• Wyślij znajomemu
    zamknij [x]

    Wiadomość została wysłana.

     
    • *
    • *
    •  
    • Pola oznaczone * są wymagane.
  • Wersja do druku
  • -AA+A

52 Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans

52 Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans

13:27, 22.08.2017
52 Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans Recitar cantando – ten dosyć frapujący tytuł 52. Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans im. Andrzeja Markowskiego ma symbolizować pewne rozszerzenie formuły programowej. „Deklamacja i śpiew” od niepamiętnych czasów żyją w symbiozie, i to nie tylko w przestrzeni muzycznej kultury Zachodu. Specyficzny związek tego, co mówione, recytowane i deklamowane, z tym, co śpiewane – w kontekście europejskiej nowoczesności, może nawet nowożytności – wskazuje muzyczne terytorium, na które wkracza teraz Wratislavia Cantans. Ową terra incognita do tej pory była opera.

Recitar cantando – ten dosyć frapujący tytuł 52. Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans im. Andrzeja Markowskiego ma symbolizować pewne rozszerzenie formuły programowej. „Deklamacja i śpiew” od niepamiętnych czasów żyją w symbiozie, i to nie tylko w przestrzeni muzycznej kultury Zachodu. Specyficzny związek tego, co mówione, recytowane i deklamowane, z tym, co śpiewane – w kontekście europejskiej nowoczesności, może nawet nowożytności – wskazuje muzyczne terytorium, na które wkracza teraz Wratislavia Cantans. Ową terra incognita do tej pory była opera.

52 Festiwal Wratislavia Cantas - grupa Il Suonar Parlante i Cuncordu de Orosei (fot. Archiwum NFM)
52 Festiwal Wratislavia Cantas - grupa Il Suonar Parlante i Cuncordu de Orosei (fot. Archiwum NFM)

Podziel się:   Więcej
Programowe ramy 52. Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans są niezwykle szerokie i można je wyznaczać na wiele sposobów. Najważniejszymi punktami tej programowej triangulacji wydają się: 450. rocznica urodzin Claudia Monteverdiego i 250. śmierci Georga Philippa Telemanna; 500 lat od początków reformacji, z całym sztafażem muzycznych rozbieżności i punktów wspólnych, które zaistniały w kulturze i sztuce; dzieje ważnej średniowiecznej sekwencji (Stabat Mater) versus XX-wieczna refleksja nad ostatecznymi prawdami wiary albo romantyzm z jego fantastyczną duchowością. Wreszcie problem dla sztuki odwieczny i nierozwiązywalny, czyli konfrontacja emocjonalizmu z racjonalizmem. To osnowa Festiwalu, z którą splecie się wiele wątków pobocznych, drobniejszych, ale nie mniej ważnych.

Do Wrocławia przyjadą renomowani artyści. Inaugurować Festiwal będzie jeden z największych dyrygentów naszych czasów, znawca i mistrz interpretacji muzyki baroku – sir John Eliot Gardiner ze swoimi zespołami. To powrót do stolicy Dolnego Śląska artystów, którzy są cenieni i kochani przez publiczność. Na finał Festiwalu – debiut: dyrygent o korzeniach rosyjsko-greckich, Teodor Currentzis, i założony przez niego wokalno-instrumentalny ensemble musicAeterna. Naszymi gośćmi będzie cała plejada artystów i grup specjalizujących się w wykonawstwie historycznym: Accademia Bizantina kierowana przez Ottavia Dantone, Ensemble La Fenice i Jean Tubéry, grupy Il Suonar Parlante i Concordu de Orosei pod artystycznym kierownictwem gambisty Vittoria Ghielmiego, Le Concert Spirituel z Hervé Niquetem, Vocalconsort Berlin pod dyrekcją Daniela Reussa, wreszcie – last but not least – Il Giardino Armonico. Podczas Festiwalu nie zabraknie oczywiście zespołów Narodowego Forum Muzyki: NFM Filharmonii Wrocławskiej (gościnnie poprowadzi ją Marzena Diakun), Wrocławskiej Orkiestry Barokowej (wystąpi pod batutą Andrzeja Kosendiaka) i chórów NFM. Żaden Festiwal nie może obejść się bez solistów, bez gwiazd. We wrześniu we Wrocławiu będziemy mogli podziwiać niezwykłych śpiewaków: Tomáša Krála, Karinę Gauvin, Hanę Blažikovą, Furia Zanasiego, Willarda White’a czy Zacharego Wildera, by wymienić jedynie kilkoro z nich.

Festiwal Wratislavia Cantans odbędzie się w dniach 7-17 września br. we Wrocławiu.

zobacz również

    brak informacji