowy i burzliwy Październik 56 r. prowadzący do zmian, które wkrótce przynoszą na Krupniczą zachodni wiatr. Pisarze otrzymują wówczas pierwszą szansę wyjazdu na tzw. Zachód, szczególnie do Paryża, i przy okazji do odwiedzenia redakcji emigracyjnej "Kultury" paryskiej. Tymczasem na Krupniczą wkracza nowoczesna sztuka widoczna także w śmiałej przebudowie lokalu tzw. stołówki, teraz zamienionej na literacki Klub. I to tam właśnie wkrótce pojawią się pisarze światowej sławy, w tym nobliści: Boll, Neruda, Sartre i Steinbeck. W tym też czasie, na początku lat 60. przez półtora roku występuje chwilowo bezdomny kabaret Piwnicy pod Baranami z debiutującą Ewą Demarczyk. W tym pogodnym rozdziale Ludwik Flaszen, późniejszy współtwórca Teatru Laboratorium, wspomina ową przemianę i gwałtowne twórcze otwarcie na świat i nowe kierunki. Ten szczęsny czas trwa około 10 lat. Marzec roku 1968 przynosi przykre wydarzenia znów dzielące w postawach szeregi twórców. Od strony władz pojawia się hasło "literaci do pióra", które nie jest już instrukcją dla piór, ale żądaniem, aby pisarze zajmowali się wyłącznie pisaniem, a nie polityką. Niedługo potem na Krupniczej rozpoczyna się kolejna zmiana pokoleniowa i wraz z nią nastroje kontrkultury. W tym czasie Dom Wieszczów zamienia się w dom młodych poetów podniebnych, bo też przeważnie mieszkających na poddaszach. Są i tacy, którzy odlatują na inne kontynenty. Całość wieńczy spotkanie byłych mieszkańców i ich potomków niegdyś urodzonych pod pióropuszem. Dwóch z nich - dziennikarz radiowy Jerzy Kisielewski i autor scenariusza Jan Polewka - prowadzą dialogi o trudnej, odległej przeszłości i o bliskiej, niełatwej teraźniejszości. 14:15 RETRO KINO - CUDOWNI MĘŻCZYŹNI Z KORBKĄ (BAJECNI MUZI S KLIKOU) Film obyczajowy, 84 min, Czechosłowacja, 1979 Reżyseria: Jiri Menzel Aktorzy: Rudolf II Hrusinsky, Vladimir Mensik, Jiri Menzel, Vlasta Fabianova, Blazena Holisova Film historyczny, komediowy, Pasparte, wędrowny magik i wielbiciel kina, przyjeżdża do Pragi. Tam postanawia nakręcić film. Dowspółpracy namawia młodego inżyniera, również zafascynowanego kinem. Ten jednak stawia warunek, by w produkcji wzięła udział pewna słynna aktorka teatralna. Współpraca z artystką kończy się jednak niepowodzeniem. Po pewnym czasie Pasparte zakłada kino. Na jednym z seansów zjawia się ta sama artystka, która po obejrzeniu filmu zmienia zdanie i zgadza się na swój udział w filmie. 15:50 DYREKTORZY - ODC. 4/6 - WIECZNY ZASTĘPCA Serial TVP, 79 min, Polska, 1975 Reżyseria: Zbigniew Chmielewski Scenariusz: Aleksander Minkowski, Andrzej Szypulski Aktorzy: Jan Nowicki, Grażyna Barszczewska, Tadeusz Borowski, Bogdan Baer, Janusz Bylczyński, Anna Ciepielewska, Zygmunt Malawski, Andrzej Fedorowicz Kolejny dyrektor, Grabowski, prezentuje pogląd, że dobro fabryki jest ważniejsze niż przestrzeganie przepisów i zarządzeń. To stanowisko doprowadza do konfliktów z przedstawicielem młodszej generacji - inżynierem Szymankiem. Ciężko chory dyrektor opuszcza Fabel, a jego zastępcą zostaje Piotr Gajda, syn starego ślusarza i byłego dyrektora. 