Moto

Nowe Audi A6 Avant bez tajemnic. Nadal z TDI pod maską, w opcji skrętna tylna oś

Audi A6 Avant
Audi A6 Avant

Audi wprowadziło właśnie nową generację A6 Avant, kontynuując serię premier zapoczątkowaną w 2024 roku przez modele Q5 i A5. Mimo że segment kombi klasy średniej wyższej systematycznie się kurczy kosztem SUV-ów, producent nie rezygnuje z nadwozia, które jest z nim związane od 1977 roku, kiedy to zadebiutowało pierwsze Audi 100 Avant. Nowy model będzie produkowany, podobnie jak jego poprzednicy, w zakładzie w Neckarsulm. Oto, co trzeba o nim wiedzieć.

Audi w przypadku A6 Avant nie rezygnuje z szerokiej gamy napędów spalinowych, w tym jednostek wysokoprężnych, choć część z nich wspierana jest systemem mild hybrid. Czy to wystarczy, by kombi tej klasy znalazło swoich nabywców? Na korzyść A6 Avant działa nie tylko szeroka gama silników, ale i niezła aerodynamika oraz opcje takie jak skrętna tylna oś oraz rozbudowane multimedia, także z funkcjami połączonymi ze sztuczną inteligencją.

Audi A6 Avant
Audi A6 Avant

Audi A6 Avant — wymiary i design

Nowe A6 Avant urosło o 60 mm względem poprzednika i mierzy teraz 4,99 metra długości. Rozstaw osi wynosi 2927 mm, co przekłada się na przestronne wnętrze. Auto ma niecałe 1,88 metra szerokości bez lusterek. Stylistycznie kontynuuje język projektowy rozpoczęty przez nowe Q5, prezentując bardziej dynamiczny i elegancki wygląd.


Przód charakteryzuje się nisko umieszczoną ramą Singleframe, która rozciąga się do dolnej krawędzi przedniego zderzaka. Reflektory są wąskie i eleganckie, z uniesionymi pierścieniami Audi. Trójwymiarowo wymodelowane kurtyny powietrzne umieszczone pod reflektorami nadają zderzakowi bardziej sportowy wygląd.


Sylwetka boczna jest typowa dla nadwozia Avant — mocno napięta linia dachu przechodzi w wyrazisty spojler dachowy, a słupki D są mocno pochylone i pewnie osadzone na tylnych nadkolach, co podkreśla sportowy charakter. Charakterystyczne dla modelu są wyraźnie zaznaczone "ramiona" i wydłużona maska silnika.


Z tyłu uwagę zwracają smukłe lampy z precyzyjną grafiką oraz ciągła listwa świetlna, które podkreślają szerokość pojazdu. Dyfuzor z przyciągającą wzrok listwą ozdobną wieńczy tył, natomiast końcówki układu wydechowego zostały zintegrowane z wyraźnie zaprojektowanymi prostokątnymi osłonami.


Co ciekawe, nowe A6 Avant może pochwalić się współczynnikiem oporu powietrza na poziomie 0,25 — to najlepsza wartość dla Avanta z silnikiem spalinowym w historii Audi. Świetna aerodynamika to zasługa m.in. kurtyn powietrznych, które zapewniają płynny przepływ powietrza wokół przednich kół i po bokach pojazdu, czy dwóch oddzielnie sterowanych wlotów powietrza za osłoną chłodnicy Singleframe.


Przeczytaj także: Pierwszy elektryczny Bentley pojawi się na drogach w 2026 roku

Audi A6 Avant
Audi A6 Avant

Audi A6 Avant — wnętrze i multimedia

Jak przystało na model klasy premium, nowe A6 Avant oferuje luksusowe wnętrze z najwyższej jakości materiałami. Rozstaw osi wynoszący prawie 3 metry przekłada się na przestronną kabinę, a 503-litrowy bagażnik (w zależności od wersji silnikowej) zapewnia sporo miejsca na bagaż. Po złożeniu tylnej kanapy, która jest dzielona w proporcji 40:20:40, pojemność rośnie do 1534 litrów.


Kokpit nowego A6 Avant został całkowicie przeprojektowany. Zamiast tradycyjnych zegarów i przycisków mamy dwa połączone ekrany - wirtualny kokpit o przekątnej 11,9 cala przed kierowcą i większy, 14,5-calowy wyświetlacz dotykowy MMI na konsoli środkowej. Audi odeszło od bardziej zintegrowanego wyglądu na rzecz wolnostojącego, zakrzywionego ekranu OLED, który dominuje nad deską rozdzielczą.


