Po czterech latach od debiutu Skoda wprowadza na rynek mocno odświeżonego Enyaqa – auto upodobniło się do mniejszego Elroqa, wzbogacono wyposażenie, a także poprawiono moc ładowania oraz zwiększono zasięg. Klienci będą mieli również aż sześć różnych opcji wykończenia wnętrza.
Skoda Enyaq to model, który bezsprzecznie odniósł sukces. Tylko w zeszłym roku do klientów trafiło ponad 75 000 egzemplarzy modelu, a łączna sprzedaż od początku produkcji wyniosła już ponad ćwierć miliona sztuk. Auto znajduje się mniej więcej w połowie swojego cyklu życia – Skoda postanowiła więc odświeżyć jego wygląd oraz poprawić parametry, które są kluczowe w kwestii osiągnięcia jak najwyższego zasięgu.
Przeczytaj także: ADAC sprawdził 76 samochodów. Chodzi o stosunek ceny do jakości
Skoda Enyaq na 2025 rok z przodem „Modern Solid” – co to oznacza?
Tak zwany język stylizacji marki obecnie w przypadku Skody nazywa się „Modern Solid”. Najbardziej charakterystycznym elementem jest czarny, błyszczący panel z przodu, za którym umieszczono najważniejsze czujniki, w tym radar i kamerę przednią. Na masce tradycyjne logo marki zastąpiono napisem Skoda, wykończonym - podobnie jak tylne oznaczenie - w ekskluzywnym ciemnym chromie.
Istotną innowacją jest świetlny pas z pionowymi "rzęsami" LED-owymi, który łączy górne sekcje reflektorów Matrix LED. W dolnej części przedniego pasa znajdują się dwie wyraziste pasy świateł LED, tworzące nową interpretację charakterystycznego dla SUV-ów Škody układu czterech świateł. Zaawansowana technologia oświetlenia obejmuje 36 segmentów.
Tylne światła zachowują klasyczny kształt litery C i są dostępne w dwóch wariantach, oba wykorzystujące wyłącznie technologię LED. W topowej wersji otrzymujemy animowane, tak zwane dynamiczne kierunkowskazy oraz integrację z funkcją Coming/Leaving Home, oferującą wybór dwóch różnych animacji. Wszystkie te elementy są dostępne w opcjonalnym pakiecie Advanced, który dodatkowo zawiera wyświetlacz head-up z rozszerzoną rzeczywistością, system Area View oraz system audio Canton.
W ofercie pojawił się też nowy wzór 21-calowych obręczy, a także nowy kolor nadwozia nazwany Olibo Green – po naszemu oliwkowy.
Skoda Enyaq ma rekordowo niski współczynnik oporu powietrza
To, jak efektywnie powietrze opływa nadwozie ma szczególne znaczenie w wypadku aut elektrycznych. Modyfikacje Skody w tym względzie okazały się znaczące. Przeprojektowany przód w stylistyce charakteryzuje się teraz smuklejszym panelem, który płynniej łączy się z pokrywą silnika. Inżynierowie zoptymalizowali kurtyny powietrzne i uszczelnili przestrzeń między chłodnicą a grillem, a także zaprojektowali nowe, aerodynamiczne obręcze kół.
W rezultacie tych zmian współczynnik oporu powietrza (Cx) w nowym Enyaqu spadł do 0,245, podczas gdy poprzedni model osiągał wartość 0,256. Jeszcze lepsze wyniki uzyskuje wersja Coupé - jej współczynnik Cx wynosi teraz 0,225 (poprzednio 0,234), co czyni ją najbardziej aerodynamicznym modelem w obecnej gamie Skody.
W kwestii rozmiarów nadwozia zmieniło się niewiele. Tylko nieznacznie wzrósł rozstaw osi (+1 mm) oraz wysokość auta (także o milimetr), natomiast o 9 mm wydłużono nadwozie, zarówno w przypadku odmiany standardowej jak i coupe.
Skoda Enyaq z bogatszym wyposażeniem w standardzie
W standardowym wyposażeniu znajduje się 5-calowy cyfrowy zestaw wskaźników oraz centralny ekran systemu inforozrywki o przekątnej 13 cali. Opcjonalnie, w ramach pakietu Advanced, dostępny jest wyświetlacz head-up z rozszerzoną rzeczywistością.
Przeprojektowana kierownica, teraz standardowo podgrzewana, została ozdobiona napisem Skoda. Do wyposażenia seryjnego dołączył również system bezkluczykowy z funkcją automatycznego otwierania i zamykania bez konieczności łapania za klamkę, podgrzewane fotele przednie, trzystrefowa klimatyzacja automatyczna oraz przygotowanie do montażu haka holowniczego. Klienci mogą wybierać spośród czterech pakietów wyposażenia: Clever, Plus, Advanced i Maxx.
Nowa Skoda Enyaq oferuje sześć różnych wariantów wykończenia wnętrza, nazwanych Design Selection. Design Selection Lodge, odzwierciedlający nowy język stylistyczny Modern Solid, wyróżnia się świeżym, kolorowym charakterem z kontrastowymi przeszyciami i specjalnymi pasami bezpieczeństwa w przyciągającym wzrok pomarańczowym kolorze. To także ukłon w stronę zrównoważonego rozwoju - tapicerka foteli wykonana jest w 75% ze specjalnych włókien pozyskiwanych między innymi z wyrzuconych sieci rybackich, odpadów fabrycznych i starych dywanów. Pozostałe 25% stanowi poliester.
