Wiadomość została wysłana.
Około 50 tys. – tyle jest Litwie dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Około 90% z nich uczy się razem ze swoimi rówieśnikami. Nie milkną głosy, że wdrożenie edukacji włączającej nie dotyczy szkół prywatnych. Resort oświaty dementuje je. Jak podkreślają placówki, realizacja edukacji włączającej wiąże się z wieloma wyzwaniami. Osobna przestrzeń jest bowiem potrzebna dla dzieci ze specjalnymi potrzebami, by mogły na przykład się wyciszyć, czy wyładować się emocjonalnie. Wyzwaniem jest też kadra pedagogiczna. Zgodnie z nowelizacją ustawy o oświacie, dzieciom ze specjalnymi potrzebami mogą pomagać nie tylko pedagodzy, lecz także tak zwani asystenci nauczycieli lub ucznia. Może nim zostać osoba ze średnim wykształceniem po ukończeniu szesnastu godzinnego kursu organizowanego przez Litewskie Centrum Edukacji Włączającej. By wesprzeć nauczycieli, Narodowa Agencja Oświaty przygotowała bank cyfrowych zadań dostosowanych do dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, głównie w zakresie matematyki. W ciągu ostatnich czterech lat dofinansowanie na edukację włączającą wyniosło prawie 577 mln EUR.