TVP Kultura Wtorek, 10.12.2024 06:40 TAMTE LATA, TAMTE DNI - JOANNA ŻÓŁKOWSKA Magazyn, 25 min, Polska, 2022 Reżyseria: Joanna Makowska Scenariusz: Marta Perchuć - Burzyńska, Joanna Makowska Marta Perchuć - Burzyńska rozmawia z wybitnymi artystami o dzieciństwie, domu rodzinnym i najważniejszych doświadczeniach, które w istotny sposób wpłynęły na ich życie i drogę twórczą. Spotykają się w miejscach, które dla bohaterów programu mają największe znaczenie i budzą w nich sentyment. Dzisiaj gościć będziemy w domu aktorki, Joanny Żółkowskiej. 07:20 DZIKA MUZYKA - KAPELA BYRTKÓW - MUZYKA SPOD ŻYWCA Magazyn, 23 min, Polska, 2016 Reżyseria: Zuzanna Solakiewicz Scenariusz: Janusz Prusinowski Wykonawcy: Zofia Sordyl, Józefa Sordyl, Edward Byrtek, Marcin Blachura, Kapela Byrtków, Krystyna Byrtek, Golec uOrkiestra, Rafał Bałaś, Marta Matuszna, Zespół Regionalny Magurzany, Brygida Sordyl Autorzy magazynu udają się do Pewli Wielkiej, wsi leżącą na Żywiecczyźnie, nieopodal Jeleśni. Lokalna muzyka jest tam odporna na mody i gusta turystów. Dudy i skrzypce brzmią niezmiennie w starodawny sposób. Spotkanie z mistrzami: Edwardem Byrtkiem - dudziarzem i budowniczym dud oraz z jego bratem Władysławem - wirtuozem skrzypiec. Poznajemy też ich uczniów: Przemka Ficka i Marcina Blachurę. W programie także o tym, jak powstają dudy żywieckie i jak brzmią inne instrumenty pasterskie. Wizyta w Fundacji Braci Golec, która od wielu lat wspiera muzyczne talenty i zajmuje się edukacją muzyczną dzieci w regionie. 07:55 PODRÓŻE Z HISTORIĄ S.I - ODC. 8 ZAMEK CZY LEPIANKA - DYLEMATY ŚREDNIOWIECZA Cykl dokumentalny, 26 min, Polska, 2015 Reżyseria: Radosław Kotarski Scenariusz: Radosław Kotarski Czy naprawdę ludzie w średniowieczu żyli wyłącznie w zamkach lub zimnych lepiankach? Okazuje się, że takie wyobrażenie nie ma nic wspólnego z prawdą. Rycerze i książęta na potrzeby mieszkalne budowali zagadkowe wieże, które, niestety, w większości nie przetrwały. Na szczęście takiego losu nie podzieliła unikatowa na skalę światową wieża w Siedlęcinie na Dolnym Śląsku. Radosław Kotarski odwiedza to ciekawe miejsce, by sprawdzić, w jakich warunkach żyli tam ludzie 700 lat temu. Odkrywa również tajemnicze malowidła ścienne, które przedstawiają losy dzielnego Lancelota, rycerza króla Artura. 08:35 INFORMACJE KULTURALNE Informator kulturalny, 15 min, Polska, 2024 Przegląd najważniejszych wydarzeń kulturalnych. Podroż po wystawach, kinach, teatrach, a także rozmowy i opinie czołowych postaci ze świata kultury. W programie: - premiera filmu "Imago" w reżyserii Olgi Chajdas - wystawa "Chcemy całego życia" w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie - premiery książek "Dezorientacje. Biografia Marii Konopnickiej" Magdaleny Grzebałkowskiej oraz "Po męstwie" Wojciecha Śmiei - festiwale filmowe: Warszawski Festiwal Filmów o Tematyce Żydowskiej "Kamera Dawida" w Warszawie i 15. American Film Festival we Wrocławiu - premiera spektaklu "Faust" w reżyserii Wojciecha Farugi w Teatrze Narodowym w Warszawie - premiera baletu "Peer Gynt" w Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie - plebiscyt na Młodzieżowe Słowo Roku 2024. 