MOTO

Nowy plan dla przemysłu motoryzacyjnego UE - ACEA wchodzi do gry

ACEA proponuje zmiany w sektorze motoryzacyjnym. Fot. ACEA
ACEA proponuje zmiany w sektorze motoryzacyjnym. Fot. ACEA
podpis źródła zdjęcia

Prezes ACEA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów), Luca de Meo, zaprezentował przełomowe propozycje zmian w europejskim sektorze motoryzacyjnym, koncentrując się na uproszczeniu ram regulacyjnych. Ta inicjatywa pojawia się w kluczowym momencie, tuż przed zapowiadanym Dialogiem Strategicznym dotyczącym przyszłości przemysłu motoryzacyjnego w Europie.

De Meo proponuje trzy konkretne rozwiązania. Po pierwsze, chce pogrupować wszystkie wymogi w logiczne pakiety. Po drugie, sugeruje skupienie się na przepisach dla nowych modeli, zamiast komplikować życie z już istniejącymi autami. Wreszcie, postuluje stworzenie jednego biura, które zajmie się oceną wpływu nowych przepisów na branżę.

Szczególnie istotnym wyzwaniem jest obecna sytuacja producentów pojazdów, którzy do 2030 roku będą musieli spełnić wymagania ponad 100 różnych aktów prawnych. Regulacje te dotyczą bezpieczeństwa pojazdów, emisji, energii, materiałów, danych i zabezpieczeń. W odpowiedzi na te wyzwania, ACEA proponuje konkretne rozwiązania, w tym grupowanie wymogów regulacyjnych w oddzielne pakiety, koncentrację na nowych homologacjach typu oraz utworzenie punktu kompleksowej obsługi do przeprowadzania ocen wpływu i testów spójności nowych przepisów.


Chodzi o to, by europejscy producenci mogli skutecznie konkurować na światowych rynkach, szczególnie w wyścigu o dominację w segmencie aut elektrycznych, który w tej chwili przegrywają – na jego czele są oczywiście producenci chińscy, którzy w dużej mierze dofinansowywani są pieniędzmi z rządowego skarbca.


"Obecne przepisy to istny labirynt" - przyznają eksperci branży. Producenci muszą żonglować regulacjami dotyczącymi bezpieczeństwa, emisji spalin, zużycia energii, a nawet cyberbezpieczeństwa. Co gorsza, niektóre przepisy wchodzą w życie w tak niefortunnych momentach, że firmy ledwo nadążają z ich wdrażaniem.


Czy nowe propozycje ACEA uratują europejskich producentów? Z pewnością muszą oni mocno zareagować to trudną sytuację rynkową i konkurencję z Chin, bo jeśli tak się nie stanie, to wkrótce problemy mogą zacząć narastać.

Tomasz Sarnecki
Więcej na ten temat