TVP Kultura Wtorek, 03.12.2024 06:45 TAMTE LATA, TAMTE DNI - JÓZEF WILKOŃ Magazyn, 26 min, Polska, 2020 Reżyseria: JOANNA MAKOWSKA Prowadzący: MARTA PERCHUĆ-BURZYŃSKA Marta Perchuć - Burzyńska rozmawia z wybitnymi artystami o dzieciństwie, domu rodzinnym i najważniejszych doświadczeniach, które w istotny sposób wpłynęły na ich życie i drogę twórczą. Rozmowy realizowane są w miejscach, które dla bohaterów programu mają największe znaczenie sentymentalne. Tym razem lata dzieciństwa i rodzinny dom wspomina wybitny polski ilustrator Józef Wilkoń. 07:20 DZIKA MUZYKA - ŁÓDZKA SZKOŁA TRADYCJI Magazyn, 24 min, Polska, 2016 Reżyseria: Zuzanna Solakiewicz Scenariusz: Janusz Prusinowski Wykonawcy: Tadeusz Kubiak, Sławomir Czekalski, Kazik Nitkiewicz, Kapela Dobrzeliniacy, Maciej Kurczewski, Marcin Lorenc, Kapela Tadeusza Kubiaka, Kapela Witaszewiacy W tym odcinku mowa o tym, jak muzyka wiejska przenika do wielkiego miasta. Ponadto poznamy instrument, na którym grał diabeł Boruta. Wraz z zespołem Gęsty Kożuch Kurzu odwiedzimy muzykantów łęczyckich: Tadeusza Kubiaka i Sławomira Czekalskiego. W Witaszewicach, koło Góry Świętej Małgorzaty, spotkamy się z synem Tadeusza Kubiaka oraz z grupą miłośników muzyki tradycyjnej, którzy wspólnie organizują i prowadzą miejscowe zabawy taneczne. Ponadto ekipa z kamerą towarzyszy Gęstemu Kożuchowi Kurzu w potańcówce, którą prowadzą w Łodzi, w Tearze Szwalnia. Z zespołem Diabubu odwiedzi też muzykantów z okolic Łowicza. Widzowie dowiedzą sie, czym harmonia różni się od akordeonu i jak się ją naprawia. Poznają też piękne melodie kujonów, kujawiaków, owijaków i przyśpiewek. 08:00 PODRÓŻE Z HISTORIĄ - ŚLADEM WIKINGÓW Cykl reportaży, 26 min, Polska, 2014 Reżyseria: Radosław Kotarski Scenariusz: Radosław Kotarski Zdjęcia: Michał Wilczek Czy w dzisiejszej Skandynawii znajdują się ślady, które zostawili po sobie wikingowie? Aby to sprawdzić, Radosław Kotarski rusza na wyprawę po szwedzkiej Skanii, która w przeszłości była sercem wikińskiego świata. Podczas tej podróży natrafia między innymi na tajemniczy kompleks równo ustawionych kamieni o niewiadomym pochodzeniu, wioskę wikingów i las trolli. Ponadto odkrywa, że wpływy wikingów są nadal świetnie widoczne, nawet we współczesnym świecie. 09:05 ZNAKI SZCZEGÓLNE - ODC. 6 - DOM Serial TVP, 40 min, Polska, 1976 Reżyseria: Roman Załuski Scenariusz: Roman Załuski, Andrzej Twerdochlib Zdjęcia: Janusz Pawłowski Aktorzy: Bronisław Cieślak, Joanna Jędryka, Ewa Żukowska, Tadeusz Borowski, Stanisław Michalski, Zygmunt Malawski, Krzysztof Kotowski Na koncercie Zawada spotyka Halinę Sochacką. Nawiązuje się między nimi nić sympatii. Tymczasem na budowie - zmiany. Po odejściu Sochackiego kierownikiem biura zostaje inżynier Zawada. Otrzymuje też przydział na samodzielne mieszkanie. Wydarzenia te sprawiają, że rezygnuje z propozycji wyjazdu na wielką budowę zagraniczną. 