09:05 NOCE I DNIE - ODC. 4/12 - WIECZNE ZMARTWIENIA Serial TVP, 50 min, Polska, 1977 Reżyseria: Jerzy Antczak Scenariusz: Jerzy Antczak Zdjęcia: Stanisław Loth Aktorzy: Jadwiga Barańska, Jerzy Bińczycki, Janina Traczykówna, Anna Nehrebecka, Zdzisław Mrożewski, Ryszarda Hanin, Tadeusz Fijewski, Bogusław Sochnacki, Ewa Dałkowska, Izabella Dziarska, Joanna Kostusiewicz, Andrzej Krasicki, Teresa Lipowska, Wiktor Nanowski, J Jaroszewska Pozornie szczęśliwą rodzinę ciągle nurtują jakieś zmartwienia i kłopoty. Barbarę dręczy zwłaszcza sprawa wychowania dzieci. Nauczycielki angażowane do domu Niechciców zmieniają się często i z różnych powodów. Powrót do miasta to stałe, od lat niespełnione marzenie Barbary. Rozgoryczona i wiecznie zmęczona, odsuwa Bogumiła od siebie. 10:15 WIELKI BIEG Dramat, 98 min, Polska, 1987 Reżyseria: Jerzy Domaradzki Scenariusz: Feliks Falk Zdjęcia: Ryszard Lenczewski Muzyka: Jerzy Matula Aktorzy: Tadeusz Bradecki, Jarosław Kopaczewski, Leon Niemczyk, Krzysztof Pieczyński, Tadeusz Chudecki, Tomasz Dedek, Cezary Harasimowicz, Ryszard Jabloński, Edward Żentara, Piotr Dejmek, Magdalena Jarosz, Ryszard Kotys, Jan Jurewicz Słynny film Jerzego Domaradzkiego aż sześć lat czekał na swoją kinową premierę, która odbyła się dopiero w grudniu 1987 r. Środowiskowi złośliwcy właśnie tym tłumaczyli przyznanie mu nagrody na XI FPFF w Gdańsku: miała to być rekompensata za długie "leżakowanie". Większość krytyków uznała jednak "Wielki bieg" za jeden z najważniejszych - obok "Matki Królów" - polskich filmów należących do tzw. nurtu rozliczeniowego. Znakomity scenariusz Feliksa Falka sytuuje akcję "Wielkiego biegu" w 1952 roku podczas "Biegu Pokoju" - jednej z tak charakterystycznych dla tamtej epoki imprez masowych. Przez kilka dni biorą w niej udział wyróżniający się zetempowcy z całego kraju. Bohaterowie mają po 17 - 20 lat, są pełni zapału, ambitni, każdy z nich myśli o zwycięstwie, choć różne są powody, dla których chcą wygrać. Jeden z nich, Radek, chłopak z Nowej Huty, marzy o motocyklu "Jawa" - głównej nagrodzie zawodów. Inny - Stefan Budny - wierzy, że zwycięstwo da mu szansę dotarcia do zasiadającego na trybunie prezydenta Bieruta i wręczenia mu petycji w sprawie ojca, skądinąd starego komunisty, oskarżonego niesłusznie w procesie politycznym. Nad przebiegiem imprezy czuwają jednak działacze, dla których ważne jest tylko to, by wszystko poszło po ich myśli, by żaden incydent nie przyćmił kolejnego sukcesu propagandowego. O zamiarach Stefana dowiadują się oni już w trakcie zawodów i postanawiają nie dopuścić do jego zwycięstwa. Tymczasem na kilometr przed metą na czele grupy biegaczy znajdują się dwaj zawodnicy - właśnie Radek i Stefan. 12:15 GALERIA SZTUKI NA EKRANIE - EDVARD MUNCH (EXHIBITION ON SCREEN EP. 27 MUNCH) Cykl dokumentalny, 48 min, Wielka Brytania, 2021 Reżyseria: Phil Grabsky Odcinek 28. Edvard Munch. "Munch 150" to największa dotąd retrospektywa twórczości norweskiego artysty i wyjątkowa okazja, by zobaczyć w jednym miejscu jego wszystkie ważne prace. Ten być może najsławniejszy w dziejach Norweg namalował między innymi obraz, który stał się synonimem jego nazwiska: Krzyk. Niewiele dzieł sztuki zapada w pamięć tak mocno. I rzadko budzą tak wielkie zainteresowanie poza okresem, w którym powstały. W roku 2012 jedna z wersji Krzyku została sprzedana za prawie 120 milionów dolarów, ustanawiając rekord aukcji publicznych. Wzmocniło to renomę obrazu i jego twórcy, Edvarda Muncha. 