TVP Kultura Sobota, 28.12.2024 06:05 PANNA Z MOKRĄ GŁOWĄ Film obyczajowy, 94 min, Polska, 1994 Reżyseria: Kazimierz Tarnas Scenariusz: Kazimierz Tarnas, Tomasz Piotrowski Muzyka: Jerzy Matuszkiewicz Aktorzy: Paulina Tworzyańska, Anna Nehrebecka, Marek Kondrat, Anna Milewska, Iga Cembrzyńska, Hanna Stankówna, Antoni Frycz, Beata Tyszkiewicz, Marian Opania, Jerzy BiNczycki, Anna Dymna, Rafał Zwierz, Krzysztof Kowalewski, Anna Gornostaj, Jarema Stępowski Kazimierz Tarnas jest m.in. twórcą znakomitych adaptacji prozy Kornela Makuszyńskiego, jak "Szaleństwa panny Ewy", "Awantura o Basię" czy właśnie "Panna z mokrą głową". Równolegle z wersją kinową reżyser zrealizował sześcioodcinkowy serial telewizyjny o przygodach tytułowej panny. Zagrała ją 13 - letnia wówczas rewelacyjna Paulina Tworzyańska, którą wybrano spośród blisko trzech tysięcy kandydatek z całej Polski. Przyjechała na zdjęcia próbne do Warszawy z Bielska - Białej wraz z trzema równie uzdolnionymi koleżankami związanymi z miejscowym Teatrem Ekspresji Dziecięcej. Młodziutka debiutantka filmowa wystąpiła u boku najwspanialszych aktorów polskiej sceny i ekranu, umiejętnie wykorzystując do swojej roli doświadczenia profesjonalnych wykonawców. Atrakcją filmu są też melodyjne piosenki, do których słowa napisał Wojciech Młynarski, a muzykę skomponował Jerzy "Duduś" Matuszkiewicz. Tytułowa "panna z mokrą głową" to Irenka Borowska, pełna życia i energii panienka z dobrego domu. Trzynastolatka wiedzie radosny i beztroski żywot, ugania się po okolicy z wiernym czworonożnym przyjacielem, psem Drabem. Wszędzie jej pełno, jest ciekawa wszystkiego, chce wiedzieć co dzieje się w rodzinnym dworku i obejściu. Tymczasem nad domem państwa Borkowskich zbierają się ciemne chmury. Są lata trzydzieste, trwa kryzys. Majątek rodziny podupada. Pewnej nocy uwagę Irenki przyciągają tajemnicze odgłosy, dobiegające z kuchni. Wspomagana przez wiernego Draba nieustraszona nastolatka przepędza złodzieja. Wszyscy są zaniepokojeni zuchwałym czynem panienki. Aby nieco poskromić jej temperament, rodzina zatrudnia prywatnego nauczyciela, pana Podkówkę. Tymczasem w dworku dzieje się coraz gorzej. Ojciec, zadłużony u niejakiego Zgierskiego, po kawałku wyprzedaje łąki i las. Podczas wycinki drzew ginie przywalony dębem. Majątek Borowskich zostaje zlicytowany. Irenka postanawia pomóc matce i w tajemnicy przed nią udaje się do Warszawy, do bogatej ciotki. Niestety, nie zastaje jej w domu. Okazuje się, że ciotka wyjechała do Zakopanego. Irenka podąża za nią, ale znowu nie dochodzi do spotkania. Wkrótce jednak szczęście uśmiecha się do dziewczyny. 07:45 LEGENDY ROCKA - ZESPOŁY Z ABBEY ROAD STUDIOS ((S. 11) ABBEY ROAD BANDS) Cykl dokumentalny, 20 min, Wielka Brytania, 2021 Reżyseria: Lyndy Saville Cykl filmów dokumentalnych poświęconych gwiazdom rocka. Przyglądając się najważniejszym zespołom, odkrywamy historie życia ich członków i opisujemy wpływ tych zespołów na współczesną kulturę. Każdy z odcinków składa się z wywiadów, materiałów archiwalnych, teledysków i nagrań z koncertów. 