TVP Kultura Wtorek, 17.12.2024 06:45 TAMTE LATA, TAMTE DNI - MICHAŁ ŻEBROWSKI Magazyn, 28 min, Polska, 2022 Reżyseria: Joanna Makowska Scenariusz: Marta Perchuć - Burzyńska, Joanna Makowska Prowadzący: Marta Perchuć - Burzyńska Marta Perchuć - Burzyńska rozmawia z wybitnymi artystami o dzieciństwie, domu rodzinnym i najważniejszych doświadczeniach, które w istotny sposób wpłynęły na ich życie i drogę twórczą. Spotykają się w miejscach, które dla bohaterów programu mają największe znaczenie i budzą w nich sentyment. Dzisiaj spotkamy się z Michałem Żebrowskim, jednym z najbardziej rozpoznawalnych aktorów, dyrektorem teatru 6.piętro. Opowie nam o relacjach, które panowały w jego domu rodzinnym, kiedy był dzieckiem i o tym, jak zaważyło to na jego dorosłym życiu. Wspomnimy szczęśliwe lata szkolne, pierwsze role oraz dowiemy się, jak Michał Żebrowski postrzega siebie, jako odtwórcę ról bohaterów narodowych. 07:20 DZIKA MUZYKA - ŚPIEWANIE WIOSENNE NA PODLASIU Magazyn, 24 min, Polska, 2016 Reżyseria: Zuzanna Solakiewicz, Zvika Gregory Portnoy Prowadzący: Maciej Żurek, Julita Charytoniuk "Dzika muzyka" to program poświęcony fascynującym tradycjom i korzeniom polskiej muzyki. Wiele niezwykłych wydarzeń, których inicjatorami są młodzi ludzie z miast, którzy coraz częściej wyruszają na spotkanie z wiejskimi mistrzami, składa się na zjawisko odrodzenia muzyki tradycyjnej we współczesnej Polsce. Każdy odcinek to osobista podróż, w którą prowadzi nas postać związana z konkretnymi wydarzeniami, odkrywając przed nami świat pełen niezwykłych spotkań i wspaniałej muzyki. Jako przewodnicy wystąpią miedzy innymi: Janusz Prusinowski, Witek Broda, Justyna Piernik, Maniucha Bikont, Maciej Żurek, Antoni Beksiak. W tym odcinku skoncentrujemy się na podlaskiej tradycji rytualnego zaznaczania nadejścia wiosny. Prowadzącym odcinek będzie Maciej Żurek z Olsztyna, skrzypek, śpiewak, prywatnie pszczelarz. Należy do grupy, która od kilku lat wspiera mężczyzn ze wsi w okolicach Knyszyna w kultywowaniu zwyczaju wiosennego kolędowania, czyli chodzenia z konopielkami. Odwiedzimy tych śpiewaków. Potem do prowadzącego dołączy Julita Charytoniuk, która zabierze nas w swoje rodzinne strony, gdzie posłuchamy wiosennych pieśni, jakie śpiewa się we wsiach prawosławnych. Odwiedzimy również śpiewaczki praktykujące śpiew wielogłosowy. 08:00 PODRÓŻE Z HISTORIĄ S.III - ODC. 30 BURZLIWE DZIEJE KRESÓW Cykl dokumentalny, 25 min, Polska, 2016 Reżyseria: Radosław Kotarski Scenariusz: Radosław Kotarski Kto sprawił, że zamiast polskiego kościoła wybudowano siermiężny dom handlowy? Dlaczego z zabytku zrobiono magazyn soli rozbijanej dynamitem? Skąd pomysł, aby obiekt sakralny zamienić w kino? Radosław Kotarski odkrywa burzliwą historię kresowych miast. Przy okazji odnajduje miejsca najbliższe sercom polskich królów i magnatów oraz odwiedza najlepszą szkołę w historii Rzeczpospolitej. Przedstawia także, w jaki sposób na wschodnich krańcach Polski współistniały różne narody i kultury. 