13:20 DOBRY TYTUŁ Magazyn literacki, 25 min, Polska, 2024 Prowadzący: Agata Passent Magazyn literacki w którym punktem wyjścia jest aktualny temat nadający rytm odcinka. Opowiadać o nim będą goście ze świata literackiego. W każdym odcinku pojawią się również stale elementy programu: - segment literatury dziecięcej "Poczytaj mi tato" - segment związany z poezją "Co tydzień jeden wiersz" - segment recenzencki: - segment Bookstagram/BookTok - młodzi czytelnicy opowiadają o tym co jest na czasie wśród młodzieży - segment "Zagadka zakładka" - zabawne pytanie konkursowe dla widzów 14:00 SYZYFOWE PRACE Film obyczajowy, 98 min, Polska, 2000 Autor: Stefan Żeromski Reżyseria: Paweł Komorowski, Waldemar Prokopowicz Scenariusz: Paweł Komorowski Zdjęcia: Wiesław Zdort Muzyka: Jerzy Matuszkiewicz Aktorzy: Bartek Kasprzykowski, Franciszek Pieczka, Andrzej Wichrowski, Alicja Bachleda Curuś, Zofia Kucówna, Ewa Wichrowska, Jakub Papuga, Tomasz Piątkowski, Marcin Przybylski, Walentin Gołubienko, Andrzej Kozak, Sebastian Domagała, Krzysztof Wakuliński, Aleksander Kiriłłow Kinowa wersja serialu telewizyjnego z 1998 r. Filmowa adaptacja "Syzyfowych prac" (1898), pierwszej liczącej się w dorobku Stefana Żeromskiego powieści, do dziś pozostającej w kanonach lektur szkolnych. Paweł Komorowski wykorzystał jej najbardziej dramatyczną część: ostatnie 3 lata nauki bohatera, Marcina Borowicza, w kieleckim gimnazjum. Lata 90. XIX wieku w Królestwie Polskim to okres wzmożonej rusyfikacji. Marcin, syn szlachcica, daje się wciągnąć przez nauczycieli i dyrekcję gimnazjum w "naukową" działalność propagującą ideę panslawizmu - ukrytą formę rusyfikacji. Swoje zniewolenie dostrzega dopiero w atmosferze działań patriotycznych inspirowanych przez nowego kolegę, Bernarda Zygiera, wyrzuconego ze szkoły w Warszawie za działalność w konspiracyjnych kołach młodzieżowych. Swoistym kontrapunktem dla dziejów Borowicza jest historia drugiego bohatera powieści i filmu - Andrzeja Radka, chłopskiego syna, który z uporem zdobywa wiedzę. Zdarzenia, w których chłopcy wzajemnie sobie pomagają, stają się początkiem ich przyjaźni. W "Syzyfowych pracach" nie brak też wątku pierwszej miłości. Marcin zakochuje się w pięknej pensjonarce - Birucie. Po maturze ich uczucie wystawione jest na ciężką próbę - okazuje się, że dziewczyna wraz z całą rodziną wyjechała w głąb Rosji. 15:55 VAN GOGH. ZBOŻA I CHMURY (VAN GOGH - OF WHEAT FIELDS AND CLOUDED SKIES) Film dokumentalny, 86 min, Włochy, 2018 Reżyseria: Giovanni Piscaglia Spojrzenie na Van Gogha z perspektywy największej prywatnej kolekcjonerki dzieł holenderskiego malarza: Helene Kröller - Müller (1869 - 1939), która na początku XX wieku kupiła prawie 300 jego dzieł. 