08:15 LEGENDY ROCKA - EPOKA SUN RECORDS ((S. 11)SUN RECORDS YEARS) Cykl dokumentalny, 20 min, Wielka Brytania, 2021 Reżyseria: Lyndy Saville Cykl filmów dokumentalnych poświęconych gwiazdom rocka. Przyglądając się najważniejszym zespołom, odkrywamy historie życia ich członków i opisujemy wpływ tych zespołów na współczesną kulturę. Każdy z odcinków składa się z wywiadów, materiałów archiwalnych, teledysków i nagrań z koncertów. 08:45 TAMTE LATA, TAMTE DNI - HALINA KUNICKA Magazyn, 24 min, Polska, 2021 Reżyseria: Joanna Makowska Scenariusz: Marta Perchuć - Burzyńska, Joanna Makowska Prowadzący: Marta Perchuc - Burzyńska Marta Perchuć - Burzyńska rozmawia z wybitnymi artystami o dzieciństwie, domu rodzinnym i najważniejszych doświadczeniach, które w istotny sposób wpłynęły na ich życie i drogę twórczą. Rozmowy realizowane są w miejscach, które dla bohaterów programu mają największe znaczenie sentymentalne. Tym razem w sentymentalną podróż zabiera nas znana z wielu niezapomnianych przebojów piosenkarka, Halina Kunicka. 09:25 SERIALOWA NOSTALGIA - NIEWIARYGODNE PRZYGODY MARKA PIEGUSA - PRZYGODA PIERWSZA CZYLI NIESAMOWITE I NIEWIARYGODNE OKOLICZNOŚCI, KTÓRE SPRAWIŁY, ŻE NIE ODROBIŁEM LEKCJI Serial przygodowy dla młodych widzów, 25 min, Polska, 1966 Reżyseria: Mieczysław Waśkowski Scenariusz: Edmund Niziurski, Mieczysław Waśkowski Aktorzy: Grzegorz Roman, Bronisław Pawlik, Ludwik Benoit, Jadwiga Chojnacka, Roman Kłosowski, Zbigniew Jabłoński, Tomasz Fogiel, Edward Wichura, Marek Jagoda, Jan Burek Zdjęcia: Antoni Nurzyński Serial przygodowy dla dzieci. Adaptacja popularnej powieści Edmunda Niziurskiego. Tytułowy Marek Piegus to chłopak o wybujałej fantazji, ale także trochę nicpoń, a trochę bohater. Przez przypadek zostaje wplątany w historię awanturniczo-kryminalną. W dzisiejszym odcinku niesamowite przygody i niewiarygodne okoliczności sprawiły, że Marek Piegus nie odrobił lekcji i uciekł z domu. 10:05 SERIALOWA NOSTALGIA - NIEWIARYGODNE PRZYGODY MARKA PIEGUSA - PRZYGODA DRUGA CZYLI NIESAMOWITE I NIEWIARYGODNE UDRĘKI, KTÓRE NAWIEDZIŁY MNIE W KLASIE Serial przygodowy TVP, 23 min, Polska, 1966 Reżyseria: Mieczysław Waśkowski Scenariusz: Edmund Niziurski Zdjęcia: Antoni Nurzyński Aktorzy: Grzegorz Roman, Stanisław Łapiński, Urszula Modrzyńska, Stanisław Milski, Bronisław Pawlik, Tomasz Fogiel, Jan Burek Serial przygodowy dla dzieci. Adaptacja popularnej powieści Edmunda Niziurskiego. Tytułowy Marek Piegus to chłopak o wybujałej fantazji, ale także trochę nicpoń, a trochę bohater. Przez przypadek zostaje wplątany w historię awanturniczo-kryminalną. W dzisiejszym odcinku Marka prześladuje pech także w szkole - naraził się nauczycielom i koledze, któremu nie umiał podpowiedzieć. Wspólnie z innymi uczniami dekorował klasę z okazji imienin pani nauczycielki i przyniósł jej prezent - małego szczeniaczka. 