08:40 INFORMACJE KULTURALNE Informator kulturalny, 15 min, Polska, 2024 Przegląd bieżących wydarzeń kulturalnych z kraju i z zagranicy. Odnotowywanie premier teatralnych, filmowych, muzycznych, literackich, relacje z nowo otwartych wystaw. Recenzje, opinie, materiały komentujące zjawiska występujące w kulturze. 09:05 NOCE I DNIE - ODC. 8/12 - CZAS MIŁOŚCI I CZAS ŚMIERCI Serial obyczajowy, 50 min, Polska, 1977 Reżyseria: Jerzy Antczak Scenariusz: Jerzy Antczak Zdjęcia: Stanisław Loth Muzyka: Waldemar Kazanecki Aktorzy: Jadwiga Barańska, Jerzy Bińczycki, Anna Nehrebecka, Olgierd Łukaszewicz, Stanisława Celińska, Beata Tyszkiewicz W kraju wzmagają się nastroje rewolucyjne. Polityka wdziera się nawet do salonów. Po ukończeniu szkoły Agnieszka wyjeżdża na studia przyrodnicze do Lozanny. Poznaje tu Marcina Śniadowskiego - Polaka, gorącego patriotę i rewolucjonistę. Między młodymi rodzi się uczucie. Tymczasem Celina, żona Katelby, która opuściła męża i została kochanką Janusza Ostrzeńskiego, popełnia samobójstwo. 10:15 UCIECZKA Z KINA "WOLNOŚĆ" Film obyczajowy, 86 min, Polska, 1990 Reżyseria: Wojciech Marczewski Scenariusz: Wojciech Marczewski Zdjęcia: Jerzy Zieliński Aktorzy: Janusz Gajos, Zbigniew Zamachowski, Teresa Marczewska, Piotr Fronczewski, Władysław Kowalski, Michał Bajor, Jan Peszek, Jerzy Bińczycki, Artur Barciś, Maciej Kozłowski, Henryk Bista, Ewa Wencel, Krzysztof Wakuliński, Zofia Tomaszewska Grądziewicz, Aleksander Bednarz Janusz Gajos stoi oniemiały w ciemnej sali kinowej. Przed oczami ma widok niezwykły. Na ekranie zbuntowani aktorzy nie chcą dalej grać swych fałszywych, ogłupiających ról. Próbują im w tym przeszkodzić histeryczne, pełne paniki reprymendy dobiegające z widowni. To przedstawiciele oficjalnej komisji starają się zagłuszyć swój strach i bezradność. Jeszcze chwila i Janusz Gajos wybuchnie śmiechem. "Poruszająca scena, przywodząca na myśl"Mistrza i Małgorzatę"Bułhakowa" - orzekli krytycy. W filmie Marczewskiego jest jeszcze wiele sekwencji równie wymownych i dramatycznych. Wspólnie tworzą dzieło, które stało się wydarzeniem artystycznym na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku - Gdyni w 1990 r. Uhonorowano je wówczas Grand Prix i nagrodą dziennikarzy. Wyróżnienie za najlepszą główną rolę męską otrzymał Janusz Gajos. "Ucieczkę..." nagradzano jeszcze kilkakrotnie, także zagranicą, np. na Festiwalu Filmów Fantastycznych w Avoriaz. Wcześniej najważniejsze trofea zdobywały tam m.in. "Carrie" Briana de Palmy, "Pojedynek na szosie" Stevena Spielberga i "Terminator" Jamesa Camerona. Pierwiastek fantastyczny odgrywa w filmie Marczewskiego rolę niepoślednią, choć nie w sposób właściwy produkcjom science - fiction. Służy bowiem ukazaniu przemiany duchowej cenzora - niegdyś poety i krytyka literackiego, obecnie (tak go określił reżyser) człowieka "spsiałego", pozornie groźnego, lecz w rzeczywistości zastraszonego i samotnego. Oba światy: realny i fantasmagoryczny przenikają się. Cenzor przekracza granicę ekranu, wchodzi do