Kraków będzie miał Strefę Czystego Transportu. Stolica Małopolski właśnie zaprezentowała jej projekt i wymogi, które zostaną postawione przed pojazdami. Te okazują się restrykcyjne dla diesli. Choć miasto przewidziało szereg wyjątków od obostrzeń.
Włodarze Krakowa przedstawili zasady obowiązywania Strefy Czystego Transportu. Strefy, która pojawi się w stolicy Małopolski już 1 lipca 2025 r. Jest ona o tyle wyjątkowa, że będzie obowiązywać w całych granicach administracyjnych Krakowa. Nie ograniczy się wyłącznie do centrum i pobliskich dzielnic.
Jakie samochody nie wjadą do Krakowa od 1 lipca 2025 r.?
SCT w Krakowie stawia proste wymogi przed samochodami. Diesel do bezproblemowego wjazdu do miasta będzie musiał spełnić jeden z dwóch wymogów. Musi być wyprodukowany co najmniej w 2014 r. lub być zgodny z normą Euro 6. W przypadku benzyniaka Kraków będzie wymagał daty produkcji opiewającej na co najmniej 2005 r. lub spełnienia normy Euro 4.
W projekcie Strefy Czystego Transportu w Krakowie przewidziano możliwość wjazdu pojazdami niespełniającymi wymagań technicznych, ale po wniesieniu opłaty emisyjnej. Ta ma wynosić 2,5 zł za godzinę, 20 zł za dobę lub 500 zł za miesiąc. Możliwość ta będzie jednak obowiązywać wyłącznie do 1 lipca 2030 r., a więc do wejścia w życie drugiego wariantu w SCT i dodatkowego zaostrzenia zasad. Po tej dacie dostęp do miasta zachowają wyłącznie diesle z normą Euro 6dT lub wyprodukowane co najmniej w 2018 r. oraz benzyniaki z normą Euro 4 lub wyprodukowane co najmniej w 2005 r.
Przeczytaj także: Strefy czystego transportu będą obowiązkowe? W niektórych miastach tak. To efekt nowelizacji przepisów
Czy mieszkańców Krakowa również będą obowiązywać zasady SCT?
W Krakowie zarejestrowanych jest ponad pół miliona pojazdów. Nie wszystkie będą spełniać wymogi emisyjne. Co w takim przypadku? Nic, przynajmniej na razie. Mieszkańcy Krakowa nie będą musieli przejmować się żadnymi ograniczeniami. Przynajmniej nie do 1 lipca 2030 r. Władze miasta dadzą im zatem 5-letni okres przejściowy. Tak, aby mieli okazję nabyć nowszy pojazd i tym samym nie musieli rezygnować z jazdy własnym autem.
W tym punkcie pojawiają się jednak trzy obostrzenia. Bo zasady te będą dotyczyć:
- wszystkich osób, które odprowadzają podatki w Krakowie i są w stanie to udowodnić.
- osób, które zgłoszą swój pojazd do systemu automatycznej weryfikacji.
- tylko samochodów zakupionych przed wejściem w życie Strefy Czystego Transportu w Krakowie.
Przeczytaj także: Prawie potrąciła dziecko na przejściu. Dostała 47 punktów, ale bez mandatu. Czemu?
SCT w Krakowie a samochody zabytkowe i niepełnosprawni. Będą wyjątki?
Samochody zabytkowe będą preferencyjnie traktowane w strefie. Pomimo niespełnienia restrykcyjnych norm emisji spalin wjadą do stolicy Małopolski. Niestety ich uprawnienie w tym zakresie ograniczy się do maksymalnie 50 dni w roku. Choć kluczowa jest jeszcze jedna rzecz. Aby pojazd mógł skorzystać z tego uprawnienia, musi:
- być wyposażony w żółte tablice rejestracyjne,
- mieć co najmniej 25 lat i opinię uprawnionego rzeczoznawcy,
- mieć co najmniej 40 lat.
Jeżeli chodzi o osoby z niepełnosprawnościami, w ich przypadku zwolnienie nie ma żadnych wyjątków. Wystarczy, że pojazd zostanie oznakowany kartą parkingową, a nie będzie musiał się stosować do żadnych ograniczeń w ruchu. Zwolnione z zasad SCT będą też pojazdy specjalne i te należące do organizacji non-profit oraz pojazdy zarejestrowane na kościelne osoby prawne.
Piotr Nowak