MOTO

Odblaskowa odzież jest 'niewidzialna' dla systemów awaryjnego hamowania - szokujące wyniki testów

Widoczność pieszych w odblaskowej odzieży jest dla aut niska (fot. IIHS)
Widoczność pieszych w odblaskowej odzieży jest dla aut niska (fot. IIHS)
podpis źródła zdjęcia

Najnowsze badania przeprowadzone przez amerykańską organizację Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) ujawniły niepokojące fakty dotyczące skuteczności systemów automatycznego hamowania awaryjnego. Okazuje się, że technologia mająca chronić pieszych może mieć poważne trudności z wykrywaniem osób noszących odzież odblaskową w warunkach nocnych.

Najnowsze badania przeprowadzone przez Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) rzucają nowe światło na skuteczność systemów bezpieczeństwa w nowoczesnych samochodach. Mimo że technologia automatycznego hamowania awaryjnego generalnie redukuje liczbę kolizji z pieszymi o 27%, jej skuteczność w warunkach nocnych budzi poważne wątpliwości. Jest to szczególnie niepokojące, biorąc pod uwagę, że właśnie wtedy dochodzi do największej liczby wypadków z udziałem pieszych.


W badaniu wykorzystano trzy pojazdy z rocznika 2023: Hondę CR-V, Mazdę CX-5 oraz Subaru Forester. Testy przeprowadzono przy stałej prędkości 40 km/h, używając manekinów ubranych w różne rodzaje odzieży. Wyniki okazały się zaskakujące - zarówno Honda, jak i Mazda uderzały w manekiny noszące odzież odblaskową, podczas gdy te same pojazdy skuteczniej reagowały na manekiny ubrane na czarno.


Przeczytaj także: Policja podsumowała 2024 rok. 90 tys. pijanych, prawie 390 tys. kolizji


Badania wykazały także, że różne warunki oświetleniowe znacząco wpływały na skuteczność systemów. Przykładowo, Mazda CX-5 wykazywała lepsze hamowanie przy dodatkowym oświetleniu o natężeniu 10 luksów, jednak przy 20 luksach jej skuteczność znacząco spadała. Najlepsze wyniki osiągnęło Subaru, unikając kolizji we wszystkich testach z wyjątkiem jednego - ironicznie, właśnie z manekinem w odblaskowej odzieży.


David Kidd, starszy naukowiec IIHS, wyjaśnia, że choć dla ludzkiego oka paski odblaskowe na odzieży ułatwiają rozpoznanie sylwetki pieszego, dla systemów automatycznego hamowania mogą stanowić problem. Przypuszcza się, że ruchome elementy odblaskowe mogą dezorientować czujniki pojazdów.


Przeczytaj także: Już milion aut jest w nie wyposażonych. Chwalą je strażacy

Tomasz Sarnecki

Więcej na ten temat