wnętrza filmu, powodowany miłością do jednej z jego bohaterek - Małgorzaty. Jednak i tam spotyka go rozczarowanie. Wraca do rzeczywistości, lecz nie będzie już tym samym człowiekiem. Niegdyś poeta, potem cenzor, teraz - kto? Jeden z krytyków pisał: "W tym filmie każdy chce wyjść z ram własnego życia. Buntuje się cenzor. Buntują się postacie filmowe. Wszyscy szukają wolności, której nie ma. Jej przebłysk jest może tylko w idei ucieczki. Wystarczy nocą wejść na dach własnej kamienicy, aby przekonać się, ilu ludzi znajduje się w stanie ucieczki."Aż tak wielu?"- dziwi się cenzor, obserwując dachy pełne ludzi. Sam jest jednym z lunatyków." Film obyczajowy, 86 min, Polska 1990 Scenariusz i reżyseria: Wojciech Marczewski Zdjęcia: Jerzy Zieliński Muzyka: Zygmunt Konieczny Aktorzy: Janusz Gajos, Zbigniew Zamachowski, Teresa Marczewska, Michał Bajor, Piotr Fronczewski, Jan Peszek, Jerzy Binczycki i inni 11:55 GALERIA SZTUKI NA EKRANIE - MATISSE (EXHIBITION ON SCREEN EP. 28 MATISSE) Cykl dokumentalny, 51 min, Wielka Brytania, 2021 Reżyseria: Phil Grabsky Seria dokumentalna. To spotkanie z najbardziej znanymi artystami i dziełami sztuki na świecie. Każdy odcinek opowie o innym artyście i przybliży jego życie, odkrywając miejsca, w których żył i pracował, relacje z przyjaciółmi czy rodziną, przy pomocy prywatnych listów ożywiając ich osobiste historie. Wystawa na ekranie zapewnia uprzywilejowany dostęp do arcydzieł artystów w największych muzeach i galeriach na świecie. M. in. Leonardo, Rembrandt; Cezanne, Monet, Picasso. Odc. 28. Matisse. Rekordowa wystawa w Museum of Modern Art (MoMA) i Tate Modern zbadała ostatni rozdział kariery Matisse’a. Widzowie są zaproszeni do obejrzenia intymnego, zakulisowego spotkania z tą wystawą z udziałem kuratorów, historyków i osób, które osobiście znały Matisse’a. Film nakręcony zarówno w MoMA, jak i Tate Modern, odzwierciedla przygotowanie i wystawę. Szczególną uwagę poświęcono pracom konserwatorskim. Pięknie sfilmowane ujęcia ekspozycji przeplatają się z biografią Matisse’a, materiałami zza kulis i sekwencjami z udziałem specjalnych gości. 13:00 DOBRY TYTUŁ Magazyn literacki, 25 min, Polska, 2024 Prowadzący: Agata Passent Magazyn literacki w którym punktem wyjścia jest aktualny temat nadający rytm odcinka. Opowiadać o nim będą goście ze świata literackiego. W każdym odcinku pojawią się również stale elementy programu: - segment literatury dziecięcej "Poczytaj mi tato" - segment związany z poezją "Co tydzień jeden wiersz" - segment recenzencki: - segment Bookstagram/BookTok - młodzi czytelnicy opowiadają o tym co jest na czasie wśród młodzieży - segment "Zagadka zakładka" - zabawne pytanie konkursowe dla widzów 13:40 BRACISZEK Dramat biograficzny, 97 min, Polska, 2007 Reżyseria: Andrzej Barański Scenariusz: Andrzej Barański Zdjęcia: Dariusz Kuc Aktorzy: Artur Barciś, Grzegorz Gołaszewski, Henryk Błażejczyk, Bartłomiej Bobrowski, Czesław Bogdański, Zbigniew Borek, Krzysztof Chudzicki, Paweł Ciołkosz, Andrzej Gawroński, Andrzej