TVP Kultura Czwartek, 21.11.2024 06:45 TAMTE LATA, TAMTE DNI - KRZYSZTOF ZANUSSI Magazyn, 25 min, Polska, 2020 Reżyseria: JOANNA MAKOWSKA Prowadzący: MARTA PERCHUĆ-BURZYŃSKA Marta Perchuć - Burzyńska rozmawia z wybitnymi artystami o dzieciństwie, domu rodzinnym i najważniejszych doświadczeniach, które w istotny sposób wpłynęły na ich życie i drogę twórczą. Rozmowy realizowane są w miejscach, które dla bohaterów programu mają największe znaczenie sentymentalne. Miejscem spotkania z Krzysztofem Zanussim jest jego dom w podwarszawskich Laskach. Reżyser pokazuje też wiele pamiątek rodzinnych - fotografii oraz zapisów filmowych. 07:20 PODRÓŻE Z HISTORIĄ S.IV - ODC. 38 ŁÓDŹ FILMOWA Cykl dokumentalny, 27 min, Polska, 2017 Reżyseria: Radosław Kotarski Scenariusz: Radosław Kotarski Nie byłoby polskiego kina bez miasta, które określa się mianem Hollyłódź. Dlatego Radosław Kotarski przybywa do Łodzi, aby poznać tajniki historycznych produkcji filmowych. Przygląda się temu, jak tworzono filmy fabularne, gdzie wyświetlano pierwsze ruchome obrazy i tworzy własną animację w legendarnym studiu Se - Ma - For. Będzie to podróż pełna dawnych, filmowych wspomnień. 08:40 KTÓRĘDY PO SZTUKĘ - MARCELLO BACCIARELLI Magazyn, 5 min, Polska, 2024 Reżyseria: Tomasz Filiks, Anna Zakrzewska Scenariusz: Tomasz Filiks, Anna Zakrzewska Twórcy programu, Anna Zakrzewska i Tomasz Filiks odwiedzają kolejne muzea w Polsce przybliżając ich najcenniejsze zbiory. Każdy odcinek poświęcony pojedynczej pracy zachęca do odwiedzania konkretnych instytucji. W kolejnej, premierowej odsłonie cyklu prezentowane będą dzieła z kolekcji Muzeum Narodowego w Lublinie. 09:05 MODRZEJEWSKA - PLAN BITWY ODC. 7/7 Serial TVP, 79 min, Polska, 1990 Autor: Anna Bojarska Reżyseria: Jan Łomnicki Zdjęcia: Edward Kłosiński Muzyka: Piotr Hertel Aktorzy: KRYSTYNA JANDA, BARBARA HOROWIANKA, MAREK BARGIEŁOWSKI, JAN ENGLERT, HANNA SKARŻANKA, DANUTA WODYŃSKA Doktor Chałubiński walczy o życie chorej na tyfus Heleny. Modrzejewska wraca do zdrowia, a jej powrót na scenę jest jednym wielkim triumfem. Udaje jej się doprowadzić do wystawienia Słowackiego na stołecznej scenie, jednak ówczesna publiczność woli melodramat, wodewil, cyrk. Helena jest zniechęcona. Intensywnie uczy się angielskiego, rozważa możliwość opuszczenia kraju. Kolejne niepowodzenia ostatecznie skłaniają ją do wyjazdu. Wielka gwiazda daje pożegnalny występ w Warszawie. 10:40 CZARNY PIOTRUŚ (CERNY PETR) Komedia, 85 min, Czechosłowacja, 1963 Reżyseria: Milos Forman Scenariusz: Milos Forman, Jaroslav Papousek Aktorzy: Vladimir Pucholt, Ladislav Jakim, Pavla Martinkowa, Jan Vostrcil, Bożena Matuskova, Pavel Sedlacek Piotr pracuje w sklepie samoobsługowym - pracę tę załatwił mu ojciec, który chce, żeby syn zaczął zarabiać na swoje utrzymanie, poznał świat i ludzi. Kierownik SAM - u powierza mu pierwsze zadanie - ma śledzić złodziei sklepowych. Piotr zachowuje się nieporadnie: chodzi po sklepie, wpatruje się znacząco w twarze klientów. Kamera obserwuje każdy jego krok, każdy gest, nawet drgnienie powiek. Z tych luźnych obserwacji wyłania się portret bohatera. Jest to chłopak nieśmiały, niezdecydowany, nie bardzo jeszcze wie, kim chciałby być w życiu. Praca zupełnie go nie interesuje, woli zabawy i spacery nad wodą z młodą przyjaciółką, Pavlą. 