10:40 MARC - ANTOINE CHARPENTIER - A LA VENUE DE NOEL - ENSEMBLE CORRESPONDANCES CZ. 1 Koncert, 36 min, Polska, 2017 Wykonawcy: Ensemble Correspondances, Sbastien Dauc Koncert Ensemble Correspondances - barokowego zespółu specjalizującego się w muzyce XVII wieku - pod dyrekcją Sebastiena Dauce’a prezentujący w mistrzowskim wykonaniu bożonarodzeniowe pastorale Charpentiera. Koncert odbył się w ramach Festiwalu Muzyki Dawnej Actus Humanus Nativitas. 11:30 MARC - ANTOINE CHARPENTIER - A LA VENUE DE NOEL - ENSEMBLE CORRESPONDANCE CZ. 2 Koncert, 45 min, Polska, 2017 Koncert Ensemble Correspondances, barokowego zespółu specjalizującego się w muzyce XVII wieku. Dyryguje Sebastien Dauce. Usłyszymy bożonarodzeniowe pastorale Charpentiera. Koncert odbył się w ramach Festiwalu Muzyki Dawnej Actus Humanus Nativitas. 12:30 DOKUMENT TYGODNIA - GERARD PHILIPE - OSTATNIA ZIMA CYDA (GERARD PHILIPE: THE LAST WINTER / GERARD PHILIPE, LE DERNIER HIVER DU CID) Film dokumentalny, 66 min, Francja, 2022 Reżyseria: Patrick Jeudy Film dokumentalny. Gerard Philipe w latach 1944 - 1959 wystąpił w 34 filmach fabularnych. Urodził się 04.12.1922 r. na południu Francji, tuż przy granicy z Włochami. Uczył się w szkole średniej u księży marianów w Cannes. Był nie tylko największym aktorem swojego pokolenia, ale także brał udział we wszystkich bitwach swoich czasów: jako członek ruchu oporu FFI, jako bojownik przeciwko bombie atomowej i na rzecz pokoju podczas zimnej wojny, jako obrońca kultury w ramach TNP oraz jako działacz na rzecz oświaty ludowej. Film zbudowany na podstawie serii retrospekcji z archiwalnymi materiałami dokumentalny jest jednym z najważniejszych wydarzeń obchodów 100. urodzin Gerarda Philipe'a w 2022 roku. 25 listopada 1959 r. w wieku 37 lat Gerard Philipe zmarł właśnie u szczytu kariery, zarażony chorobą, o której nie wiedział. 13:55 W POSZUKIWANIU DOBREGO FILMU Magazyn, 25 min, Polska, 2024 Reżyseria: Grzegorz Jankowski Scenariusz: Grzegorz Jankowski Prowadzący: Katarzyna Borowiecka, Igor Kierkosz Każdy odcinek programu jest podróżą a jej ostatecznym celem - premiera filmowa, plan filmowy, ważny wywiad lub finał festiwalu. W trakcie tej filmowej wędrówki prowadzący "uruchomiają" kolejne segmenty programu. I tak z twórcami porozmawiają o filmie, który w danym tygodniu wchodzi do kin. Udadzą się na plan filmowy, żeby podpatrzeć jak powstają kolejne produkcje filmowe. W każdym odcinku para prowadzących zaprezentuje widzom rozmowę z obiecującym debiutantem sztuki aktorskiej bądź reżyserskiej. Przywołają oni również postać mistrz - wybitnej postaci polskiej kinematografii. Stałym elementem cyklu będzie również - Videoteka. Zaproszony do programu twórca wybierze trzy filmy, które są dla niego najcenniejsze. 14:35 BODO Dramat, 106 min, Polska, 2016 Reżyseria: Michał Kwieciński Scenariusz: Doman Nowakowski, Piotr Derewenda Zdjęcia: Kamil Płocki Muzyka: Atanas Valkow Aktorzy: Antoni Królikowski, Tomasz Schuchardt, Agnieszka Wosińska, Anna Pijanowska, Patrycja Kazadi Jest rok 1917. Młody chłopak, Bodzio, ucieka z domu, gdyż zamiast zostać lekarzem, jak chciałaby rodzina, marzy o karierze scenicznej. Jeszcze jednak nie wie, że mu się to uda i wkrótce stanie się gwiazdą. Kilka lat później Eugeniusz Bodo jest u szczytu sławy. Właśnie podpisał kontrakt z wytwórnią w Hollywood, dokąd chce wyjechać wraz z miłością swojego życia. Jego plany krzyżuje wybuch wojny. Efektowny, iskrzący dowcipem i zrealizowany z oszałamiającym rozmachem film, inspirowany życiem jednego z najpopularniejszych i najbardziej lubianych aktorów przedwojennego polskiego kina. Wciągająca historia pierwszego kinowego gwiazdora, bohatera plotek i skandali, obiektu westchnień kobiet i idola mężczyzn. 