Wiosna to czas, gdy pyłki roślin unoszą się w powietrzu, sprawiając, że przebywanie zarówno na zewnątrz, jak i w samochodzie staje się uciążliwe dla alergików. Świeży filtr kabinowy może zapewnić ulgę, skutecznie zatrzymując nie tylko pyłki, ale także najdrobniejsze cząsteczki, takie jak sadza z silników diesla, kurz czy piasek oraz szkodliwe substancje gazowe.
Rodzaje filtrów kabinowych
Na rynku dostępne są różne typy filtrów kabinowych:
- Filtry standardowe - wykonane z włókniny lub papieru, usuwają do 95% szkodliwych cząstek z powietrza. Są skuteczne głównie wobec większych zanieczyszczeń jak kurz, owady czy piasek, ale nie zatrzymują zanieczyszczeń gazowych i zapachów.
- Filtry z węglem aktywnym - posiadają dodatkową warstwę węgla aktywnego, która zatrzymuje toksyczne substancje jak tlenki azotu, dwutlenek siarki, ozon oraz nieprzyjemne zapachy. Wiele nowych modeli samochodów europejskich producentów jest standardowo wyposażonych w takie filtry.
- Filtry HEPA (High Efficiency Particulate Air) - najbardziej zaawansowane filtry, które zatrzymują minimum 99,95% cząstek, w tym ultradrobne cząsteczki mniejsze niż 0,1 mikrometra, a nawet szkodliwe bakterie i wirusy. Z 10 000 cząstek wchodzących do filtra, tylko 5 może przedostać się dalej.
Filtry kabinowe powinny być wymieniane raz w roku (najlepiej wiosną, przed sezonem pylenia) lub co 20 000-30 000 kilometrów. Dobra wiadomość jest taka, że w wielu przypadkach możemy wymienić filtr samodzielnie.
Przeczytaj także: "W przyszłości dostęp do aut będą miały tylko autoryzowane serwisy?" To pytanie o dane w motoryzacji
Gdzie znajduje się filtr kabinowy?
Lokalizacja filtra kabinowego zależy od marki i modelu samochodu. Najczęściej znajduje się on w jednym z dwóch miejsc:
- W komorze silnika - zazwyczaj w okolicach wycieraczek przedniej szyby
- We wnętrzu pojazdu - najczęściej za schowkiem pasażera lub pomiędzy miejscem kierowcy a pasażera
Jak wymienić filtr kabinowy?
Gdy filtr znajduje się w komorze silnika:
- Poczekaj, aż silnik ostygnie, aby uniknąć poparzenia.
- W wielu pojazdach trzeba zdjąć plastikowe osłony w okolicach wycieraczek. Często wymaga to demontażu wycieraczek (przy zamkniętej masce, którą warto zabezpieczyć kocem).
- Otwórz maskę i zabezpiecz ją podpórką.
- Zdejmij uszczelki w obszarze pod przednią szybą. Gdy plastikowe osłony będą odsłonięte, poluzuj elementy mocujące (klipsy lub śruby).
- Wyjmij odkryty filtr i oczyść obudowę filtra odkurzaczem lub pędzelkiem. Dobrze jest także wyczyścić wnętrze obudowy środkiem do czyszczenia szkła lub plastiku, dbając, aby brud nie przedostał się dalej do kanałów powietrznych.
- Porównaj rozmiar nowego filtra ze starym, aby upewnić się, że pasuje. Podczas wkładania nowego filtra zwróć uwagę na kierunek montażu - na ramce filtra znajdują się strzałki wskazujące kierunek przepływu powietrza, które powinny być skierowane w stronę wnętrza pojazdu.
- Na koniec zamontuj wszystkie osłony i elementy w odwrotnej kolejności niż przy demontażu.
Gdy filtr znajduje się we wnętrzu pojazdu:
- Sprawdź po stronie pasażera pod schowkiem lub w okolicy podłogi, czy znajduje się tam odpowiednio oznaczona obudowa. Filtr najczęściej znajduje się za schowkiem lub między miejscem kierowcy a pasażera.
- Często musisz odkręcić śruby lub zdemontować część schowka, aby dostać się do obudowy.
- Gdy obudowa filtra będzie widoczna, zazwyczaj trzeba odpiąć klipsy mocujące.
- Wyciągnij filtr przeciwpyłkowy wraz z ramką z obudowy.
- Porównaj rozmiar i ułożenie starego filtra z nowym. Zwróć uwagę na prawidłowy kierunek montażu - na ramce znajdują się strzałki oznaczone jako "Air Flow", które muszą być skierowane zgodnie z kierunkiem przepływu powietrza. W razie wątpliwości możesz krótko włączyć nawiew i sprawdzić kierunek przepływu powietrza.
- Na koniec zamontuj wszystkie elementy w odwrotnej kolejności niż przy demontażu.
Przeczyta także: Rusza sezon na wymianę opon. Jak wybrać te najlepsze?