12:20 REŻYSERZY S.VII - NORA EPHRON 7/10 SEZON 7 (NORA EPHRON 7/10 SEZON 7) Cykl dokumentalny, 50 min, Wielka Brytania, 2018 Reżyseria: Lyndy Saville Cykl dokumentalny poświęcony najważniejszym reżyserom kina. W tym odcinku przyglądamy się twórczości Nory Ephron, reżyserki m.in. filmów: "Julie i Julia", "Masz wiadomość" czy "Bezsenność w Seattle". 13:15 POCZET ŚWIRÓW POLSKICH - TOMASZ SIKORA - SERIA I, ODC. 7/13 Program publicystyczny, 25 min, Polska, 2024 Scenariusz: Jan Wołek Prowadzący: Jan Wołek Z całą pewnością jeden z najwybitniejszych polskich fotografików. Traktujący przedmiot swoich twórczych penetracji w sposób inny niż wszyscy fotograficy. Widzi więcej. W sposób wyjątkowy postrzega ludzi, pejzaż i sytuacje. Wikła i angażuje świat, który Go otacza w swoje osobliwe scenariusze. Nie tyle śledzi, co "zatrudnia". Potrafi zatrzymać w kadrze wszystko i za pomocą niemal wszystkiego, co ma pod ręką. Długie lata spędził w Australii, gdzie był jednym z najbardziej wziętych ludzi swojego fachu. Jeździł po całym świecie realizując najdziwniejsze zamówienia. Mieszka w Warszawie i Męćmierzu pod Kazimierzem, gdzie ma dom. Ekscentryk kochający ludzi i świat. Chętnie uczy, organizuje wystawy i przeróżne akcje, wydaje niezwykłe albumy. Słowem - inny. 13:50 SOWIA ODYSEJA (SHOOOM'S ODYSSEY / L’ODYSSE DE CHOUM) Film animowany, 24 min, Francja, 2019 Reżyseria: Julien Bisaro Scenariusz: Julien Bisaro, Claire Paoletti Wykonawcy: Prune Bozo, Thierry Desroses, Oscar Pauleau Urocza sówka Shooom wykluwa się podczas sztormu, ale w gnieździe nie ma mamy. Obok niej leży jajko, z którego lada chwila wykluje się kolejny ptaszek. Porywisty wiatr sprawia, że maluch i jajko tracą gniazdo, ruszają więc na poszukiwania rodziny zastępczej. Jak poradzą sobie podczas trudnej wędrówki? Czy znajdą nowy dom? Pięknie zrealizowana, wzruszająca historia o wielkiej sile miłości, potrzebie znalezienia swojego miejsca na świecie i szacunku do przyrody. 14:30 DŹWIĘKI MIĘDZY KORONAMI (SOUNDS BETWEEN THE CROWNS / ZVUKY SPOZA LUKY) Film animowany, 15 min, Czechy, 2020 Reżyseria: Filip Diviak Krótki film animowany. Wędrowny grajek zostaje wyrzucony z miasta przez królową zniesmaczoną jego oszpeconą twarzą. Muzyk znajduje schronienie w lesie... 