Nowy Design Selection Lounge charakteryzuje się dominującą ciemnoszarą tapicerką, łączącą sztuczną skórę z mikrofibrą Suedia, ozdobioną jasnozielonymi przeszyciami. W eleganckim pakiecie Suite zastosowano natomiast połączenie czarnej skóry naturalnej i sztucznej z brązowymi szwami.
W wariancie Eco Suite wykorzystano skórę w kolorze koniaku, garbowaną w ekologicznym procesie z wykorzystaniem ekstraktów z liści oliwnych. Pozwala to na efektywne wykorzystanie materiału, który w innych procesach produkcyjnych uznawany jest za odpad. W obu wersjach Suite fotele z elektryczną regulacją wyposażono dodatkowo w funkcję wentylacji. Design Selection Sportline oferuje czarne fotele sportowe ze zintegrowanymi zagłówkami, tapicerkę z mikrofibry Suedia i sztucznej skóry oraz szare przeszycia kontrastowe.
Przeczytaj także: Toyota Aygo X trafi na licytację WOŚP
Skoda Enyaq i nowe rozwiązania Simply Clever
Nowa Skoda Enyaq wprowadza kolejne rozwiązania tradycyjnie już nazwane Simply Clever. Po raz pierwszy w tym modelu pojawia się kod QR w bagażniku, po zeskanowaniu którego otrzymamy instrukcje dotyczące na przykład obsługi siatek w bagażnik czy elementów wyposażenia. Wśród innych charakterystycznych elementów Simply Clever znajdziemy ekologiczną skrobaczkę do szyb ze wskaźnikiem głębokości bieżnika opon zintegrowaną w panelu drzwi bagażnika, wykonaną zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju parasolkę w schowku drzwi kierowcy oraz kieszenie na telefony komórkowe na oparciach przednich foteli.
Bagażnik wyposażono w dwa haczyki na torby oraz roletę, którą można obsługiwać jednym dotknięciem. Do nowych udogodnień należy funkcja Heaters, która automatycznie włącza do czterech elementów grzewczych, a także porty USB-C z przodu i z tyłu pojazdu, oferujące szybkie ładowanie o mocy do 45 W.
To jednak nie wszystko, bo Enyaq jest teraz również bardziej zdolny pod względem łączności i multimediów. Usługi Skoda Connect zostały wzbogacone o funkcję Lock & Unlock, umożliwiającą zdalne zabezpieczenie lub otwarcie pojazdu za pomocą aplikacji. Kolejną nowością jest Predictive Maintenance, które wykorzystuje dane z jazdy oraz raport o stanie pojazdu do wykrywania potencjalnych usterek, zanim te wystąpią. System monitoruje stan akumulatora trakcyjnego, akumulatora 12 V, zużycie klocków hamulcowych oraz układ klimatyzacji.
Zakładka Track & Explore pozwala użytkownikom śledzić status produkcji ich nowego pojazdu oraz poznawać jego funkcje. Dodatkowo, integracja systemu Plug & Charge z usługą Powerpass upraszcza proces ładowania na publicznych stacjach - nie ma już potrzeby korzystania z zewnętrznych narzędzi autoryzacyjnych, takich jak karty RFID czy dodatkowe aplikacje.
Skoda Enyaq – dwie „baterie”, trzy wersje napędowe
Bazowa wersja „60” jest wyposażona w zestaw litowo-jonowych akumulatorów składających się z dziewięciu modułów, z których każdy zawiera 24 ogniwa. Całkowita pojemność brutto baterii wynosi 63 kWh. Napęd stanowi synchroniczny silnik elektryczny o mocy 204 KM z magnesami trwałymi na tylnej osi, który dostarcza maksymalny moment obrotowy 310 Nm na tylne koła. Prędkość maksymalna wynosi 160 km/h.
Wariant „85” również wykorzystuje napęd na tylną oś, ale jest wyposażony w większą baterię litowo-jonową składającą się z dwunastu modułów o pojemności brutto 82 kWh. Jego silnik generuje moc 285 KM i maksymalny moment obrotowy 545 Nm. Model Enyaq 85x, również z większą baterią, został dodatkowo wyposażony w drugi, asynchroniczny silnik elektryczny na przedniej osi, zapewniający w ten sposób napęd na wszystkie koła. Obie wersje osiągają prędkość maksymalną 180 km/h. Wszystkie trzy warianty układu napędowego są dostępne zarówno w wersji SUV, jak i Coupe oraz w odmianach Sportline.
Słabsze warianty nowej Skody Enyaq (a konkretnie te, które nie są wyposażone w napęd 4x4) obsługują wyższe niż dotychczas moce ładowania: do 165 kW w przypadku Enyaqa 60. Odmiana z napędem 4x4 może być ładowania z mocą do 175 kW. Oznacza to, że większą baterię można naładować od 10 do 80 procent w 28 minut na stacjach szybkiego ładowania DC. Enyaq 60 może być ładowany od 10 do 80 procent w zaledwie 24 minuty. Wszystkie modele ładują się z mocą do 11 kW na stacjach ładowania AC.
Ceny Skody Enyaq po face liftingu jeszcze nie zostały podane, ale wiadomo, że na zachodnich rynkach auto w podstawowej wersji będzie kosztować od około 44 000 euro.
Tomasz Sarnecki