MOTO

Jazda na suwak. Kto ma pierwszeństwo, gdy kończy się jeden z pasów?

Jazda na suwak. Kto ma pierwszeństwo, gdy kończy się jeden z pasów? (fot. Policja)
Jazda na suwak. Kto ma pierwszeństwo, gdy kończy się jeden z pasów? (fot. Policja)
podpis źródła zdjęcia

Dwa pojazdy, dwa pasy ruchu, w tym jeden kończący się. W takiej sytuacji czasami obowiązuje jazda na suwak, a czasami forsowanie jej zasad to czyste wymuszenie pierwszeństwa. W tym materiale przypomnimy podstawowe reguły określone przepisami.

Blisko 23 mln pojazdów. Tyle porusza się każdego dnia po polskich drogach. Główne arterie drogowe w miastach i poza nimi walczą z natężeniem ruchu. Przepustowość dróg staje się coraz słabsza. Szczególnie w przypadku, w którym jeden z pasów zostaje zablokowany przez wypadek, roboty drogowe lub popsute auto. Aby w tak wyjątkowych sytuacjach usystematyzować ruch pojazdów, rząd wprowadził obowiązkową jazdę na suwak.

Kiedy należy stosować jazdę na suwak?

Zasada tzw. jazdy na suwak została wyczerpująco opisana przez ustawodawcę w art. 22 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zapis ten wskazuje na cztery generalne zasady. Pierwsze trzy odnoszą się do tego, kiedy jazda na suwak staje się obowiązkowa. Mowa o tym, że:

 

  • muszą wystąpić warunki znacznego zmniejszenia prędkości,
  • na jednym z dwóch lub dwóch z trzech pasów ruchu musi pojawić się przeszkoda, która uniemożliwi dalsze kontynuowanie jazdy,
  • kierowca chcący zmienić pas ruchu musi dojechać bezpośrednio do przeszkody.

 

Ostatnia z kluczowych zasad mówi o tym, że kierujący musi ustąpić pierwszeństwa jednemu lub dwóm pojazdom. Dwóm wyłącznie wtedy, gdy porusza się środkowym pasem ruchu, a lewy i prawy zostały zamknięte dla ruchu. Tylko wtedy obowiązuje podwójny suwak.

 

Przeczytaj także: Czy na pustej drodze dwupasmowej można jechać lewym pasem? Grozi za to mandat?

Jazda na suwak (fot. Policja)
Jazda na suwak (fot. Policja)

Kiedy nie mówimy o jeździe na suwak, a wymuszeniu pierwszeństwa?

Klasycznych przykładów drogowych oszustw "na suwak" jest kilka. Kierowca nie korzysta ze swojego przywileju, a po prostu wymusza pierwszeństwo jazdy przede wszystkim wtedy, gdy:

 

  • kierowca wpycha się z pasa prawego lub rozbiegowego, ale na drodze nie ma mocnego spowolnienia ruchu. Mocnego, a więc ograniczającego prędkość np. do 15 km/h.
  • kierowca zmienia pas z pasa do skrętu. Taki pas ruchu się wcale nie kończy. Można kontynuować jazdę nim.
  • kierowca chce zmienić pas ruchu z zakorkowanego, ale nie dojechał do jego końca. Dopiero jako "pierwszy w kolejce" ma prawo egzekwować swoje uprawnienia.

 

Przeczytaj także: Wymijanie, omijanie i wyprzedzanie. To te same pojęcia? Mają inne znaczenie

Ile wynosi mandat za jazdę na suwak?

W przypadku jazdy na suwak można mówić o dwóch typach wykroczeń. Dużo zależy od tego, który kierowca zachowuje się nieprawidłowo. W sytuacji, w której do przepisów nie stosuje się kierujący:

 

  • na pasie przejezdnym – czyn zostanie uznany za tamowanie lub utrudnianie ruchu. W takim przypadku mandat wynosi od 500 do 5000 zł. Karą jest też 8 punktów karnych.
  • zmieniający pas ruchu będzie chciał wymusić pierwszeństwo – czyn zostanie uznany za stworzenie zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Mandat wynosi od 20 do 5000 zł. Elementem kary jest też 10 punktów karnych.
Więcej na ten temat