17:40 RETRO KINO - MORDERSTWO W ORIENT EXPRESSIE (MURDER ON THE ORIENT EXPRESS) Film kryminalny, 122 min, Wielka Brytania, 1974 Reżyseria: Sidney Lumet Scenariusz: Paul Dehn Aktorzy: Albert Finney, Lauren Bacall, Martin Balsam, Ingrid Bergman, Jacqueline Bisset, Jean - Pierre Cassel, Sean Connery, John Gielgud, Wendy Hiller, Anthony Perkins, Vanessa Redgrave, Rachel Roberts, Richard Widmark, Michael York i inni Film Sidneya Lumeta z założenia miał być efektowną superprodukcją w stylu retro, z gwiazdorską obsadą i wysmakowaną plastycznie oprawą kostiumowo - scenograficzną. Reżyserowi rzeczywiście udało się zgromadzić na planie filmowym same gwiazdy, wystarczy wymienić Alberta Finneya w roli sławnego detektywa Poirota z gładko zaczesanymi włosami i nieco śmiesznym, zakręconym wąsem, czy Lauren Bacall, Johna Gielguda, Anthony'ego Perkinsa oraz Ingrid Bergman, która za drugoplanową kreację szwedzkiej misjonarki otrzymała Oscara. Wprawdzie padło dużo słów krytycznych na temat kosztownego przedsięwzięcia, jakim było "Morderstwo...", nie zabrakło jednak ocen najwyższych. Spodobali się nie tylko aktorzy, recenzenci z uznaniem pisali też o żywej narracji i dynamicznej konstrukcji filmu oraz szczególnej dbałości o realia epoki. Film otwiera paradokumentalna relacja z dramatycznych wydarzeń, jakie miały miejsce w latach 20. w Ameryce. Chodzi o nigdy nie wyjaśnioną sprawę morderstwa małej Daisy Armstrong, a następnie tajemniczej śmierci jej rodziców i samobójstwa francuskiej pokojówki, którą policja podejrzewała o udział w przestępstwie. Akcja przenosi się wiele lat później. Jest rok 1930. Do pociągu relacji Stambuł - Calais usiłuje wsiąść w ostatniej chwili słynny belgijski detektyw, Hercules Poirot. Dzięki wstawiennictwu dyrektora linii kolejowej, spóźniony pasażer otrzymuje miejsce w wagonie sypialnym. Tym samym ekspresem podróżują: amerykański milioner Ratchett z sekretarzem i służącym, starzejąca się księżna i jej pokojówka oraz gadatliwa Amerykanka, szwedzka misjonarka, węgierski dyplomata i jego świeżo poślubiona żona, a także angielska nauczycielka i pułkownik Arbuthnot z Indii. Już pierwszego dnia wspólnej podróży Ratchett wyjawia z trwogą detektywowi, że ktoś czyha na jego życie, ale Hercules lekceważy sprawę. Nocą milioner istotnie zostaje zamordowany. Detektyw Poirot rozpoczyna śledztwo. Przesłuchuje kolejno wszystkich pasażerów. Szybko wychodzi na jaw prawdziwa tożsamość Ratchetta, który naprawdę nazywa się Cassetti. To właśnie on przed laty kierował porwaniem Daisy i jest odpowiedzialny za śmierć kilku osób. Dlatego musiał uciekać z Ameryki. Ale kto go