14:55 BAZA LUDZI UMARŁYCH Dramat, 105 min, Polska, 1959 Reżyseria: Czesław Petelski Scenariusz: Marek Hłasko Zdjęcia: Kurt Weber Muzyka: Adam Walaciński Aktorzy: Zygmunt Kęstowicz, Emil Karewicz, Teresa Iżewska, Leon Niemczyk, Aleksander Fogiel, Tadeusz Łomnicki, Roman Kłosowski, Adam Kwiatkowski, Juliusz Grabowski, Roman Hubczenko, Tadeusz Kosudarski, Włodzimierz Kwaskowski, Józef Łodyński, Mieczysław Łoza, Stanisław Milski Adaptacja noweli Marka Hłaski "Następny do raju" (inny tytuł: "Głupcy wierzą w poranek"). Nazwisko pisarza nie znalazło się jednak w czołówce. Przyczyną była optymistyczna, choć niepozbawiona goryczy pointa filmu. Hłasko opowiadał się natomiast za pesymistyczną, niedającą bohaterom żadnej nadziei. Nie przeszkodziło to wszakże cenzurze na blisko półtora roku wycofać utwór z dystrybucji, mimo że pod wieloma względami przypominał realizowane kilka lat wcześniej produkcyjniaki. Przewyższał je jednak zdecydowanie nie tylko pod względem psychologicznej głębi, lecz także scenografii (liczne pochwały krytyki dla Wojciecha Krzysztofiaka), kostiumów, charakteryzacji i wreszcie aktorstwa. Recenzenci wyróżnili zwłaszcza kreacje Leona Niemczyka (Dziewiątka) i Tadeusza Łomnickiego (Partyzant), choć trudno znaleźć w filmie Petelskiego role zdecydowanie "puszczone". Próżno też szukać w "Bazie..." etycznych uproszczeń i socrealistycznej tendencyjności. Nie ma tu bohaterów jednoznacznie złych i jednoznacznie dobrych. Nikt też nie przechodzi budującej przemiany od ciemnego typa do przodownika pracy. Wszyscy są "przyczernieni", pozbawieni cienia idealizmu, niewolni od cynizmu. Osaczeni przez bezwyjściową sytuację, niemal co dzień stając oko w oko ze śmiercią, starają się żyć zgodnie z własnym kodeksem honorowym. Wolni od złudzeń i skrupułów, są zarazem zdolni do autentycznego bohaterstwa. Wszystko to sprawia, że mimo upływu lat utwór Czesława Petelskiego wytrzymał próbę czasu. Metaforyczno - naturalistyczna poetyka "Bazy..." wciąż może frapować, a to, co dawniej szokowało, dziś raczej wzrusza i skłania do refleksji. Akcja filmu toczy się w bazie transportu drewna w Bieszczadach. Na odludziu, w fatalnych warunkach sanitarnych pracują wyrokowcy i życiowi wykolejeńcy. Należyte wykonywanie obowiązków nieustannie utrudniają im braki samochodów, warsztatów, części oraz wiszące wciąż nad głowami widmo śmierci. Nic dziwnego więc, że nikomu nie zależy na pracy, wszystkim zaś - na możliwie rychłej ucieczce. Nie jest to wszakże takie proste. Tym bardziej że do bazy przybywa niejaki Zabawa - mechanik i aktywista partyjny. Ma on za zadanie zmobilizować ludzi do większego wysiłku, bez czego niemożliwe jest wykonanie planu. 16:55 ZNAKI SZCZEGÓLNE - ODC. 1 - PODEJRZANY Serial TVP, 54 min, Polska, 1976 Reżyseria: Roman Załuski Scenariusz: Roman Załuski, Andrzej Twerdochlib Zdjęcia: Janusz Pawłowski Aktorzy: Bronisław Cieślak, Anna Chodakowska, Piotr Fronczewski, Ryszard Kotys, Zdzisław Szymański, Halina Buyno-Łoza, Władysław Dewoyno, Adam Fornal, Wiktor Grotowicz, Edward Lach, Mieczysław Łoza, Stefan Mienicki, Jerzy Moes, Tomasz Orlikowski, Kazimi8erz Ostrowicz Głównym bohaterem "Znaków szczególnych" jest trzydziestokilkuletni inżynier Bogdan Zawada. Przez pryzmat jego losów Załuski starał się ukazać złożoną i szeroką panoramę polskich problemów. W tym celu, wspólnie z Andrzejem Twerdochlibem (współautor scenariusza