Amerykański oddział koncernu Stellantis zmuszony jest do wstrzymania produkcji w swoim zakładzie w Warren (Michigan) na okres kilku tygodni. Powodem tej decyzji jest niedobór silników spalinowych, co bezpośrednio wpływa na możliwość kontynuowania montażu popularnych modeli - Jeepa Wagoneera oraz Grand Wagoneera.
Tymczasowe zamknięcie fabryki rozpocznie się 14 kwietnia 2025 roku i potrwa prawdopodobnie cztery tygodnie. Deficyt dotyczy 3,0-litrowych, sześciocylindrowych silników Hurricane Twinturbo, które są produkowane w zakładzie Stellantis w meksykańskim Saltillo. Te same jednostki napędowe wykorzystywane są również w pick-upach Ram 1500, które obecnie cieszą się większą popularnością.
W związku z ograniczoną dostępnością silników, koncern zdecydował o priorytetowym przydzieleniu dostępnych jednostek do produkcji Rama 1500 w pobliskim zakładzie montażowym w Sterling Heights, położonym zaledwie kilkanaście minut jazdy od fabryki w Warren.
Eric Graham, przewodniczący lokalnego oddziału związku zawodowego UAW Local 140, podkreśla, że problem z niedoborem silników spalinowych istniał już przed wprowadzeniem ceł nałożonych przez administrację prezydenta Donalda Trumpa. Związki zawodowe amerykańskich producentów samochodów popierają nowe cła na importowane samochody i części samochodowe, licząc na zwiększenie liczby miejsc pracy w kraju.
Przeczytaj także: UE głównie eksportuje czy importuje auta? Dane Eurostatu wyglądają ciekawie
Stellantis zaznacza, że tymczasowe zamknięcie zakładu w Warren nie ma związku z wcześniej zapowiedzianą likwidacją fabryk w Meksyku i Kanadzie, gdzie 900 pracowników straci zatrudnienie. W samym zakładzie w Warren już w ostatnich tygodniach wprowadzono skrócony czas pracy, a podczas planowanego przestoju około 1000 pracowników zostanie czasowo pozbawionych pracy.
Warto dodać, że kilkuset pracowników, którzy zajmują się naprawami modeli Ram 1500 z fabryki w Sterling Heights, będzie kontynuować pracę w innej części zakładu w Warren.
Przyczyna niedoboru silników spalinowych pozostaje przez koncern niewyjaśniona.
Przeczytaj także: Więcej stacji ładowania niż dystrybutorów. To już nie plany, tylko rzeczywistość