zabił? Hercules Poirot rozwiązuje zagadkę. (MURDER ON THE ORIENT EXPRESS) 20:00 BILET DO KINA - DŻENTELMENI (GENTLEMEN, THE) Film akcji, komedia kryminalna, 108 min, USA/Wielka Brytania, 2020 Reżyseria: Guy Ritchie Scenariusz: Guy Ritchie Aktorzy: Matthew McConaughey, Hugh Grant, Colin Farrell, Charlie Hunnam, Henry Golding, Jeremy Strong, Michelle Dockery W całym londyńskim półświatku aż wrze od plotek i domysłów na temat króla marihuany, Amerykanina Mickeya Pearsona, który w mieście nad Tamizą stworzył narkotykowe imperium, jednak teraz zamierza się wycofać z rynku. Mickey już jako student Oxfordu rozprowadzał marihuanę wśród kolegów z uczelni. Szybko dorobił się fortuny. W końcu chce przejść na zasłużoną emeryturę i żyć spokojnie ze swoją żoną Rosalind. Tymczasem wielu szemranych, lokalnych biznesmenów z chęcią zajęłoby jego miejsce. Próbują prośbą albo groźbą wymusić na nim podpisanie wiążącej umowy. Ale on ma własny plan. Wielomilionowy biznes zamierza sprzedać amerykańskiemu multimilionerowi Matthew Bergerowi. Mickeyowi uparcie depcze po piętach przebiegły dziennikarz śledczy, Fletcher, który jak inni zwietrzył interes i knuje intrygę, by wprowadzić własne reguły gry w walce o dominację w narkotykowym biznesie. A kto okaże się sprytniejszy i lepszy, pokaże czas. W każdym razie Pearson nie daje łatwo za wygraną i próbuje przechytrzyć wszystkich. 22:00 ZBIGNIEW WODECKI I JEGO GOŚCIE CZ. 2 47 min, Polska, 2004 Zbigniew Górny - poznaniak, tym razem bohaterem swojego koncertu uczynił znanego krakusa - Zbigniewa Wodeckiego, który zaśpiewa swoje największe przeboje. Zbigniew Wodecki to nie tylko utalentowany piosenkarz, ale także muzyk - skrzypek i trębacz. 23:05 WIECZÓR KINOMANA - NEW YORK, NEW YORK (NEW YORK, NEW YORK) Film fabularny, 156 min, USA, 1977 Reżyseria: Martin Scorsese Scenariusz: Martin Mardik Zdjęcia: Laszlo Kovacs Muzyka: John Kander, Fred Ebb Aktorzy: Liza Minnelli, Robert DeNiro, Lionel Stander, Barry Primus, Mary Kay Place, Georgie Auld, George Memmoli, Dick Miller, Murray Moston, Lenny Gaines Rok 1945. Na nowojorskim Times Square gromadzą się tłumy, by wspólnie świętować Dzień Zwycięstwa. Wśród rozbawionych i roztańczonych mieszkańców miasta najwięcej jest byłych żołnierzy. W tłumie widać Jimmy'ego Doyle'a (Robert De Niro) w hawajskiej kwiecistej koszuli, który również dopiero co zrzucił mundur. Podobnie jak inni zgromadzeni na placu chce się zabawić, i przy tej szczególnej okazji zapomnieć o wszystkich problemach w ramionach jakiejś ładnej dziewczyny. Dostrzega śliczną Francine Evans (Liza Minnelli), która od razu przypada mu do gustu. Przystojny i dowcipny chłopak zdobywa w końcu sympatię początkowo nieufnej i nieprzystępnej dziewczyny. On jest saksofonistą, ona, wschodzącą gwiazdą piosenki. Tak rozpoczyna się sentymentalno - nostalgiczna opowieść o trudnej miłości, tęsknotach i marzeniach. Agent piosenkarki organizuje wyjazd na tournee z orkiestrą Frankiego Harte'a. Jimmy porzuca pracę w Nowym Jorku i podąża za Francine do Północnej Karoliny. Wkrótce Harte angażuje i jego. Zespół