MOTO

Nissan GT-R R32 bez silnika spalinowego. Co zmieniono w legendzie?

Nissan GT-R R32
Nissan GT-R R32
podpis źródła zdjęcia

Nissan pokazał, że klasyka może iść w parze z nowoczesnością. Podczas Tokyo Auto Salon 2025 zaprezentowano elektryczną wersję legendarnego modelu GT-R R32. To nie jest jednak zwykła konwersja - to przemyślany projekt, który ma oddawać ducha oryginału przy wykorzystaniu najnowszych technologii.

Za projektem stoi Ryozo Hiraku, wieloletni inżynier Nissana specjalizujący się w napędach elektrycznych. Jako były właściciel R32 GT-R doskonale rozumiał, przed jakim wyzwaniem staje - połączyć legendę z przyszłością motoryzacji. "Zastanawiałem się, czy za 30 lat właściciele R32 GT-R nadal będą mogli cieszyć się jazdą. Dlatego postanowiłem wykorzystać elektryfikację, by odtworzyć fenomen tego modelu dla przyszłych pokoleń" - wyjaśnia Hiraku.


Na pierwszy rzut oka elektryczny R32 GT-R wygląda jak standardowa wersja tego modelu. Charakterystyczna sylwetka została zachowana w najmniejszych detalach. Pod nadwoziem kryje się jednak zupełnie nowa technika. Aby dorównać osiągom legendarnego 2,6-litrowego silnika RB26DETT, w R32 EV zainstalowano dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 320 kW (435 KM) i momencie obrotowym 680 Nm. Akumulator o pojemności 62 kWh, pochodzący z modelu LEAF NISMO RC02, został umieszczony w miejscu tylnej kanapy.


Przeczytaj także: Nissan Townstar Combi w teście wideo


Auto jest o około 370 kg cięższe od oryginału, ale inżynierowie zadbali o odpowiednie zestrojenie układu napędowego, by zachować charakterystykę pierwowzoru. Nowoczesny elektryczny napęd na wszystkie koła ma wiernie oddawać właściwości jezdne oryginalnego systemu ATTESA E-TS. R32 EV wyposażono w sportowe zawieszenie NISMO z amortyzatorami Öhlins oraz układ hamulcowy z modelu R35 GT-R.


Co ciekawe, zespół projektowy zadbał również o wrażenia sensoryczne. W przeciwieństwie do większości samochodów elektrycznych, R32 EV emituje dźwięk inspirowany brzmieniem silnika RB26DETT, a łopatki przy kierownicy generują wibracje przypominające działanie sprzęgła w tradycyjnym aucie.


Przeczytaj także: Zeekr X najbezpieczniejszym autem wg Euro NCAP.


Choć Nissan nie planuje wprowadzenia R32 EV do produkcji seryjnej, projekt dostarcza cennych doświadczeń dla zespołu badawczo-rozwojowego. Jak podsumowuje Hiraku: "R32 EV to hołd dla przeszłości i krok w kierunku przyszłości motoryzacji".

1 / 14 zdjęć
Item 1 of 14
Nissan GT-R R32 w wersji EV

Tomasz Sarnecki

Więcej na ten temat