W 2026 roku Audi wprowadzi na rynek nowy, niedrogi samochód elektryczny, który będzie produkowany w macierzystym zakładzie marki w Ingolstadt w Niemczech. Informację tę potwierdził dyrektor generalny Audi, Gernot Döllner, w wywiadzie dla „Süddeutsche Zeitung".
Przejście Audi na pełną elektryfikację nie przebiega zgodnie z pierwotnymi założeniami. W 2024 roku popyt na elektryczne modele marki z czterema pierścieniami spadł o 7,8 proc., osiągając poziom 164 480 sztuk. W konsekwencji producent zamknął swoją fabrykę w Brukseli, gdzie produkowano słabo sprzedający się model Q8 e-tron. Firma rozważa także rewizję ambitnego planu całkowitej elektryfikacji gamy do 2032 roku oraz prawdopodobnie będzie kontynuować wprowadzanie nowych modeli spalinowych po 2026 roku.
Mimo tych trudności, Audi konsekwentnie rozwija swoją ofertę elektryczną. Po skupieniu się początkowo na większych i droższych modelach, firma wreszcie opracowuje bardziej przystępny cenowo model elektryczny. Jego premiera została przyspieszona z 2027 na 2026 rok. Döllner potwierdził, że będzie to pojazd elektryczny w segmencie kompaktowego A3, jednak nie ujawnił szczegółów technicznych.
Przeczytaj także: Audi nie będzie wyłącznie elektryczne od 2032 r. W nowym planie pojawia się hybryda V8
Spekuluje się, że nowy model może bazować na koncepcyjnym Volkswagenie ID.2all, zaprezentowanym kilka lat temu. VW planuje wprowadzić produkcyjną wersję ID.2 w 2025/2026 roku z ceną początkową około 120 000 zł. Wersja Audi z pewnością będzie droższa, ale nadal znacznie tańsza niż Q4 E-Tron, którego cena w Polsce zaczyna się od 213 tys. zł.
Mało prawdopodobne jest, by nowy elektryk Audi był oparty na Volkswagenie ID.3, który jest już obecny na rynku od około pięciu lat. Również nowa, w pełni elektryczna generacja Golfa nie posłuży za bazę, ponieważ jej premiera planowana jest dopiero na koniec dekady.
Nowy kompaktowy elektryk Audi będzie konkurować z Mercedesem CLA, którego zaprezentowanie niedawno. BMW natomiast nie będzie miało prawdziwie przystępnego cenowo elektryka do około 2030 roku, kiedy to spodziewana jest premiera modeli i1 lub i2.
Przeczytaj także: Cupra i ABT ramię w ramię - modele po tuningu pojawią się w konfiguratorach