Silniki wysokoprężne przeszły w swojej historii długą drogę. Kiedyś były kojarzone z niskimi osiągami, głośną pracą i spalinami wydobywającymi się z rury wydechowej auta. Dziś są ciche, dynamiczne i czyste jak nigdy, a niską emisję spalin zawdzięczają między innymi układowi SCR z katalizatorem. Ten ostatni nie może działać bez płynu AdBlue. Co to takiego i do czego służy?
SCR (Selektywna Redukcja Katalityczna) to technologia stosowana do redukcji emisji tlenków azotu (NOx) w spalinach w pojazdach z silnikiem Diesla.
System SCR wykorzystuje roztwór mocznika (znany pod nazwą handlową AdBlue), który jest wtryskiwany do gorących spalin. Pod wpływem wysokiej temperatury mocznik rozkłada się do amoniaku, który następnie reaguje z tlenkami azotu na powierzchni katalizatora, przekształcając je w nieszkodliwy azot i parę wodną.
Co to jest płyn AdBlue?
AdBlue to handlowa nazwa 32,5% wodnego roztworu mocznika, który znalazł zastosowanie w systemach SCR w przemyśle motoryzacyjnym w związku z unijnymi normami emisji spalin w silnikach Diesla. Substancja ta nie jest klasyfikowana jako niebezpieczna, szkodliwa dla środowiska czy zdrowia, nie jest też palna ani wybuchowa. Zużycie AdBlue stanowi około 4-5% ilości zużywanego oleju napędowego, w zależności od typu silnika.
Od 1 października 2006 roku pojazdy powyżej 3,5 tony muszą spełniać normy Euro 4, a od października 2009 - Euro 5, która wymaga redukcji emisji tlenków azotu o 60% i cząstek stałych o 80%. Norma Euro 6, obowiązująca od września 2014 roku dla nowych pojazdów ciężarowych i osobowych z silnikiem Diesla, ustala limit emisji tlenków azotu na poziomie 80 mg/km, w porównaniu do 180 mg/km w normie Euro 5. Dzięki katalizatorowi SCR około 90% tlenków azotu jest neutralizowanych.
Warto zaznaczyć, że AdBlue ma pewne ograniczenia techniczne - jest substancją korozyjną, wymagającą specjalnych zbiorników i systemów dystrybucji, a w temperaturze poniżej -11,5°C ulega krystalizacji, co może powodować problemy z jego użytkowaniem, takie jak zatykanie instalacji czy trudności z rozpuszczeniem skrystalizowanego osadu.
Przeczytaj także: Ile wynosi podatek od zakupu samochodu w 2025 roku?
Ile kosztuje AdBlue i jak go zatankować?
Wlew płynu AdBlue najczęściej znajduje się tuż obok wlewu paliwa. Wyróżnia go niebieski kolor klapki ora węższy otwór niż w przypadku tego drugiego. AdBlue można tankować na różne sposoby – na stacjach paliw dostępne są kanistry z płynem, ale taniej jest je zamówić przez internet. 5 litrów AdBlue to wydatek mniej więcej 15 zł, 10-litrowe pojemniki można kupić już za 30 zł, dostępne są także ogromne, 200-litrowe „baniaki” z własną pompką.
Na wielu stacjach AdBlue można też zatankować wprost z dystrybutora za pomocą klasycznego pistoletu. Podobnie jak korek wlewu, pistolet oraz sam dystrybutor mają charakterystyczny, niebieski kolor.
Podczas tankowania AdBlue warto pamiętać o tym, że jeśli wylejemy płyn na karoserię, to może się on skrystalizować – dlatego tankując z kanistra dobrze używać lejka, który zapobiegnie rozlewaniu się płynu.
Przeczytaj także: Mandat za mycie auta na własnej posesji? To możliwe
Co ile kilometrów trzeba tankować AdBlue?
To tak, jakby zapytać, co ile trzeba tankować paliwo. Wszystko zależy od pojemności zbiornika AdBlue (zwykle kilkanaście litrów), rodzaju pojazdu i sposobu jego eksploatacji. Komputer pokładowy powiadamia kierowcę o konieczności uzupełnienia płynu AdBlue odpowiednio wcześniej, nawet 1000 czy 2000 km zanim ten się skończy. Co się stanie, gdy nie zatankujemy AdBlue? Silnik najpierw przejdzie w tryb awaryjny, a ostatecznie może się w ogóle nie uruchomić, w dodatku może dojść do uszkodzenia katalizatora SCR, którego wymiana kosztuje nawet kilka tysięcy zł.
Tomasz Sarnecki