17:35 NOCE I DNIE - ODC. 5/12 - UŚMIECHY LOSU Serial TVP, 53 min, Polska, 1977 Reżyseria: Jerzy Antczak Scenariusz: Jerzy Antczak Zdjęcia: Stanisław Loth Muzyka: Waldemar Kozanecki Aktorzy: Jadwiga Barańska, Jerzy Bińczycki, Jerzy Kamas, Olgierd Łukaszewicz, Anna Nehrebecka, Andrzej Seweryn, Janina Traczykówna, Beata Tyszkiewicz, Ewa Dałkowska, Marek Walczewski, Andrzej Szczepkowski, Piotr Binder, Emir Buczacki, Damian Damięcki, Maciej Damięcki Po śmierci seniora rodu, Joachima Ostrzeńskiego, Barbara otrzymuje w spadku 6 tysięcy rubli. Niechcicowie rozważają, jak najrozsądniej spożytkować niemałą dla nich sumę pieniędzy. Po długim zastanowieniu decydują się zakupić place budowlane w Kalińcu. Życie w Serbinowie toczy się utartym trybem, wypełnia je zwykła, codzienna praca. Agnieszkę, najstarszą córkę, rodzice odwożą na pensję do miasta. Jedynym godnym uwagi wydarzeniem w dość monotonnej egzystencji mieszkańców majątku jest ślub Romana Katelby z Celiną Mroczkówną, byłą nauczycielką dzieci Niechciców. 18:45 PRZEMOWA NOBLOWSKA: OLGA TOKARCZUK, LITERACKA NAGRODA NOBLA 2018 (NOBEL LECTURE: OLGA TOKARCZUK, NOBEL PRIZE IN LITERATURE 2018) 59 min, Szwecja, 2018 "Czuły Narrator" - Przemowa noblowska z literatury Olgi Tokarczuk, wygłoszona w sobotę 7 grudnia 2019 r. w Akademii Szwedzkiej w Sztokholmie. 20:00 TEATR TELEWIZJI - COURAGE MOJEJ MATKI Spektakl teatralny, 68 min, Polska, 2002 Autor: George Tabori Przekład: Grzegorz Matysiak Reżyseria: Magdalena Łazarkiewicz Scenariusz: Magdalena Łazarkiewicz Zdjęcia: Tomasz Dobrowolski Aktorzy: Danuta Szaflarska, Jan Peszek, Adam Woronowicz, Tadeusz Szymków, Teresa Sawicka, Edwin Petrykat, Lech Gwit, Ferdynand Matysiak, Eryk Lubos, Grażyna Krukówna, Irena Rybicka, Iwona Kozub, Jan Blecki, Stanisław Rezler, Anna Werner "Courage mojej matki" to sztuka o holokauście, obficie czerpiąca z biografii autora, a właściwie jego rodzicielki. Prapremiera odbyła się w 1979 roku w Monachium, w głównej roli wystąpiła Hanna Schygulla. Tytuł jest zamierzonym przez Taboriego nawiązaniem do znanego utworu Bertolta Brechta, z którym zresztą autor wiele lat się przyjaźnił i którego sztuki tłumaczył na angielski. "Courage mojej matki" doczekała się także adaptacji filmowej, zrealizowanej przez Michaela Verhoevena. "Ta historia może się wydawać nieprawdopodobna, a jednak prawdą jest, że moją matkę ocalił Niemiec, podobnie jak prawdą jest, że mój ojciec zginął w Oświęcimiu". Czy taka zapowiedź, otwierająca przedstawienie Magdaleny Łazarkiewicz, ma przygotować widza do odbioru spektaklu niekonwencjonalnego, być może kontrowersyjnego? Rozwój fabuły pokazuje, że tak. Współczesnego odbiorcy, mającego jeszcze świeżo w pamięci zarówno "Listę Schindlera", jak i "Pianistę", nie zaskoczy zapewne wątek nazisty ratującego życie Żydówce. W sztuce Taboriego najbardziej szokuje co innego: rozdźwięk między fabułą niebezpiecznie balansującą na granicy historycznego i psychologicznego absurdu, a sugestią autora, że przedstawione wydarzenia mają swój rodowód w rzeczywistości. Tabori zresztą nie raz dawał dowody skłonności do artystycznych prowokacji, czarnego humoru oraz igrania z poczuciem smaku widza. W "Courage..." również drażni, irytuje i... intryguje. W inscenizacji Magdaleny Łazarkiewicz cyniczne błazeństwo sąsiaduje na równych prawach z przejmującymi opisami ludzkich tragedii. Poruszające relacje cierpienia i poniżenia z niemal