Golejewski, Jan Jeruzal, Zbigniew Konopka, Grzegorz Kulikowski, Janusz Łagodziński, Jerzy Mazur Pierwowzorem postaci Braciszka jest Sługa Boży, franciszkanin, brat Alojzy Kosiba - kwestarz i jałmużnik żyjący w latach 1855 - 1939, zwany także patronem maluczkich. Brat Alojzy jest kandydatem na ołtarze, ponieważ - jak napisano: "Bóg przez niego ukazuje nadprzyrodzoną wartość czynów codziennych i prostych, które stają się środkami zbawienia i wielkości człowieka". Życie brata Alojzego zostało opisane i wykreowane przez świadków jego świętości, ludzi równie prostych i prostodusznych jak on sam, i to właśnie oni kreślą perspektywę, w jakiej oglądamy ich świętego. Braciszka poznajemy w ostatnich dniach jego życia, kiedy - z właściwą mu dobrotliwością - chce odejść z tego świata. Podejmuje taką decyzję w intencji uratowania życia chorego chłopca. W kolejnych odsłonach Braciszek żegna się z ziemskim życiem i cieszy na spotkanie z wiecznością. Pomiędzy tymi scenami - stacjami, w retrospekcjach poznajemy niezwykłą osobowość Braciszka. Widzimy go jako zakonnika zatopionego w żarliwej modlitwie w ciszy klasztoru oraz kwestarza w kontaktach ze zwykłymi ludźmi. Mikroświat rzeczy i drobnych spraw wprowadza do opowieści wymiar poetycki i swoistą mistykę codzienności. Klasztor, życie klasztorne, jako świat tajemniczy i osobny, zawsze budzący ciekawość, tutaj jawi się bardzo zwyczajnie, zgodnie z ludzką miarą. "Duch św. Franciszka odrodził się w tym klasztorze" - napisał Karol kard. Wojtyła, otwierając proces beatyfikacyjny. 15:35 SALTO Dramat, 99 min, Polska, 1965 Reżyseria: Tadeusz Konwicki Scenariusz: Tadeusz Konwicki Zdjęcia: Kurt Weber Aktorzy: Zbigniew Cybulski, Jerzy Block, Włodzimierz Boruński, Gustaw Holoubek, Marta Lipińska, Andrzej Łapicki, Zdzisław Maklakiewicz, Wojciech Siemion, Iga Cembrzyńska "Podczas seansów rozlegają się gwizdy i tupanie, zaś z drugiej strony oklaski zwolenników. Słyszy się zarzuty, że film jest "osobisty, prywatny, tyczy własnych kompleksów autora i nie powinien być finansowany przez instytucję publiczną", na co inni odpowiadają, że przeciwnie, "Salto" sięga głęboko w życie polskie i właśnie dlatego wzrusza, jak może żaden inny film, i to od dawna" - komentował recepcję utworu Konwickiego jeden z krytyków. Trzeci po "Ostatnim dniu lata" i "Zaduszkach" film autora "Rojstów" wywołał wiele kontrowersji. Jedno wszak nie ulegało wątpliwości. Konwicki po raz kolejny zmierzył się w nim z własnymi obsesjami, fascynacjami i urazami. Znalazły się wśród nich zarówno wojna, romantyczno-martyrologiczna tradycja polskiej kultury, jak i utracony świat dzieciństwa na Wileńszczyźnie. "Salto" było też interpretowane jako polemika ze "szkołą polską" i dzieło autotematyczne - wyraz wahań i niepewności artysty, dotyczących możliwości i pułapek sztuki. Reżyserowi udało się zgromadzić na planie czołówkę polskich aktorów, co może nieco dziwić w wypadku filmu z założenia trudnego i niekasowego. "Salto" bowiem najbliższe jest kinu