do większości odcinków) kazał swemu bohaterowi pracować na różnych budowach, rozsianych po całym kraju. Zagadnieniom społecznym towarzyszą w serialu Załuskiego także psychologiczne. Perypetie i zawodowe peregrynacje inżyniera Zawady wiążą się z poszukiwaniem przezeń wartości, na których mógłby oprzeć swój "modus vivendi". Bohater serialu wielokrotnie staje wobec trudnych dylematów moralnych, dotyczących nie tylko sfery zawodowej, ale i prywatnej. Akcja pierwszego odcinka toczy się na budowie zapory wodnej w Bieszczadach. Pracujący tam inżynier Zawada staje przed nie lada próbą. Zostaje bowiem oskarżony o zabójstwo majstra Krajewskiego. Czy uda mu się dowieść swej niewinności? 18:00 KTÓRĘDY PO SZTUKĘ - MARCELLO BACCIARELLI Magazyn, 5 min, Polska, 2024 Reżyseria: Tomasz Filiks, Anna Zakrzewska Scenariusz: Tomasz Filiks, Anna Zakrzewska Twórcy programu, Anna Zakrzewska i Tomasz Filiks odwiedzają kolejne muzea w Polsce przybliżając ich najcenniejsze zbiory. Każdy odcinek poświęcony pojedynczej pracy zachęca do odwiedzania konkretnych instytucji. W kolejnej, premierowej odsłonie cyklu prezentowane będą dzieła z kolekcji Muzeum Narodowego w Lublinie. 18:15 JAZZ NA KALATÓWKACH Film dokumentalny, 55 min, Polska, 2017 Reżyseria: Robert Kaczmarek Scenariusz: Zdzisław Sajuk Zdjęcia: Andrzej Adamczyk W 1959 r. na Kalatówkach odbył się Pierwszy Jazz Camping. Inicjatorem i organizatorem był Jan Zylber, perkusista w zespole Komedy i późniejszy menedżer wielu polskich artystów, któremu pomagał Jan Borkowski, związany z ówczesnym warszawskim klubem Hybrydy. Jak wspominał red. Jan Borkowski: idea zorganizowania wakacji jazzowych w górach powstała pod wpływem amerykańskiego musicalu "Serenada w Dolinie Słońca" z udziałem Orkiestry Glenna Millera, filmu niezwykle popularnego wówczas w Polsce. Przyjechało wtedy blisko 70 osób, jazzmani: Krzysztof Komeda, Andrzej Trzaskowski, Andrzej Kurylewicz, Zbigniew Namysłowski, Jan Ptaszyn Wróblewski, Jerzy Duduś Matuszkiewicz, Andrzej Dąbrowski, Wanda Warska, Katarzyna Gärtner, ludzie ze środowiska artystycznego tzw. high - life, filmowcy Roman Polański, Bogusław Rybczyński, aktorki i modelki Barbara Kwiatkowska, Teresa Tuszyńska, Maja Wachowiak, Grażyna Hase, fotograficy i plastycy Wojciech Plewiński i Rosław Szaybo, ówczesny redaktor naczelny "Przekroju", Marian Eile. Film poprzez wspomnienia żyjących uczestników pierwszego Jazz Camping Kalatówki z 1959 r. , a także nagrania archiwalne: filmowe i audio, fotografie, plakaty i muzykę odtwarza historię spotkania elity wykonawców muzyki jazzowej i ówczesnej elity intelektualnej i artystycznej. Wspominać imprezę będą uczestnicy Jazz Campingu w 1959 r.: Jan Borkowski, Krystyna Ciernia - Morgenstern, Andrzej Dąbrowski, Katarzyna Gärtner, Grażyna Hase, Wojciech Plewiński, Rosław Szaybo, Andrzej Idon Wojciechowski. Ponadto w filmie występują: prof. Jerzy Kochanowski, Krystian Brodacki, Paweł Brodowski, reżyser Janusz Majewski. Uzupełnieniem narracji filmowej są unikalne materiały archiwalne (filmowe, ikonograficzne, nagrania muzyczne). 