Moto

Oto najlepsze i najgorsze auta używane wg TÜV

Raport TÜV: najlepsze i najgorsze auta używane. Fot. shutterstock.com
Raport TÜV: najlepsze i najgorsze auta używane. Fot. shutterstock.com

Najnowszy raport TÜV za okres od lipca 2023 do czerwca 2024 roku, obejmujący ponad 10,2 miliona badań technicznych pojazdów, ujawnia niepokojący trend w zakresie stanu technicznego samochodów na niemieckich drogach. Według danych, aż 20,6% pojazdów nie przechodzi badań ze względu na poważne lub niebezpieczne usterki, co oznacza niewielki wzrost o 0,1 punktu procentowego w porównaniu do poprzedniego roku. Dodatkowo zaobserwowano wzrost liczby pojazdów z drobnymi usterkami do 11,5% (wzrost o 0,3 punktu procentowego).

Szczególnie interesujące są wyniki dotyczące samochodów elektrycznych, które coraz liczniej pojawiają się na rynku wtórnym. Analiza objęła 10 modeli elektrycznych, a ich wyniki są bardzo zróżnicowane. Najlepiej wypadł Volkswagen e-Golf (już nieprodukowany), osiągając imponującą 9. pozycję wśród 111 ocenianych modeli w wieku 2-3 lat, z wskaźnikiem usterek na poziomie zaledwie 3,4%. Na przeciwnym biegunie znalazła się Tesla Model 3, który zajął ostatnie, 111. miejsce zarówno w kategorii pojazdów 2-3 letnich, jak i 4-5 letnich, z alarmującym wskaźnikiem usterek wynoszącym 14,2%. Joachim Bühler, dyrektor TÜV, podkreśla, że nawet wysoki przebieg nie usprawiedliwia tak słabego wyniku. Główne problemy Tesli dotyczą hamulców, zawieszenia oraz oświetlenia, co sugeruje niedostateczną dbałość o serwis i konserwację. W przypadku samochodów elektrycznych szczególnie często występują problemy z układem hamulcowym, co jest związane z systemem rekuperacji energii. Rzadsze używanie hamulców mechanicznych może prowadzić do pogorszenia ich skuteczności. Eksperci zalecają regularne, energiczne hamowanie jako środek zapobiegawczy. Kolejnym słabym punktem aut elektrycznych jest zawieszenie, które często nie radzi sobie z dużą masą akumulatorów napędowych.

Ranking TÜV: najlepsze i najgorsze modele

Ranking najlepszych aut używanych jest podzielony wg wieku pojazdów, wartość procentowa oznacza, ile poważnych usterek trapiło poszczególne modele. Naturalnie, im niższa wartość, tym lepszy wynik i wyższa pozycja w rankingu.

Najlepsze auta używane

Modele 2-3 letnie:

Honda Jazz 2,4%

VW Golf Sportsvan 2,5%

Audi Q2 2,6%

Modele 4-5 letnie:

Porsche 911 Carrera 3,1%

VW Golf Sportsvan 3,6%

VW T-Roc 4,0%

Modele 6-7 letnie:

Porsche 911 Carrera 3,1%

VW T-Roc 6,0%

Mazda CX-3 6,6%

Modele 8-9 letnie:

Porsche 911 Carrera 4,0%

VW Golf Sportsvan 10,0%

Mazda 2 10,6%

Modele 10-11 letnie:

Porsche 911 Carrera 5,6%

Mercedes A 14,7%

Mercedes B 14,8%

Modele 12–13 letnie:

Porsche 911 Carrera 7,9%

Mitsubishi ASX 19,6%

VW Golf Plus 20,6%

Najgorsze modele używane wg TÜV

Modele 2-3 letnie:

Tesla Model 3 14,2%

Ford Mondeo 13,2%

Skoda Scala 11,8%

Modele 4-5 letnie:

Tesla Model 3 19,7%

VW Sharan 17,7%

BMW 5/6 17,7%

Modele 6-7 letnie:

Dacia Dokker 26,5%

Dacia Duster 24,3%

BMW 5/6 23,6%

Modele 8-9 letnie:

Dacia Dokker 30,9%

Dacia Duster 29,7%

Dacia Sandero 28,6%

Modele 10-11 letnie:

Dacia Logan 39,6%

Dacia Duster 34,1%

Renault Twingo 33,0%

Modele 12-13 letnie:

Renault Twingo 41,5%

Dacia Logan 41,0%

Renault Clio 39,8%

Więcej na ten temat