poetyckiemu, nastrojowemu, obfitującemu w zagadki i niedomówienia. Akcja posuwa się wolno, wielką wagę odgrywa słowo. Po latach owa literackość może nieco razić. Współczesny widz przyzwyczajony do tempa kina akcji uzna "Salto" za przegadane. Akcja filmu rozgrywa się w prowincjonalnym miasteczku, bardzo podobnym do tego, które Konwicki opisywał w wydanej dwa lata wcześniej powieści "Sennik współczesny". Podobnie jak tam, także i tu sprawia ono wrażenie położonego na pograniczu jawy i snu, surrealistycznej fantazji i rzeczywistości. Pewnego dnia w miasteczku pojawia się tajemniczy mężczyzna. Przedstawia się jako Kowalski - Malinowski. Zdumionym mieszkańcom przedstawia różne wersje swej biografii. Jednym mówi, że walczył na wojnie, innym, że się ukrywa i grozi mu niebezpieczeństwo. Niepostrzeżenie jego fałszywa legenda burzy senne życie odludnej osady. Kowalski - Malinowski obejmuje "rząd dusz" nad mieszkańcami. Jego żałosne kabotyństwo i mitomańskie skłonności trafiają na podatny grunt. Każdy z miejscowych jest bowiem groteskowym ucieleśnieniem jakiegoś polskiego stereotypu - niestrudzonego, wiernego przysiędze wojaka (Rotmistrz), Żyda (Blumenfeld), wieszcza (Poeta). Wszystkich cechuje niezmierna podatność na górnolotne frazesy i romantyczne zaklęcia. Ich kwintesencją staje się finałowe "salto" - rodzaj dziwacznego tańca, którego rodowód sięga do "Wesela". Jednak podobnie jak u Wyspiańskiego, tak u Konwickiego następuje przebudzenie. Nie ma w nim jednak tragizmu, jest szyderstwo. Dyplom Honorowy na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Edynburgu. 17:30 NOCE I DNIE - ODC. 9/12 - OJCOWIE I DZIECI Serial obyczajowy, 52 min, Polska, 1977 Reżyseria: Jerzy Antczak Scenariusz: Jerzy Antczak Zdjęcia: Stanisław Loth Muzyka: Waldemar Kazanecki Aktorzy: Jadwiga Barańska, Jerzy Bińczycki, Andrzej Seweryn, Olgierd Łukasiewicz, Janina Traczykówna Niechcicowie żyją sprawami swoich dzieci. Agnieszka, która przyjechała na wakacje do Serbinowa, otrzymuje list od swego ukochanego wzywający ją do powrotu do Lozanny. Bogumił rozumie, że traci córkę, dla której marzył o innym losie. Agnieszka wychodzi za mąż za Marcina i wraz z nim przenosi się do Brukseli. Wkrótce jednak, ku radości Barbary i Bogumiła, znów odwiedza dom rodzinny. Tomaszek zaś kradnie, pije, nie uczy się, przysparzając rodzicom kłopotów i zmartwień. Serial obyczajowy, 52 min, Polska 1977 Scenariusz i reżyseria: Jerzy Antczak Muzyka: Waldemar Kazanecki Zdjęcia: Stanisław Loth Aktorzy: Jadwiga Barańska, Jerzy Binczycki, Stanisława Celińska, Ilona Kuśmierska, Kazimierz Mazur, Jan Englert, Andrzej Kopiczyński, Ewa Dałkowska, Zdzisław Mrożewski 18:35 W POSZUKIWANIU DOBREGO FILMU Magazyn, 25 min, Polska, 2024 Reżyseria: Grzegorz Jankowski Scenariusz: Grzegorz Jankowski Prowadzący: Katarzyna Borowiecka, Igor Kierkosz Każdy odcinek programu jest podróżą a jej ostatecznym celem - premiera filmowa, plan filmowy, ważny wywiad lub finał festiwalu. W trakcie tej filmowej wędrówki prowadzący "uruchomiają" kolejne