Nawet 40 tys. zł na zakup auta elektrycznego. Program Mój Elektryk 2.0 zwiększa kwotę, którą można uzyskać podczas przesiadki do zeroemisyjnego auta. Jednocześnie nowy nabór oznacza zmianę kilku kwestii. Wyższa kwota to dopiero początek nowych warunków.
Rząd ogłosił nowy program dopłat do zakupu samochodów elektrycznych. Do rozdysponowania będzie kwota rzędu 1,6 mld zł. Środki będą pochodzić z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Mój Elektryk 2.0 ma stanowić zachętę do zakupu pojazdów zasilanych bateryjnie, które wpisują się w nowe cele ekologiczne Unii Europejskiej.
Kiedy startuje program Mój Elektryk 2.0?
Obecna edycja programu Mój Elektryk kończy się 31 stycznia 2025 r. Mój Elektryk 2.0 ma natomiast wystartować 3 lutego 2025 r. Od tego dnia jednostki Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) zaczną przyjmować wnioski o dofinansowanie zakupu samochodu elektrycznego.
W ramach programu Mój Elektryk 2.0 możliwe ma być finansowanie zakupu auta zasilanego bateryjnie za gotówkę, w leasingu lub najmie długoterminowym. W tej kwestii niewiele się zmieniło. Co więcej, programem objęte zostaną samochody elektryczne kategorii M1. To oznacza pojazdy o maksymalnej liczbie siedzeń 5+2 i dopuszczalnej masie całkowitej nie większej niż 3,5 tony.
Przeczytaj także: Sprzedaż elektryków w Polsce w dół. Lider jest jeden, ale rynkowa jedynka wcale go nie cieszy
Kto może skorzystać z dofinansowania zakupu auta elektrycznego?
Program Mój Elektryk 2.0 jest skierowany do dwóch grup kierowców. Pierwszą są osoby fizyczne, które kupują auto elektryczne na własny użytek. Drugą osoby fizyczne, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą. Większe firmy nie mogą starać się o środki. Przynajmniej nie w obecnym kształcie programu. Kluczowe jest także to, że program stawia również wymogi przed pojazdem. Musi on być homologowany w kategorii M1. A to nie koniec. Liczy się także:
- napęd, który może być wyłącznie elektryczny lub elektryczny, przy czym energia pochodzi z ogniwa paliwowego.
- cena pojazdu nie może przekroczyć 225 tys. zł netto.
- stan pojazdu. Może być nowy, a może być używany. Przy używanym jednak przebieg w momencie przekazania do użytkowania nie może przekroczyć 6 tys. km.
- pojazd taki musi być zarejestrowany w Polsce na beneficjenta programu przez co najmniej 2 lata od daty przekazania.
- pojazd musi mieć polisę OC i AC przez co najmniej 2 lata od daty przekazania.
Jakie dofinansowanie można dostać osoba fizyczna w programie Mój Elektryk 2.0?
Maksymalna kwota dofinansowania wynosi 40 000 zł. Nie każdy beneficjent musi jednak otrzymać taką sumę. Bo składa się na nią wiele czynników. Wyliczenie należy podzielić jednak na dwa bloki.
Zakup pojazdu za gotówkę:
- 18 750 zł – podstawowa kwota dofinansowania,
- 10 000 zł – za zezłomowanie spalinowego auta, które było w posiadaniu osoby ubiegającej się o dotację przez co najmniej 3 lata (zezłomowanie po 1 lutego 2020 r.)
- 11 250 zł – dodatkowa kwota dofinansowania dla osób, których roczny dochód w roku poprzedzającym nie przekroczył 120 tys. zł.
Zakup pojazdu w leasingu lub wynajmie długoterminowym:
- 30 000 zł – maksymalna kwota dofinansowania na opłatę wstępną,
- 5 000 zł – za zezłomowanie spalinowego pojazdu, który był w posiadaniu osoby ubiegającej się o dotację przez co najmniej 3 lata (zezłomowanie po 1 lutego 2020),
- 5 000 zł – dodatkowa kwota dofinansowania dla osób, których roczny dochód w roku poprzedzającym nie przekroczył 120 tys. zł.
Jakie dofinansowanie można dostać osoba prowadząca jednoosobową działalność w programie Mój Elektryk 2.0?
Osoby, które prowadzą jednoosobową działalność również mają szansę na uzyskanie nawet 40 tys. zł dofinansowania. W tym przypadku również obowiązuje podział na dwa bloki związane z finansowaniem zakupu.
Zakup pojazdu za gotówkę:
- 30 000 zł – podstawowa kwota dofinansowania,
- 10 000 zł – za zezłomowanie spalinowego pojazdu, który był w posiadaniu osoby ubiegającej się o dotację przez co najmniej 3 lata (zezłomowanie po 1 lutego 2020).
Zakup pojazdu w leasingu lub wynajmie długoterminowym:
- 30 000 zł – maksymalna kwota dofinansowania na opłatę wstępną,
- 10 000 zł – za zezłomowanie spalinowego pojazdu, który był w posiadaniu osoby ubiegającej się o dotację przez co najmniej 3 lata (zezłomowanie po 1 lutego 2020).
Przeczytaj także: Polak uzbiera na auto używane szybciej niż Niemiec. Chociaż dużo zależy od tego, jak spojrzycie na tę sprawę
Ile aut elektrycznych można kupić w programie Mój Elektryk 2.0?
Kluczowe jest to, że jedna osoba tylko raz może kupić auto z dofinansowaniem z programu Mój Elektryk 2.0. Może występować jako dowolny beneficjent, a więc nie tylko właściciel, ale i współwłaściciel. Jedynym przypadkiem, w którym przysługuje prawo kolejnego uzyskania dofinansowania, okazuje się kradzież lub całkowita szkoda poprzednio dofinansowanego pojazdu.