Czterdzieste urodziny to ważny jubileusz. Wiedzą o tym szefowie Seata, którzy z tej okazji przygotowali specjalną wersję wyposażeniową Ibizy. Sprawdziłem, jak jeździ.
Seat Ibiza FR Anniversary Limited Edition jest wielkości Golfa IV
Przez ten czas tzw. segment samochodów miejskich znacznie urósł. Nadwozie najnowszego Seata Ibizy mierzy 406 cm długości, 178 cm szerokości i prawie 145 cm wysokości. Porównując je do rozmiarów produkowanego w latach 1997 - 2006 modelowego przedstawiciela o oczko wyższej klasy samochodów kompaktowych wychodzi na to, że co prawda współczesna Ibiza od Golfa IV jest o 9 cm krótsza ale o 4,5 cm szersza i ma o około 5 cm większy rozstaw osi. Co więcej, ma także o 25 l większy bagażnik (355 l pojemności), choć szkoda że pozbawiony praktycznych haczyków na siatki z zakupami.
Cieszy przestronność wnętrza Ibizy. Zarówno z przodu, jak i z tyłu miejsca jest sporo. Do pełni szczęścia przydałby się regulowany na wysokość przedni podłokietnik (da się regulować w ograniczonym zakresie wzdłużnie), wtedy dłuższe podróże byłyby znacznie wygodniejsze.
Czym się wyróżnia limitowana edycja specjalna Seata Ibizy?
Anniversary Limited Edition to wersja wyposażeniowa, którą można zamówić w zestawieniu z każdym dostępnym silnikiem. Pakiet obejmuje dedykowany szary lakier, dedykowany wzór osiemnastocalowych obręczy, kubełkowe fotele, oznaczenia wersji na słupku B, czy specjalny dekor nawiewów na tablicy przyrządów. Całość wygląda dobrze, choć nie rzuca się w oczy.150 KM i 250 Nm do tego adaptacyjne zawieszenie
Na redakcyjny parking trafił wariant napędzany przez najmocniejszą dostępną jednostkę napędową. Półtoralitrowy silnik benzynowy osiągający moc maksymalną 150 KM i 250 Nm maksymalnego momentu obrotowego jest sprawnym źródłem napędu dla ważącego 1238 kg pojazdu. Według danych producenta auto przyspiesza od 0 do 100 k/h w 8,1 s i może się rozpędzić do 216 km/h. Z napędem współpracuje siedmiobiegowa zautomatyzowana przekładnia.
Muszę przyznać, że takim zestawem jeździ się przyjemnie. Ibiza chętnie nabiera prędkości od dolnych zakresów obrotów, auto jest zwarte, układ kierowniczy precyzyjny, docenią to kierowcy lubiący prowadzić samochód.
Przeczytaj także: Test MG HS – zyskuje przy bliższym poznaniu
Recenzowany egzemplarz został wyposażony w opcjonalne zawieszenie Dual Ride z amortyzatorami o zmiennej twardości (dostępne w pakiecie Red za 2391 zł). Mogą pracować w trybie bardziej komfortowym lub sportowym (twardszym), jednak nawet w trybie „miękkim” Ibiza wydaje mi się dość twardym autem, co bywa irytujące na nierównych odcinkach dróg.
Kolejną łyżką dziegciu jest ocena pracy zautomatyzowanej przekładni. Mechanizm działa bardzo sprawnie, niemal niezauważalnie o ile prowadzimy auto płynnie, bez potrzeby nagłego przyspieszenia. W momencie, w którym chcemy skorzystać z opcji kick down, czyli redukcji przełożeń po wciśnięciu pedału przyspieszania do końca, komputer sterujący potrzebuje chwili „namysłu”, moim zdaniem trwa to trochę za długo i to też potrafi być irytujące.
Za to nie najgorzej wypada Ibiza pod względem zużycia paliwa. Podróżując po drogach krajowych bez trudu można osiągnąć wynik „spalania” na poziomie 5-6 l benzyny na 100 km. W gęstym ruchu miejskim już nie jest tak „różowo”, bo zapotrzebowanie na paliwo wzrasta do około 8-9 l na 100 km.
Nowoczesne technologie i dobra ergonomia
Jak na współczesne auto przystało, Ibiza jest wyposażona w cyfrowe ekrany, w tym w wirtualne „zegary” i dotykowy wyświetlacz zainstalowany na górze środkowej konsoli. Kokpit jest ergonomicznie rozplanowany, menu systemu pokładowego jest czytelne, a obsługę poszczególnych urządzeń ułatwiają praktyczne przyciski i pokrętła, których tu nie brakuje. W sumie nie ma się do czego przyczepić.
Przeczytaj także: Jeep Avenger 4xe – debiut limitowanej wersji z napędem na cztery koła [MOTO Premiera]
Seat Ibiza FR Anniversary Limited Edition – cena
Nietrudno zgadnąć, że FR Anniversary jest najdroższym i najlepiej wyposażonym wariantem modelu. Względem obficie wyposażonej wersji FR wymaga dopłaty 4800 zł. W rezultacie najtańsza Ibiza FR Anniversary z silnikiem o pojemności 1 l i mocy 95 KM kosztuje 97 900 zł. Z kolei wersja z opisywanym silnikiem o mocy 150 KM – 114 700 zł. Samochód został udostępniony przez VW Group Polska, po realizacji materiału został zwrócony importerowi.