Opcjonalnie można dokupić jeszcze 10,9-calowy wyświetlacz dla pasażera, który umożliwia przeglądanie stron internetowych i strumieniowe przesyłanie filmów. Dzięki dynamicznemu trybowi prywatności, rozpraszające treści, takie jak filmy, nie mogą być oglądane z fotela kierowcy podczas jazdy.


Nowe A6 Avant może być również wyposażone w nowy, konfigurowalny wyświetlacz przezierny (HUD), który po raz pierwszy pozwala kierowcy sterować pojazdem i funkcjami informacyjno-rozrywkowymi. Widoczny obszar obrazu jest o ponad 85 procent większy niż wcześniej.


Deska rozdzielcza została przeprojektowana i rozciąga się teraz od drzwi do drzwi, co Audi nazywa "Softwrap". W praktyce chodzi o to, że wnętrze wydaje się wizualnie szersze. Do wykończenia wnętrza użyto różnych materiałów - od tkanin po sztuczną skórę i Dinamicę (przypominającą zamsz mikrofibrę), które pokrywają panele drzwi i podłokietniki.


Multimedia w A6 Avant oparte są na systemie Android Automotive OS, co pozwala na aktualizacje over-the-air (bez wizyty w serwisie). Dzięki temu Audi może dodawać nowe funkcje lub poprawiać istniejące także po zakupie samochodu. Asystent głosowy został zintegrowany z ChatGPT, co ma ułatwić zadawanie pytań w naturalnym języku. W teorii system powinien automatycznie rozpoznawać, czy pytanie dotyczy funkcji samochodu, czy ogólnej wiedzy. W praktyce tego typu rozwiązania często mają problemy z poprawnym zrozumieniem intencji użytkownika, szczególnie w językach innych niż angielski.

Audi A6 Avant
Audi A6 Avant

Audi A6 Avant — silniki i napędy, w tym MHEV plus

W momencie premiery nowe A6 Avant będzie dostępne z trzema różnymi jednostkami napędowymi — dwoma benzynowymi i jedną wysokoprężną. Dwie z tych jednostek będą wyposażone w technologię miękkiej hybrydy (MHEV plus), a zatem będą częściowo zelektryfikowane.


Podstawowym silnikiem będzie 2-litrowy turbodoładowany benzynowy o mocy 150 kW (204 KM), który generuje maksymalny moment obrotowy 340 Nm. Jednostka jest połączona z 7-biegową skrzynią S-tronic i występuje tylko w wersji z napędem na przednie koła. Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,3 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 240 km/h. Zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi od 7,1 do 8,0 l/100 km.


Kolejną opcją jest 2-litrowy diesel o mocy 150 kW (204 KM) i momencie obrotowym 400 Nm. Ten silnik jest częściowo zelektryfikowany w technologii MHEV plus i wyposażony w 48-woltowy układ elektryczny. Dostępny jest z dwusprzęgłową skrzynią biegów w wersji z napędem na przednie koła lub z napędem na wszystkie koła quattro ultra. Auto z tym silnikiem przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,9 s (7,0 s w wersji quattro) i osiąga prędkość maksymalną 241 km/h (238 km/h w wersji quattro). Zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi od 5,0 do 5,7 l/100 km.


Topową jednostką jest 3-litrowy silnik V6 z turbodoładowaniem, który dostarcza 270 kW (367 KM) mocy i generuje maksymalny moment obrotowy 550 Nm. Jest on zawsze połączony z napędem na wszystkie koła quattro ultra. Ta wersja przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,7 sekundy i osiąga elektronicznie ograniczoną prędkość maksymalną 250 km/h. Zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi od 6,9 do 7,8 l/100 km.


Co warte podkreślenia, technologia MHEV plus to nie tylko oszczędność paliwa — system składa się z trzech głównych komponentów: 48-woltowego akumulatora, rozrusznika z alternatorem paskowym oraz nowej generacji generatora układu napędowego. Umożliwia on częściowo elektryczną jazdę, zapewnia dodatkowy moment obrotowy (do 230 Nm) i dodatkową moc (do 18 kW/24 KM), a także odzyskuje energię podczas zwalniania (do 25 kW).