17:25 HALA ODLOTÓW - /20/ Talk-show, 45 min, Polska, 2024 Hala Odlotów jest widowiskiem artystyczno - publicystycznym, w ramach którego znani artyści komentują aktualne wydarzenia, prezentując przy tym swoje najnowsze dokonania. 18:25 PORTRETY - MAU. GURU DESIGNU (MAU) Film dokumentalny, 78 min, USA, 2021 Reżyseria: Benji Bergmann, Jono Bergmann Zdjęcia: Stefan Wuernitzer Pierwszy filmowy portret wizjonera designu Bruce’a Maua, kanadyjskiego projektanta, grafika, innowatora i pedagoga. Film jest przewodnikiem po jego błyskotliwej biografii i karierze, której przyświecała idea optymistycznego podejścia do projektowania lepszego świata, ciągłych zmian, poszerzania granic designu, a także ekologicznego myślenia, edukacji i filozofii konceptualnej. Zamiłowanie do rozwiązywania palących problemów Mau zamienił w metodologię transformacji całego systemu. 20:00 PANORAMA KINA POLSKIEGO - WIELKI SZU Film sensacyjny, 95 min, Polska, 1982 Reżyseria: Sylwester Chęciński Scenariusz: Jan Purzycki Zdjęcia: Jerzy Stawicki Muzyka: Andrzej Korzyński Aktorzy: Jan Nowicki, Andrzej Pieczyński, Karol Strasburger, Dorota Pomykała, Leon Niemczyk, Grażyna Szapołowska, Teresa Sawicka, Jan Frycz, Grażyna Trela, Jerzy Bończak "Wielki Szu" był jednym z największych kinowych przebojów w Polsce w 1983 r. - obejrzało go wówczas ponad 2 miliony widzów, a recenzenci rozpływali się w zachwytach, chociaż to tylko dobrze zrobione kino popularne. "Tylko" albo raczej "aż": takiemu kinu dochowują wierności widzowie, marzą o nim aktorzy, a kolejnym pokoleniom reżyserów śnią się takie udane pod każdym względem obrazy. Tajemnica sukcesu tkwi w umiejętnościach reżysera (doświadczony, pamiętny jako twórca Kargulowo-Pawlakowej trylogii Sylwester Chęciński), scenarzysty (znakomity debiut Jana Purzyckiego), w doborze aktorów (szczególnie Jana Nowickiego jako tytułowego mistrza karcianej szulerki oraz Andrzeja Pieczyńskiego jako jego ucznia), a wreszcie w zręcznej grze uczuciami widza, który niemal bezwiednie poddaje się ekranowej fikcji. Tłem wydarzeń w filmie Chęcińskiego jest "gierkowska" Polska lat 70.: Polska marzeń o mniej szarym życiu i blichtru ówczesnych nowobogackich "elit". Na tym tle twórcy kreślą portret nieco staromodnego samotnika i outsidera, "triumfatora z piętnem przegranej w oczach", który - wybrawszy w młodości specyficzną i niezgodną z prawem drogę postanowił szukać sensu istnienia w doskonaleniu swych umiejętności. Jednak jeszcze ważniejszy jest w "Wielkim Szu" swoisty pojedynek między mistrzem i uczniem, wielkim kanciarzem zmęczonym życiem, wyposażonym w życiową mądrość, doświadczenie i dystans a młodzikiem zafascynowanym jego osobowością, głodnym sukcesu i pieniędzy, trawionym gorączką rodzącego się nałogu. Starzejący się, ale wciąż znany w środowisku karciany szuler, zwany Wielkim Szu, po pięciu latach pobytu w więzieniu wraca do domu, jednak młoda i piękna żona nie wierzy, by mógł się zmienić. Proponuje mu rozwód i podział pokaźnego majątku. W poszukiwaniu spokojnej przystani Szu dociera do miasteczka Lutyń, gdzie chce wziąć udział w licytacji domu. Młody taksówkarz, Jurek, zawozi go do mistrza ceremonii, miejscowego potentata Mikuna, który sam zamierza nabyć licytowaną posiadłość. Przy okazji gość rozgrywa z nim partię bilarda i