pornograficznym słowotokiem. Czysta poezja z brutalnym weryzmem. Narrator przedstawienia, mistrzowsko grany przez Jana Peszka, opowiadając historię swojej matki wywiezionej do obozu zagłady, drwi sobie ze wszelkich tabu, a swej predylekcji do "przesady i koloryzowania" nie stawia żadnych barier. W jego opowieści cicha, nieefektowna prawda matki miesza się z rozbuchaną prawdą jego wyobraźni, wspomnień, domysłów. Czemu służy ostentacyjna bezkompromisowość narratora? Przykuciu uwagi słuchaczy? Odreagowaniu syndromu naznaczenia zagładą? Głębszemu i prawdziwszemu porozumieniu z rodzicielką? A może zagłuszeniu wyrzutów sumienia, że podczas gdy matkę wieziono do Auschwitz, on bezpiecznie siedział w Anglii i "zaliczał dziewice"? Na tle wielosłowia Syna tym dobitniej brzmią krótkie zdania Matki, którymi pointuje ona całą opowieść. "Nie patrz nigdy w oczy wroga, bo możesz przestać go nienawidzić" - mówi stara kobieta. I jakkolwiek by oceniać gry Taboriego z przyzwyczajeniami widowni, tę pełną gorzkiej ironii maksymę z pewnością warto zapamiętać. Rok 1969, Wiedeń. W rozgłośni radiowej trwa nagranie audycji z udziałem Syna i Matki. Oboje noszą nazwisko Tabori. On, znany pisarz, opowiada niezwykłą historię wywiezienia rodzicielki do obozu koncentracyjnego oraz jej jeszcze bardziej niezwykłego uwolnienia. W drodze do krewnych na partyjkę remika Elza Tabori zostaje zatrzymana przez dwóch niezdarnych policjantów, którzy tramwajem zamierzają przewieźć ją do pociągu, wywożącego Żydów z miasta. Niestety, w tramwaju jest tłok, więc pomimo wysiłków policjantom nie udaje się wejść do środka. Elza odjeżdża sama, ścigana krzykami, by wysiadła na następnym przystanku. Konduktorka, chcąc jej pomóc, wystawia bilet aż do końca trasy. Elza wszakże wysiada na najbliższym przystanku i spokojnie czeka. Na jej widok policjanci reagują osłupieniem, lecz dostarczają ją na miejsce wywózki. Upchnięta w bydlęcym wagonie, w nieznośnym ścisku i ciemności, Elza czuje jak dłoń nieznajomego mężczyzny zaczyna pieścić jej pierś. Pani Tabori, która nie uprawiała seksu od wielu lat (mąż jest w Oświęcimiu), zachęcana gorącymi szeptami nieznajomego, pomaga mu spełnić ten "ostatni raz". Po kilku godzinach pociąg zatrzymuje się na krótką przerwę. Elza spotyka dawnego podopiecznego męża, który twierdzi, że taka dama jak ona powinna natychmiast domagać się uwolnienia. I Elza, trochę niespodziewanie dla samej siebie, rzeczywiście postanawia rozmówić się z kierującym wywózką oficerem SS. Ten natomiast, spojrzawszy jej głęboko w oczy, czyni zadość absurdalnej z pozoru prośbie. W dodatku każe swoim siepaczom wsadzić Elzę do właściwego pociągu i dać coś ciepłego do zjedzenia. W drodze powrotnej wchodzi do przedziału, w którym siedzi pani Tabori, i zaczyna czynić jej zwierzenia. Okazuje się, że jest wrażliwym wegetarianinem, na którego psychice zaciążyło traumatyczne przeżycie z dzieciństwa, kiedy to wiejski ksiądz podał dzieciom przystępującym do pierwszej komunii prawdziwe ludzkie ciało i krew. Wstrząśnięta Elza, powróciwszy do rodzinnego miasta, idzie prosto do krewnych na partyjkę remika. Ci witają ją wymówkami, że przyszła tak późno. 