Przeczytaj także: Najpopularniejsze auto w Polsce ze zmianami. Można już zamawiać Corollę 2025

Audi A6 Avant
Audi A6 Avant

Audi A6 Avant — podwozie z tylną osią skrętną

Nowe A6 Avant stawia przede wszystkim na komfort jazdy, szczególnie podczas długich tras. Przednia i tylna oś ma konstrukcję pięciowahaczową, wykonaną w dużej mierze z aluminium. Dostępne są trzy zawieszenia: standardowe (bardziej komfortowe niż w poprzedniku), sportowe (obniżające nadwozie o 20 milimetrów) oraz adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z elektronicznie sterowanym tłumieniem.


To ostatnie rozwiązanie pozwala na regulację wysokości nadwozia i siły pochłaniania wstrząsów. W trybie normalnym auto jest o 20 mm niższe niż ze standardowym zawieszeniem, a w trybie dynamicznym obniża się o kolejne 10 mm. Z kolei funkcja lift podnosi A6 Avant o 20 mm powyżej normalnego poziomu i może być używana do prędkości 85 km/h.


Zmodyfikowany i bardziej bezpośredni układ kierowniczy znacząco przyczynia się do komfortowego, ale równie dynamicznego prowadzenia. W porównaniu z poprzednikiem, cała droga od kierownicy do kół została zaprojektowana tak, aby była sztywniejsza. Standardem jest elektromechaniczny progresywny układ kierowniczy, którego przełożenie zmienia się w zależności od kąta skrętu.


Największą nowością jest jednak opcjonalny układ czterech skrętnych kół, dostępny w połączeniu z napędem na wszystkie koła quattro. Przy prędkości do około 60 km/h tylne koła obracają się do pięciu stopni w kierunku przeciwnym do przednich kół, co zmniejsza promień skrętu nawet o jeden metr (do 11,3 metra). Przy średniej i wyższej prędkości tylne koła obracają się w tym samym kierunku, co poprawia stabilność i precyzję prowadzenia.


Napęd na wszystkie koła quattro ultra elastycznie rozdziela moment obrotowy, aby zmaksymalizować wydajność. W warunkach normalnej jazdy napędzana jest głównie przednia oś, co zmniejsza zużycie paliwa. Gdy sytuacja tego wymaga (dynamiczne pokonywanie zakrętów, śliska nawierzchnia), system quattro łączy przednią i tylną oś i elastycznie rozdziela siłę napędową.

Audi A6 Avant
Audi A6 Avant

Audi A6 Avant — wyposażenie, cena i data premiery

Nowe Audi A6 Avant będzie można zamawiać od połowy marca 2025 roku, a pierwsze samochody trafią do klientów pod koniec maja. Cena podstawowej wersji w Niemczech z silnikiem benzynowym 2.0 TFSI zaczynać się będzie od 58 000 euro. Wersja z silnikiem 2.0 TDI i technologią MHEV plus będzie kosztować od 61 700 euro.


Auto będzie dostępne w dwóch wersjach nadwozia (standardowej i S line), jedenastu kolorach i z różnymi wzorami obręczy kół (od 18 do 21 cali). Oprócz standardowego wyposażenia, w którym A6 Avant pokazuje dużo koloru nadwozia i aluminium, wersja S line podkreśla sportowy charakter — obszar wokół przednich wlotów powietrza jest wykończony matowym antracytowym chromem, podobnie jak szersze listwy progowe i element wykończeniowy wokół dyfuzora.


Dostępne będą również nowe, cyfrowe światła do jazdy dziennej LED składające się z 48 pojedynczych segmentów LED na reflektor oraz cyfrowe tylne światła OLED drugiej generacji z ośmioma cyfrowymi panelami OLED.


Jeśli chodzi o systemy wspomagania kierowcy, A6 Avant jest standardowo wyposażone w liczne nowoczesne rozwiązania, w tym adaptacyjny tempomat, ogranicznik prędkości reagujący na znaki drogowe, rozpoznawanie znaków drogowych, kamerę cofania i asystenta parkowania plus. Opcjonalnie dostępny jest adaptacyjny asystent jazdy plus, który wykorzystuje dane mapy o wysokiej rozdzielczości i dane z chmury, aby optymalizować rozpoznawanie znaków drogowych i zapewniać wsparcie przy przyspieszaniu, utrzymywaniu prędkości i odległości oraz prowadzeniu po pasie ruchu.

1 / 43 zdjęć
Item 1 of 43
Nowe Audi A6 Avant
Więcej na ten temat