przegrywa parę tysięcy złotych. Zadowolony Mikun proponuje mu rewanż w pokera. Traci pół miliona złotych. Po wyjściu mężczyzny dzwoni do znajomego szulera z Warszawy, Denela, prosząc, by odegrał się w jego imieniu. Poker stanowi też życiową pasję Jurka, który długo prosi Szu, by zechciał zdradzić mu swoje sekrety. Stary mistrz próbuje wyperswadować chłopakowi jego zainteresowania, ale w końcu ulega namowom i udziela Jurkowi pierwszych lekcji. Wezwany przez Mikuna Denel odmawia gry z Wielkim Szu, nie czując się na siłach, by zmierzyć się z takim przeciwnikiem. Wściekły Mikun zmusza szulera do zwrotu wygranej gotówki. Po odjeździe gościa przekonuje się, że zamiast banknotów dostał kawałki pociętego papieru, ale pogoń nie przynosi rezultatu. Szu przybywa w towarzystwie Jurka do Wrocławia. Taksówkarz błaga o przekazanie mu sekretu, który uczyni go mistrzem. Dzięki otrzymanym wskazówkom ogrywa doszczętnie dwóch miejscowych oszustów. Tymczasem odpoczywający na basenie Szu zostaje zaatakowany przez niejakiego Lipo, który ma do niego zadawnione urazy. 21:50 SCENA MUZYCZNA - IZA POŁOŃSKA - SING! OSIECKA Koncert, 49 min, Polska, 2022 Reżyseria: Małgorzata Kosturkiewicz Wykonawcy: Leszek Kołodziejski, Michał Kobojek, Michał Grott, Mateusz Krawczyk, Iza Połońska SING! OSIECKA jest wynikiem pracy nad wersją studyjną materiału, który jest wykonywany głównie w wersji symfonicznej z orkiestrami filharmonicznymi w całej Polsce. Aranżacji utworów dokonał Leszek Kołodziejski. Muzycy, którzy towarzyszą artystce są wybitnymi, polskimi instrumentalistami i muzykami sesyjnymi. 22:55 ROCKY Dramat, 114 min, USA, 1976 Reżyseria: John Avildsen Scenariusz: Sylvester Stallone Aktorzy: Sylvester Stallone, Talia Shire, Burt Young Jeden z najgłośniejszych filmów lat 70. , obsypany licznymi nagrodami. Dzieło Johna G. Avildsena cieszyło się w świecie dużym powodzeniem. "Rocky'ego" owacyjnie przyjęła również polska publiczność Konfrontacji '78. Autorem scenariusza jest amerykański aktor Sylvester Stallone, który jednocześnie zagrał tytułową postać. Swoją opowieść o błyskotliwej karierze boksera, który zaczynał od walk w podrzędnych klubach, Stallone napisał ponoć w ciągu kilku dni. Potem bardzo długo wydeptywał ścieżki w Hollywood, zanim udało mu się nakłonić producentów do kupienia jego pomysłu i obsadzenia go w głównej roli. Ku zaskoczeniu wszystkich i chyba nawet samego autora, "Rocky" stał się przebojem kinowym. Został uhonorowany siedmioma nominacjami do Oscara: za kreacje Sylvestra Stallone, Talii Shire, Burta Younga, Burgessa Mereditha, za najlepszy scenariusz, piosenkę i dźwięk. Złote statuetki Akademia Filmowa przyznała za najlepszy film roku, reżyserię i montaż. To właśnie "Rocky", który doczekał się później kolejnych części, przyniósł Sylvestrowi Stallone międzynarodowy rozgłos. Mało znany wówczas amerykański aktor, z pochodzenia Włoch, stał się nagle sławny i bogaty. Absolwent renomowanego college'u w Szwajcarii i uniwersytetu w Miami wystąpił w ponad trzydziestu filmach. Zwrócił uwagę krytyków i zyskał wielu sympatyków także za znakomite kreacje w "Rambo" i "Kobrze", gdzie wcielił się w tytułowe postaci. W "Rockym" w niewielkiej roli