20:00 HALA ODLOTÓW - /23/ Talk-show, 45 min, Polska, 2024 Hala Odlotów jest widowiskiem artystyczno - publicystycznym, w ramach którego znani artyści komentują aktualne wydarzenia, prezentując przy tym swoje najnowsze dokonania. 21:00 WSTĘP DO FILMU - STROMBOLI, ZIEMIA BOGA 5 min, Polska, 2024 Scenariusz: Katarzyna Jurkowska Para krytyków filmowych Katarzyna Borowiecka i Tomasz Kolankiewicz rozmawia o filmie "Stromboli, ziemia Boga" w reżyserii Roberta Rosselliniego. 21:05 CZWARTKOWY KLUB FILMOWY - STROMBOLI, ZIEMIA BOGA (STROMBOLI) Dramat, 95 min, Włochy/USA, 1950 Reżyseria: Roberto Rossellini Zdjęcia: Otello Martelli Muzyka: Renzo Rossellini Aktorzy: Ingrid Bergman, Gaetano Famularo, Mario Vitale, Renzo Cesana "Stromboli, ziemia Boga" był pierwszym z sześciu wspólnych filmów neorealistycznego reżysera Roberto Rosselliniego i hollywoodzkiej gwiazdy Ingrid Bergman, których poza planem połączył głośny romans, a później małżeństwo. Początkowo rolę Karin miała grać Anna Magnani, która wystąpiła już u Rosselliniego w "Rzym, miasto otwarte" i "Amore". Ale gdy reżyser poznał Ingrid Bergman, nie było mowy, aby obsadził w swym filmie kogoś innego. Filmowym mężem Ingrid Bergman został, dość przypadkowo, Mario Vitale. Zaangażowany pierwotnie tylko do transportowania sprzętu, został zauważony przez reżysera i otrzymał rolę. Dzieło to stanowi zarazem pierwszą część "trylogii samotności", jak krytycy określili nakręcone przez Rosselliniego na początku lat 50. "Stromboli", "Europę 51" i "Podróż po Włoszech". Trylogia ta była owocem głębokiego przeświadczenia reżysera, że prawdziwą powojenną tragedią jest tragedia ludzkiej, a raczej nieludzkiej samotności, pozbawionej wiary i nadziei. Trylogia świadczyła tematycznie i formalnie o nowym profilu artystycznym Rosselliniego, który zaczął budować filmy na zasadzie introspekcji, analizy charakterów. Obrazy te nie mają wyraźnej linii narracyjnej, składają się z luźno powiązanych epizodów. "Stromboli", realizowane w naturalnych plenerach, na małej wyspie, gdzie nie było żadnego hotelu ani nawet bieżącej wody, przyciągało w czasie zdjęć tłumy dziennikarzy, zainteresowanych nie tyle tematyką filmu, co romansem reżysera i aktorki. Praca na planie przebiegała dość nierówno, gdyż Rossellini kręcił tylko wtedy, gdy miał na to ochotę lub natchnienie. Ale jednocześnie nie pozwalał nikomu wpływać na kształt swego filmu. Pod koniec wojny Litwinka Karin Bjorsen trafia do włoskiego obozu dla uchodźców. Chce stamtąd wyjechać do Ameryki Południowej, ale władze odmawiają przyznania jej argentyńskiej wizy. Gdy poznaje włoskiego żołnierza, Antonia, w cywilu rybaka, zgadza się wyjść za niego i w ten sposób opuścić zamknięty obóz. Karin towarzyszy mężowi na jego rodzinną wyspę Stromboli. Ale wśród obcych, często wrogich, a w większości nierozumiejących jej ludzi, czuje się jak w więzieniu. Dziwi się, że