MOTO

204 mln zł za 4,4 km drogi S10. Rusza budowa ostatniego odcinka

Członkowie rządu i GDDKiA podpisali porozumienie dotyczące budowy drogi S10
Członkowie rządu i GDDKiA podpisali porozumienie dotyczące budowy drogi S10

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę z firmą Budimex na realizację ostatniego odcinka drogi ekspresowej S10 między Szczecinem a Piłą. Czterech i pół kilometrowy fragment trasy połączy Szczecin Kijewo ze Szczecinem Zdunowem, wyprowadzając ruch tranzytowy z miasta. Inwestycja o wartości 204 milionów złotych ma zostać ukończona do końca 2028 roku.

Podpisanie umowy na budowę ostatniego fragmentu S10 między Szczecinem a Piłą oznacza przełom w rozwoju infrastruktury drogowej północno-zachodniej Polski. Jak podkreśla wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka, wszystkie odcinki tej kluczowej trasy mają już swoich wykonawców.


"Będziemy bacznie przyglądać się procesowi inwestycyjnemu, tak aby termin oddania nowej, bezpiecznej trasy kierowcom, zaplanowany na 2028 rok, został dotrzymany" - zapewnia wiceminister Marchewka.


Nowy odcinek S10, realizowany w formule "Projektuj i buduj", ominie od północy szczecińskie osiedle Płonia. Trasa rozpocznie się przy węźle Szczecin Kijewo (połączenie z autostradą A6) i zakończy na istniejącym odcinku S10 za granicami miasta. Na trasie powstaną dwa węzły drogowe: Szczecin Zdunowo i Szczecin Płonia, most na rzece Płonia oraz przejścia dla zwierząt.


Przeczytaj także: Trasa z Mostu Północnego w Warszawie połączy się z S7


Inwestycja stanowi część większego projektu budowy S10 na odcinku Szczecin-Piła. Cała trasa o długości 113 kilometrów będzie kosztować 4,4 miliarda złotych. W ramach projektu powstanie 13 węzłów drogowych, 56 wiaduktów, 8 estakad oraz infrastruktura towarzysząca.


S10 docelowo połączy Szczecin z Warszawą poprzez Piłę, Bydgoszcz i Toruń, tworząc alternatywny szlak transportowy na północ od autostrady A2. Ta licząca około 400 kilometrów arteria drogowa ma kluczowe znaczenie dla rozwoju gospodarczego czterech województw: zachodniopomorskiego, wielkopolskiego, kujawsko-pomorskiego i mazowieckiego.


Budowa ostatniego odcinka szczecińskiego rozwiąże również istotny problem bezpieczeństwa. Na obecnej trasie znajduje się wiele przejść dla pieszych i skrzyżowań, w tym jedno szczególnie niebezpieczne przy drodze do Zdunowa, gdzie konieczne było zainstalowanie fotoradaru z powodu częstych wypadków.


Przeczytaj także: 19 mln zł. Tyle kosztował transport na wybory. Ile osób skorzystało?

Więcej na ten temat