MOTO

Nowa Skoda Enyaq po face liftingu – zasięg to teraz nawet 590 km

Skoda Enyaq po face liftingu
Skoda Enyaq po face liftingu
podpis źródła zdjęcia

Po czterech latach od debiutu Skoda wprowadza na rynek mocno odświeżonego Enyaqa – auto upodobniło się do mniejszego Elroqa, wzbogacono wyposażenie, a także poprawiono moc ładowania oraz zwiększono zasięg. Klienci będą mieli również aż sześć różnych opcji wykończenia wnętrza.

Skoda Enyaq to model, który bezsprzecznie odniósł sukces. Tylko w zeszłym roku do klientów trafiło ponad 75 000 egzemplarzy modelu, a łączna sprzedaż od początku produkcji wyniosła już ponad ćwierć miliona sztuk. Auto znajduje się mniej więcej w połowie swojego cyklu życia – Skoda postanowiła więc odświeżyć jego wygląd oraz poprawić parametry, które są kluczowe w kwestii osiągnięcia jak najwyższego zasięgu.


Przeczytaj także: ADAC sprawdził 76 samochodów. Chodzi o stosunek ceny do jakości

Skoda Enyaq na 2025 rok z przodem „Modern Solid” – co to oznacza?

Tak zwany język stylizacji marki obecnie w przypadku Skody nazywa się „Modern Solid”. Najbardziej charakterystycznym elementem jest czarny, błyszczący panel z przodu, za którym umieszczono najważniejsze czujniki, w tym radar i kamerę przednią. Na masce tradycyjne logo marki zastąpiono napisem Skoda, wykończonym - podobnie jak tylne oznaczenie - w ekskluzywnym ciemnym chromie.


Istotną innowacją jest świetlny pas z pionowymi "rzęsami" LED-owymi, który łączy górne sekcje reflektorów Matrix LED. W dolnej części przedniego pasa znajdują się dwie wyraziste pasy świateł LED, tworzące nową interpretację charakterystycznego dla SUV-ów Škody układu czterech świateł. Zaawansowana technologia oświetlenia obejmuje 36 segmentów.


Tylne światła zachowują klasyczny kształt litery C i są dostępne w dwóch wariantach, oba wykorzystujące wyłącznie technologię LED. W topowej wersji otrzymujemy animowane, tak zwane dynamiczne kierunkowskazy oraz integrację z funkcją Coming/Leaving Home, oferującą wybór dwóch różnych animacji. Wszystkie te elementy są dostępne w opcjonalnym pakiecie Advanced, który dodatkowo zawiera wyświetlacz head-up z rozszerzoną rzeczywistością, system Area View oraz system audio Canton.


W ofercie pojawił się też nowy wzór 21-calowych obręczy, a także nowy kolor nadwozia nazwany Olibo Green – po naszemu oliwkowy.

Skoda Enyaq ma rekordowo niski współczynnik oporu powietrza

To, jak efektywnie powietrze opływa nadwozie ma szczególne znaczenie w wypadku aut elektrycznych. Modyfikacje Skody w tym względzie okazały się znaczące. Przeprojektowany przód w stylistyce charakteryzuje się teraz smuklejszym panelem, który płynniej łączy się z pokrywą silnika. Inżynierowie zoptymalizowali kurtyny powietrzne i uszczelnili przestrzeń między chłodnicą a grillem, a także zaprojektowali nowe, aerodynamiczne obręcze kół.

W rezultacie tych zmian współczynnik oporu powietrza (Cx) w nowym Enyaqu spadł do 0,245, podczas gdy poprzedni model osiągał wartość 0,256. Jeszcze lepsze wyniki uzyskuje wersja Coupé - jej współczynnik Cx wynosi teraz 0,225 (poprzednio 0,234), co czyni ją najbardziej aerodynamicznym modelem w obecnej gamie Skody.


W kwestii rozmiarów nadwozia zmieniło się niewiele. Tylko nieznacznie wzrósł rozstaw osi (+1 mm) oraz wysokość auta (także o milimetr), natomiast o 9 mm wydłużono nadwozie, zarówno w przypadku odmiany standardowej jak i coupe. 

Skoda Enyaq z bogatszym wyposażeniem w standardzie

W standardowym wyposażeniu znajduje się 5-calowy cyfrowy zestaw wskaźników oraz centralny ekran systemu inforozrywki o przekątnej 13 cali. Opcjonalnie, w ramach pakietu Advanced, dostępny jest wyświetlacz head-up z rozszerzoną rzeczywistością.

Przeprojektowana kierownica, teraz standardowo podgrzewana, została ozdobiona napisem Skoda. Do wyposażenia seryjnego dołączył również system bezkluczykowy z funkcją automatycznego otwierania i zamykania bez konieczności łapania za klamkę, podgrzewane fotele przednie, trzystrefowa klimatyzacja automatyczna oraz przygotowanie do montażu haka holowniczego. Klienci mogą wybierać spośród czterech pakietów wyposażenia: Clever, Plus, Advanced i Maxx.


Nowa Skoda Enyaq oferuje sześć różnych wariantów wykończenia wnętrza, nazwanych Design Selection. Design Selection Lodge, odzwierciedlający nowy język stylistyczny Modern Solid, wyróżnia się świeżym, kolorowym charakterem z kontrastowymi przeszyciami i specjalnymi pasami bezpieczeństwa w przyciągającym wzrok pomarańczowym kolorze. To także ukłon w stronę zrównoważonego rozwoju - tapicerka foteli wykonana jest w 75% ze specjalnych włókien pozyskiwanych między innymi z wyrzuconych sieci rybackich, odpadów fabrycznych i starych dywanów. Pozostałe 25% stanowi poliester.