rozproszeni przez wojnę mieszkańcy wyspy, wrócili na Stromboli tylko dlatego, że "tu się urodzili". Kiedy młoda małżonka próbuje zaprowadzić w ich wspólnym teraz domu własne porządki, ten bije ją, gdyż ośmieliła się zmienić jego świat, jego miejsce na ziemi. Co gorsza, jej próby przyozdobienia domostwa, budzą zdziwienie i złośliwe komentarze otoczenia. Wkrótce okazuje się, że Karin jest w ciąży, ale mimo to postanawia opuścić męża i wyspę. Nawiązuje znajomość ze strażnikiem latarni morskiej, który ma jej pomóc dostać się do Neapolu. Jej plany ucieczki nieoczekiwanie krzyżuje wybuch wulkanu, który zmusza wszystkich mieszkańców do ewakuacji. Nazajutrz Karin podejmuje kolejną próbą ucieczki, wspinając się tym razem na szczyt wulkanu. Wyczerpana wysiłkiem i emocjami traci przytomność. Budzi się rankiem na dymiącym jeszcze wierzchołku góry, prosząc Boga, żeby pomógł jej przetrwać i zrozumieć jej los. 22:55 SERIALOWA NOSTALGIA - MATYLDA - ODC. 10 Serial kostiumowy, 43 min, Polska, 2024 Reżyseria: Krzysztof Lang Scenariusz: Marcin Grabowski, Iwona Siemieniuk, Monika Franczak Zdjęcia: Adam Bajerski Aktorzy: Kamil Szeptycki, Małgorzata Buczkowska, Mirosław Haniszewski, Klaudia Koścista, Mateusz Mosiewicz, Maria Kowalska, Karol Nowiński, Adam Bobik, Grażyna Sobocińska, Maurycy Popiel, Ireneusz Czop, Jędrzej Hycnar, Alona Szostak, Mariusz Jakus, Dariusz Chojnacki Robert Boden przybywa do pałacu na wezwanie Izabelli i Michała, żeby sprawdzić, w jakim stanie jest Rubin. Mężczyzna odzyskuje przytomność i natychmiast wzywa do siebie doktora Schellmana. Izabella i Michał próbują go przekonać, że Rubin spadł z konia, ale lekarz przyjmuje to z powątpiewaniem. Robert chce zabrać z pałacu Matyldę, bo uważa, że nie jest tam już bezpieczna, ale ona chce zostać i zrealizować do końca plan Michała. On jednak zaczyna mieć obawy, że niebawem może się taki sam zły jak Rubin. Izabella uważa z kolei, że obecność Matyldy w pałacu wpływa dobrze na wszystkich. Tymczasem Tadeusz Biliński zjawia się w Lublinie i niemal natychmiast wpada na Zachara. Kozak poznaje go i rusza za nim. Dochodzi między nimi do walki w zaułku lubelskiej starówki. Bilińskiemu udaje się zabić Zachara, sam zostaje ranny, ale udając dziennikarza, zjawia się na pensji madame Kretoczkin i wypytuje o Matyldę. Ta nabiera podejrzeń i wzywa policję. Bilińskiemu udaje się uciec z pensji w ostatniej chwili dzięki pomocy Misi, która niegdyś dzieliła pokój z Matyldą na pensji. Adam przy pomocy Heleny i Witolda wstaje z łóżka. Natomiast Aleksandra znowu przeżywa emocje związane ze zbliżający się ślubem z Sokołowem. Rubin w rozmowie z domownikami wraca do tematu wnuka. Michał, Izabella i Ignacy dochodzą do wniosku, że przebywająca w przytułku Wanda Bilińska to matka Matyldy. Matyldzie trudno uwierzyć, że oboje rodzice, których do niedawna uznawała za zmarłych, żyją. Boden, Michał oraz Ignacy postanawiają odbić matkę Matyldy z lubelskiego przytułku. W tym samym czasie Zbych nie