szybko jednak traci popularność nie nadążając za zmieniającą się modą w muzyce rozrywkowej. Wówczas kierownictwo muzyczne przejmuje Jimmy. Utalentowany saksofonista i jego czołowa wokalistka zaczynają odnosić spore sukcesy. Pewnego wieczoru sentymentalny Jimmy nagle proponuje swej przyjaciółce małżeństwo. Oszołomiona tempem zdarzeń Francine bez namysłu przyjmuje jego oświadczyny. Gdy młoda żona spodziewa się dziecka, zaczynają się problemy. Francine odchodzi z orkiestry, porzuca wyczerpujące podróże i trasy koncertowe. Wraca do Nowego Jorku, gdzie czekając na rozwiązanie przygotowuje nową płytę. Jej przebojowe ballady podbijają serca słuchaczy. Tymczasem orkiestra traci popularność, bez niej nie odnosi już dawnych sukcesów. Po przelotnym romansie z nową wokalistką, sfrustrowany Jimmy powierza kierownictwo zespołu pianiście i wyjeżdża do Nowego Jorku. Nie potrafi jednak sprostać obowiązkom męża i przyszłego ojca. Coraz częściej wymyka sie z domu, znikając na całe dnie i noce. Najchętniej przesiaduje w klubie jazzowym w Harlemie, zaczyna brać narkotyki. Gdy rodzi się dziecko, małżeństwo rozpada się na dobre. Po paru latach Francine i Jimmy spotykają się znowu. Ona jest uwielbianą przez tłumy piosenkarką i hollywoodzką gwiazdą, on prowadzi w Nowym Jorku klub jazzowy. "Scorsese starał się wskrzesić na ekranie świat muzyki rozrywkowej lat 40. - zmierzch ery swingu, początek be - bopu, epokę wspaniałych big bandów i znakomitych instrumentalistów jazzowych" - donosiła o filmie prasa. Większość utworów w "New York, New York" to autentyczne przeboje lat 40. Niektóre kompozycje powstały specjalnie na potrzeby filmu, a autorami są John Kander i Fred Ebb, twórcy piosenek do "Kabaretu". Na ekranie spotkały się dwie wielkie indywidualności Robert De Niro i Liza Minnelli. Po "Taksówkarzu" również w reżyserii Martina Scorsese była to kolejna genialna kreacja wszechstronnie utalentowanego aktora. Zdaniem wielu krytyków to właśnie on dodał tyle blasku błahej w gruncie historyjce, że nawet po latach film wciąż budzi emocje. W scenach "muzycznych" De Niro dublował znakomity saksofonista Georgie Auld. Wielki atut filmu to także właśnie muzyka i nastrojowe szlagiery stylizowane na lata 40. w brawurowym wykonaniu śpiewającej i tańczącej gwiazdy estrady, Lizy Minnelli. 01:50 NOCNY DOKUMENT - KOBRO/STRZEMIŃSKI. OPOWIEŚĆ FANTASTYCZNA. Dokument fabularyzowany, 42 min, Polska, 2018 Reżyseria: Borys Lankosz Scenariusz: Małgorzata Sikorska-Miszczuk Aktorzy: Agata Buzek, Łukasz Simlat Film "Kobro / Strzemiński. Opowieść fantastyczna" jest eksperymentem technologicznym, formalnym i narracyjnym: łączy zdjęcia fabularne z udziałem aktorów kręcone w hali zdjęciowej, w scenografii wirtualnej i animacji, balansuje na granicy videoartu i teatru telewizji. Jego strategie to impresja, sięganie do podświadomości, dialog współczesnego reżysera z awangardą pierwszej połowy XX wieku. Tytułowi bohaterowie znajdują się w onirycznej przestrzeni Pomiędzy, gdzie współistnieją: podwodny świat, w którym rozmawia się o sztuce, i sala sądowa, na