Moto

Najbardziej szalona Toyota z kilkoma zmianami. Wśród nowości przedziwny hamulec ręczny

Najbardziej szalona Toyota z kilkoma zmianami. Wśród nowości przedziwny hamulec ręczny (fot. Toyota)
Najbardziej szalona Toyota z kilkoma zmianami. Wśród nowości przedziwny hamulec ręczny (fot. Toyota)
podpis źródła zdjęcia

To miejski hatchback, tyle że o mocy 280 koni mechanicznych. Najdziksza z Toyot otrzymała właśnie kilka zmian. Jedna z nich jest naprawdę dziwaczna. Bo w kabinie pojawi się pionowy hamulec ręczny. Ten stanowi inspirację światem motosportu.

Toyota GR Yaris to dziś najbardziej szalony model japońskiej marki. Hatchback został zaprezentowany w 2020 r., w połowie jest Yarisem, a w połowie Corollą. Łączy elementami płyty podłogowe tych modeli. Dodatkowo ma 3-cylindrowy silnik o mocy 280 koni mechanicznych i napęd na cztery koła. Model został właśnie zmodernizowany po raz drugi. Tyle że w tym przypadku modyfikacje mają głównie charakter techniczny. Są naprawdę mało widoczne na pierwszy rzut oka.

 

Przeczytaj także: Mały Leapmotor T03 nie będzie produkowany w Polsce. To chińska kara za europejskie cła

Co się zmieni w Toyocie GR Yaris 2025?

Na początek inżynierowie popracowali nad 8-biegową, automatyczną przekładnią GAZOO Racing Direct Automatic Transmission. Mechanizm otrzymał ulepszony sterownik wybory przełożenia. Ten optymalizuje pracę skrzyni podczas sportowej jazdy. Poza tym Japończycy postawili na drobiazg, a konkretnie większy podnóżek pod lewą stopę. Kolejne zmiany dotyczą responsywności układu kierowniczego. Ten ponoć oferuje teraz wyższą precyzję wykonywania manewrów. Modyfikację otrzymały również amortyzatory.

 

Gazoo Racing wpadło na jeszcze jeden pomysł. Zespół inżynierów postanowił wyposażyć GR Yarisa w wertykalny hamulec ręczny. To oznacza mniej więcej tyle, że dźwignia jest ustawiona pionowo. Hamulec prezentuje się tak, jakby kierowca zaciągnął go pod przysłowiowy dach. Taki sposób ustawienia rączki to inspiracja światem motosportu, w tym przede wszystkim rajdami. A dodatkowo pionowy ręczny będzie dostępny zarówno w wersji z manualną, jak i automatyczną skrzynią biegów.

 

Przeczytaj także: Rewolucyjna technologia BMW. Opona, która naprawia się sama

Pionowy hamulec ręczny w Toyocie GR Yaris 2025 (fot. Toyota)
Pionowy hamulec ręczny w Toyocie GR Yaris 2025 (fot. Toyota)

Ile kosztuje Toyota GR Yaris 2025?

Toyota lakonicznie informuje o tym, że Toyota GR Yaris po modyfikacji jest już dostępna w europejskich salonach marki. Ile będzie kosztować model? Aktualnie w polskim salonie cennik sportowego hatchbacka startuje od kwoty na poziomie 227 900 zł. W tym wariancie auto posiada 6-biegową przekładnię manualną. Gdyby kierowcy zależało na 8-stopniowym automacie, kwota rośnie już do 238 900 zł. To sumy dotyczące wersji sprzed modernizacji. Kwoty jednak w zasadniczy sposób nie ulegną z pewnością zmianom. Bo już i tak są zaporowe.

 

Najbardziej szalona Toyota nie jest tania. Za jeden taki model można mieć dwa i pół klasycznego Yarisa... Z drugiej strony warto pamiętać o dwóch rzeczach. Po pierwsze GR Yaris oznacza limitowaną produkcję. Ilość sztuk dostępnych w Europie jest mocno ograniczona. Tych samochodów jest tyle, co na lekarstwo. Po drugie najostrzejszy z Yarisów oferuje naprawdę imponujące możliwości. 280 KM i 390 Nm sprawia, że ważący 1300 kg pojazd jest w stanie przyspieszyć do 100 km/h w zaledwie 5,2 sekundy. Auto osiąga maksymalnie 230 km/h. To naprawdę imponujące możliwości w hatchbacku segmentu B.

Więcej na ten temat