tylko namawia Wichra na wyjazd do Ameryki, ale powtarza plotki na temat Ady i jej relacji z Rubinem. Ten traktuje Adę bardzo brutalnie, a kiedy dowiaduje się od Żabińskiego o śmierci Zachara i wizycie Bilińskiego na pensji madame Kretoczkin, wpada w prawdziwą wściekłość. Tymczasem Boden, Michał i Ignacy pojawiają się pod osłoną nocy w przytułku, ale ich misja kończy się niepowodzeniem. Wybucha ogromne zamieszanie - Ignacy zostaje śmiertelnie ranny, a pogrążony w rozpaczy Michał trafia do aresztu. Znika też gdzieś Wanda Bilińska... 23:50 NA WSCHÓD OD HOLLYWOOD - TURYSTA (FORCE MAJEURE) Dramat, 114 min, Francja/Norwegia/Szwecja, 2014 Reżyseria: Ruben Ostlund Scenariusz: Ruben Ostlund Zdjęcia: Fredrik Wenzel Szwedzka rodzina wyrusza we francuskie Alpy na narty. Niespodziewane zejście lawiny zmienia ich sielankową wyprawę w piekło. 02:05 KINO NOCNE - JULIA WRACA DO DOMU (JULIE WALKING HOME) Dramat obyczajowy, 113 min, Polska/Kanada/Niemcy, 2002 Reżyseria: Agnieszka Holland Scenariusz: Roman Gren, Arlene Sarner Aktorzy: Miranda Otto, William Fichner, Maciej Stuhr, Maria Seweryn, Jerzy Nowak Julia przez wiele lat uważała swoje małżeństwo za udane. Żyła spokojnie u boku męża, Henry`ego, wykładowcy uniwersyteckiego, wraz z dwójką uroczych dzieci - parą bliźniąt, Nicolasem i Nicole. Ale tego dnia jej życie miało się zmienić. Kiedy powróciła wcześniej do domu razem z dziećmi z wakacji, przyłapała męża w intymnej sytuacji z inną kobietą. Nie zrobiła awantury. Bez słowa zabrała dzieci z powrotem do samochodu i szybko odjechała. Następne tygodnie upływają na sporach między małżonkami, wydobywającymi na jaw wszystkie ciemne strony narastającego przez lata konfliktu. Henry zdaje sobie sprawę ze swojej winy i chce przeprosić żonę. Dla niego to była tylko nic nie znacząca przygoda. Wychowana w rodzinie polskich emigrantów Julia nie przyjmuje przeprosin Henry`ego i żąda rozwodu, traktując akt cudzołóstwa i zdrady jako przekreślający szansę na dalsze wspólne życie. Ale wkrótce nadchodzi kolejny cios. Lekarze stwierdzają, że jej synek Nicolas ma raka. Terapia nie przynosi efektów, wydaje się, że nad malcem zaciążył już wyrok. Henry godzi się z utratą syna, dziadek dziecka szuka pocieszenia w religii. Nie poddaje się tylko Julia. Zabiera Nicolasa do kraju rodziców, do Polski. Działa tu rosyjski uzdrowiciel Aleksiej Ormow podróżujący od miasta do miasta i ściągający na seanse tłumy chorych. Spotkanie z Aleksiejem wyraźnie pomaga Nicolasowi. Chłopiec z każdym dniem pobytu w pobliżu uzdrowiciela odzyskuje siły. Niezwykła charyzma Aleksieja działa także na Julię, która wdaje się z nim w romans... "Julia wraca do domu" to kolejny po obrazie "Olivier, Olivier" film Agnieszki Holland zdradzający jej fascynację metafizyką. Twórczość autorki "Całkowitego zaćmienia", "Zabić księdza" oraz przejmującego dramatu "Europa Europa", łączy wizja świata jako pułapki, w której zamknięci ludzie bezskutecznie starają przeciwstawić się okrutnemu losowi.