21:25 LEKKIE OBYCZAJE - SZEF ROKU (EL BUEN PATRÓN) Komedia, 115 min, Hiszpania, 2021 Reżyseria: Fernando Leon De Aranoa Scenariusz: Fernando Leon De Aranoa Aktorzy: Javier Bardem, Manolo Solo, Sonia Almarcha, Fernando Albizu, Almudena Amor Czekając na wizytę komitetu, który mógłby przyznać jego rodzinnej firmie nagrodę za doskonałość, Blanco - właściciel przedsiębiorstwa produkującego wagi przemysłowe, stara się rozwiązać do tego czasu wszelkie problemy swoich pracowników. Niestety, na drodze do realizacji idealnego planu staje mu szukający zemsty zwolniony pracownik, zakochana stażystka czy cierpiący na depresję kierownik. Aby dopiąć swego, ambitny szef bez skrupułów ingeruje w prywatne życie pracowników, przekraczając dopuszczalne granice i uruchamiając lawinę nieprzewidzianych konsekwencji. 23:35 NOCNY DOKUMENT - ALBINOSI W AFRYCE (ALBINO BOY IN AFRICA) Film dokumentalny, 45 min, Wielka Brytania, 2017 Reżyseria: Camilla Magid W Tanzanii części ciał i krew albinosów używane są do sporządzania magicznych mikstur i sprzedawane za ogromne pieniądze. By chronić takie dzieci, rząd wysyła je do szkół z internatem, z dala od rodzin. Film ukazuje konsekwencje psychologiczne bycia napiętnowanym i niechcianym z perspektywy 7 - letniego dziecka. 00:35 PANORAMA KINA POLSKIEGO - DZIEŃ ŚWIRA Komediodramat, 89 min, Polska, 2002 Reżyseria: Marek Koterski Scenariusz: Marek Koterski Zdjęcia: Jacek Bławut Muzyka: Jerzy Satanowski Aktorzy: Marek Kondrat, Janina Traczykówna, Andrzej Grabowski, Michał Koterski, Joanna Sienkiewicz Obsypany nagrodami film miał bardzo dobrą prasę, był entuzjastycznie przyjęty przez krytykę i widzów, którzy docenili wartości artystyczne i przesłanie dzieła Marka Koterskiego. Na FPFF w Gdyni w 2002 r. "Dzień świra" otrzymał Grand Prix w kategorii najlepszy film, a także nagrody za pierwszoplanową rolę męską (Marek Kondrat) i za dźwięk (Maria Chilarecka). Na gdyńskim festiwalu został wyróżniony również reżyser, który otrzymał nagrodę Stowarzyszenia Filmowców Polskich za "twórcze przedstawienie współczesności". Ponadto Marek Koterski oraz Marek Kondrat otrzymali Polską Nagrodę Filmową Orzeł. "Dzień świra" zajął piąte miejsce w rankingu oglądalności i otrzymał Złoty Bilet stowarzyszenia "Kina Polskie". Stałym bohaterem filmów Marka Koterskiego jest Adam Miauczyński występujący w różnych życiowych rolach. W kolejnej odsłonie przygód Miauczyńskiego, który nie jest już kochliwym facetem, przeżywającym głównie dylematy natury damsko - męskiej, lecz statecznym mężczyzną dobiegającym pięćdziesiątki, wystąpił rewelacyjny Marek Kondrat. "Dzień świra" to znakomity komediodramat - przedstawiony w formie monologu wewnętrznego bohatera - odzwierciedlający otaczającą nas absurdalną rzeczywistość i oddający wnikliwy obraz kondycji współczesnego polskiego inteligenta. Adaś Miauczyński jest tutaj polonistą o zacięciu poety, nauczycielem z powołania, wykładającym w jednym z liceów. Zdaje sobie sprawę, że w dobie życia konsumpcyjnego został zdeklasowany, utracił swój dawny społeczny status. Jako inteligent czuje się zepchnięty na sam dół, odarty z poczucia własnej wartości. Przybity tą sytuacją, zrezygnowany i owładnięty bezsensownymi natręctwami, miewa