Moto

Rusza sezon na wymianę opon. Jak wybrać te najlepsze?

Jak wybrać najlepsze opony do auta?
Jak wybrać najlepsze opony do auta?

Wybór odpowiednich opon to kluczowy element bezpieczeństwa, komfortu i przyjemności z jazdy. Gdy zbliża się pora wymiany, warto wiedzieć, jak dokonać najlepszego wyboru. Przedstawiamy najważniejsze informacje, które pomogą podjąć najlepszą decyzję

Kiedy wymienić opony?

Przepisy w Polsce są jednoznaczne: opony z głębokością bieżnika mniejszą niż 1,6 mm nie mogą być używane w ruchu drogowym. Jazda na takich oponach grozi mandatem, a nawet zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego i brakiem możliwości dalszej jazdy.

Jednak eksperci zalecają wymianę opon znacznie wcześniej:

  • Opony letnie powinny mieć bieżnik o głębokości co najmniej 3 mm
  • Opony zimowe lub całoroczne - minimum 4 mm, aby zachować bezpieczeństwo na mokrej nawierzchni, śniegu czy błocie pośniegowym


Problem starzenia się opon

Opony "starzeją się" - nawet jeśli głębokość bieżnika jest odpowiednia. Mieszanka gumowa z czasem twardnieje, co pogarsza przyczepność i wydłuża drogę hamowania, zwłaszcza na mokrej nawierzchni.


Jest to szczególnie widoczne w przypadku opon zimowych, które muszą pozostać "miękkie" nawet w niskich temperaturach. Tracą one część swoich właściwości już po około sześciu latach, dlatego eksperci odradzają używanie opon zimowych starszych niż osiem lat. Również opony letnie nie powinny być używane dłużej niż 8-10 lat.


Dlatego ważne jest, aby kupowane opony były jak najmłodsze - nie starsze niż trzy lata. Datę produkcji można odczytać z boku opony. Ostatnie cztery cyfry numeru DOT oznaczają datę produkcji. Na przykład "1318" oznacza, że opona została wyprodukowana w 13. tygodniu kalendarzowym 2018 roku.


Przeczytaj także: Lepsze opony na przód czy na tył? Odwieczny dylemat, prosta odpowiedź

Opony letnie, zimowe czy całoroczne?

Jeszcze kilka lat temu sprawa była prosta: latem używało się opon letnich, które zapewniają dobrą przyczepność nawet w wysokich temperaturach, a zimą opon zimowych z drobnymi lamelami, które dobrze radzą sobie na śliskich drogach.


Obecnie coraz więcej producentów wprowadza na rynek opony całoroczne, a popyt na nie stale rośnie. Jednak należy pamiętać, że opony całoroczne pozostają kompromisem, który nie dorównuje specjalistycznym oponom letnim i zimowym, nawet jeśli ich jakość systematycznie się poprawia.


Opony całoroczne często mają słabsze osiągi na suchej nawierzchni, zwłaszcza przy pełnym obciążeniu i w upalne dni. W przypadku opon ocenionych jako "dostateczne", dotyczy to również mokrej nawierzchni. Szczególnie wyraźne są jednak słabości podczas jazdy po śniegu.

Jaki rozmiar opon wybrać?

Informacje o dopuszczalnych rozmiarach opon dla twojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym. W przypadku nowszych pojazdów, dodatkowe rozmiary opon mogą być wymienione w dokumencie CoC (Certification of Conformity).

Jak odczytać oznaczenia na oponie? Przykładowo, 205/55 R 16 91 H oznacza:

  • 205 - szerokość opony w milimetrach
  • 55 - stosunek wysokości do szerokości opony w procentach
  • R - konstrukcja radialna
  • 16 - średnica felgi w calach
  • 91 - indeks nośności (615 kg)
  • H - indeks prędkości (maksymalna prędkość 210 km/h)


Szerokie czy wąskie opony?

Jeśli rozważasz przejście na szersze opony, pamiętaj:

  • Szersze opony wyglądają lepiej i zapewniają lepszą przyczepność na suchej nawierzchni
  • Jednak na mokrej nawierzchni zwiększa się ryzyko aquaplaningu
  • Komfort jazdy może ulec pogorszeniu, a zużycie paliwa wzrośnie

Na śniegu węższe opony mają przewagę przy ruszaniu oraz prowadzeniu w zakrętach. Ryzyko aquaplaningu na mokrej nawierzchni i błocie pośniegowym jest również mniejsze. Podczas testu aquaplaningu (głębokość wody 7 mm) opony o szerokości 225 mm tracą kontakt z nawierzchnią już przy około 70 km/h, podczas gdy węższe opony 195 mm - dopiero przy ponad 80 km/h.


Jeśli sportowy charakter jazdy nie jest dla ciebie priorytetem, najlepszym wyborem będzie najpopularniejszy rozmiar opon zalecany dla twojego samochodu.


Przeczytaj także: ADAC przetestował opony do przyczep. Najlepsze okazały się te najtańsze

Więcej na ten temat