segmenty programu. I tak z twórcami porozmawiają o filmie, który w danym tygodniu wchodzi do kin. Udadzą się na plan filmowy, żeby podpatrzeć jak powstają kolejne produkcje filmowe. W każdym odcinku para prowadzących zaprezentuje widzom rozmowę z obiecującym debiutantem sztuki aktorskiej bądź reżyserskiej. Przywołają oni również postać mistrz - wybitnej postaci polskiej kinematografii. Stałym elementem cyklu będzie również - Videoteka. Zaproszony do programu twórca wybierze trzy filmy, które są dla niego najcenniejsze. 19:20 JAN SEBASTIAN BACH - KANTATY - KANTATA SAKRALNA "VERGNÜGTE RUH, BELIEBTE SEELENLUST" (BWV 170) 20 min, Polska, 2023 Autor: Beata Kamińska Kantata "Vergnügte Ruh, beliebte Seelenlust" (O błogi spokoju, o radości duszy) przeznaczona była na szóstą niedzielę po Trójcy Świętej. Po raz pierwszy została zaprezentowana 28 lipca 1726 roku podczas porannego nabożeństwa w kościele św. Tomasza. Tekst kantaty to swoisty monolog człowieka, który tęskni za spokojem i radością, przeczuwając, że człowiek wierzący może odnaleźć te wartości tylko w zjednoczeniu z Jezusem. Całość kompozycji to niezwykle ciekawa i inspirująca uczta muzyczna pod batutą Marka Głowackiego. 22:35 LEKKIE OBYCZAJE - CHŁOPIEC Z CHMUR (SPREAD YOUR WINGS (DONNE - MOI DES AILES)) Film obyczajowy, przygodowy, 108 min, Francja, 2019 Reżyseria: Nicolas Vanier Scenariusz: Christian Moullec, Matthieu Petit Aktorzy: Jean - Paul Rouve, Melanie Doutey, Lilou Fogli, Dominique Pinon, Louis Vazquez Dla Thomasa, chłopca zanurzonego w świecie gier video, pomysł spędzenia wakacji z ojcem, zapalonym ornitologiem Christianem (Jean - Paul Rouve), wydaje się koszmarem. Gdy naukowiec oznajmia, że chce uczyć zagrożone wyginięciem dzikie gęsi migrowania, chłopiec myśli, że rodzic stracił rozum. Ale skazany na całodobową opiekę nad świeżo wyklutymi pisklakami chłopiec przywiązuje się coraz bardziej do skrzydlatych przyjaciół. Podniebna podróż z Norwegii aż do Francji jest nie tylko ostatnią szansą na przetrwanie przeuroczych ptaków, ale też przygodą życia dla Thomasa i wydarzeniem, którym emocjonowała się cała Europa. 00:40 NOCNY DOKUMENT - NAWET NIE WIESZ JAK BARDZO CIĘ KOCHAM Film dokumentalny, 80 min, Polska, 2016 Reżyseria: Paweł Łoziński Scenariusz: Paweł Łoziński Zdjęcia: Kacper Lisowski Film opowiada o dramacie dwóch kobiet, matki i córki, związanych ze sobą trudnym, skomplikowanym uczuciem. Kluczowe dla bohaterek jest spotkanie z kimś trzecim, obcym - doświadczonym terapeutą profesorem Bogdanem de Barbaro. Ekstremalnie bliskie kadry (niezwykłe zdjęcia Kacpra Lisowskiego) wyłapują każdą emocję na twarzach kobiet. Jako widzowie jesteśmy świadkami napięć, łez, żalu i frustracji. Podglądamy sesje w ciągu kilku miesięcy i widzimy, jak ewoluuje relacja matki i córki. Ale przecież to, co dzieje się za drzwiami gabinetu, powinno być owiane tajemnicą zawodową. 