10:00 WICHRY KOŁYMY (WITHIN THE WHIRLWIND) Dramat, 106 min, Niemcy/Polska, 2009 Reżyseria: Marleen Gorris Scenariusz: Nancy Larson Zdjęcia: Arkadiusz Tomiak Muzyka: Włodzimierz Pawlik Aktorzy: Emily Watson, Ulrich Tukur, Benjamin Sadler, Ian Hart, Agata Buzek Scenariusz filmu powstał na podstawie wstrząsających wspomnień Eugenii Ginzburg z lat poniewierki w stalinowskich więzieniach i obozach pracy. Rosyjska pisarka żydowskiego pochodzenia, ofiara wielkiego terroru w ZSRR, opisała w tejże książce swoje dramatyczne losy, dając tym samym jedno z najważniejszych świadectw obozów Kołymy. Jest rok 1937, od trzech lat w Rosji trwa wielka czystka. Stalin likwiduje wszystkich przeciwników, dochodzi do licznych aresztowań. Główna bohaterka filmu, Eugenia Ginzburg, wykładowczyni literatury na uniwersytecie w Kazaniu, ideowa komunistka, wiedzie dostanie życie wraz z mężem, wysokim działaczem partyjnym. Kiedy zostaje aresztowany jej bliski przyjaciel, profesor literatury, Eugenia nie wyrzeka się znajomości z nim, przez co również znajdzie się niespodziewanie w kręgu podejrzanych. Pewna swego, chce bronić swoich racji i postanawia interweniować w Moskwie, na samej górze. Napotkana w pociągu sympatia z dawnych lat, doradza jej ucieczkę, ale Żenia nie zamierza rezygnować z walki o prawdę i sprawiedliwość, za co przyjdzie jej zapłacić wysoką cenę. Po miesiącach tortur i niekończących się przesłuchań Eugenia dostaje wyrok 10 lat zesłania na roboty w obozie pracy. Wraz z innymi towarzyszkami niedoli trafia na Kołymę. Upokorzone i wyniszczone śledztwem kobiety początkowo mają nadzieję, że tam odmieni się ich los. Głód, potworne warunki w bydlęcym wagonie, którym są przewożone, to jednak dopiero początek piekła, które czeka więźniarki. Będą musiały się zmierzyć z twardym systemem obozów pracy przymusowej i stoczyć rozpaczliwą walkę o przetrwanie w okrutnej obozowej rzeczywistości. (WITHIN THE WHIRLWIND) Dramat, biograficzny, 106 min, Niemcy/Polska/Belgia 2009 Reżyseria: Marleen Gorris Scenariusz: Nancy Larson Zdjęcia: Arkadiusz Tomiak Muzyka: Włodzimierz Pawlik Aktorzy: Emily Watson, Pam Ferris, Ian Hart, Ben Miller, Ulrich Tukur 12:10 GALERIA SZTUKI NA EKRANIE - MANET (EXHIBITION ON SCREEN EP. 26 MANET) Cykl dokumentalny, 48 min, Wielka Brytania, 2021 Reżyseria: Phil Grabsky Seria dokumentalna. To spotkanie z najbardziej znanymi artystami i dziełami sztuki na świecie. Każdy odcinek opowie o innym artyście i przybliży jego życie, odkrywając miejsca, w których żył i pracował, relacje z przyjaciółmi czy rodziną, za pomocą prywatnych listów i ożywiając ich osobiste historie. Wystawa na ekranie zapewnia uprzywilejowany dostęp do arcydzieł artystów zakulisowych w wiodących muzeach i galeriach na świecie. M. in. Leonardo, Rembrandt; Cezanne, Monet, Picasso. Odcinek 26. Manet. W Królewskiej Akademii Sztuki powstaje wystawa Manet. Portrecista życia. Przyjrzymy się temu wydarzeniu od kulis i wysłuchamy wyjątkowych gości. Zajmiemy się też samym Manetem i tym, jak postrzegał swoją twórczość. Często bywa błędnie zaliczany do impresjonistów, choć nigdy nie uważał się za jednego z nich. Malował współczesny świat - szybko zmieniający się XIX - wieczny Paryż i jego mieszkańców, w tym swoich bliskich, przyjaciół, znajomych. Londyńska wystawa pokaże, jak Manet z portretu zrobił narzędzie, które pomaga poznawać świat. 