Volvo zaprezentowało właśnie elektryczne Cross Country. Stara plakietka powróciła do gamy szwedzkiej marki na nadwoziu świetnie znanego modelu. To elektryczny crossover. Pojazd właśnie pojawił się w polskich salonach. Ile kosztuje ta wersja?
Szwedzi zaprezentowali nową wersję Volvo EX30. Volvo, które w Polsce okazało się hitem. W 2024 r. był to trzeci najczęściej kupowany model elektryczny w naszym kraju. W styczniu 2025 r. crossover potwierdził swoją formę. Nowy model, czyli jaki? Do gamy powraca legendarna już nazwa Cross Country. Ta narodziła się w 1997 r. i po raz pierwszy zagościła w gamie modelu V70.
Cross Country wraca do gamy Volvo. To elektryczne Cross Country
Volvo wymienia cały szereg elementów, które zostały zmodyfikowane w wersji Cross Country w stosunku do zwykłego EX30. Na liście pojawia się klapa bagażnika w ciemnym kolorze, unikalna grafika z przodu, osłony podwozia z przodu i z tyłu oraz poszerzone nadkola. Ciekawostka jest taka, że nowe Cross Country to głównie pakiet... stylizacyjny. Bo choć prześwit samochodu się zwiększył, jego wartość wzrosła o zaledwie 1,8 cm. Różnica jest praktycznie niezauważalna. To samo dotyczy "modyfikacji" tylnego zawieszenia.
Volvo EX30 Cross Country zmienia jednak jeszcze jedną rzecz. Ilość dostępnych akcesoriów. Nabywca może zamówić m.in. pakiet Cross Country Experience. Ten zawiera akcesoria takie, jak poprzeczki dachowe, kosz dachowy, opony terenowe na 18-calowe felgi oraz chlapacze. W najbliższym czasie Volvo przedstawi kolejne produkty.
Przeczytaj także: Volkswagen pokazał nową broń - oto pierwsze zdjęcie modelu za 20 000 euro
Volvo EX30 Cross Country: moc, AWD i zasięg
Volvo EX30 Cross Country wykorzystuje do napędu dwa silniki elektryczne. Każdy z motorów zajmuje się napędzaniem oddzielnej osi. To oznacza, że model korzysta z napędu na cztery koła. Napędu, który sprawdzi się m.in. na śliskiej nawierzchni podczas wypadu za miasto, jak i w czasie zimowej pogody w ruchu miejskim. Skumulowana moc układu sięga 428 koni mechanicznych. Moment obrotowy wynosi 543 Nm. Dzięki temu podwyższone EX30 może przyspieszyć do 100 km/h w 3,7 sekundy.
Osiągi i AWD to klucz do sukcesu w modelu Cross Country. To jednak elektryk. Jak zatem wypada zasięg? Na jednym ładowaniu auto może pokonać nawet 427 km. To oznacza, że średnie zużycie energii elektrycznej wynosi 18,7 kWh/100 km. Bateria z kolei może zostać naładowana od 10 do 80 proc. w zaledwie 26 minut.
Przeczytaj także: Nowy program dopłat "NaszEauto" już działa. Przez niego najtańszym samochodem w Polsce stał się... elektryk
Ile kosztuje Volvo EX30 Cross Country?
Volvo EX30 Cross Country jest już dostępne w polskich salonach. Za model trzeba zapłacić minimum 259 990 zł. Czemu EX30 na szczudłach jest droższe od zwykłej wersji aż o 83 tys. zł? To nie kwestia szwedzkiego zadufania. Przemawiają za tym wymierne wskaźniki, a powodów jest tak naprawdę kilka.
Po pierwsze EX30 Cross Country występuje wyłącznie w połączeniu z topowym wariantem wyposażenia Ultra. Ten zmniejsza różnicę w cenie do 33 tys. zł. Po drugie model ze zwiększonym prześwitem występuje tylko jako model Twin Motor Performance, a więc topowy wariant napędowy. To sprawia, że faktyczna różnica w cenie między zwykłym EX30 a EX30 Cross Country wynosi zaledwie 11 tys. zł. Dużo to czy mało? Fakt ten niedługo zostanie zweryfikowany przez rynek. Jedno jest pewne. Model w wersji bazowej łapie się w rządowe dofinansowanie z programu NaszEauto.