MOTO

Sprzedaż aut w styczniu 2025: W sumie prawie milion rejestracji, "elektryki" w górę

Gama pojazdów Volkswagena - lidera europejskiego rynku w styczniu 2025
Gama pojazdów Volkswagena - lidera europejskiego rynku w styczniu 2025

Początek roku 2025 przyniósł mieszane wyniki na europejskim rynku motoryzacyjnym. Jak wynika z najnowszego raportu Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), w styczniu 2025 roku w całej Europie zarejestrowano 995 271 nowych samochodów osobowych, co oznacza spadek o 2,1% w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. W samej Unii Europejskiej liczba nowych rejestracji wyniosła 831 201 pojazdów, notując spadek o 2,6%.

Największe europejskie rynki motoryzacyjne w większości zanotowały spadki. W Niemczech zarejestrowano 207 640 nowych samochodów (spadek o 2,8%), we Francji 114 673 (spadek o 6,2%), a we Włoszech 133 731 (spadek o 5,8%). Jedynie Hiszpania odnotowała wzrost o 5,3% z 72 322 nowymi rejestracjami. Wielka Brytania, już poza UE, zarejestrowała 139 345 nowych pojazdów, co oznacza spadek o 2,5% rok do roku.

Coraz większa elektryfikacja, diesle mocno w dół

Mimo ogólnego spadku na rynku, samochody z napędami elektrycznymi i hybrydowymi wyraźnie zyskują na popularności. W styczniu zarejestrowano 124 341 samochodów całkowicie elektrycznych w UE, co stanowi imponujący wzrost o 34% i daje tym pojazdom 15% udziału w rynku.


Hybrydy odnotowały jeszcze większy sukces z 290 014 nowymi rejestracjami (wzrost o 18,4%), osiągając dominujący udział w rynku na poziomie 34,9%. Z kolei hybrydy plug-in (PHEV) tracą na popularności - 61 406 rejestracji oznacza spadek o 8,5%, a ich udział w rynku wynosi obecnie 7,4%.


Tradycyjne silniki spalinowe kontynuują trend spadkowy. Samochody benzynowe zanotowały 244 763 rejestracje (spadek o 18,9%), a ich udział w rynku skurczył się do 29,4%. Jeszcze gorzej radzą sobie diesle, których zarejestrowano tylko 82 942 sztuki (spadek aż o 27%), co przekłada się na zaledwie 10% udziału w rynku.


Przeczytaj także: Nowe cła na auta z importu? Trump jednoznacznie o decyzji

Tesla i Smart z dużymi spadkami w styczniu

Nie wszyscy producenci pojazdów elektrycznych skorzystali z rosnącego trendu elektryfikacji. Tesla odnotowała dramatyczny spadek sprzedaży o 50,3% w porównaniu do stycznia 2024, sprzedając w Europie zaledwie 7 517 pojazdów. Jeszcze gorzej poradziła sobie marka Smart, której sprzedaż załamała się o 97,3% - w całej Europie zarejestrowano tylko 60 nowych samochodów tej marki.

Volkswagen utrzymuje pozycję lidera

W zestawieniu producentów niewiele się zmieniło. Grupa Volkswagen pozostaje liderem europejskiego rynku z udziałem wynoszącym 27,7%. Koncern Stellantis zajmuje drugie miejsce z 16,1%, a Grupa Renault trzecie z 10,9% udziału w rynku.


Wśród poszczególnych marek dominuje Volkswagen (11,5% udziału), przed Toyotą (7,9%) i Skodą (6,3%). Dalsze miejsca zajmują BMW (5,8%), Dacia i Peugeot (po 5,6%), Renault (5,3%) oraz Audi (5,0%). Mercedes z udziałem 4,2% nieznacznie wyprzedza Hyundaia (4,1%).


Warto odnotować, że Cupra z udziałem 2,2% wyraźnie wyprzedziła siostrzaną markę Seat (1,8%), a chiński producent SAIC z 2,1% udziału zrównał się z Nissanem.


Przeczytaj także: Mercedes z zyskiem, ale dużo mniejszy niż rok wcześniej

Więcej na ten temat