Program 1 Niedziela, 01.12.2024 Zmiany z dnia 30.11.2024 w stosunku do raportu z dnia 18.11.2024 (zmodyfikowano nagłówek, zmodyfikowano opis: Omówienie) 04:40 DZIEDZICTWO - ODC. 419 (EMANET) Serial, 43 min, Turcja, 2020 Reżyseria: Ayhan Özen, Serkan Mut Scenariusz: Baak Yaz Odas Aktorzy: Sila Türkolu, Halil Ibrahim Ceyhan, Melih Ozkaya, Berat Rüzgar Özkan Yaman nie ma dla Necmiego litości. Dotkliwie bije mężczyznę, by zmusić go do mówienia. Gdy Necmi próbuje uciec, wpada pod nadjeżdżający samochód i umiera. Seher jest w potrzasku. Nie wyobraża sobie, że miałaby zranić i opuścić Yamana. Ku uldze Duygu, Ali wybacza jej i znów są przyjaciółmi. Duygu chce jednak przeprosić Alego. Mężczyzna sugeruje, żeby pozwoliła zespołowi poznać jej prawdziwe, ciepłe i serdeczne oblicze. Po ostatnich wydarzeniach Semra ma poczucie, że się przed wszystkimi skompromitowała. Wpada w stan depresyjny. Seher błaga Canan o zlitowanie. Ma nadzieję, że kobieta zrezygnuje z szantażu i nie każe Seher opuścić Yamana. Niestety, na przejmujące słowa dziewczyny Canan reaguje drwiną i szyderstwem. (dodano pozycję programową) 05:30 SPRAWA DLA REPORTERA 47 min, Polska, 2024 Autor: Elżbieta Jaworowicz W programie: 1/ Sprawa pana Adama, który zachorował na glejaka, groźny nowotwór mózgu. Guz został częściowo wycięty. Jedynym ratunkiem przed wznową jest zaawansowane technologicznie urządzenie, które emituje pole elektryczne do mózgu. Niestety, koszt tego urządzenia to ok. 120 tys. zł. 2/ Sprawa pani Barbary, która wraz z rodziną od wielu lat zamieszkuje nienależącą do niej nieruchomość. Kobieta wyremontowała dom, jednak właściciele wzywają Barbarę do opuszczenia lokalu. 3/ Powrót do sprawy kobiety skonfliktowanej z byłym mężem o nieruchomość. Dzięki nagłośnieniu problemu, bohaterce udało się pomóc. Kłopotliwy mąż został eksmitowany ze spornego domu. (dodano pozycję programową) 10:55 KOMISARZ ALEX - ODC. 278 (SERIA XXII ODC. 10) "STUDIUM ZABÓJCY" Serial kryminalny TVP, 44 min, Polska, 2024 Reżyseria: Mariusz Palej Scenariusz: Karolina Frankowska, Peter Hajek, Peter Moser, Bartosz Staszczyszyn Aktorzy: Piotr Bondyra, Janusz Chabior, Marcin Rogacewicz, Pola Błasik, Olaf Lubaszenko, Katarzyna Zawadzka, Zofia Świątkiewicz, Maryna Liakh, Maciek Kozakoszczak, Piotr Trojan, Anna Płóciniczak, Peter Lucas, Klaudiusz Kaufman, Piotr Rodak, Daniel Wieleba W miejskim śmietniku znaleziono korpus kobiety. Według Leona ofiara ma 20 - 25 lat. Zginęła dwa dni wcześniej. Policjanci ustalają, że dane posują do Leny Mikuły. Zaginięcie młodej Ukrainki zgłosiła jej mama. Policjanci pobierają od niej materiał do analizy DNA. Chcą mieć pewność, że zabita kobieta, to Lena. Na wyniki trzeba poczekać. Zosia i Gutek odwiedzają dyskotekę, w której pracowała Lena. Okazuje się, że bywa tam Pedro. Werbuje młode dziewczyny do pracy w agencji towarzyskiej. Nagabywał też Lenę. Trop prowadzi naszych policjantów do grupy zajmującej się handlem ludźmi. Zosia i Gutek lecą do Berlina. Razem z niemieckimi funkcjonariuszami dokonują zatrzymania Pedra. Dla Zosi ta sprawa jest szczególna. Łączy się ze śledztwem, które prowadziła kilka lat wcześniej. Wtedy też chodziło o handel ludźmi. Zatrzymanie