wystąpił także brat Stallone'a, Frank. Trzydziestoletni Rocky Balboa, potomek włoskich emigrantów, pochodzi z dołów społecznych i nie miał do tej pory okazji się wybić. Jest podrzędnym bokserem w klubie w Filadelfii, a za każdą wygraną walkę dostaje zaledwie 40 dolarów. Wkrótce jednak zostaje wyrzucony z klubu. Aby zarobić na życie, przyjmuje pracę u znanego gangstera Gazzo, dla którego ściąga długi od wierzycieli. Rocky przyjaźni się z rzeźnikiem Paulie, mieszkającym w tej samej co on filadelfijskiej dzielnicy slumsów. Utrzymuje również zażyłą znajomość z jego siostrą Adrian (Talia Shire). Często przesiaduje w sklepie zoologicznym, w którym dziewczyna pracuje, i opowiada jej o swoich żółwiach. Rocky próbuje umówić się na randkę z nieśmiałą Adrian, ale ona stale odmawia. Z pomocą przychodzi mu przyjaciel, który bardzo nie chce, by jego stroniąca od mężczyzn siostra została starą panną. Wreszcie dziewczyna ulega namowom, spędzają razem wieczór, potem noc. W Filadelfii ma się odbyć walka o zawodowe mistrzostwo świata w boksie, w wadze ciężkiej. Tymczasem przeciwnik ciemnoskórego mistrza Apollo Creeda jest kontuzjowany. Trawją gorączkowe poszukiwania innego zawodnika. Creed uważa, że w tej sytuacji powinien zmierzyć się z jakimś miejscowym bokserem, dla którego ta walka będzie świetnym treningiem. Nieoczekiwanie przed Rockym Balboa otwiera się wielka szansa. Mało znany bokser z Filadelfii noszący atrakcyjny przydomek Włoski Ogier staje się popularny. Udziela wywiadów, jest na ustach niemal wszystkich. Trener Mickey (Burgess Meredith) pomaga Rocky'emu przygotować się do występu. Zainteresowanie walką jest coraz większe, telewizja przygotowuje reportaż z treningów Włoskiego Ogiera, który ćwiczy w rzeźni. Wreszcie dochodzi do decydującego spotkania z mistrzem świata Apollo Creedem. Stawką jest niebagatelna suma - 150 tysięcy dolarów. (ROCKY) 01:05 KAŻDE DOTKNIĘCIE ZOSTAWIA ŚLAD. ALINA SZAPOCZNIKOW Film dokumentalny, 47 min, Polska, 2009 Reżyseria: Anna Zakrzewska, Joanna Turowicz Scenariusz: Anna Zakrzewska, Joanna Turowicz Wykonawcy: Andrzej Wajda, Wojciech Fangor, Annette Messager, Olivier O. Olivier, Claudine Martin W filmowym portrecie Aliny Szapocznikow autorki starają się zajrzeć pod powierzchnię legendy, pod tę zmitologizowaną warstwę narracji o pięknej artystce, by przybliżyć jej osobę, jej stosunek do życia, także tego codziennego, do ludzi, do Historii, i oczywiście do sztuki. Dotarły do bliskich artystce osób, polskich i francuskich wybitnych artystów i twórców kultury, uczestników artystycznego życia, m. in.: Andrzeja Wajdy, Annette Messager, Olivier O. Oliviera, Claudine Martin, Francoise Collin, Michelle Zahorskiej, Wojciech Fangora, Krzysztofa Teodora Toeplitza. Przyjaciele nie tylko wspominają artystkę, ale także w bardzo osobisty i emocjonalny sposób interpretują jej twórczość, noszącą cechy autobiograficzne. Dzięki ich wypowiedziom powstaje intymny portret Aliny Szapocznikow, przybliżający postać artystki, jej stosunku do życia, do tragicznej przeszłości naznaczonej Holocaustem, i do niezwykłej pasji tworzenia, zawsze i za wszelką cenę. 02:10 KINO NOCNE - UKRYTE PRAGNIENIA (STEALING BEAUTY) Dramat, 113 