Instytut Samar przygotował wstępny raport dotyczący rynku nowych samochodów w Polsce w 2024 roku. Wiadomo już, ile mniej więcej wyniosła średnia cena nowego samochodu oraz najpopularniejsze modele, także w segmencie premium. Wiemy też, które marki mogą uznać mijający rok za udany oraz które samochody najczęściej wyjeżdżały z salonów.
Rok 2024 przyniósł znaczącą stabilizację na polskim rynku motoryzacyjnym. W przeciwieństwie do lat poprzednich, gdzie obserwowano gwałtowne wzrosty cen, tegoroczne podwyżki były bardziej umiarkowane. Średnia cena nowego samochodu osobowego wzrosła o około 8 000 złotych, osiągając poziom 180 000 złotych. Szczególnie istotny był listopad 2024, kiedy po raz pierwszy od stycznia 2018 roku odnotowano spadek średniej ceny w porównaniu z rokiem poprzednim (o 0,3%).
Sprzedaż nowych aut w Polsce w 2024 roku - segmenty popularny i premium
W segmencie popularnym Toyota utrzymała pozycję niekwestionowanego lidera rynku, podczas gdy Skoda zajęła drugie miejsce, a Volkswagen zamknął podium najpopularniejszych marek. Toyota Corolla została najchętniej wybieranym modelem, wyprzedzając Skodę Octavię i Toyotę Yaris Cross. W segmencie premium Audi objęło prowadzenie w lipcu i utrzymało je do końca roku, wyprzedzając Mercedesa i BMW. Godnym uwagi osiągnięciem jest szesnasty z rzędu tytuł najpopularniejszego modelu premium dla Volvo XC60. Cały segment premium osiągnął rekordowy udział w rynku na poziomie 23,5% z około 130 000 rejestracji.
Przeczytaj także: Honda i Nissan rozmawiają o fuzji. W grę wchodzi trzecia marka
Sprzedaż aut dostawczych w Polsce w 2024 roku
W segmencie samochodów dostawczych Renault umocniło pozycję lidera, a Ford utrzymał drugą pozycję. Fiat zajął trzecie miejsce, choć z minimalną przewagą nad Toyotą. Renault Master pozostał najpopularniejszym modelem dostawczym. Segment ten wykazał stabilny wzrost, z prognozami wskazującymi na dalszy, choć niewielki rozwój w nadchodzącym roku.
Sprzedaż samochodów elektrycznych w Polsce w 2024 roku
Segment samochodów elektrycznych doświadczył pewnego spowolnienia w 2024 roku, głównie za sprawą problemów z systemem dopłat w ścieżce leasingowej. Mimo to Tesla zdominowała segment z 4 395 rejestracjami, a jej modele Y (2 216 sztuk) i Model 3 (2 126 sztuk) były najchętniej wybieranymi pojazdami elektrycznymi. Udział pojazdów elektrycznych w rynku wyniósł 3,0%, co oznacza niewielki wzrost z 2,7% w roku poprzednim, plasując Polskę na 29. miejscu wśród 31 krajów europejskich pod względem udziału aut elektrycznych.
Według prognoz IBRM Samar, rok 2025 przyniesie dalszy wzrost rejestracji nowych samochodów osobowych do poziomu 560 000 sztuk oraz niewielki wzrost w segmencie pojazdów dostawczych do 67 500 sztuk. Należy się spodziewać możliwego wzrostu cen związanego z nowymi normami emisji CO2. Istotnym trendem jest również rosnąca rola chińskich producentów, których udział w rynku już przekroczył 3% w ostatnim kwartale.
Przeczytaj także: Kto zapłaci niższy podatek za garaż w 2025 roku?
Tomasz Sarnecki