TVP Kultura Niedziela, 24.11.2024 Zmiany z dnia 19.11.2024 w stosunku do raportu z dnia 21.10.2024 (dodano pozycję programową) 07:05 ROZMOWY (NIE)WYGODNE - ROZMOWY (NIE)WYGODNE - KATARZYNA NOSOWSKA, 44 min, Polska, 2024 Autor: Mariusz Szczygieł Inspirujące rozmowy Mariusza Szczygła z wybitnymi osobowościami świata kultury i sztuki. Prowokujące pytania, wymagające nieszablonowych odpowiedzi i odkrywania swojej osobowości. Wywiady odbywać się będą we "Wrzenie Świata" - miejscu spotkań bohemy intelektualnej Warszawy. Gość: Katarzyna Nosowska, piosenkarka, autorka tekstów, kompozytorka, pisarka, felietonistka i prezenterka radiowa Tematy: Czym jest miłość? A czym "samość"? Co daje samotność? O dzieciństwie, marzeniach, uzależnieniach i wartości słów. (zmodyfikowano opis: Omówienie) 11:45 POCZET ŚWIRÓW POLSKICH - TOMASZ SIKORA - SERIA I, ODC. 7/13 Program publicystyczny, 25 min, Polska, 2024 Scenariusz: Jan Wołek Prowadzący: Jan Wołek Tomasz Sikora. Z całą pewnością jeden z najwybitniejszych polskich fotografików. Traktujący przedmiot swoich twórczych penetracji w sposób inny niż wszyscy fotograficy. Widzi więcej. W sposób wyjątkowy postrzega ludzi, pejzaż i sytuacje. Wikła i angażuje świat, który Go otacza w swoje osobliwe scenariusze. Nie tyle śledzi, co "zatrudnia". Potrafi zatrzymać w kadrze wszystko i za pomocą niemal wszystkiego, co ma pod ręką. Długie lata spędził w Australii, gdzie był jednym z najbardziej wziętych ludzi swojego fachu. Jeździł po całym świecie realizując najdziwniejsze zamówienia. Mieszka w Warszawie i Mięćmierzu pod Kazimierzem, gdzie ma dom. Ekscentryk, kochający ludzi i świat. Chętnie uczy, organizuje wystawy i przeróżne akcje, wydaje niezwykłe albumy. Słowem - inny. (usunięto pozycję programową) 12:25 CINECITTA, TWORZĄC HISTORIĘ (dodano pozycję programową) 12:25 WILKOŃ 88 Film dokumentalny, 26 min, Polska, 2017 Reżyseria: Mariusz Malec Scenariusz: Mariusz Malec Zdjęcia: Mirosław Basaj Muzyka: Agnieszka Czajkowska Filmowa opowieść o historii życia bohatera i jego twórczych poszukiwaniach. Podsumowanie ponad 60 - letniej kariery Józefa Wilkonia; wędrówka od malarstwa do grafiki, ilustracji książkowej i rzeźby. Zaprezentujemy wypracowany przez lata, indywidualny, chropowaty w drewnie i niezwykle delikatny na papierze, język jego artystycznej wypowiedzi. (zmodyfikowano nagłówek) 13:10 LA LA LAND Musical, 122 min, USA, 2016 Reżyseria: Damien Chazelle Scenariusz: Damien Chazelle Aktorzy: Emma Stone, Ryan Gosling, John Legend, J.K. Simmons, Rosemarie DeWitt, Finn Wittrock Potwierdzeniem świetnych ocen widzów i krytyków były liczne nagrody, jakie zdobył film, a wśród nich: 6 Oscarów (m.in. dla najlepszej aktorki Emmy Stone, za reżyserię, zdjęcia i piosenkę City of Stars) oraz 7 Złotych Globów, 5 BAFTA. Do Los Angeles w poszukiwaniu szczęścia trafia para bohaterów musicalu La La Land, marzyciele z wielką pasją, którzy poznają się tu i zakochują w sobie. Czy uda im się pielęgnować to kruche uczucie i jednocześnie walczyć o swoją przyszłość i spełnienie marzeń? Ona - Mia Dolan - jest dobrze zapowiadającą się aktorką, ale zanim podbije ten trudny rynek, musi zarabiać na życie jako kelnerka w barze. Przed pięcioma laty porzuciła rodzinne miasteczko w Nevadzie, by zacząć lepsze życie w Hollywood.. On - Sebastian Wilder - to zdolny pianista, który marzy o własnym klubie jazzowym. Aby przeżyć tymczasem chałturzy w podrzędnej