Pedra daje Zosi szansę na dokończenia tamtego dochodzenia. Tymczasem na policji pojawia się zakonnica zgłasza zaginięcie siostry ze swojego zakonu. Policjanci stają przed pytaniem - co łączy zaginięcie zakonnicy i sprawę Leny? (zmodyfikowano nagłówek, zmodyfikowano opis: Omówienie) 16:05 DZIEDZICTWO - ODC. 420 (EMANET) Serial, 43 min, Turcja, 2020 Reżyseria: Ayhan Özen, Serkan Mut Scenariusz: Baak Yaz Odas Aktorzy: Sila Türkolu, Halil Ibrahim Ceyhan, Melih Ozkaya, Berat Rüzgar Özkan Ali z radością patrzy, jak Duygu serdecznie odnosi się do członków zespołu. Volkan kipi z zazdrości, nie może znieść uśmiechów i czułych spojrzeń Duygu i Alego. Chcąc zmusić Duygu do zainteresowania się nim, rozbija sobie głowę o łazienkowe lustro. Zgodnie z jego oczekiwaniami Duygu proponuje, żeby nocował u niej w domu. Jednak wspólnie spędzony czas wygląda inaczej niż mężczyzna by oczekiwał. Seher jest zrozpaczona. Nie może sobie wyobrazić życia bez ukochanego, z drugiej zaś strony jest gotowa na wszystko, żeby ratować mu życie. Canan dzwoni do Necmiego. Jest w szoku, kiedy telefon odbiera Yaman. Canan dowiaduje się o śmierci mężczyzny, uspokaja ją jednak fakt, że jej nie wydał. Tymczasem Yaman i Nedim mobilizują wszystkie siły, żeby odnaleźć człowieka, któremu zależy na śmieci Yamana. Seher postanawia przyjąć propozycję Canan. Ku jej przerażeniu, kobieta chce, żeby Seher udawała romans z Fikretem, który wezwany przez Canan niespodziewanie pojawia się pod rezydencją. (zmodyfikowano nagłówek, zmodyfikowano opis: Omówienie) 20:20 GRA Z CIENIEM - ODC. 12 Serial TVP, 42 min, Polska, 2024 Reżyseria: Kinga Dębska Aktorzy: Karolina Gruszka, Natalia Rybicka, Marcin Czarnik, Kinga Preis Dubelski nie jest w stanie zidentyfikować zwęglonych zwłok znalezionych w mieszkaniu Koska. Z kolei Tomasz znajduje zwłoki Dziuni i szybko odkrywa, kto stoi za tym zabójstwem. Morderca ma na sumieniu także śmierć Markowskiej. Tymczasem Nina dowiaduje się, że Kosek nie tylko nie pracuje dla Londynu, ale w ogóle nie wiadomo, dla kogo pracuje. Za to więźniarki są gotowe do ucieczki, jednak ich plany niweczy przeniesienie do innej celi. (zmodyfikowano tytuł, zmodyfikowano nagłówek, zmodyfikowano opis: Omówienie) 22:20 ENERGACAMERIMAGE 2024 - 32. EDYCJA MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU SZTUKI AUTORÓW ZDJĘĆ FILMOWYCH - ALFONSO CUARON 20 min, Polska, 2024 Scenariusz: Gabriela Ruzicka Prowadzący: Katarzyna Borowiecka EnergaCAMERIMAGE 2024 - 32. Edycja Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych - to wielkie, międzynarodowe święto kina odbywające się w dniach 16 - 23 listopada w Toruniu. Gościem specjalnym Katarzyny Borowieckiej jest wybitny meksykański reżyser, twórca takich filmów jak: "I twoją matkę też", "Grawitacja", "Harry Potter i więzień Azkabanu" czy "Roma", zdobywca 4 Oscarów Alfonso Cuaron. W rozmowie opowiada o swoich fascynacjach polskimi kinem, twórczością Andrzeja Wajdy, Jerzego Kawalerowicza, o pracy nad takimi filmami jak: "Harry Potter i więzień Azkabanu" i o najnowszej produkcji "Sprostowanie" w którym w głównej roli wystąpiła Cate Blanchett. W specjalnym studiu festiwalowym TVP Kultura najznamienitsi