min, Wielka Brytania/Włochy/Francja, 1996 Reżyseria: Bernardo Bertolucci Aktorzy: Liv Tyler, Jeremy Irons, Sinead Cusack Urodzony w 1940 roku w Parmie Bernardo Bertolucci, jeden z najwybitniejszych światowych reżyserów filmowych, jest synem znanego włoskiego poety Attilio Bertolucciego. Jako reżyser zdobył uznanie w 1971 roku, 10 lat po debiutanckim filmie "Sekutnica", przenosząc na ekran głośną powieść Alberto Moravii "Konformista". Każdy jego kolejny film budził zainteresowanie i wywoływał liczne kontrowersje. Jest twórcą skandalizującego "Ostatniego tanga w Paryżu", epickiego przedsięwzięcia "Wiek XX", a także słynnej trylogii orientalnej: obsypany Oscarami "Ostatni cesarz", "Pod osłoną nieba", "Mały Budda". Na początku lat 80. Bertolucci wyjechał z Włoch, a gdy powrócił po kilkunastu latach emigracji do kraju, nakręcił jedno ze swoich najbardziej kameralnych dzieł - "Ukryte pragnienia", urzekające klimatem i lekkością, wysmakowanymi plastycznie zdjęciami. Przepiękny poetycki film, opowiadający o miłości i przyjaźni, młodości i nieuchronnym przemijaniu. To wyjątkowy obraz pełen zadumy nad sensem życia, ludzkimi słabościami, marzeniami i pragnieniami, ukazujący prawdziwą sztukę i szarą codzienność. Bohaterką jest bardzo młoda dziewczyna, która podczas wakacyjnego pobytu w malowniczej Toskanii zmienia się w dojrzałą kobietę. W tej niezapomnianej roli, obok całej plejady znanych gwiazd, wystąpiła początkująca aktorka Liv Tyler, córka słynnego muzyka rockowego, Stevena Tylera, lidera amerykańskiej grupy Aerosmith. 19-letnia Amerykanka, Lucy Harmon, przyjeżdża na letnie wakacje do słonecznej Toskanii. Pragnie spotkać swego dawnego znajomego Włocha, Nicolo (Roberto Zibetti), sympatię z lat dziecięcych, z którym onegdaj wymieniła kilka pierwszych ukradkowych pocałunków, a potem parę miłosnych listów. Za ocean przywiodły ją również dzienniki jej zmarłej niedawno tragicznie matki - poetki, która popełniła samobójstwo. Dziewczyna zamierza rozwikłać rodzinną tajemnicę z przeszłości i jednocześnie odnaleźć swego biologicznego ojca. Lucy zatrzymuje się u znajomych matki, angielskiego małżeństwa - rzeźbiarza Iana Graysona (Donal McCann) i jego żony Diany (Sinead Cusack), mieszkających w malowniczo położonej posiadłości wśród soczystej zieleni i łagodnych wzgórz okolic Sieny. Nagłe pojawienie się niedoświadczonej i ślicznej dziewczyny całkowicie burzy harmonijną egzystencję gospodarzy i goszczących u nich przyjaciół. 19-latka wprowadza w spokojne życie świeży powiew, ale i potworny chaos. Wśród gości jest umierający na leukemię pisarz Alex Parrish (Jeremy Irons), który spędza tu swoje ostatnie dni, i w którym Lucy odnajduje oddanego powiernika i mentora. Jest również stary, ekscentryczny handlarz antykami, Guillaume (Jean Marais). Wkrótce pojawia się wraz z Niccolo i jego bratem Osvaldo przybyły z Turcji mąż córki gospodarzy. Lucy nawiązuje bliższą znajomość z Michele, którego kiedyś zupełnie nie dostrzegała. Pobyt Lucy odmieni wszystkich mieszkańców posiadłości, odmieni również samą dziewczynę, która w końcu rozwikła rodzinną zagadkę, a także przeżyje pierwsze, prawdziwe miłosne uniesienie, choć nie z tym, o którym marzyła.