knajpie, grając narzucane mu kawałki i ledwie wiąże koniec z końcem. Ich drogi krzyżują się w dniu, gdy jej kolejny casting kończy się fiaskiem, a on zostaje wyrzucony z pracy przez właściciela lokalu za to, że do repertuaru wprowadził jazzowe improwizacje, zamiast zgodnie z umową grać klasyczne bożonarodzeniowe kawałki. Przypadkowa znajomość z czasem przeradza się w większą zażyłość. Zbliżają ich do siebie marzenia o karierze i wielka pasja. Wydaje się, że rodząca się między nimi miłość doda im sił, pozwoli przetrwać najcięższe próby i kryzysy. Show - biznes pochłania ich jednak coraz bardziej, a tym samym mają coraz mniej czasu dla siebie. Myślą tylko o karierze i powoli oddalają się od siebie. Czy ich drogi rozejdą się na zawsze? (zmodyfikowano opis: Omówienie) 16:35 DOBRY TYTUŁ Magazyn literacki, 25 min, Polska, 2024 Prowadzący: Agata Passent W tym wydaniu magazynu literackiego "Dobry tytuł" Agata Passent i Maciej Makselon z zaproszonymi do studia gośćmi: profesor Katarzyną Kłosińską, językoznawczynią i profesorem Ryszardem Koziołkiem - literaturoznawcą rozmawiają o tym jak brzmiała polszczyzna sto, dwieście i tysiąc lat temu, o tym jak słowa, które wypadły z obiegu brzmią dla nas niekiedy, jak relikty przeszłości, a jednak wciąż żyją w literaturze i potrafią zachwycić i czy archaizmy to tylko niezrozumiałe w większości słowa, czy może klucze do zrozumienia dawnych czasów? W odcinku także krytyczka literacka Karolina Felberg recenzuje książkę "Zaproszona" Emmy Cline, poetka Karolina Kapusta omawia wiersz "ci, co my ich" Ilony Witkowskiej z tomiku "Gdzie są moje dzieci?". A na koniec programu tradycyjnie Agata Passent przedstawi komiksowe wydanie ikonicznej powieści Umberto Eco "Imię róży". (zmodyfikowano tytuł) 17:15 NIEDZIELA Z... AGNIESZKĄ HOLLAND 40 min, Polska, 2015 Scenariusz: Katarzyna Jurkowska Prowadzący: Agnieszka Szydłowska Tym razem bohaterką Niedzieli z jest Agnieszka Holland. Reżyserka i scenarzystka. W wywiadach często podkreśla, że wyraża się poprzez działanie i robienie filmów. Ciągle mnie jeszcze bawi i fascynuje proces robienia filmów. Byłoby mi szkoda wyrzec się tego. To dla mnie silny napęd, źródło energii, sposób na samorealizację". W 1971 Agnieszka Holland ukończyła FAMU, szkołę filmową w Pradze. Często powtarza, że jej czeskie doświadczenie z okresu studiów, przeżycia związane z Praską Wiosną tworzą rodzaj jej duchowej biografii. Po studiach Agnieszka Holland powróciła do Polski, gdzie początkowo pracowała jako asystentka reżysera przy filmie Krzysztofa Zanussiego Iluminacja. W połowie lat 70 - tych związała się zespołem filmowym X kierowanym przez Andrzeja Wajdę. W 1975 roku debiutowała filmem telewizyjnym Wieczór u Abdona, a jej debiutem pełnometrażowym był film Aktorzy prowincjonalni, Wielkim sukcesem Agnieszki Holland był film Gorączka z 1980 roku. W filmach tworzonych za granicą Agnieszka Holland często wraca do tematu świata jako pułapki. Autorka wciąż portretuje ludzi szukających wyjścia z tej pułapki świata, dążących do samorealizacji, goniących za szczęściem i często ponoszących klęskę. (Plac Waszyngtona, Europa, Europa, Całkowite zaćmienie) Trzy filmy Agnieszki Holland poruszające temat Holocaustu Gorzkie żniwa, Europa Europa i W ciemności były nominowane do Oscara. Choć reżyserka zyskała międzynarodowy rozgłos w świecie filmu, nie stroni też od pracy przy realizacji kultowych amerykańskich