13:50 MÓJ NIKIFOR Dramat, 95 min, Polska, 2004 Reżyseria: Krzysztof Krauze Scenariusz: Joanna Kos, Krzysztof Krauze Zdjęcia: Krzysztof Ptak Muzyka: Bartłomiej Gliniak Aktorzy: Krystyna Feldman, Roman Gancarczyk, Jerzy Gudejko, Jowita Miondlikowska, Lucyna Malec, Katarzyna Paczyńska, Karolina Paczyńska, Magda Celówna, Ewa Wencel, Artur Steranko, Marian Dziędziel Tytuł "Mój Nikifor" sugeruje bardzo subiektywne, autorskie spojrzenie reżysera na postać Epifaniusza Dworniaka, łemkowskiego artysty żyjącego w Krynicy i tam zmarłego w 1968 r. , jednego z pięciu najbardziej znanych prymitywistów w dziejach malarstwa. Tymczasem film jest opowieścią nie tyle o Nikiforze, co o Marianie Włosińskim, krynickim artyście malarzu, który przez ostatnich dziewięć lat życia Nikifora, gdy ten miał otwartą gruźlicę, opiekował się nim z wielkim oddaniem, poświęcając dla niego nie tylko własną karierę, ale przede wszystkim życie osobiste. To właśnie o nim i o jego Nikiforze opowiada niezwykły film Krzysztofa Krauzego. Niezwykły z wielu względów: po pierwsze tytułowąpostać zagrała rewelacyjnie kobieta Krystyna Feldman, dla której Nikifor okazał się rolą życia i sędziwa aktorka (dzięki charakteryzacji uderzająco podobna do odtwarzanego bohatera) słusznie zebrała za swoją kreację dziesiątki nagród, w tym nagrodę za najlepszą rolę kobiecą na FPFF w Gdyni w 2004 r. Po drugie, dzięki wspaniałym zdjęciom Krzysztofa Ptaka Krynica wygląda w tym filmie pięknie jak nigdy. Po trzecie, ścieżka dźwiękowa zarówno muzyka Bartłomieja Gliniaka, jak i starannie dobrane piosenki z lat 60. pozwoliły odtworzyć klimat tamtych lat i nadać całości nostalgiczny, poetycki ton. Krynica, 1960. W mieszczącej się przy deptaku pracowni Mariana Włosińskiego zjawia się pewnego dnia Nikifor i jakby nigdy nic rozpakowuje swój warsztat malarski. Drobny, schorowany staruszek, na pół głuchy i ledwo mówiący, analfabeta, mieszkający w fatalnych warunkach na obrzeżach miasta, nigdy nie miał własnej pracowni, nie stać go było na porządne przybory malarskie, płótno czy karton do malowania. Tworzył na czym się dało, często na odwrocie druków czy kawałkach opakowań. Teraz nie widzi nic złego w fakcie, że zajmie sobie ciepły wygodny kąt, potrzeba tworzenia jest jedyną, która ma dla niego znaczenie. Nie zwraca przy tym uwagi, że jego pojawienie się całkowicie burzy spokojne, uregulowane życie Włosińskiego, który początkowo próbuje się pozbyć natrętnego gościa. Nie mając jednak sumienia wyrzucić go na bruk, usiłuje odnaleźć jego rodzinę. Odkrywa, że Nikifor żyje całkowicie samotnie, mieszka kątem u obcych ludzi. Nie ma nawet metryki, a więc z punktu widzenia prawa... nie istnieje. Włosińskiemu udaje się tylko ustalić, że pochodzi z matki niemowy i nieznanego ojca (krynicka plotka głosi, że był nim Gierymski). Marian Włosiński nie należy do entuzjastów malarstwa ludowego. Sam skończył krakowską ASP, wierzy, że w końcu sam odniesie sukces artystyczny, chociaż na razie częściej tworzy dekoracje na akademie ku czci niż prawdziwe obrazy. W miarę