nawet samobójcze myśli. Próbuje się jeszcze ratować romantyczną poezją i marzeniami o prawdziwej miłości. Ma wielkie ambicje, chciałby pisać wiersze, przysłużyć się narodowi, wznieść się ponad przygnębiającą go beznadziejność. Film przedstawia jeden dzień z życia 49 - letniego Adasia. Rozwiedziony mężczyzna ze skromnej nauczycielskiej pensji co miesiąc płaci alimenty. Żona (Joanna Sienkiewicz), która porzuciła męża nieudacznika, sama wychowuje ich jedynego syna (Michał Koterski). Niskie zarobki i słaba pozycja społeczna wywołują w bohaterze filmu głębokie frustracje i agresję. Cierpi na nerwicę natręctw, przymusowo licząc wszystkie wykonywane rano czynności. Kiedy się budzi, boi się wstać, z lękiem myśli co przyniesie kolejny dzień. Z równą żarliwością klnie i żegna się. Broniąc się przed otaczającym go światem, tworzy swoisty "dławiący rytuał codziennego życia". Gimnastykuje się siedem razy, pociąga siedem łyków wody mineralnej, myje się siedmioma ruchami ręki, wsypuje do miseczki siedem garści płatków śniadaniowych. Do rytualnych czynności porannych należy też łykanie medykamentów: prozac - na chęć do życia, geriavit - na witalność, wreszcie neotropil - na dobre funkcjonowanie mózgu. Kiedy zasiada do pracy, ciszę i spokój burzą mu jednak różne hałasy. Najpierw sąsiad z dołu nastawia głośno koncert Chopina, potem z zewnątrz dochodzi przeraźliwy odgłos pracującej kosiarki do trawy. Adaś wybucha gniewem. A tego dnia czeka go jeszcze wiele: trudna lekcja polskiego, którą uczniowie w ogóle nie są zainteresowani, obiad u matki (Janina Traczykówna), u której wizyty przebiegają zawsze tak samo, kłótnia z byłą żoną oraz spacer z niezbyt rozgarniętym synem, którego mało obchodzą życiowe mądrości ojca. 02:20 DOKUMENT.PL - KRĄG KANTORA Film dokumentalny, 57 min, Polska, 2015 Reżyseria: Adrianna Książek, Iwo Książek Scenariusz: Adrianna Książek, Iwo Książek Zdjęcia: Iwo Książek Muzyka: Michał Dymny Wykonawcy: Janina Kraupe-Świderska, Mieczysław Porębski, Franciszek Bunsch, Danuta Drobniak-Le Hénaff, Przemysław Gawor, Władysław Śmiga, Zofia Garbaczewska-Pawlikowska, Aleksandra Bąkowska, Tadeusz Kantor, Marta Stebnicka-Kern, Jerzy Nowosielski Jerzy Nowosielski, Wojciech Jerzy Has, Kazimierz Mikulski, Jerzy Turowicz, Tadeusz Brzozowski "Krąg Kantora" to film dokumentalny, który przybliży widzom wybitnych polskich artystów XX wieku poprzez opowiadanie o ich młodości, dorastaniu i wejściu na drogę twórczą. Konstrukcja filmu jest zbudowana wokół postaci Tadeusza Kantora, dla którego ten okres miał największy wpływ na jego późniejszą sztukę. W Krakowie w czasie II wojny światowej młody Tadeusz Kantor stworzył środowisko artystyczne znajdując młodych utalentowanych ludzi w niemieckiej szkole Przemysłu Artystycznego Kunstgewerbeschule, w której odwiedzał przyjaciół i z którymi dzielił się swoją wiedzą i pasją do sztuki, a później stworzył swój Podziemny Teatr. W tym czasie zawiązały się wieloletnie przyjaźnie i z tego kręgu wyrosło pokolenie twórców niezwykle ważnych dla losów polskiej kultury i sztuki. Z tej grupy wywodzą się m.in. Jerzy Nowosielski, Kazimierz Mikulski, Jerzy i Lidia Skarzyńscy, Wojciech Jerzy Has i Marek Rostworowski.