Nowy Design Selection Lounge charakteryzuje się dominującą ciemnoszarą tapicerką, łączącą sztuczną skórę z mikrofibrą Suedia, ozdobioną jasnozielonymi przeszyciami. W eleganckim pakiecie Suite zastosowano natomiast połączenie czarnej skóry naturalnej i sztucznej z brązowymi szwami.


W wariancie Eco Suite wykorzystano skórę w kolorze koniaku, garbowaną w ekologicznym procesie z wykorzystaniem ekstraktów z liści oliwnych. Pozwala to na efektywne wykorzystanie materiału, który w innych procesach produkcyjnych uznawany jest za odpad. W obu wersjach Suite fotele z elektryczną regulacją wyposażono dodatkowo w funkcję wentylacji. Design Selection Sportline oferuje czarne fotele sportowe ze zintegrowanymi zagłówkami, tapicerkę z mikrofibry Suedia i sztucznej skóry oraz szare przeszycia kontrastowe.


Przeczytaj także: Toyota Aygo X trafi na licytację WOŚP

Skoda Enyaq i nowe rozwiązania Simply Clever

Nowa Skoda Enyaq wprowadza kolejne rozwiązania tradycyjnie już nazwane Simply Clever. Po raz pierwszy w tym modelu pojawia się kod QR w bagażniku, po zeskanowaniu którego otrzymamy instrukcje dotyczące na przykład obsługi siatek w bagażnik czy elementów wyposażenia. Wśród innych charakterystycznych elementów Simply Clever znajdziemy ekologiczną skrobaczkę do szyb ze wskaźnikiem głębokości bieżnika opon zintegrowaną w panelu drzwi bagażnika, wykonaną zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju parasolkę w schowku drzwi kierowcy oraz kieszenie na telefony komórkowe na oparciach przednich foteli.


Bagażnik wyposażono w dwa haczyki na torby oraz roletę, którą można obsługiwać jednym dotknięciem. Do nowych udogodnień należy funkcja Heaters, która automatycznie włącza do czterech elementów grzewczych, a także porty USB-C z przodu i z tyłu pojazdu, oferujące szybkie ładowanie o mocy do 45 W.


To jednak nie wszystko, bo Enyaq jest teraz również bardziej zdolny pod względem łączności i multimediów. Usługi Skoda Connect zostały wzbogacone o funkcję Lock & Unlock, umożliwiającą zdalne zabezpieczenie lub otwarcie pojazdu za pomocą aplikacji. Kolejną nowością jest Predictive Maintenance, które wykorzystuje dane z jazdy oraz raport o stanie pojazdu do wykrywania potencjalnych usterek, zanim te wystąpią. System monitoruje stan akumulatora trakcyjnego, akumulatora 12 V, zużycie klocków hamulcowych oraz układ klimatyzacji.


Zakładka Track & Explore pozwala użytkownikom śledzić status produkcji ich nowego pojazdu oraz poznawać jego funkcje. Dodatkowo, integracja systemu Plug & Charge z usługą Powerpass upraszcza proces ładowania na publicznych stacjach - nie ma już potrzeby korzystania z zewnętrznych narzędzi autoryzacyjnych, takich jak karty RFID czy dodatkowe aplikacje.

Skoda Enyaq – dwie „baterie”, trzy wersje napędowe

Bazowa wersja „60” jest wyposażona w zestaw litowo-jonowych akumulatorów składających się z dziewięciu modułów, z których każdy zawiera 24 ogniwa. Całkowita pojemność brutto baterii wynosi 63 kWh. Napęd stanowi synchroniczny silnik elektryczny o mocy 204 KM z magnesami trwałymi na tylnej osi, który dostarcza maksymalny moment obrotowy 310 Nm na tylne koła. Prędkość maksymalna wynosi 160 km/h.


Wariant „85” również wykorzystuje napęd na tylną oś, ale jest wyposażony w większą baterię litowo-jonową składającą się z dwunastu modułów o pojemności brutto 82 kWh. Jego silnik generuje moc 285 KM i maksymalny moment obrotowy 545 Nm. Model Enyaq 85x, również z większą baterią, został dodatkowo wyposażony w drugi, asynchroniczny silnik elektryczny na przedniej osi, zapewniający w ten sposób napęd na wszystkie koła. Obie wersje osiągają prędkość maksymalną 180 km/h. Wszystkie trzy warianty układu napędowego są dostępne zarówno w wersji SUV, jak i Coupe oraz w odmianach Sportline.


Słabsze warianty nowej Skody Enyaq (a konkretnie te, które nie są wyposażone w napęd 4x4) obsługują wyższe niż dotychczas moce ładowania: do 165 kW w przypadku Enyaqa 60. Odmiana z napędem 4x4 może być ładowania z mocą do 175 kW.  Oznacza to, że większą baterię można naładować od 10 do 80 procent w 28 minut na stacjach szybkiego ładowania DC. Enyaq 60 może być ładowany od 10 do 80 procent w zaledwie 24 minuty. Wszystkie modele ładują się z mocą do 11 kW na stacjach ładowania AC.


Ceny Skody Enyaq po face liftingu jeszcze nie zostały podane, ale wiadomo, że na zachodnich rynkach auto w podstawowej wersji będzie kosztować od około 44 000 euro.

1 / 69 zdjęć
Item 1 of 69
Skoda Enyaq po face liftingu na 2025 rok

Tomasz Sarnecki

Więcej na ten temat