jak poznaje Nikifora, zaczyna doceniać jego dzieło. Widzi jego żarliwą wiarę, a zarazem duchową wolność, niezależność od opinii, kompletny brak zainteresowania doczesnością, dobrami materialnymi, zaszczytami. Sam głęboko zniewolony przez malarskie wykształcenie, uzależniony do malarskiej tradycji, od ocen i sądów, od marzeń o sukcesie i materialnej stabilizacji uświadamia sobie z bolesną oczywistością, że jego własny talent nie dorównuje geniuszowi zaniedbanego, ułomnego, pogardzanego starowiny. Gdy okazuje się, że Nikifor ma otwartą gruźlicę, dzielący z nim pracownię Włosiński staje przed kolejnym problemem: ryzykuje nie tylko własne zdrowie, ale i zdrowie swojej rodziny żony i dzieci. Co gorsza, Nikifor nie chce iść do szpitala: szkoda mu czasu, który może przeznaczyć na malowanie. Aby go tam umieścić, Włosiński musi przejąć nad nim opiekę prawną. Na wieść o tym, żona, która już wcześniej była przeciwna kontaktom męża z Nikiforem, przenosi się wraz z dziećmi do Krakowa. Nie pomagają tłumaczenia, że Nikifor jest umierający i ta opieka potrwa tylko kilka miesięcy. Siedem lat później Nikifor, dzięki trosce lekarzy i Mariana, nadal żyje. Razem z Włosińskim jedzie do Warszawy, gdzie szykuje się jego największy polski triumf: w Zachęcie ma zostać otwarta wielka, retrospektywna wystawa jego prac. Obaj malarze pozostaną razem już do końca. 15:45 ROMEO I JULIA Z SASKIEJ KĘPY Dramat obyczajowy, 92 min, Polska, 1988 Reżyseria: Edward Skórzewski Scenariusz: Edward Skórzewski, Zygmunt Koziarski Zdjęcia: Henryk Janas Muzyka: Leszek Orlewicz Aktorzy: Krzysztof Chamiec, Barbara Zielińska, Katarzyna Gniewkowska, Gustaw Lutkiewicz, Jarosław Domin, Roman Kłosowski, Wieńczysław Gliński, Hanna Stankówna, Gustaw Lutkiewicz, Katarzyna Gniewkowska, Tatiana Sosna - Sarno, Witold Pyrkosz, Wieslawa Mazurkiewicz, Paweł Unrug, Andrzej Krasicki Leopold jest malarzem i życiowym nieudacznikiem. Sabina pochodzi ze wsi, a w Warszawie pracuje jako pomoc domowa. Pewnego dnia zostaje zwolniona. Wspólnie z Leopoldem zaczyna mieszkać w pakamerze przy kotłowni. Ich uczucie, mimo biedy i trudnych warunków lokalowych, bynajmniej nie traci na intensywności. Akceptują siebie takimi, jakimi są. Ona zajmuje się zarabianiem pieniędzy, sprzedając szmaty i butelki. On maluje swoje dziwne obrazy, ktorych nikt nie chce kupować. Pewnego dnia jednak coś się psuje. Podczas pracy w plenerze Leopold spotyka Jolkę - córkę swojej dawnej miłości. Oddaje jej pieniądze zarobione przez Sabinę. Udaje mu się też sprzedać obraz na stołecznej Starówce. Postanawia czasowo wyprowadzić się z pakamery... Film obyczajowy, 93 min, Polska 1988 Reżyseria: Edward Skórzewski Scenariusz: Zygmunt Koziarski, Edward Skórzewski Zdjęćia: Henryk Janas Muzyka: Leszek Orlewicz Aktorzy: Krzysztof Chamiec, Barbara Zielińska, Gustaw Lutkiewicz, Katarzyna Gniewkowska, Jarosław Domin, Roman Kłosowski, Wieńczysław Gliński, Hanna Stankówna, tatiana Sosna - Sarno i inni 17:30 NOCE I DNIE - ODC. 1/12 - BOGUMIŁ I BARBARA Serial obyczajowy, 53 min, Polska, 1977 Reżyseria: Jerzy Antczak Scenariusz: Jerzy Antczak