MOTO

15 tys. kierowców z zakazem prowadzenia. Tyle każdego roku zatrzymuje policja w Polsce

Czarny Opel zatrzymany do kontroli drogowej przez dwa pojazdy policyjne
15 tys. kierowców z zakazem prowadzenia. Tyle każdego roku zatrzymuje policja w Polsce (fot. Policja)
podpis źródła zdjęcia

Z KGP płyną niepokojące dane. Każdego roku podczas kontroli drogowych policjanci wyłapują nawet 15 tys. prowadzących, którzy zasiedli za kierownicą w okresie zakazu kierowania. To potężna ilość. Czy z tym zjawiskiem da się jakoś walczyć?

Do 30 tys. zł grzywny, dalszy zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych, a do tego kara więzienia i możliwy regres ubezpieczeniowy w razie zdarzenia drogowego. Lista konsekwencji, które grożą kierowcy za jazdę samochodem bez uprawnień lub w okresie zakazu jazdy bez wątpienia jest długa. Okazuje się jednak totalnie nieskuteczna. I jasno pokazują to statystyki policyjne.

15 tys. kierowców bez uprawnień rocznie. To średnia w Polsce

Jak powiedział PAP nadkom. Robert Opas z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji, funkcjonariusze w całej Polsce każdego roku zatrzymują ponad 15 tys. kierowców, którzy prowadzą pojazd pomimo posiadanego sądownego zakazu kierowania. To oznacza, że każdego dnia średnio łapanych jest aż 41 kierujących. Niemalże dwóch na godzinę! To jednak dopiero połowa informacji. Bo statystyki pokazują też dużo gorsze dane...

 

Przeczytaj także: Powrót opłat na A1: od stycznia znów płacimy za autostradę

Rekordzista miał 19 zakazów prowadzenia. Sankcja nie działa

Kierowcy zatrzymywani przez policjantów podczas jazdy w okresie zakazu często są recydywistami. Jak powiedział PAP nadkom. Robert Opas, "niestety jest sporo osób, które mają 2 czy 4 aktywne zakazy. Natomiast trzech rekordzistów w naszym kraju ma aż po 19 aktywnych zakazów m.in. za jazdę po alkoholu". Prowadzący tacy zatem totalnie ignorują prawo i robią sobie duże "nic" z kolejnych sankcji.

 

Kolejna prawda jest jednak taka, że kara w postaci zakazu kierowania jest też całkowicie bezskuteczna. Jest papierową konstrukcją. Bo kierującego nie da się inaczej powstrzymać przed kolejnym złamaniem prawa, niż zatrzymując go do kontroli drogowej. A przecież policji nie uda się wyłapać wszystkich kierowców bez prawa jazdy... Sytuacja jest zatem patowa. Tym bardzie patowa, że prowadzący z zakazami często stają się sprawcami wypadków. Jak ją rozwiązać? Może sądy po prostu powinny częściej korzystać z bezwzględnej kary więzienia?

 

Przeczytaj także: Przełomowe zmiany w przepisach drogowych od 2025 roku - sprawdź, co czeka kierowców

Z zakazem prowadzenia spowodował śmiertelny wypadek

Przypadki, w których kierowca z odebranym prawem jazdy – nawet kilkukrotnie – stał się sprawcą wypadku, można mnożyć. Mowa m.in. o zdarzeniu na Trasie Łazienkowskiej w Warszawie i Łukaszu Ż., kierowcy busa, który na warszawskiej Woli potrącił 14-latka czy pijanym 42-latku z Ostródy, który jechał pod prąd z duża prędkością drogą ekspresową S5. Kierujący tacy tworzą realne zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.

 

Piotr Nowak

Więcej na ten temat