TVP Kobieta Wtorek, 12.11.2024 Zmiany z dnia 23.10.2024 w stosunku do raportu z dnia 22.10.2024 (usunięto pozycję programową) 10:00 WYDZIAŁ KRYMINALNY KITZBÜHEL - ODC. 12 KLĄTWA DYWANU (dodano pozycję programową) 02:40 LEPIEJ BYĆ PIĘKNĄ I BOGATĄ Komedia obyczajowa, 94 min, Polska/Niemcy/Ukraina/Francja 1993 Reżyseria: Filip Bajon Scenariusz: Filip Bajon Zdjęcia: Krzysztof Ptak Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Adrianna Biedrzyńska, Marek Kondrat, Daniel Olbrychski, Ryszard Pietruski, Aleksander Bielawski, Anna Prucnal, Dorota Pomykała, Maria Chwalibóg, Cezary Pazura, Eugeniusz Priwieziencew, Bronisław Pawlik, Barbara Brylska Kiedy na przełomie lat 80. i 90. zmieniła się całkowicie polska rzeczywistość, musiał zmienić się i polski film. Język politycznych aluzji, martyrologia i tematyka rozrachunkowa nie pasowały do nowych realiów. Wielu uznanych reżyserów musiało na nowo szukać porozumienia z widzem, nie zawsze z sukcesem. W wypadku Filipa Bajona dopiero "Lepiej być piękną i bogatą" jest utworem, w którym w pełni odbija się duch nowych, kapitalistyczno-demokratycznych czasów. Poprzednia, zrealizowana po 1989 roku komedia pt. "Sauna", tematycznie wyraźnie nawiązywała do epoki PRL-u, dość nieśmiało dotykając problemów teraźniejszości. Za inspirację dla "Lepiej być piękną i bogatą" posłużyła autentyczna opowieść biznesmenki, którą autor "Wahadełka" spotkał podczas rejsu na Bornholm. Już przy pisaniu scenariusza nie było wątpliwości, kto zagra najważniejszą postać. "Rolę Doroty pisałem od początku dla Biedrzyńskiej" - powie w jednym z późniejszych wywiadów reżyser. Intuicja nie myliła doświadczonego twórcy. Adrianna Biedrzyńska zebrała doskonałe recenzje, pozostawiając w cieniu takie aktorskie asy jak Daniel Olbrychski czy Marek Kondrat. "Lepiej być piękną i bogatą" jest filmem nieodparcie zabawnym, ale i niepozbawionym poważniejszej refleksji. Dowcip sytuacyjny i słowny częściej wywołuje tu uśmiech niż salwy beztroskiego śmiechu. Romansowo-biznesowe perypetie bohaterki zawierają bowiem wiele dość gorzkiej prawdy o sposobach robienia pieniędzy we współczesnej Polsce. Bajonowi udało się zgrabnie połączyć współczesną wersję bajki o Kopciuszku z satyrą na wynaturzenia rodzimego kapitalizmu. W łódzkiej przędzalni trwa strajk. Wśród protestujących wyróżnia się niejaka Dorota Waltz, wnuczka założyciela i właściciela fabryki. Wkrótce przyjeżdża z Francji mecenas, który na mocy testamentu czyni Dorotę wyłączną właścicielką przedsiębiorstwa i przylegających doń gruntów. Niepozorna tkaczka w ciągu jednego dnia przebywa drogę "z nędzy do pieniędzy". A że tupetu i sprytu jej nie brak, szybko odnajduje się w roli kobiety interesu. Postanawia za wszelką cenę uratować zakład przed bankructwem. Pomaga jej w tym mecenas, lecz niezupełnie bezinteresownie. Pragnie bowiem przejąć majątek dziewczyny i połączyć go z firmą odzieżową swej żony we Francji. Jednak rezolutną Dorotę nie tak łatwo przechytrzyć.