goście festiwalowi będą mówić o kondycji współczesnej kinematografii i o sztuce operatorskiej. (dodano pozycję programową) 03:45 PASAŻERKA Dramat psychologiczny, 59 min, Polska, 1963 Reżyseria: Andrzej Munk, Witold Lesiewicz Scenariusz: Zofia Posmysz, Andrzej Munk Zdjęcia: Krzysztof Winiewicz Muzyka: Tadeusz Baird Aktorzy: Aleksandra Śląska, Anna Ciepielewska, Marek Walczewski, Barbara Wałkówna, Janusz Bylczyński, Krzesisława Dubielówna, Anna Gołębiowska, Barbara Horawianka, Anna Jaraczówna, Maria Kościałkowska, Andrzej Krasicki, Jan Kreczmar, Irena Malkiewicz, Izabella Olszewska, Leon Pietraszkiewicz Przystępując do pracy nad "Pasażerką", ekranizacją powieści Zofii Posmysz pod tym samym tytułem, Andrzej Munk jeszcze raz wracał do tematu wojny i okupacji, ale w sposób odmienny niż zwykle. Akcja filmu rozgrywa się na dwóch płaszczyznach czasowych: współcześnie i - w obszernych partiach retrospektywnych - podczas wojny, w obozie koncentracyjnym w Oświęcimiu. Tragiczna śmierć reżysera 20 września 1961 r. przerwała zdjęcia. Munk zdążył zrealizować tylko tę drugą, retrospektywną część, a właściwie zbiór scen, które miały być przeplecione partiami rozgrywającymi się współcześnie na pokładzie transatlantyckiego statku pasażerskiego. Po śmierci Munka żaden z jego kolegów nie zdecydował się dokończyć za niego dzieła. Podjęto natomiast próbę scalenia, powiązania gotowych już fragmentów w jednorodną całość. Zadanie to wykonał bliski współpracownik Munka, Witold Lesiewicz. Komentarz objaśniający zamysł całości przygotował Wiktor Woroszylski. Film wszedł na ekrany w 1963 r. , budząc duże zainteresowanie. Zaprezentowany w 1964 r. na festiwalu w Cannes, został przyjęty z ogólnym podziwem, uhonorowany nagrodą FIPRESCI i wyróżnieniem honorowym jury. W tym samym roku otrzymał również nagrodę Stowarzyszenia Dziennikarzy Włoskich na festiwalu w Wenecji. Do dziś "Pasażerka" pozostaje najbardziej chyba znanym poza granicami kraju i najwyżej cenionym filmem tego twórcy. Przedstawiony w filmie świat obozów koncentracyjnych, a co za tym idzie, spojrzenie na faszyzm, jest w całości dziełem Munka: zarysowany oszczędnymi środkami, pozbawiony scen szczególnie jaskrawych, szokujących okrucieństwem. Reżyser przypisuje zbrodnię raczej systemowi hitlerowskiemu niż intencjom jednostek. Dziwny i niejednoznaczny w jego ujęciu jest także związek między bohaterkami - esesmanką Lizą i jej krnąbrną pupilką Martą. Wyjaśnienie mogła zapewne przynieść część współczesna: konfrontacja kata i ofiary po latach, ale ta część nie zdążyła już powstać. W tłumie turystów zapełniających pokład transatlantyckiego statku znajduje się niemieckie małżeństwo, Walter i Liza. Oboje niewiele wiedzą o swej przeszłości, ale tworzą harmonijny związek. W jednym z portów, do których zawijają podczas rejsu, na statek wsiada kobieta, która przypomina Lizie kogoś, kogo poznała przed laty, służąc w kobiecych formacjach SS w Oświęcimiu. Falą wspomnień wraca do Lizy obozowa przeszłość, a wraz z nią pamięć o jednej z więźniarek, na której Liza wypróbowywała esesmańskie metody "wychowawcze". Ale Marta, bo tak nazywała się więźniarka, nie dała się złamać. Wydawało się, że zginęła...