Zdjęcia: Stanisław Loth Muzyka: Waldemar Kazanecki Aktorzy: Jadwiga Barańska, Jerzy Bińczycki, Barbara Ludwiżanka, Jerzy Kamas, Janina Traczykówna, Elżbieta Starostecka, Emir Buczacki, Beata Tyszkiewicz, Władysław Hańcza, Karol Strasburger, Henryk Borowski, Ludwik Benoit, Krystyna Borowicz, Halina Czengery, Andrzej Krasicki Ekranizacja powieści Marii Dąbrowskiej. Akcja toczy się na przełomie XIX i XX wieku, kiedy Polska rozdarta była między trzy sąsiednie mocarstwa. Serial jest epicką opowieścią o dwóch rodzinach: Niechciców i Ostrzeńskich, a na ich przykładzie opowieścią o dziejach części ziemiaństwa polskiego po powstaniu styczniowym 1863 r. Na weselu Daniela i Michaliny pojawia się cała rodzina Ostrzeńskich: matka i rodzeństwo Barbary. Barbara, centralna postać opowieści, jest zakochana w przystojnym panu Toliboskim; wspomnienie o nim będzie ją nawiedzało we wszystkich najtrudniejszch momentach jej życia. Na przyjęciu u Ładów Barbara poznaje Bogumiła Niechcica, byłego powstańca i ziemianina, którego majątki uległy konfiskacie. Mimo wewnętrznych oporów, wychodzi za niego za mąż. Bogumił obejmuje administrowanie majątkiem i oboje zamieszkują w zrujnowanym dworku. Barbara, nawykła do wygodnego, miejskiego życia, musi ciężko pracować w zaniedbanym gospodarstwie. Serial obyczajowy, 53 min, 12 odc. , Polska 1977 Scenariusz i reżyseria: Jerzy Antczak Zdjęcia: Stanisław Loth Muzyka: Waldemar Kazanecki Aktorzy: Jadwiga Barańska, Jerzy Binczycki, Elżbieta Starostecka, Barbara Ludwiżanka, Beata Tyszkiewicz, Andrzej Szczepkowski, Władysław Hańcza, Karol Strasburger, Jerzy Kamas i inni 18:40 W POSZUKIWANIU DOBREGO FILMU Magazyn, 25 min, Polska, 2024 Reżyseria: Grzegorz Jankowski Scenariusz: Grzegorz Jankowski Prowadzący: Katarzyna Borowiecka, Igor Kierkosz Każdy odcinek programu jest podróżą a jej ostatecznym celem - premiera filmowa, plan filmowy, ważny wywiad lub finał festiwalu. W trakcie tej filmowej wędrówki prowadzący "uruchomiają" kolejne segmenty programu. I tak z twórcami porozmawiają o filmie, który w danym tygodniu wchodzi do kin. Udadzą się na plan filmowy, żeby podpatrzeć jak powstają kolejne produkcje filmowe. W każdym odcinku para prowadzących zaprezentuje widzom rozmowę z obiecującym debiutantem sztuki aktorskiej bądź reżyserskiej. Przywołają oni również postać mistrz - wybitnej postaci polskiej kinematografii. Stałym elementem cyklu będzie również - Videoteka. Zaproszony do programu twórca wybierze trzy filmy, które są dla niego najcenniejsze. 19:20 JAN SEBASTIAN BACH - KANTATY - KANTATA SAKRALNA "BRICH DEM HUNGREGEN DEIN BROT" (BWV 39) 20 min, Polska, 2023 Autor: Beata Kamińska W październiku 2022 r. w Kościele Ewangelicko - Reformowanym w Łodzi odbył się koncert - Jan Sebastian Bach Kantaty, podczas którego zabrzmiały następujące utwory: Brich dem Hungrigen dein Brot BMV 39, Jauchzet Gott in allen Landen BWV 51, Vergnugte Ruh, beliebte Seelenlust BWV 170 i Der Herr denket an uns BWV 196. Wystąpili: Aleksandra Bednarz sopran, Urszula Kryger mezzosopran, Jan Cieślik bas, Zofia Plaziuk flet, Joanna Łuczak skrzypce, Paweł