seriali (np. House of cards,) Nie jestem mędrcem, nie jestem filozofem, nie jestem kaznodzieją. Wygłaszanie prawd objawionych wydaje mi się sprzeczne z moją rolą w świecie. Robię filmy i to, co chcę powiedzieć, mówię w filmach. Nie odczuwam potrzeby analizowania własnej twórczości. powiedziała we wstępie książki o niej Magia i pieniądze. My jednak chcemy pokusić się o rozmowę o niej i o jej filmach. Z Agnieszką Holland i jej gośćmi porozmawiamy m.in. o znaczeniu przyjaźni w jej życiu, o kobietach reżyserach w męskim świecie filmu, o tym dlaczego aktorzy wolą pracować z kobietami reżyserami, o tym dlaczego lubi pracować z polskimi ekipami filmowymi, o doświadczeniu emigracji, o pracy filmowca w Polsce i na Zachodzie, o tym dlaczego słowa film artystyczny budzi w Amerykanach grozę oraz o jej najnowszym projekcie Pokot na podstawie prozy Olgi Tokarczuk. (dodano pozycję programową) 02:40 NIEDZIELA Z... AGNIESZKĄ HOLLAND 40 min, Polska, 2015 Scenariusz: Katarzyna Jurkowska Prowadzący: Agnieszka Szydłowska Tym razem bohaterką Niedzieli z jest Agnieszka Holland. Reżyserka i scenarzystka. W wywiadach często podkreśla, że wyraża się poprzez działanie i robienie filmów. Ciągle mnie jeszcze bawi i fascynuje proces robienia filmów. Byłoby mi szkoda wyrzec się tego. To dla mnie silny napęd, źródło energii, sposób na samorealizację". W 1971 Agnieszka Holland ukończyła FAMU, szkołę filmową w Pradze. Często powtarza, że jej czeskie doświadczenie z okresu studiów, przeżycia związane z Praską Wiosną tworzą rodzaj jej duchowej biografii. Po studiach Agnieszka Holland powróciła do Polski, gdzie początkowo pracowała jako asystentka reżysera przy filmie Krzysztofa Zanussiego Iluminacja. W połowie lat 70 - tych związała się zespołem filmowym X kierowanym przez Andrzeja Wajdę. W 1975 roku debiutowała filmem telewizyjnym Wieczór u Abdona, a jej debiutem pełnometrażowym był film Aktorzy prowincjonalni, Wielkim sukcesem Agnieszki Holland był film Gorączka z 1980 roku. W filmach tworzonych za granicą Agnieszka Holland często wraca do tematu świata jako pułapki. Autorka wciąż portretuje ludzi szukających wyjścia z tej pułapki świata, dążących do samorealizacji, goniących za szczęściem i często ponoszących klęskę. (Plac Waszyngtona, Europa, Europa, Całkowite zaćmienie) Trzy filmy Agnieszki Holland poruszające temat Holocaustu Gorzkie żniwa, Europa Europa i W ciemności były nominowane do Oscara. Choć reżyserka zyskała międzynarodowy rozgłos w świecie filmu, nie stroni też od pracy przy realizacji kultowych amerykańskich seriali (np. House of cards,) Nie jestem mędrcem, nie jestem filozofem, nie jestem kaznodzieją. Wygłaszanie prawd objawionych wydaje mi się sprzeczne z moją rolą w świecie. Robię filmy i to, co chcę powiedzieć, mówię w filmach. Nie odczuwam potrzeby analizowania własnej twórczości. powiedziała we wstępie książki o niej Magia i pieniądze. My jednak chcemy pokusić się o rozmowę o niej i o jej filmach. Z Agnieszką Holland i jej gośćmi porozmawiamy m.in. o znaczeniu przyjaźni w jej życiu, o kobietach reżyserach w męskim świecie filmu, o tym dlaczego aktorzy wolą pracować z kobietami reżyserami, o tym dlaczego lubi pracować z polskimi ekipami filmowymi, o doświadczeniu emigracji, o pracy filmowca w Polsce i na Zachodzie, o tym dlaczego słowa film artystyczny budzi w Amerykanach grozę oraz o jej najnowszym projekcie Pokot na podstawie prozy Olgi Tokarczuk.