Sześć lat po zaprezentowaniu prototypu AM-RB 003, Aston Martin Valhalla wkracza w końcową fazę przygotowań do produkcji seryjnej. Ten brytyjski supersamochód, który można nazwać "młodszym bratem" Valkyrie, przechodzi ostatnie testy zarówno na brytyjskich drogach, jak i na torach testowych w Hiszpanii.
Na tamtejszych torach - zarówno suchych, jak i mokrych - brytyjscy inżynierowie oraz doświadczony kierowca testowy, trzykrotny zwycięzca Le Mans, Darren Turner, dopracowują finalne ustawienia aktywnej aerodynamiki, układu kierowniczego oraz systemu hamulcowego. Równolegle prowadzone są testy drogowe w Wielkiej Brytanii, które mają na celu ostateczną kalibrację amortyzatorów Bilstein.
Sercem Valhalli jest najmocniejszy w historii marki silnik V8. Ta jednostka o pojemności 4,0 litra z podwójnym turbodoładowaniem i płaskim wałem korbowym generuje imponujące 817 KM. To konstrukcja bazująca na silniku z Mercedesa-AMG GT Black Series, jednak znacząco zmodyfikowana na potrzeby brytyjskiego supersamochodu. Warto przypomnieć, że pierwotny koncept z 2019 roku miał być napędzany mniejszym silnikiem V6 opracowanym wewnętrznie przez Astona Martina, jednak plany te zostały zmienione.
Aston Martin Valhalla – moc i osiągi
Spalinowa jednostka współpracuje z trzema silnikami elektrycznymi - jeden zintegrowany jest z 8-biegową przekładnią dwusprzęgłową, a dwa kolejne zamontowano przy przedniej osi. Łączna moc elektrycznych jednostek wynosi 248 KM, co w połączeniu z silnikiem V8 daje systemową moc 1065 KM. Podobnie jak w Ferrari SF90 Stradale, Valhalla może poruszać się wyłącznie na napędzie elektrycznym, jednak zasięg w tym trybie wynosi zaledwie 14 km, a prędkość maksymalna jest ograniczona do 130 km/h.
Przeczytaj także: Bugatti z ośmioma rurami wydechowymi to nie żart. Naprawdę można je kupić
Osiągi Valhalli są spektakularne - sprint od 0 do 100 km/h zajmuje zaledwie 2,5 sekundy, a prędkość maksymalna została elektronicznie ograniczona do 349 km/h. Mimo zastosowania potężnego silnika V8 i trzech jednostek elektrycznych, masa własna pojazdu w stanie suchym wynosi 1655 kg, co jest zasługą szerokiego wykorzystania włókna węglowego w konstrukcji nadwozia i podwozia.
Pojazd porusza się na 20-calowych kołach z przodu i 21-calowych z tyłu, wyposażonych w hamulce ceramiczne. Zawieszenie typu pushrod współpracuje z adaptacyjnymi amortyzatorami Bilstein. W przeciwieństwie do bardziej ekstremalnej Valkyrie, stylistyka Valhalli jest nieco bardziej stonowana, z czystszymi liniami i płynniejszymi powierzchniami, choć wciąż pełna zaawansowanych rozwiązań aerodynamicznych.
Valhalla to pojazd przełomowy dla brytyjskiej marki - pierwszy seryjnie produkowany supersamochód Astona Martina z centralnie umieszczonym silnikiem, pierwsza hybryda typu plug-in oraz pierwszy model z realnym zasięgiem elektrycznym. Produkcja, ograniczona do 999 egzemplarzy, rozpocznie się w drugim kwartale 2025 roku.
Przeczytaj także: Dają na ten model 350 000 zł rabatu. A i tak nikt go nie kupuje...