Więckowski skrzypce, Konrad Cedzynski wiolonczela, Grzegorz Kustra obój i obój d’amore, Tomasz Maciaszczyk trąbka, Marek Głowacki organy. Solistom towarzyszył Ekumeniczny Chór Kameralny Kościoła Ewangelicko - Reformowanego w Warszawie, pod kier. Zbigniewa Szablewskiego i Liliany Bach oraz Orkiestra Kameralna Polish Camerata. Całością dyrygował Marek Głowacki. Kantata "Brich dem Hungrigen dein Brot" BWV 39 (Z głodnym podzielić się chlebem) została skomponowana w 1726 roku na pierwszą niedzielę po Trójcy Świętej, a jej tematem jest nawoływanie do miłości opartej na Ewangelii, wspieranie potrzebujących oraz wezwanie do miłosierdzia wobec ubogich. Wstęp chóru rozpoczyna muzyczny gest dzielenia się chlebem, co staje się motywem scalającym całość dźwiękowej narracji. Tekst arii altowej opowiada o miłosierdziu jako zasianym ziarnie, co wyda dobry plon, zaś aria basowa to muzyczne opracowanie fragmentu z Listu do Hebrajczyków. Całość kompozycji to niezwykle ciekawa i inspirująca uczta muzyczna. 20:00 TEATR TELEWIZJI - KRUM Spektakl teatralny, 168 min, Polska, 2007 Autor: Hanoch Levin Reżyseria: Krzysztof Warlikowski Aktorzy: Jacek Poniedziałek, Stanisława Celińska, Redbad Klynstra, Danuta Stenka, Maja Ostaszewska, Małgorzata Hajewska-Krzysztofik, Marek Kalita, Zygmunt Malanowicz Urodzony w Tel Awiwie Hanoch Levin (1943 - 1999) uważany jest za jednego z najciekawszych dramaturgów izraelskich. Spośród ponad pięćdziesięciu napisanych przez niego sztuk większość doczekała się realizacji w Izraelu i licznych wystawień na światowych festiwalach. Przez długi czas Levin zajmował stanowisko dramaturga w Teatrze Cameri w Tel Awiwie. Reżyserował w Teatrze Miejskim w Hajfie i jerozolimskim Teatrze Han. Bohater "Kruma" powraca do rodzinnego miasta, w którym czeka na niego matka, przyjaciele i cała społeczność. Świat, który zastaje Krum, dotknięty jest jednak jakimś paraliżem. Jakby rzeczywistość, do której powraca bohater, znieruchomiała w oczekiwaniu na coś, co w końcu nada jej sens, co uruchomi zdarzenia. I tak się dzieje, ale działania bohaterów okazują się chaotyczne, a rozbudzone życie prowizoryczne, wypełnione powtarzalnym rytmem narodzin, wesel i pogrzebów. Krum wydaje się postacią najbardziej bierną. Ktoś inny żeni się, ktoś inny umiera, ktoś inny wyjeżdża. Być może w ten sposób spełniają się różne warianty losu bohatera. Postawiony w sytuacji widza, który na chwilę zawiesza swoją tożsamość i całkowicie poddaje się iluzji, Krum ogląda jak we śnie zrealizowany w formie teatralnego spektaklu katalog swoich marzeń i obaw. 23:00 LEKKIE OBYCZAJE - DRUGIE ŻYCIE PANA ALAINA (A MAN IN A HURRY (UN HOMME PRESSE)) Komedia, dramat, 95 min, Francja, 2018 Reżyseria: Herve Mimran Scenariusz: Herve Mimran Aktorzy: Leila Bekhti, Fabrice Luchini, Igor Gotsmanov, Fatima Adoum, Clemence Massart-Weit, Yves Jacques, Rebecca Marder Pełna humoru opowieść o biznesmenie, który mimo tragedii, jaką przeżył, na nowo odnajduje sens i radość życia. Scenariusz filmu zainspirowany prawdziwą historią. Główny bohater to Alain Wapler, który dla kariery zawodowej i dużych