której Kobro ze Strzemińskim walczą o opiekę nad dzieckiem. Film wchodzi w dyskusję z biografizmem jako metodą odczytania sztuki, ale też pokazuje, że od biografizmu nie sposób uciec. Jego twórcy zadają pytanie: co dzisiaj ze strategii awangardowych wynika? Przyglądają się projektowi awangardowemu, który nie wytrzymał konfrontacji z realnym życiem. Ale też dostrzegają walor postawy awangardowych artystów, która polegała na przezwyciężaniu życiowych przeciwności i wykraczaniu wyobraźnią poza to, co inni uznają za nieprzekraczalny horyzont. 02:40 POCIĄG DO HOLLYWOOD Komedia obyczajowa, 93 min, Polska, 1987 Reżyseria: Radosław Piwowarski Scenariusz: Radosław Piwowarski Zdjęcia: Witold Adamek Muzyka: Jerzy Matula Aktorzy: Katarzyna Figura, Piotr Siwkiewicz, Rafał Węgrzyniak, Grażyna Krukówna Mariola Wafelek zwana Merlin, po raz kolejny pisze list do Billy Wildera. Co prawda poprzednich kilkanaście listów pozostało bez odpowiedzi, ale dziewczyna nie traci nadziei, że amerykański reżyser w końcu powierzy jej rolę w swoim filmie. Jako mała dziewczynka obejrzała "Pół żartem, pół serio" i od tej pory mocno wierzy, że zostanie sławna jak Marilyn Monroe. Tymczasem jej życie w niczym nie przypomina życia gwiazdy - jako bufetowa w pociągu przemierza Polskę sprzedając piwo, a mieszka w obskurnym wagonie na bocznicy kolejowej. Obliczyła nawet, że gdyby dodać przejechane koleją kilometry, ich suma równałaby się odległości do Hollywood. Właśnie w pociągu Merlin po raz pierwszy spotyka Piotra, który także marzy o świecie filmu. Ich drogi zejdą się ponownie, gdy Piotr nie zostaje przyjęty na studia operatorskie z powodu daltonizmu. Wówczas Merlin poleca go znajomemu rekwizytorowi, dzięki któremu sama statystuje w filmach. Wkrótce chłopak awansuje do funkcji asystenta reżysera i rewanżuje się dziewczynie, umawiając ją na spotkanie ze swoim mistrzem poszukującym odtwórczyni głównej roli. "Treścią filmu jest przestrzeń, jaka rozciąga się między rzeczywistością, kurzem życia a niebem marzeń i to, w jaki sposób bohaterowie próbują przebyć tę drogę. Zawsze mnie fascynowało, że marzenia, które w jakiś sposób sterują naszym dorosłym życiem, rodzą się w dzieciństwie" - mówił reżyser Radosław Piwowarski. Merlin marzy o Hollywood, w końcowej scenie dzwoni do niej sam Billy Wilder, ale co z tego wyniknie, nie wiadomo. Jednak taki finał nie był planowany przez reżysera, wymusiła go po prostu rzeczywistość. Właściwe zakończenie filmu miało być zrealizowane w prawdziwym Hollywood, ale tak się nie stało, gdyż władze kinematografii nie zgodziły się na nakręcenie jakiejkolwiek sceny w USA. Dwa poprzednie filmy Piwowarskiego - "Yesterday" i "Kochankowie mojej mamy" - przyniosły duże zyski, dzięki czemu reżyser otrzymał obietnicę, że przy trzecim filmie będzie mógł nakręcić jedną scenę w Kalifornii. Przez cały czas realizował więc "Pociąg do Hollywood" pod kątem tej jednej sceny, która miała być kręcona w prawdziwej fabryce snów. "Okazało się jednak, że były to tylko obiecanki, a moja naiwność - równa naiwności moich bohaterów".