Moto

Jak wymienić filtr kabinowy i przeciwpyłkowy - praktyczny poradnik

Wymiana filtra kabinowego (fot. shutterstock.com)
Wymiana filtra kabinowego (fot. shutterstock.com)

Wiosna to czas, gdy pyłki roślin unoszą się w powietrzu, sprawiając, że przebywanie zarówno na zewnątrz, jak i w samochodzie staje się uciążliwe dla alergików. Świeży filtr kabinowy może zapewnić ulgę, skutecznie zatrzymując nie tylko pyłki, ale także najdrobniejsze cząsteczki, takie jak sadza z silników diesla, kurz czy piasek oraz szkodliwe substancje gazowe.

Przez system wentylacji do samochodu może napływać nawet 500 000 litrów powietrza na godzinę, a powietrze wewnątrz pojazdu może zawierać pięciokrotnie więcej zanieczyszczeń niż powietrze na zewnątrz.

Rodzaje filtrów kabinowych

Na rynku dostępne są różne typy filtrów kabinowych:

  1. Filtry standardowe - wykonane z włókniny lub papieru, usuwają do 95% szkodliwych cząstek z powietrza. Są skuteczne głównie wobec większych zanieczyszczeń jak kurz, owady czy piasek, ale nie zatrzymują zanieczyszczeń gazowych i zapachów.
  2. Filtry z węglem aktywnym - posiadają dodatkową warstwę węgla aktywnego, która zatrzymuje toksyczne substancje jak tlenki azotu, dwutlenek siarki, ozon oraz nieprzyjemne zapachy. Wiele nowych modeli samochodów europejskich producentów jest standardowo wyposażonych w takie filtry.
  3. Filtry HEPA (High Efficiency Particulate Air) - najbardziej zaawansowane filtry, które zatrzymują minimum 99,95% cząstek, w tym ultradrobne cząsteczki mniejsze niż 0,1 mikrometra, a nawet szkodliwe bakterie i wirusy. Z 10 000 cząstek wchodzących do filtra, tylko 5 może przedostać się dalej.

Filtry kabinowe powinny być wymieniane raz w roku (najlepiej wiosną, przed sezonem pylenia) lub co 20 000-30 000 kilometrów. Dobra wiadomość jest taka, że w wielu przypadkach możemy wymienić filtr samodzielnie.


Przeczytaj także: "W przyszłości dostęp do aut będą miały tylko autoryzowane serwisy?" To pytanie o dane w motoryzacji

Gdzie znajduje się filtr kabinowy?

Lokalizacja filtra kabinowego zależy od marki i modelu samochodu. Najczęściej znajduje się on w jednym z dwóch miejsc:

  1. W komorze silnika - zazwyczaj w okolicach wycieraczek przedniej szyby
  2. We wnętrzu pojazdu - najczęściej za schowkiem pasażera lub pomiędzy miejscem kierowcy a pasażera


Jak wymienić filtr kabinowy?

Gdy filtr znajduje się w komorze silnika:

  1. Poczekaj, aż silnik ostygnie, aby uniknąć poparzenia.
  2. W wielu pojazdach trzeba zdjąć plastikowe osłony w okolicach wycieraczek. Często wymaga to demontażu wycieraczek (przy zamkniętej masce, którą warto zabezpieczyć kocem).
  3. Otwórz maskę i zabezpiecz ją podpórką.
  4. Zdejmij uszczelki w obszarze pod przednią szybą. Gdy plastikowe osłony będą odsłonięte, poluzuj elementy mocujące (klipsy lub śruby).
  5. Wyjmij odkryty filtr i oczyść obudowę filtra odkurzaczem lub pędzelkiem. Dobrze jest także wyczyścić wnętrze obudowy środkiem do czyszczenia szkła lub plastiku, dbając, aby brud nie przedostał się dalej do kanałów powietrznych.
  6. Porównaj rozmiar nowego filtra ze starym, aby upewnić się, że pasuje. Podczas wkładania nowego filtra zwróć uwagę na kierunek montażu - na ramce filtra znajdują się strzałki wskazujące kierunek przepływu powietrza, które powinny być skierowane w stronę wnętrza pojazdu.
  7. Na koniec zamontuj wszystkie osłony i elementy w odwrotnej kolejności niż przy demontażu.

Gdy filtr znajduje się we wnętrzu pojazdu:

  1. Sprawdź po stronie pasażera pod schowkiem lub w okolicy podłogi, czy znajduje się tam odpowiednio oznaczona obudowa. Filtr najczęściej znajduje się za schowkiem lub między miejscem kierowcy a pasażera.
  2. Często musisz odkręcić śruby lub zdemontować część schowka, aby dostać się do obudowy.
  3. Gdy obudowa filtra będzie widoczna, zazwyczaj trzeba odpiąć klipsy mocujące.
  4. Wyciągnij filtr przeciwpyłkowy wraz z ramką z obudowy.
  5. Porównaj rozmiar i ułożenie starego filtra z nowym. Zwróć uwagę na prawidłowy kierunek montażu - na ramce znajdują się strzałki oznaczone jako "Air Flow", które muszą być skierowane zgodnie z kierunkiem przepływu powietrza. W razie wątpliwości możesz krótko włączyć nawiew i sprawdzić kierunek przepływu powietrza.
  6. Na koniec zamontuj wszystkie elementy w odwrotnej kolejności niż przy demontażu.

Przeczyta także: Rusza sezon na wymianę opon. Jak wybrać te najlepsze?

Więcej na ten temat