Moto

Autosan montuje nowe Jelcze dla wojska. Potrzeby są ogromne

Nowe Jelcze dla wojska z fabryki Autosana (fot. Jelcz)
Nowe Jelcze dla wojska z fabryki Autosana (fot. Jelcz)
podpis źródła zdjęcia

Sanocki Autosan rozpoczął montaż wojskowych ciężarówek marki Jelcz. Pierwsza partia 20 pojazdów modelu S02 442.32 już opuściła linię produkcyjną. To początek strategicznej współpracy, która ma zaspokoić rosnące potrzeby transportowe polskiej armii. Decyzja o uruchomieniu dodatkowej linii montażowej w Sanoku to odpowiedź na ograniczone moce produkcyjne głównego zakładu w Jelczu-Laskowicach, który nie nadąża z realizacją ambitnych planów dozbrojenia Sił Zbrojnych RP.

Pierwsza partia 20 sztuk modelu S02 442.32 już opuściła linię produkcyjną zakładu. To początek szerszej współpracy, która ma znacząco zwiększyć możliwości produkcyjne Jelcza w nadchodzących latach.


Decyzja o uruchomieniu dodatkowej linii montażowej w Sanoku wynika z rosnących potrzeb Sił Zbrojnych RP. Wojsko Polskie stoi przed koniecznością wymiany kilkunastu tysięcy wysłużonych Starów 266 oraz utworzenia odpowiedniej rezerwy sprzętowej. Obecne moce produkcyjne zakładu w Jelczu-Laskowicach okazały się niewystarczające wobec ambitnych planów - w 2025 roku firma planuje wyprodukować 700 pojazdów, a do 2028 roku zwiększyć produkcję do 1000 sztuk rocznie.


Problemem dla Jelcza stała się ograniczona przestrzeń produkcyjna w głównym zakładzie oraz brak możliwości jego rozbudowy. Współpraca z sanockim Autosanem, który w ostatnich latach borykał się z niepełnym wykorzystaniem mocy produkcyjnych (w ubiegłym roku wyprodukował jedynie 74 autobusy), wydaje się naturalnym rozwiązaniem. Tym bardziej, że obie firmy należą do Polskiej Grupy Zbrojeniowej.


Przeczytaj także: Honda i Nissan - powstanie nowy, ogromny koncern motoryzacyjny


Jednocześnie Jelcz rozwija swoją ofertę produktową. Na targach MSPO w 2023 roku zaprezentowano nowy model T80 o dopuszczalnej masie całkowitej 44 ton. Firma wzmocniła także swój zespół konstruktorski i produkcyjny o specjalistów z wrocławskiego zakładu Volvo, który zlikwidowano.


Pierwsza seria Jelczy zmontowanych w Autosanie to dwuosiowe pojazdy model 442.32 w wersji zaopatrzeniowej, wyposażone w standardową, nieopancerzoną kabinę i zabudowę skrzyniową. Równolegle trwają prace nad nowymi modelami trzeciej generacji - trzyosiowym 663.45, przewidzianym między innymi jako nośnik systemu rakietowego Homar-A (HIMARS), oraz czteroosiowym 883.57 przeznaczonym do różnorodnych zastosowań, w tym transportu kontenerów.


Przeczytaj także: Policyjne patrole, ale nie tam, gdzie się ich spodziewasz

Tomasz Sarnecki

Więcej na ten temat