02:15 PANORAMA KINA POLSKIEGO - PACIORKI JEDNEGO RÓŻAŃCA Dramat, 106 min, Polska, 1979 Reżyseria: Kazimierz Kutz Scenariusz: Kazimierz Kutz Zdjęcia: Wiesław Zdort Muzyka: Wojciech Kilar Aktorzy: Marta Straszna, Augustyn Halota, Jan Bogdół, Franciszek Pieczka, Róża Rychter, Ewa Wiśniewska, Stanisław Zaczyk Ekranizacja noweli Albina Siekierskiego "Tego domu już nie ma". Osiedle starych domków górniczych ma zostać zburzone pod budowę nowych bloków. Część mieszkańców już się wyprowadziła do nowych mieszkań, inni są właśnie w trakcie przeprowadzki. Przed domkami płoną stare graty. Emerytowany górnik Habryka, żegnając się z sąsiadami, zapowiada, że nie opuści swego domu. Przydział na nowe mieszkanie drze. Żona chcąc nie chcąc popiera go, mieszkający razem z nimi młodszy, żonaty syn także rozumie upór ojca. Jednak synowa pod nieobecność męża wyprowadza się do bloku. Tymczasem zbliża się termin rozbiórki. U Habryki zjawia się jego starszy syn i próbuje go przekonać, że postępuje źle, przyjeżdża nawet dyrektor kopalni, w której pracuje młodszy syn. Jednak żaden z nich nie jest w stanie złamać uporu starego górnika. Któregoś dnia wnuczek Habryki wraca ze szkoły pobity, zabity zostaje także ulubiony królik górnika. Gdy przed domem zjawia się ekipa rozbiórkowa, Habryka ostrzega ich, że pod fundamenty podłożył miny, które zostały mu jeszcze z powstania. W kopalni tymczasem zapada decyzja, że należy naprawić krzywdę wyrządzoną Habryce - przodownikowi pracy i powstańcowi śląskiemu, który zasłużył na coś lepszego niż ciasne mieszkanie w bloku. Otrzymuje więc na własność willę w Katowicach. Przenosi się tam razem z żoną, ale w tym obcym, pustym domu oboje czują się źle. Habrykowa stara się jak może stworzyć choć namiastkę dawnego domu. Jednak mąż wkrótce umiera - jak stare drzewo, które usycha tuż po przesadzeniu. W roli Habryki wystąpił Aleksander Halotta, emerytowany górnik i pisarz amator. Film otrzymał Grand Prix na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku w 1980 roku oraz Nagrodę Specjalną Jury na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Karlovych Varach także w roku 1980. 04:15 DOKUMENT.PL - KAROL WIECZOREK. PORTRET Z MÓHĄ W TLE Film dokumentalny, 29 min, Polska, 2024 Reżyseria: Jolanta Trela - Ptaszyńska Film przybliża postać i twórczość Karola Wieczorka, artysty rysownika, malarza, grafika, rzeźbiarza, autora instalacji. Film jest wielowątkową przypowieścią o poszukiwaniu prawdy w życiu i w twórczości Karola Wieczorka poprzez próbę ukazania duchowych praktyk medytacyjnych, oraz procesu twórczego. W filmie poszukiwaną prawdę symbolizuje mucha - na obrazie: Móha. Oś narracyjną stanowi wypowiedź Wojciecha Eichelbergera, uzupełniona przez wypowiedzi bohatera filmu, oraz innych artystów malarzy i historyków sztuki. W narracji filmowej ważną rolę odgrywa sonorystyczny utwór muzyczny pt. "SaHarBAD" Anny Marii Huszczy, w wykonaniu Wojtka Trefona - harfa i Marysi Gmyrek - saksofon, oraz recytacja wiersza Joli Treli pt. "Złote Miasto" w wykonaniu Patrycji Zając. W roli Móhy tańczy Paulina Michalska. Całość dopełniają animacje, które wykonał Szymon Padoł.