pieniędzy poświęca wszystko, nawet swoje życie prywatne. Nie dba w ogóle o siebie, bezgranicznie oddając się pracy. To wszystko odbija się na jego zdrowiu i pewnego dnia Alain doznaje rozległego udaru. Ma poważne trudności z porozumiewaniem się i osłabioną pamięć. W krótkim czasie Alain Wapler traci to, o co zawsze tak bardzo zabiegał - pozycję zawodową, pieniądze. Wtedy w jego życiu pojawia się młoda i ładna logopedka Jeanne, która zdobywa jego zaufanie, co pozwoli jej pomóc mu w przezwyciężeniu słabości i pokonaniu wszelkich barier. Alain wychodzi w końcu na prostą. 00:55 NOCNY DOKUMENT - NAWET JEŚLI UPADAM (EVEN WHEN I FALL) Film dokumentalny, 46 min, Wielka Brytania, 2017 Reżyseria: Kate Mclarnon Film opowiada niesamowitą historię pierwszego cyrku stworzonego przez ofiary handlu dziećmi. 01:55 PANORAMA KINA POLSKIEGO - ZABIJ TO I WYJEDŹ Z TEGO MIASTA Film animowany, 88 min, Polska, 2019 Reżyseria: Mariusz Wilczyński Niezwykły scenariusz Mariusza Wilczyńskiego jest autobiograficzną impresją, reminiscencją obrazów z dzieciństwa, a jednocześnie zawikłaną historią kilku osób. Krótkie streszczenie filmu, w pełni oddające jego treść i charakter wydaje się niemożliwe, co podkreśla poniżej cytowany Janusz Kondratiuk. Poniższe wypowiedzi mogą w przybliżeniu dać wyraz tego, co się w filmie wydarzy. 03:40 DOKUMENT.PL - KRAFFTÓWNA W KRAINIE CZARÓW Film dokumentalny, 81 min, Polska, 2021 Reżyseria: Maciej Kowalewski, Piotr Konstantinow Scenariusz: Remigiusz Grzela Zdjęcia: Marcin Janos Krawczyk, Bartosz Piotrowski Muzyka: Aleksander Krzyżanowski, Bartosz Dziedzic, Krzysztof Ligocki "Krafftówna w krainie czarów" to dokumentalny portret aktorki, będący jednocześnie portretem epoki w której przyszło jej tworzyć. To podróż w głąb historii Polski, historii teatru i kina. Główną oś filmu stanowi rozmowa Barbary Krafftównej z Remigiuszem Grzelą, autorem wywiadu - rzeki z aktorką, podczas której widz zostanie przeprowadzony przez kolejne etapy jej życia i pozna ważne dla niej miejsca: Warszawę, Gdynię, w końcu Los Angeles, gdzie aktorka kontynuowała swoją karierę, zaczynając od zagrania w "Matce" Witkacego w języku angielskim, którego wtedy nie znała. Będziemy również towarzyszyć artystce w spektaklu "Trzeba zabić starszą panią", w którym gra do dnia dzisiejszego. Pokażemy kulisy pracy aktora, który mierzy się z wiekiem, zarówno na scenie, jak i poza nią. Wywiadowi będzie towarzyszyć wyciszona obserwacja samej bohaterki w miejscach dla niej magicznych i ważnych. W tych częściach dokumentu słyszymy tylko voice over - monolog wewnętrzny bohaterki, jej wspomnienia, marzenia, przemyślenia. Czy chciałaby wrócić do tamtych chwil? Do zdarzeń, które są dla niej ważne, ale czasami trudne? To świat kreacji, wyobraźni, świat Alicji z powieści Lewisa Carolla, bo jak mówi bohaterka, wyobraźnia to rzecz najważniejsza. Rzecz, która wiele razy pozwalała jej przetrwać. Film kończy się sceną, jakby po drugiej stronie lustra - zabieramy w niej Barbarę Krafftównę do ogrodu pełnego kwitnących wiśni. Czy to Japonia? Polska? Czy może znowu to tylko wyobraźnia?