MOTO

Mercedes zmienia kurs. Powrót do silnika V8 w modelach AMG

Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE
Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE

Wbrew wcześniejszym zapowiedziom, niemiecka marka ogłasza powrót do potężnych silników V8 w swoich modelach AMG, w tym w C63. Ta zmiana kursu wynika z reakcji klientów, którzy nie przyjęli entuzjastycznie czterocylindrowych jednostek napędowych.

Mercedes oficjalnie koryguje swój kurs i ogłasza rozwój hybrydowego napędu V8. AMG potwierdza, że nowe modele CLE 63 AMG Coupé i Cabrio otrzymają napęd mild hybrid z podwójnie turbodoładowanym silnikiem V8 o pojemności 4,0 litra, który będzie spełniał rygorystyczne normy emisji Euro 7.


Silnik V8 będzie wyposażony w wał korbowy typu flat-plane (płaska konstrukcja). W przeciwieństwie do tradycyjnej konstrukcji cross-plane, gdzie czopy korbowe są ustawione pod kątem 90 stopni względem siebie, w rozwiązaniu flat-plane kąt ten wynosi 180 stopni. Taka konstrukcja zapewnia lepsze wyważenie sił masowych, ponieważ wewnętrzne i zewnętrzne tłoki poruszają się w przeciwnych kierunkach. 


Przeczytaj także: Mercedes zmienia podejście do ekranów - "to nie jest luksus"

Nowy Mercedes-AMG C 63 w 2026 roku - co o nim wiemy?

Pomimo coraz bardziej rygorystycznych przepisów dotyczących emisji spalin, Mercedes zobowiązał się do utrzymania silników V8 w swojej ofercie. Nawet flagowa limuzyna S-Klasa zachowa silnik V12 na wybranych rynkach. Według brytyjskiego magazynu Autocar, nowy silnik V8 ma trafić do topowego modelu C-Klasy już w 2026 roku.


Rzecznik AMG, Catrin Dunz-Ludwig, potwierdził opracowywanie nowego silnika V8, choć nie przedstawił szczegółowego harmonogramu jego wprowadzenia na rynek. Tymczasem Klasa C 63 ma przejść face lifting w przyszłym roku, która będzie obejmować rezygnację z krytykowanego silnika czterocylindrowego z układem hybdrydowym plug-in.


Nowy układ napędowy ma być spokrewniony z istniejącym, podwójnie turbodoładowanym silnikiem 4,0-litra, który dostępny był choćby w modelu AMG GT Black Series. Jednostka ośmiocylindrowa prawdopodobnie będzie wyposażona w technologię mild-hybrid, co może oznaczać rezygnację ze skomplikowanego układu plug-in hybrid obecnie stosowanego w C 63.


Ta decyzja stanowi całkowite odwrócenie wcześniejszej strategii, którą przedstawił dyrektor generalny AMG, Michael Schiebe, pod koniec 2023 roku. Wtedy deklarował: "Chcemy być bardzo, bardzo postępowi, jeśli chodzi o technologię. Jesteśmy przekonani do koncepcji hybrydyzacji i pozostaniemy przy czterech cylindrach."


Na początku tego roku szef oddziału z Affalterbach przyznał jednak, że AMG straciło część klientów po zmniejszeniu liczby cylindrów w C 63 o połowę. Znaczne rabaty w Niemczech sugerowały, że samochód nie sprzedaje się zbyt dobrze.

 

Po modelach CLE63 i C63, kolejne modele również mogą otrzymać silnik V8. Nie jest jasne, czy GLC63 będzie jednym z nich, który także obecnie dostępny jest wyłącznie jako hybryda plug-in.


Przeczytaj także: Mercedes obiera nową strategię. Chodzi o nazwy modeli elektrycznych

Więcej na ten temat