Moto

NaszEauto - w 5 tygodni 1322 wnioski na 39 mln zł

Konferencja Ministerstwa Klimatu i Środowiska (fot. MKiŚ)
Konferencja Ministerstwa Klimatu i Środowiska (fot. MKiŚ)

W ciągu pięciu tygodni działania programu NaszEauto, skierowanego na wsparcie zakupu pojazdów elektrycznych, wpłynęło 1322 wnioski na łączną kwotę blisko 39 milionów złotych. Daje to średnio około 29,5 tysiąca złotych na jeden wniosek. Jak poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska, wykorzystano dotychczas zaledwie 2,4 proc. całego budżetu programu, który wynosi 1,6 miliarda złotych pochodzących z Krajowego Planu Odbudowy.

Program został uruchomiony przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na początku lutego. Tempo składania wniosków nieznacznie spadło w porównaniu z pierwszą dekadą funkcjonowania, kiedy to złożono prawie 400 wniosków w ciągu zaledwie 7 dni. Przy utrzymaniu obecnej dynamiki do końca okresu przyjmowania aplikacji (30 czerwca 2026 r.) można spodziewać się około 16 800 wniosków, co oznaczałoby wykorzystanie jedynie jednej trzeciej dostępnych środków.


Wiceminister Krzysztof Bolesta przedstawił szczegółowe dane dotyczące struktury beneficjentów. Największą grupę, stanowiącą 65 proc. wszystkich aplikujących (około 859 wniosków), tworzą jednoosobowe działalności gospodarcze. Posiadacze Karty Dużej Rodziny złożyli 126 wniosków (9,5 proc.), natomiast osoby o niskich dochodach, uprawnione do dodatkowego wsparcia w wysokości 11 250 złotych, złożyły 225 wniosków (17 proc.). Warto podkreślić, że program przyczynił się do zezłomowania 186 pojazdów.


Przeczytaj także: Sprzedaż aut w styczniu 2025: W sumie prawie milion rejestracji, "elektryki" w górę

Trzy nowe programy dopłat do rozbudowy sieci ładowania

Ministerstwo Klimatu i Środowiska zapowiedziało uruchomienie kolejnych inicjatyw wspierających transformację transportu. Już 31 marca 2025 roku ruszą dwa programy: wsparcie budowy punktów ładowania dla transportu ciężkiego z budżetem 1 miliarda złotych oraz modernizacja infrastruktury elektroenergetycznej dla operatorów.


Warto zaznaczyć, że w przypadku stacji ładowania dla transportu ciężkiego możliwe będzie uzyskanie dofinansowania pokrywającego nawet 100% kosztów kwalifikowanych. Warunkiem jest wyposażenie stacji w minimum dwa punkty ładowania o mocy 350 kW każdy. Program ma przyczynić się do powstania lub rozbudowy około 550 ogólnodostępnych stacji ładowania.


Trzeci program, którego start zaplanowano na drugi kwartał 2025 roku, będzie wspierał zakup zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych kategorii N2 (3,5-12 ton) oraz N3 (powyżej 12 ton). NFOŚiGW przewiduje dofinansowanie, które pokryje różnicę między kosztem zakupu elektrycznej ciężarówki a porównywalnego pojazdu spalinowego.


"Działania, które podjęliśmy, łączą podnoszenie jakości powietrza z wsparciem dla naszych przewoźników. Będą mogli oferować niskoemisyjne przewozy i poprawiać pozycję konkurencyjną na rynku europejskim. W Polsce to ważna branża z dużym wkładem do PKB i dużym zatrudnieniem" – podkreślił wiceminister Krzysztof Bolesta.


Przeczytaj także: Test KIA EV3 – wygląda kosmicznie, ale największe wrażenie robi jej efektywny napęd


Więcej na ten temat